PDA

View Full Version : Vraag over brugpennen en topkammen



Yoshida
24 juli 2010, 15:56
Nooit gedacht ooit een keer onder akoestisch te posten... ;)

Ik overweeg mijn JA Serano te voorzien van een nieuwe brugzadel (sorry voor onduidelijke titel) en topkam. Maar voor ik daaraan begin, hoe kan ik erachter komen wat het materiaal van de huidige onderdelen is? En waar zou ik bij vervangende onderdelen op moeten letten (materiaal, vorm)? Ben tevens zwaar geneigd om ze zo aan te passen dat ik 'a la Haselhoff' een zo laag mogelijke actie heb.

Voor de nieuwe onderdelen ben ik al bij Vox Humana aan het neuzen. Tips welkom.

http://i1003.photobucket.com/albums/af159/clogboy/geetarz/SAM_0177.jpg?t=1279982583

Cue Zephyr
24 juli 2010, 18:02
Als je brugzadel scherpe hoeken heeft is het waarschijnlijk tusq. Tusq wordt zover ik weet in vorm gegoten (correct me if I'm wrong). Been moet met de hand (of iets anders) gevijld worden in de vorm van een zadel en zal niet van die scherpe hoekjes hebben.
Uit mijn ervaring, geeft been iets meer midrange volheid en iets meer rinkel bovenin het spectrum

Yoshida
24 juli 2010, 18:23
Klinkt goed. De middelste twee snaren klinken wat nasaal, en hoewel er voldoende galm in de toprange zit klinkt dat toch wat dof.

Ben daarnaast ook van plan om eindelijk inlays in het fretboard te zetten. Word een leuk project voor in de vakantie :)

SantaX
28 juli 2010, 03:14
Er is trouwens nog een stof die ik zelf op mijn gitaar heb. Nubone heet het, dat is een kunstof met de klankeigenschappen van been. Persoonlijk ben ik er erg tevreden mee.

Blend
28 juli 2010, 20:43
Brugpennen lijkt me niet echt uitmaken, topkam is wel wat belangrijker. kan van been zijn, maar bijv ook van messing. Lijkt me een aparte combinatie overigens, messing op ee nklassieke gitaar.

Cue Zephyr
28 juli 2010, 20:49
Ik heb zelf niet echt ervaring met brugpennen hoewel ik die van mijn gitaar heb vervangen. Maar, het schijnt wel invloed te hebben.

--=HANS=--
28 juli 2010, 22:27
Ik heb de brugpennen op m`n Martin ook vervangen door exemplaren van been maar louter en alleen om esthetische redenen. Er zaten plastic pennen in met een zwarte stip en iedere keer als ik ze er uit haalde om snaren te vervangen vond ik het allemaal te plastic. Kortom, mooi setje benen pennen met een paarlemoeren dot er in. Ziet er veel beter uit en voelt ook beter maar een duidelijk verschil in geluid, nee.

Yoshida
29 juli 2010, 00:08
Nogmaals het gaat niet om de pennen voor een steelstring, maar de zadel voor een nylon gitaar.
Ik heb zowel de zadel als de topkam als been bij Voxhumana besteld. Hopelijk kan ik vrij snel de moed verzamelen om de Abalone dot inlays erin te bouwen... om nog niet te spreken van het prepareren van de nieuwe onderdelen. :s maargoed daar zijn vakanties voor.

Cue Zephyr
29 juli 2010, 01:13
Everybody loves abalone. :p

Blend
29 juli 2010, 08:04
Ik heb de brugpennen op m`n Martin ook vervangen door exemplaren van been maar louter en alleen om esthetische redenen. Er zaten plastic pennen in met een zwarte stip en iedere keer als ik ze er uit haalde om snaren te vervangen vond ik het allemaal te plastic. Kortom, mooi setje benen pennen met een paarlemoeren dot er in. Ziet er veel beter uit en voelt ook beter maar een duidelijk verschil in geluid, nee.

merk je verschil in stemvastheid?

--=HANS=--
29 juli 2010, 09:09
merk je verschil in stemvastheid?

Nee helemaal niet maar daar dat kan ook bijna niet anders want die Martin is by far het meest stemvaste instrument dat ik heb. Mijn Lowden en Juan Hernandez ontstemmen veel sneller en met veel grotere verschillen. Ik heb zelf de indruk dat het te maken heeft met de grootte van de kast, Die OOO is knap dun en niet te groot. Hij zal dus minder snel op veranderende omgevingsfaktoren reageren. Hij heeft bovendien van die ouderwetse open tuners en ik daar ben ik ook zeer content mee, op een of andere manier stemt dat erg makkelijk.

Cue Zephyr
29 juli 2010, 15:58
Wat voor Lowden heb
Ik heb me trouwens laten vertellen dat de topkam iets meer druk ontvangt van de snaren met een slotted headstock. Merk je daar ook iets van?

--=HANS=--
29 juli 2010, 16:08
Ik heb een F25c, ceder top en palissander body, middelste maat body met cut away . Heb ook een O32 gehad, spruce top en palissander body, grootste maat body zonder cut away. Deze heb ik verkocht omdat hij voor mij net een slagje te groot was, klonk wel als een klok!

Ik heb op mijn martin geen slotted headstock maar open tuners, das iets anders.
Kijk hier maar eens: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Waverly_Guitar_Tuners.html
Dat van die druk op de topkam klopt overigens wel al geeft het geen heel erg groot verschil. Met het toenemen van de hoek achter de topkam neemt ook de kracht toe. De snaren verdwijnen bij die slotted headstock in de kop en liggen er niet net als bij normale tuners op.

Cue Zephyr
29 juli 2010, 23:48
Oef, ja sorry. Ik zit te slapen.
Erg cool, ik ben zelf erg geïnteresseerd in de F23 walnut/cedar. Ook de McIlroy A25 (McIlroy was voormalig Lowden werknemer)
Voelen de snaren ook echt strakker aan en/of bevordert het sustain? Ik leek wel enig verschil te merken bij een Blueridge, maar dat kan ook puur psychisch zijn.

--=HANS=--
30 juli 2010, 00:22
De snaren voelen niet strakker omdat ze niet strakker staan. Alleen de druk op de topkam is groter door de grotere hoek die de snaren naar de mechanieken toe maakt.

Als je geïnteresseerd bent in dit soort exotische combinaties dan moet je even bij Luthiers in Den Bosch gaan kijken. Chris heeft op dit moment een hele mooie Cocobolo F35 hangen met een Spruce top en een echt aparte F35 Figured Mahogany met een Redwood top. Die eerste is een echt kanon maar helaas ook nogal kostbaar en die tweede is echt iets bijzonders qua geluid en iets minder kostbaar. Er hangen natuurlijk ook "gewone". Ik geloof dat zij de officiële importeurs van Lowden in Nederland zijn.