PDA

View Full Version : Instructie DVD's "Learn to play"



stratestic
23 juli 2010, 19:23
Heeft er iemand weleens een instructie DVD bestudeerd?

Bij Feedback staan altijd al die Learn to play dvd's van diverse artiesten bij de uitgang. Ik vraag mij altijd af of ze leerzaam zijn, heeft iemand er ervaring mee?

Hoe werken ze, zitten er tabs bij en hoe leer je er iets van?

Portel
23 juli 2010, 19:41
Bedoel je 'Learn To Play *naam artiest*' van Lick Library?
Die zijn erg goed. Vind ik zelf dan.

Echt alles wordt uitgelegd.
Elke noot van een solo'tje, van een riff.
Er wordt zoveel uitgelegd dat je af en toe denkt: "Ok, stop maar. Ik wéét al hoe je een A-akkoord pakt".
Maar het is erg duidelijk uitgelegd enzo. Aanrader.

Maar ik denk niet dat ze de vraagprijs waard zijn.
Veel kun je gratis op het internet vinden.

aaronstonebeat
24 juli 2010, 02:32
Ik heb er één: van James Burton (The Legendary Guitar of James Burton). Vind ik geweldig; nooit spijt van gehad. De rest zoek ik op op YouTube of ik luister er gewoon naar.

MauserMorris
1 november 2010, 20:35
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de Lick Library DVD's echt niet zo handig. Geen noten, geen tablatuur op scherm...maar wachten wanneer de uitleg de volgende noot behandeld...je ziet geen overzicht.....ik bedoel stapje voor stapje maar wat is de context...
Ook de Slayer DVD...vaak bekende toonladders nee hoor je pakt snaar 5 postie 3 daarna snaar 4 positie x......... zzzzzzzz

Ik heb liever een boek, Guitar Pro, tablatuur of even een artiest zien optreden op You Tube...

Iemand anders ook deze ervaring..


een beginner

Morris

-=JEROEN=-
2 november 2010, 00:41
Ik denk dat iedereen zo z'n eigen manier van leren heeft.

Ik heb leren spelen door eerst zelf wat te klooien op de gitaar, zonder enig voorbeeld, gewoon luisteren en ontdekken. Dit is mijn basis geworden. Daarna kwam ik iemand tegen die mij wat akkoorden leerde; ik deed gewoon na wat hij deed en dat klonk al snel vrij aardig (goed gevoel voor ritme!). Daarna kreeg ik van een leraar nederlands 2 lessen waarin hij me de tonencirkel uitlegde en hoe je dus zelf akkoorden maakt. Ik snapte er geen bal van en die 2 lessen waren echt veel te kort (dacht ik toen), maar ben er zelf mee aan de slag gegaan en zie waar ik nu sta :rockon:

Daarna ben ik, telkens als m'n spel niet meer vooruit leek te gaan, les gaan nemen en dat gaf toch steeds wel een prettige impuls. Ik leerde weer nieuwe dingen, waar ik dan zelf weer mee verder kon gaan rotzooien. Een beetje van maggi en een beetje van mezelf :hippie:

Internet vind ik ook een geweldig medium: dit forum(gedeelte), de geweldige sites als all-guitar-chords en gootar, google en niet te vergeten de vele youtube filmpjes. En software als guitarpro, reason, enz, enz. En de DVD's die steeds meer vooradig zijn op torrents enzo, als ik al dat spul had moeten kopen, had ik er nog wel 7 baantjes bij kunnen nemen. Ik kan nog wel effe doorgaan zo. Wat dat betreft is dit toch wel een geweldig tijdperk. Vroeger moest ik naar de bieb kopietjes maken uit stoffige boeken zonder tabs met akkoorden waar vaak ook nog geen reet van klopte, nu download ik die shit gewoon even :ok:

terrasbeest
2 november 2010, 10:37
Het probleem met die DVD's is dat er geen rekening kan gehouden worden met het niveau van diegene die ze gaat gebruiken.Er wordt meestal wel melding gemaakt of ze bestemd zijn voor beginner/intermediate/advanced, maar als er gaten in je kennis zitten, blijf je eenzaam achter.
Ik heb er ook een paar liggen die op dit moment mijn petje nog te boven gaan, maar ik heb er evengoed waarvan ik me afvroeg waarom ik ze gekocht had omdat ik alles al wist/kon.

Zeker als beginner moet je opletten omdat je dan nog minder weet wat je voorgeschoteld gaat krijgen, je koopt iets waar je feitelijk niks over weet.

Ga les volgen bij een goede leraar die z'n lessen aanpast aan wat je kent ( of nog niet kent ).

EuroCinema
2 november 2010, 11:10
Ik leende vroeger die videobanden bij de Bieb. Robben Ford en John Scofield en zo, alles wat ze hadden tot aan Paul Gilbert Extreme Shred Metal en Albert Lee Country Pickin' of zo. Je gaat dat nooit allemaal leren, maar je moet gewoon uitpikken wat je kan gebruiken. Sommige dingen weet je al, andere gaan boven je pet of passen niet bij je stijl, maar er zit ook altijd wel iets nuttigs tussen.

Lick Library heb ik weleens bij iemand gezien. Beetje traag inderdaad, maar wat ik wel goed vind is dat ze complete solo's behandelen. Van 1 complete solo kun je als beginner zoveel leren! Er valt op elke leermethode wat aan te merken, maar je zal het toch moeten doen met wat er is he?

Olorin
2 november 2010, 11:30
Ik heb er zelf ook een aantal.

voor een beginner lijkt het me niets, geen gedegen uitleg, geen tabs enz.

ik gebruik ze om simpel en snel te kijken hoe een solo gespeeld wordt, het scheelt enorm zelf uitzoek werk (internet tab's zijn ook vaak matig)

volgens mij moet je dus toch al behoorlijke kennis/kunde hebben om hier goed van te profiteren

en idd, ze zijn errug slooooom maar toch bruikbaar