PDA

View Full Version : Line 6 Toneport GX vragen



niekrhcpniek
23 juli 2010, 23:54
Voordat ik mijn vragen stel, wil ik dit eerst even kwijt:
Aangezien dit specifieke vragen zijn, open ik een nieuw topic en ga ik niet verder op een van de andere 1000 topics hierover.

Ik heb sinds vandaag dus de GX in huis. Alle software is goed geïnstalleerd en ik heb alles goed aangesloten. Ik speelde eerst met een koptelefoon die aangesloten was op de GX. Daar kreeg ik een goed geluid mee en alles werkte goed. Vervolgens had ik de GX aangesloten op de input van mijn computer. Nu had ik soms last van bijgeluiden als ik het volume hoger draaide in Pod Farm. Deze worden veroorzaakt door mijn slechte geluidskaart. Hoe kan ik deze voorkomen?
Dan heb ik nog een tweede vraag. Ik wilde mijn toneport gebruiken met andere programma's zoals Guitar Rig en Peavey Revalver. Telkens als ik deze programma's wil gaan gebruiken of de Toneport wil selecteren voor het geluid, valt mijn pc meteen uit. Dit gebeurt ook als ik de standaard opname software gebruik.

Hoe kan ik nu beide problemen oplossen? Mijn pc is niet de allernieuwste, dus misschien kan het daaraan liggen. Daar heb ik helaas niet veel verstand van.
Ik hoor het graag!

TimS
23 juli 2010, 23:58
Je moet de TonePort niet aansluiten op de input van de geluidskaart in je computer, de TonePort ís je geluidskaart. Gewoon je computerspeakers aansluiten op de TonePort en de TonePort selecteren als standaard geluidskaart in Windows.

Tweede probleem: geen idee.

niekrhcpniek
24 juli 2010, 00:11
Ok dat snap ik dan nu, maar ik zou niet weten hoe ik die moet aansluiten dan.
Ik heb namelijk niet echt pc speakers. Ik heb een kabel vanuit mijn pc naar mijn cd speler die vervolgens aangesloten zijn op 2 boxen. Waar moet ik de toneport dan op aansluiten?
Sorry voor mijn domme vragen, heb echt helemaal geen verstand hiervan :soinnocent:

fivelastwords
24 juli 2010, 00:56
Ik gok dat je een minijack naar 2x tulp aansluiting (http://overdevest.smart-sales.nl/produkten/pdt2318/Kabel%202%20tulp%20-%201%20mini%20jack.jpg) vanuit je computer naar je cd-speler/stereotoren gebruikt. Wat je moet doen is een verloopje vanuit je Toneport headphone-output stoppen die van grote naar kleine jack gaat: Zo eentje dus. (http://www.comparestoreprices.co.uk/images/7d/7dayshop-com-3-5mm--6-3mm-standard-headphone-jack-converter-plug.jpg)

Vervolgens stop je daar die minijack in en laat je die dus naar je cd-speler/stereotoren lopen. Een andere optie is, mits je je headphone output vrij wilt laten voor daadwerkelijk koptelefoon gebruik om een kabel als deze (http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/YC+K05.JPG) aan te schaffen. Dat is twee unbalanced jacks naar een stereo jack. Je stopt de twee unbalanced jack uitgangen in de line outputs van je Toneport. Je moet dan deze plug (http://files.sandberg.it/products/images/lg/503-64_lg.jpg) aanschaffen om hem weer in je cd-speler/stereo te krijgen.

Als je een ander soort kabel gebruikt om van je computer naar je cd-speler/stereotoren te gaan, dan moet je ff een plaatje Googlen en hier plaatsen, dan kunnen we je verder helpen. Als dit je setup was, dan is dit je antwoord.

TimS
24 juli 2010, 02:37
Een Toneport GX heeft maar 1 uitgang, minijack. Het enige wat je dus moet doen is de kabel die normaal van je stereoinstallatie naar je PC gaat los halen aan de kant van je PC en die in de uitgang van je TonePort steken.

niekrhcpniek
24 juli 2010, 11:15
Over die minijack naar 2x tulp heb je gelijk, maar de oplossing die je me zegt
werkt alleen als ik de ux1 of ux2 heb. Ik heb zoals TimS zegt maar een uitgang, een minijack.

Volgens TimS is de toneport de geluidskaart. Als ik dan de minijack naar 2x tulp kabel aansluit op mijn cd-speler en de toneport en de toneport instel als geluidskaart. Hoor ik dan ook andere geluiden die uit mijn pc komen?

UnDefined
24 juli 2010, 12:08
Over die minijack naar 2x tulp heb je gelijk, maar de oplossing die je me zegt
werkt alleen als ik de ux1 of ux2 heb. Ik heb zoals TimS zegt maar een uitgang, een minijack.

Volgens TimS is de toneport de geluidskaart. Als ik dan de minijack naar 2x tulp kabel aansluit op mijn cd-speler en de toneport en de toneport instel als geluidskaart. Hoor ik dan ook andere geluiden die uit mijn pc komen?

Neen, want je GX is enkel de geluidskaart voor je gitaaropnames/gitaarspel.
Je kan ook je opnames monitoren via die geluidskaart maar de rest gebeurt gewoon via de built-in geluidskaart van je pc en aangezien daar niets op is aangesloten hoor je geen geluid meer van je pc.

TimS
24 juli 2010, 14:41
Neen, want je GX is enkel de geluidskaart voor je gitaaropnames/gitaarspel.
Je kan ook je opnames monitoren via die geluidskaart maar de rest gebeurt gewoon via de built-in geluidskaart van je pc en aangezien daar niets op is aangesloten hoor je geen geluid meer van je pc.

Hier klopt geen ruk van, het is gewoon een geluidskaart, niet een gitaar-opneem-en-afspeel-kaart.

Ik heb hier een TonePort GX aangesloten op mijn PC, alles gaat via de TonePort, niet alleen de gitaar.

UnDefined
24 juli 2010, 14:46
Hier klopt geen ruk van, het is gewoon een geluidskaart, niet een gitaar-opneem-en-afspeel-kaart.

Ik heb hier een TonePort GX aangesloten op mijn PC, alles gaat via de TonePort, niet alleen de gitaar.

Hier niet :???:

TimS
24 juli 2010, 14:48
TonePort wel ingesteld als standaard geluidskaart in Windows?

UnDefined
24 juli 2010, 14:49
Natuurlijk niet :P
Gebruik hem enkel binnenin Podfarm en Ableton...

TimS
24 juli 2010, 14:51
Waarom niet dan? Vind je het handig om hem door te lussen?

UnDefined
24 juli 2010, 14:52
Waarom niet dan? Vind je het handig om hem door te lussen?

Wat bedoel je precies met doorlussen? :makeup:

TimS
24 juli 2010, 14:59
Wat bedoel je precies met doorlussen? :makeup:

Kabel van de line out van de GX naar de line in op je PC

UnDefined
24 juli 2010, 15:05
Doe ik niet maar je kan inputs selecteren als je Podfarm start nietwaar?
Daar selecteer ik dan de UX1 en hij staat dus nog altijd niet ingesteld als standaard geluidskaart en zo heb ik geen last van de bijkomende geluidjes van de pc ;).

TimS
24 juli 2010, 15:10
En dan moet je elke keer je speakers aansluiten op de goede geluidskaart? Je kunt dan ook niet met mp3'tjes ofzo meespelen, lijkt me onhandig.

Maarja, zelf weten.

UnDefined
24 juli 2010, 15:25
Kan wel hoor :P
Is in ons "repetitiekot".
Setup:

- Gitaar/Mic > UX1 > Laptop > Output UX1 > Muziekversterker 1 > 2 Muziekspeakers
- PC > Muziekversterker 2 > 2 andere speakers

Komen we best mee toe, en dan hebben we nog de PA ook :P
Maar allemaal best goedkoop en goede sound ook nog.

TimS
24 juli 2010, 17:09
Dan heb je dus wel 2 installaties nodig en 2 paar speakers, niet echt praktisch voor thuis. Als je het over een TonePort GX hebt ga ik er namelijk niet vanuit dat je er mee gaat oefenen / optreden.

niekrhcpniek
25 juli 2010, 00:22
Ik geef TimS gelijk, dit is ook vrij onpraktisch voor mij, want ik heb ook niet genoeg boxen en uitgangen en dergelijke. En het is ook de bedoeling dat ik met mp3tjes mee kan spelen.
Maar ik heb nu alles goed aangesloten en alles werkt gelukkig
Mijn setup dit moment:
gitaar-->toneport-->usb naar pc
toneport-->output van tobeport naar 2x tulp in cd speler
vervolgens mijn toneport ingesteld als standaard geluidskaart
dus ik hoor nu alles via de toneport door de speakers
Eerst viel mijn computer uit bij alles wat met de toneport te maken had, op Pod Farm na :S
Ik zag op de doos staan dat je minimaal 512 mb RAM geheugen nodig hebt en ik had maar 256.... Dus heb ik maar een andere geheugenkaart erbij gedaan, in totaal dan 512. Daar heb ik nu dus ook geen problemen mee en het werkt nu ook met bijvoorbeeld Guitar Rig.

Mocht ik nog vragen hebben, dan meld ik me wel. Maar dit is voor thuisgebruik denk ik de beste oplossing
Bedankt voor de reacties

rjong999
30 juli 2010, 17:33
Het is mss nog wel een goed idee om Asio4All te installeren, dan krijg je een lagere latency bij opnemen en je kunt bijv. in cubasezoweljeGXals de interne soundcard tegelijk gebruiken

Terminus
30 juli 2010, 23:37
Het is mss nog wel een goed idee om Asio4All te installeren, dan krijg je een lagere latency bij opnemen en je kunt bijv. in cubasezoweljeGXals de interne soundcard tegelijk gebruiken

Dat is niet nodig als je je Toneport als enige geluidskaart gebruikt en gebruik maakt van de hardware ASIO drivers. Asio4All is voor kaarten die geen ASIO hebben. De Toneport heeft hardware ondersteuning voor ASIO, wat sneller is dan een 'one size fits all' oplossing als Asio4All.

rjong999
6 augustus 2010, 14:37
Nee, de Toneport heeft geen hardware ondersteuning voor ASIO. ASIO is een protocol dat voor veel verschillende typen hardware werkt. De Toeport hardware gedraagt zich als een standaard USB Sound Device Class apparaat en dus kan ASIO4All ermee communiceren.
De Toneport heeft wel "hardware" monitoring via z'n eigen driver, die is praktisch latency vrij.
Overigens heb je gelijk, als je uitsluitend de Toneport gebruikt heb je geen Asio4All nodig, de standaard drivers van Line6 zijn prima.

Terminus
6 augustus 2010, 15:05
Nee, de Toneport heeft geen hardware ondersteuning voor ASIO. ASIO is een protocol dat voor veel verschillende typen hardware werkt. De Toeport hardware gedraagt zich als een standaard USB Sound Device Class apparaat en dus kan ASIO4All ermee communiceren.
De Toneport heeft wel "hardware" monitoring via z'n eigen driver, die is praktisch latency vrij.
Overigens heb je gelijk, als je uitsluitend de Toneport gebruikt heb je geen Asio4All nodig, de standaard drivers van Line6 zijn prima.

Het spijt me, maar zover ik weet is de POD Studio GX gelijk aan de Toneport GX op de noisefloor en gebundelde software na en ik weet vrij zeker dat ik nu over mijn POD Studio GX muziek zit te luisteren (zonder ASIO) gitaar speel over POD Farm (Line 6 drivers) en een nummer mix (Hardware ASIO).