PDA

View Full Version : Strymon El Capistan - dTape Echo (Digital Boutique Tape Delay)



DemolitionColorScheme
24 juli 2010, 00:52
Voer voor de oortjes:
- http://www.strymon.net/products/elcapistan/

- Strymon - El Capistan dTape Echo Demo - Part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=eYda1k6AZuo)

- Strymon - El Capistan dTape Echo Demo - Part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=6kQ6qfvG9yc)

- El Capistan dTape Echo - Sound On Sound Demo (http://www.youtube.com/watch?v=_n29OncKKC8)

Luister ook de audio clips op de website (veel verschillende soorten).
Ik vind het zelf een erg indrukwekkende unit en vind dat het veel karakter van bepaalde tape units weet vast te grijpen.

I dig it!

Chroxy
24 juli 2010, 01:35
goed te zien dat je nog op het forum zit :)

Ik heb nog nooit van Strymon gehoord, maar wat klinkt dit lekker! Mijn enige delay referentie is een shitload aan <150 euro pedaaltjes.. maar dit klinkt zo ontzettend natuurlijk en sfeervol, terwijl de beste man maar 1 akkoord aanslaat.

Ik kan alleen niks vinden over prijzen, maar geizen de rest van de pedalen op een prijs van 299 dollar zit.. tjah.. jammer! Dat kan ik niet betalen.

Michael AE
24 juli 2010, 02:14
Klinkt erg overtuigend moet ik zeggen. GAS!

Shaggy
24 juli 2010, 03:23
Ik kwam hem toevallig tegen op thomann net op zoek naar de time machine van vox. Maar nu ik het hoor krijg ik toch wel een beetje gas.

Heb alleen net een supatrem en af2 gekocht. Ben weer even een echte gitarist ... blut dus.

Dirk_Hendrik
24 juli 2010, 08:12
Vooral leuk om eens een TGP hype te zien waarbij niet constant gejankt en gemekt wordt dat het digitaal is en dat je dat zo goed hoort. Terwijl het toch echt 1 grote computer is.
http://www.strymon.net/wp-content/uploads/elcap3.jpg

Prima R&D dus.

budje
24 juli 2010, 08:57
verdorie... ik gebruik bijna nooit reverb oid, maar zo gaat t wel aantrekkelijk klinken :soinnocent:

DemolitionColorScheme
24 juli 2010, 09:17
Vooral leuk om eens een TGP hype te zien waarbij niet constant gejankt en gemekt wordt dat het digitaal is en dat je dat zo goed hoort. Terwijl het toch echt 1 grote computer is.
http://www.strymon.net/wp-content/uploads/elcap3.jpg

Prima R&D dus.
Klopt! De kerels van Strymon hebben het echt uitstekend gedaan. En een grote plus waar ze ook veel mensen mee binnen halen: het droge signaalpad blijft compleet analog - iets wat mensen bij de Empress VMSD niet hadden. Ik heb zo het gevoel dat dit de ultieme tape simulatie wordt in pedaalvorm (want er is bijv. een software plugin genaamd soundtoys EchoBoy die het naar mijn mening net zo goed doet, al niet beter).

Betreffende de prijs, ik denk dat hij hier zo voor €300,- te koop zal zijn, als ik zo naar de prijzen van Thomann kijk. Grote kans dat er meer Nederlandse dealers komen en sowieso gaat CrushtheButton.be een dealer van ze worden.

Dirk_Hendrik
24 juli 2010, 09:32
En een grote plus waar ze ook veel mensen mee binnen halen: het droge signaalpad blijft compleet analog - iets wat mensen bij de Empress VMSD niet hadden. .

Wat een apart prutargument blijft. Er zijn zo verschrikkelijk veel (goedkopere) delaypedalen waarbij dat het geval is. Maar omdat er een paar zijn waarbij dat niet zo is wordt het ineens als verkoopargument gebruikt.

DemolitionColorScheme
24 juli 2010, 09:34
Wat een apart prutargument blijft. Er zijn zo verschrikkelijk veel (goedkopere) delaypedalen waarbij dat het geval is. Maar omdat er een paar zijn waarbij dat niet zo is wordt het ineens als verkoopargument gebruikt.
Ik zei het ook als vergelijking tot de VMSD, dit was tot nu toe voor velen nog de topper betreffende tape sim in stompbox-format. Velen konden blijkbaar die conversie horen. Aan mij zou het niet liggen, ik heb de VMSD nooit boeiend gevonden.
Dus, met deze punten en de sound is de kans gigantisch dat dit nu de nieuwe go-to unit wordt voor draagbare tape delay sounds.

movo.
27 juli 2010, 12:33
Ik vind 'm vet klinken. :soul:

telecastermaster
19 december 2010, 23:18
Ik heb de mijne vorige week binnengekregen, en ik moet zeggen dat ik er erg content mee ben. Erg verslavend. En ik ben nog niet eens aan de secundairy functies toegekomen, zoals de springreverb.
Het wordt nog lastig om zonder te kunnen....

DemolitionColorScheme
19 december 2010, 23:33
Ik heb de mijne vorige week binnengekregen, en ik moet zeggen dat ik er erg content mee ben. Erg verslavend. En ik ben nog niet eens aan de secundairy functies toegekomen, zoals de springreverb.
Het wordt nog lastig om zonder te kunnen....
Ik heb de mijne vorige week ook binnen gekregen. Had hem gekocht omdat ik hem praktischer en interessant vond dan de Memory Lane. Ook ik ben blij. Hij zal niet fungeren als vervanging voor mijn tape delays, maar gewoon, als een delay in m'n rig.

telecastermaster
19 december 2010, 23:59
Als ze daar bij Strymon er nog een echte killer van willen maken dan moeten ze nog eens een midi-programmeerbare rack-versie uitbrengen met stereo in en een BMP read out.
Maar goed, voorlopig hou ik hierbij. :crazyhappy:

DemolitionColorScheme
20 december 2010, 00:32
Als ze daar bij Strymon er nog een echte killer van willen maken dan moeten ze nog eens een midi-programmeerbare rack-versie uitbrengen met stereo in en een BMP read out.
Maar goed, voorlopig hou ik hierbij. :crazyhappy:
Agreed. Dat is ook vaker tegen hen gezegd. Ik hoop dat ze er wat mee zouden doen; zo ja, dan stop ik het gelijk in m'n rack, haha.

Don Olivier
20 december 2010, 09:23
Ik heb de mijne vorige week binnengekregen, en ik moet zeggen dat ik er erg content mee ben. Erg verslavend. En ik ben nog niet eens aan de secundairy functies toegekomen, zoals de springreverb.
Het wordt nog lastig om zonder te kunnen....


Laat eens weten hoe die Springreverb klinkt als je daaraan toekomt!

Rick trodat
20 december 2010, 09:56
Ik heb elders ook gelezen dat deze strymons een halve pentium zijn.

Ik vind ze behoorlijk innovatief die jongens. Daarnaast behoorlijk goede sound.

DemolitionColorScheme
20 december 2010, 09:57
Laat eens weten hoe die Springreverb klinkt als je daaraan toekomt!
Eigenlijk lijkt de Spring Reverb best wel op die in m'n Roland RE-501. Het zou me ook niet verassen als hij gemodeleerd is naar de Space Echo Spring Reverb. Die in m'n RE-501 is een beetje beter, maar deze is zeker niet slecht. De key is om het zo prettig mogelijk met de delays in te mixen zodat je ze wat meer uitsmeert.

telecastermaster
20 december 2010, 10:34
De toegevoegde springreverb en de 20 seconden looper functie zorgen ervoor dat mijn reverb pedaal en mijn Akai Rush head looper pedaal eigenlijk overbodig geworden zijn. Dat was een goeie rechtvaardiging voor de Capistan, hoewel ik die pedalen voorlopig maar houd. :soinnocent:
Voor de zekerheid...;)

apekop
20 december 2010, 10:35
Als ze daar bij Strymon er nog een echte killer van willen maken dan moeten ze nog eens een midi-programmeerbare rack-versie uitbrengen met stereo in en een BMP read out.
Maar goed, voorlopig hou ik hierbij. :crazyhappy:

Inderdaad. Het afstellen van deze Strymon komt volgens mij heel precies en het is eigenlijk een must om veel verschillende presets te hebben bij zo'n aparaat. Dat je voor 1 extra preset weer een heel nieuw pedaaltje erbij moet komen vind ik nergens op slaan. Ik zou minimaal 20 presets willen.
Wat ik een beetje omslachtig vind is die dubbele functies, dat je twee knoppen tegelijk moet induwen. Dat werkt thuis wel maar live is het niet zo handig lijkt mij.
Voor de rest lijkt me het een super ding.

telecastermaster
20 december 2010, 10:39
Mee eens. Ik heb daarom ook besloten om mijn Yamaha UD stomp ook gewoon te houden....:)

apekop
20 december 2010, 10:51
Dat is ook de reden dat ik destijds mijn UD stomp heb gekocht, 99 delay presets is voor mij het ultieme. Buiten dat je er nog allerlei leuke ritmische delays mee kan maken. Ik heb zelfs 2 UD stomps, eentje als reserve/back up. Ik geef toe dat dat overdreven is en daarom gaat er eentje weg. Ook omdat ik net een Digitech Jamman delay looper heb gekocht waar ook een aardige delay in zit.

onrust nv
29 december 2010, 11:03
iemand deze al gechecked?
http://www.schneidersladen.de/snazzy-fx-wow-flutter

DemolitionColorScheme
29 december 2010, 11:06
iemand deze al gechecked?
http://www.schneidersladen.de/snazzy-fx-wow-flutter
Ja, maar dat is niet echt een delay. Dat is meer om de warble en wow en flutter te emuleren van een tape unit. Niet zo'n heel indrukwekkend pedaal.

onrust nv
29 december 2010, 11:34
Ja, maar dat is niet echt een delay. Dat is meer om de warble en wow en flutter te emuleren van een tape unit. Niet zo'n heel indrukwekkend pedaal.

Er zit volgens de beschrijving echt een digitale delay met feedback in, dus volgens mij toch echt wel delay dan. als je de foto uitvergroot zie je de delay knoppen zelfs zitten:???:

DemolitionColorScheme
29 december 2010, 11:35
Er zit volgens de beschrijving echt een digitale delay met feedback in, dus volgens mij toch echt wel delay dan. als je de foto uitvergroot zie je de delay knoppen zelfs zitten:???:
Laten we het zo zeggen: hij is niet bedoeld als een standalone delay unit en klinkt ook totaal niet boeiend als je hem daarvoor wilt gebruiken. Check maar wat clips of YouTube/etc. Ik vind er, persoonlijk, echt niks aan.

onrust nv
29 december 2010, 16:04
Tja ik ga toch liever voor een echte tape delay.:soinnocent:

telecastermaster
29 december 2010, 17:37
Da's inderdaad wel zo handig, achterop de fiets.....:soinnocent:

onrust nv
30 december 2010, 02:33
Da's inderdaad wel zo handig, achterop de fiets.....:soinnocent:

Dan neem ik wel genoegen met een Danelectro reelecho nepperd. Heb ik al en is niet zo zwaar. Gratis en makkelijk te vervoeren. is bij mij altijd wel een pro.
:punk:

Don Olivier
3 januari 2011, 10:53
@DemolitionColorScheme: zou je nog een vergelijk gaan maken met de Memory Man?
ben ik ook wel erg benieuwd naar!

DemolitionColorScheme
3 januari 2011, 10:53
@DemolitionColorScheme: zou je nog een vergelijk gaan maken met de Memory Man?
ben ik ook wel erg benieuwd naar!
Yup. Binnenkort.

Don Olivier
3 januari 2011, 11:08
Super, ben ik erg benieuw naar!

Vond de Echoplex vs Strymon clip ook erg goed. Zo goed zelfs dat ik de Strymon tot op heden niet heb gekocht omdat ik die Echoplex veel beter vind klinken :)

DemolitionColorScheme
3 januari 2011, 11:11
Super, ben ik erg benieuw naar!

Vond de Echoplex vs Strymon clip ook erg goed. Zo goed zelfs dat ik de Strymon tot op heden niet heb gekocht omdat ik die Echoplex veel beter vind klinken :)
De Strymon is een uitstekend ding. In vergelijkingen legt hij het af, maar alles legt het af - niks kan echt een origineel ding nabootsen ... met de simpele reden dat iets wat nagedaan wordt nooit het originele zal overtreffen. However, als je een preset met de Strymon maakt en dat probeerd te creëren met de EP-3, dan lukt dat natuurlijk niet.

De Strymon is uitstekend voor zijn eigen voicing.

Bastiaan Tuenter
26 augustus 2015, 04:41
Ik ben erg onder de indruk van dit pedaal, maar het is nogal aan de prijs, voor mij althans, zo'n 350 euro. Kan iemand mij een alternatief aanraden?

the sure thing
26 augustus 2015, 20:42
Leuk! Oude topics bumpen! 2e hands komt dit pedaal af en toe voorbij. Alternatieven? Tsja... Wil je 'm voor Live (bandsituatie) of studiodoeleinden gebruiken? Of gewoon voor in de (slaap)kamer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bastiaan Tuenter
27 augustus 2015, 19:29
Ja inderdaad, even in de gaten houden of ie tweedehands aangeboden wordt. Ik wil het pedaal gebruiken voor thuis en mijn jambandje, waarmee we nooit het oefenhok uitkomen (en dat prima vinden).

ellisvertellis
27 augustus 2015, 20:16
De nieuwe boss delay misschien? DD-500 heet hij. Geen idee van de prijs, maar zeer sterke features! Beetje Strymon achterna...

the sure thing
27 augustus 2015, 20:40
Zolang je niet optreedt: de Boss DD-20. 2e hands ook goed te scoren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bastiaan Tuenter
1 september 2015, 20:38
Dank! Ik ga beide pedaaltjes eens checken. :rockon:

pasqual
1 september 2015, 21:08
Zolang je niet optreedt: de Boss DD-20. 2e hands ook goed te scoren.

Hoezo? Is dit pedaal niet geschikt voor live? Ik ben op zoek naar een programmeerbare delay die het ook in de oefenruimte en live goed doet.

Timotio
2 september 2015, 00:07
Hoezo? Is dit pedaal niet geschikt voor live? Ik ben op zoek naar een programmeerbare delay die het ook in de oefenruimte en live goed doet.

DD-20 kun je prima mee optreden - is nog altijd een goeie delay, wordt door velen gebruikt!
Niks mis mee, alleen deze vergelijken met een El Capistan is net als appels en peren, twee compleet verschillende pedalen denk ik.

the sure thing
2 september 2015, 18:45
Hoezo? Is dit pedaal niet geschikt voor live? Ik ben op zoek naar een programmeerbare delay die het ook in de oefenruimte en live goed doet.

Ik heb de DD-20 gehad en vond m geweldig, maar om een vreemde reden bleef er live in de mix veel minder van over. Ik weet ook niet hoe dat kan.... Ik heb nu een Timeline en nergens last van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk