PDA

View Full Version : Les Paul Traditional



RedBuell
23 juli 2010, 17:06
Oef lichte gas aanval deze week.... Was even bij DW voor een capo, liep een beetje te kijken bij de gitaren, zie ik een Goldtop hangen voor iets meer dan € 1500,- ofzo. Het is een traditional maar man wat een geil ding zeg en € 1500,-voor een goldtop vind ik best meevallen, alleen kan ik door omstandigheden even geen grote aankopen doen.

NNou wil ik toch, met de tijd, eens gaan kijken voor een mooie LP, eventueel zou ik dan hier mijn LTD EC 1000VBK voor opofferen. Hoe zijn die traditionals eigenlijk...... of kan ik beter eens gaan kijken voor een goeie unchambered studio (wit met gouden hardware is ook erg mooi). Ik kan hier niet veel over de traditionals vinden....

Fireburst
23 juli 2010, 17:28
Misschien is zo'n EC1000FM wel iets voor u, ipv een studio dan.
http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec1000_fm_asb.htm

Traditional kan ik niets zinnigs over zeggen, chambered of niet voor de studio: luisteren zou ik zeggen. 't Zou wel eens tussen de oren kunnen zitten...;)

episua
23 juli 2010, 17:39
of kan ik beter eens gaan kijken voor een goeie unchambered studio (wit met gouden hardware is ook erg mooi). Ik kan hier niet veel over de traditionals vinden....

De studio's zijn juist chambered en de traditionals iets minder hol maar hebben nog steeds weight relief holes (zie gibson.com)!

PieterFX
23 juli 2010, 17:51
ik heb em, de lp traditional goldtop, nu ongeveer anderhalf jaar. gaat nooit meer weg, echt een geweldig werkpaard; zwaar, dikke nek, dikke snaren, ontstemt niet of nauwelijks, helemaal goed

wel afgeleverd met een beetje fretbuzz, maar daar komen we wel overheen.

sideburns
25 juli 2010, 15:11
Ik ben sinds 2 maaden in het bezit van een traditional, inderdaad een zware gitaar. De traditional is voor een groot deel gebouwd zoals de standards in de jaren 80 / 90. In de body zijn weight relief holes aangebracht (iets wat gibson sinds de jaren 90 al doet met hun standards), verder is de gitaar niet chambered.

Resultaat: meer hout, zwaardere gitaar en in mijn beleving meer tone.
Anderzijds zijn er gitaristen genoeg die wel de voorkeur hebben voor chambered Pauls.


Je zou de traditional eens kunnen vergelijken met de standard 2008, deze gitaar is wel chambered.

maar goed, terug naar de traditional. Ik ben er zeer tevreden mee, Elementen zijn super voor mij (classic 57 en classic 57 plus) Ze geven zowel clean al overstuurd een erg warm en authentiek geluid. Output is wat lager dan bijvoorbeeld de burstbucker pro's die gibson nu veel gebruikt, Maar dit is verre van hinderlijk. Verder ben ik altijd van mening geweest dat de BB. veel te veel mid / hoog afgeven.

Verder kan ik zeggen dat de traditional speelt , voelt en klinkt als een degelijk gebouwde gibson, alleen de nek kan wat om gewenning vragen als je bijv het dunnere 60's profiel gewend bent. (traditional komt met het wat dikkere
50's profiel.) Het enigste nadeel vind ik dat ze van fabriek af al geleverd worden met een slagplaat. Jammer dat deze niet los bijgeleverd word..

Kortom volgens mij is de traditional zeker het proberen waard.

RedBuell
25 juli 2010, 22:20
Heb nu een LTD EC 1000, opzich een hele fijne gitaar. Hij speelt heerlijk, maar iets te weinig tone ook omdat hij redelijk dun is en niet zo zwaar. Mijn Ibanez RG 770 met EMG 85 in de brug (heeft de LTD ook) heeft gewoon veel meer tone maar speelt minder lekker. De LTD vraagt qua feel echt voor blues en rock terwijl de specs weer metal vragen maar blues, rock en jazz is ook goed te doen.

Nu zag ik dus de traditional goldtop voor € 1599,- en krijg toch echt gas voor zo'n ding. Mijn LTD zou dan wel plaats moeten maken, heb dan alleen geen metal gitaar meer, nu speel ik dat niet zo veel meer maar hij moet toch ook wel stevig werk aan kunnen. Mijn RG 770 kan zeker metal heel goed aan maar met zo'n floyd ga je niet ff van E standard naar Eb, drop D, D standard drop C of C#. Ik ga volgende week eens ff lekker zo'n ding proberen.:mmmm:

JoeV
26 juli 2010, 10:06
Hehe, klinkt me bekend in de oren...

Heb ong. een half jaar geleden mijn LTD EC-1000 ook ingeruild voor een LP Traditional desert burst. Het is toch wel ff wennen want het zijn 2 kompleet verschillende gitaren.

Ik speelde op de LTD metal (waar ze ook perfect geschikt voor is), maar op de LP speel ik blues en rock (waar die dan weer perfect voor is).
Ik heb op repetitie de LP eens op mijn "metal set-up" aangesloten en dat klonk :lp:naar mijn mening helemaal niet verkeerd. Ok, de sound is net wat minder strak maar voor mij was dit enkel probleem. Uit de LP krijg je een veel warmere klank dan uit de LTD die eigenlijk bedoeld is om te beuken :blast:.

Testen en horen is de boodschap. Succes! :lp:

sideburns
26 augustus 2010, 12:28
kwam deze topic weer tegen, ben eigenlijk wel benieuwd of je de traditional nog getest hebt, of is het GAS alweer voorbij:)

becat
26 augustus 2010, 13:49
In de les paul standard's van de 90-er jaren zat een 490(R of T, weet het even niet) element in de nek positie en een 498T in de brug positie. Dus ze zijn niet helemaal gelijk.

Ik ben wel benieuwd hoe die 57 pickups klinken, moet ik toch eens uit gaan proberen. De 490 en 498 in mijn les paul produceren toch wel erg veel signaal waardoor het soms net iets rauwer klinkt dan dat ik zou willen. Ook nog maar weer eens spelen met de afstelling.

Fisherman
26 augustus 2010, 14:38
Ja, wat happened met je GAS?

Hier de pica....prachtig hoor! :ok:
http://www2.gibson.com/Images/Products/ElectricGuitars/Les-Paul/Gibson/Traditional/Gold-Top/LPTDGTCH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&

Braindead
26 augustus 2010, 23:42
Respect!!!!

nickofzo
27 augustus 2010, 00:39
heb je hem nog geprobeert?
heb je hem uberhaupt?

Dick Wolkendeck
27 augustus 2010, 15:25
Misschien is zo'n EC1000FM wel iets voor u, ipv een studio dan.
http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec1000_fm_asb.htm

Traditional kan ik niets zinnigs over zeggen, chambered of niet voor de studio: luisteren zou ik zeggen. 't Zou wel eens tussen de oren kunnen zitten...;)

Chambered brain...:seriousf:

Willem76
16 december 2010, 23:40
Ik heb sinds kort ook een traditional goldtop en kan hem aan iedereen aanraden!

Was eigenlijk op zoek naar een standard maar ben niet zo gecharmeerd van de aanpassingen op de nieuwe versies. Ik vind de locking tuners en jack niet zo bij de gitaar passen maar dat is een kwestie van smaak, er zullen er genoeg zijn die er mee weglopen. Verder wil ik geen uitgeholde body maar geef ik de voorkeur aan een massieve blok hout (hoewel dat bij de trad ook niet helemaal het geval is), ondanks het gewicht... Komt nog bij dat de trad een paar honderd euro goedkoper is dan de std en wat mij betreft gewoon meer gitaar is.

Uiteindelijk dus de traditional maar eens aan de tand gevoeld. Eerste indruk: behoorlijk zware jongen met een moddervette neck. Verder optisch perfect afgewerkt zoals je van een Gibson mag verwachten.

Ingeplugd op een Orange Tiny Terror met 2x12 kast die toevallig in de testruimte stond (wat overigens een heel toffe versterker is), gain op half, volume op 11. WOW, wat een soundje. Superstrakke crunch maar toch heel erg gedefinieerd. Van clean tot metal klinkt het eigenlijk zoals ik had gehoopt... Ik kende de 57 pickups nog niet maar ik vind ze echt super! Ik had van tevoren wat twijfels over de neck maar dit is eigenlijk precies wat ik zocht. Verder is alles gewoon erg goed afgesteld. Intonatie top, geen fretbuzz (plecked), lage aktie.

Ik heb hiervoor jaren gespeeld op een Epi Les Paul std plus en vond het prijsverschil met een Gibson gewoon veel te groot. Maar als je er echt een in je handen hebt is het verschil met de Epi toch ook erg groot (hoewel ik over de Epi ook heel erg tevreden was). Veel meer ballen, definitie en betere bespeelbaarheid. Komt ook nog bij dat een Gibson behoorlijk waardevast is.

Zeker de moeite waard om een keer te testen!

Fireburst
17 december 2010, 16:44
Misschien is zo'n EC1000FM wel iets voor u, ipv een studio dan.
http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec1000_fm_asb.htm

Traditional kan ik niets zinnigs over zeggen, chambered of niet voor de studio: luisteren zou ik zeggen. 't Zou wel eens tussen de oren kunnen zitten...;)

Even mezelf quoten... GAS does what it does en sinds een week of 2 via een ruildeal ook een nieuwe gitaar erbij, namelijk de EC 1000 MGO (zie : http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec_1000_mgo.htm). Super ding, zo super zelfs dat m'n Studio niet meer uit z'n koffer komt. Afwerking is TOP, de elementen (Alnico II) hebben iets minder output maar naar mijn mening meer definitie. Het is hierboven ook al gezegd : de 490/498 hebben best veel output en jagen mijn Orange al vlug van clean naar crunch, de Alnico II's schonen wat beter op. Rest van de specs is ook niet mis : Earvana nut, locking tuners, Tonepro brug.
Verschil met de Gibson :
- dunnere nek, was ik eerst wat bang voor maar valt me erg goed mee.
- blijft in stemming !!
- body contour, is toch wat aangenamer voor de ribben.

Voor de prijs moet je het niet doen, die is quasi hetzelfde als een Gibson LP studio. Als Gibson fan niet gemakkelijk om toe te geven maar in een blinde A/B test denk ik dat er veel met de LTD naar huis gaan...

De ruildeal was overigens tegen een Gibson SG dus ja, ik was (en ben) echt wel overtuigd ! Nu natuurlijk aan't GASsen op een ESP.:sssh:

RedBuell
15 februari 2011, 19:33
Okee dan, mijn GAS was redelijk gestild puur omdat een scheiding al snel veel meer kost dan een LP met een mooie Marshall fullstack..:makeup:

Maar goed, nu toch weer de gas aanval gekregen en nu moet het wel lukken. Ik ga binnenkort eens zo'n ding aan de tand voelen. Eerst eens een LP standard van een vriend over mijn 5150 proberen. Iemand ervaring met LP's en 5150II's?

LucasDym
15 februari 2011, 19:36
Zeker mooi! Maar 1500 voor een traditional? Ook al is het aan goldtop?

Er zijn nu tegenwoordig héél aardig Les Paul specials, SG specials en Flying V specials voor 599,-. Uitgeprobeerd bij NL muziek, wegen nog geen plastic zakje, spelen heerlijk en zijn nog is goedkoop ook.

geert1976
15 februari 2011, 20:47
Zeker mooi! Maar 1500 voor een traditional? Ook al is het aan goldtop?

Er zijn nu tegenwoordig héél aardig Les Paul specials, SG specials en Flying V specials voor 599,-. Uitgeprobeerd bij NL muziek, wegen nog geen plastic zakje, spelen heerlijk en zijn nog is goedkoop ook.

ohhhh:(

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/103080d1276792538-anyone-know-good-place-get-rear-quarter-panels-implied-facepalm.jpg

LucasDym
15 februari 2011, 20:51
ohhhh:(

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/103080d1276792538-anyone-know-good-place-get-rear-quarter-panels-implied-facepalm.jpg


Ja je lacht dan, traditional goldtops zijn natuurlijk véél beter dan Specials, maar hij zegt dat hij 1500,- een tikkie veel vind, en ook voor 599,- heb je een Gibson, en dat is geen prutkwaliteit of zo iets. Klinkt nog steeds geweldig en het is een goede alternatief voor mensen zoals ik die op hun veertiende geen 1500 euro te besteden hebben aan een gitaar, ik heb er laatst 1 gekocht, en klinkt heerlijk.

LucasDym
15 februari 2011, 20:54
Ooh haha nou lees ik het, een traditional, ik dat een studio ಠ_ಠ.

geert1976
15 februari 2011, 21:16
Ja je lacht dan, traditional goldtops zijn natuurlijk véél beter dan Specials, maar hij zegt dat hij 1500,- een tikkie veel vind, en ook voor 599,- heb je een Gibson, en dat is geen prutkwaliteit of zo iets. Klinkt nog steeds geweldig en het is een goede alternatief voor mensen zoals ik die op hun veertiende geen 1500 euro te besteden hebben aan een gitaar, ik heb er laatst 1 gekocht, en klinkt heerlijk.

ohh, tja ik heb alleen maar een paar oude gitaartjes....

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3270.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3268.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3265.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3808.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3790.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3834.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-91.jpg

Mr. Dynamite
15 februari 2011, 21:21
There's a new kid in town.. :dance: :D

LucasDym
15 februari 2011, 21:22
ohh, tja ik heb alleen maar een paar oude gitaartjes....



Geert, heel mooie gitaren hoor, maar wat is precies je punt?

LucasDym
15 februari 2011, 21:23
There's a new kid in town.. :dance: :D

Soon, I will be as skilled as most of you are ಠ_ಠ.

En iemand moet de rol op zich nemen :)?

geert1976
15 februari 2011, 21:26
Geert, heel mooie gitaren hoor, maar wat is precies je punt?

Lees je eerst eens in en denk na wat je post.
Je zult het vast met goede bedoelingen doen, maar het komt af en toe nogal krom over:soinnocent:

LucasDym
15 februari 2011, 21:30
Lees je eerst eens in en denk na wat je post.
Je zult het vast met goede bedoelingen doen, maar het komt af en toe nogal krom over:soinnocent:

Haha nou ik snap het niet hoor :P.

Maarja, ik ben ook nog idd een 'noob' op dit Forum :).
Ik maak gewoon een punt dat ook Gibsons van een lagere prijsklasse ook redelijk zijn?

Mr. Dynamite
15 februari 2011, 21:33
Haha nou ik snap het niet hoor :P.

Maarja, ik ben ook nog idd een 'noob' op dit Forum :).
Ik maak gewoon een punt dat ook Gibsons van een lagere prijsklasse ook redelijk zijn?

Oke even zonder gein.
Ik denk dat je eerst even zoals geert zegt jezelf goed moet inlezen. Weet waar mensen het over hebben. Ook denk ik, en dat weet ik niet maar dat gok ik zo, dat je geen referentie punt hebt. Je hebt het over een basgitaar van 50 euro die ronkt als een tierelier en een goedkope Gibson die geweldig is. Kan natuurlijk maar alles is relatief. :ok:

LucasDym
15 februari 2011, 21:38
Oke even zonder gein.
Ik denk dat je eerst even zoals geert zegt jezelf goed moet inlezen. Weet waar mensen het over hebben. Ook denk ik, en dat weet ik niet maar dat gok ik zo, dat je geen referentie punt hebt. Je hebt het over een basgitaar van 50 euro die ronkt als een tierelier en een goedkope Gibson die geweldig is. Kan natuurlijk maar alles is relatief. :ok:

Nee, ik zeg dat voor 67 euro je een goede bass hebt, natuurlijk krijg je een veel betere bass na mate je je budget verhoogt... Ik snap ook wel hoe dat in elkaar zit.

We hebben hier thuis ook een Gibson ES-335 Dot hangen, en je hoort natuurlijk duidelijk het verschil tussen mijn Gibson SG, maar die ES kostte ook 5000 gulden. Ik zeg dat je natuurlijk een Gibson koopt, en dat een Gibson altijd goede kwaliteit is. Ik ben ook geen idioot, ik noem een Gibson van 599 euro niet geweldig, maar het is natuurlijk een zeer redelijke gitaar te noemen.

Mr. Dynamite
15 februari 2011, 21:40
Nee, ik zeg dat voor 67 euro je een goede bass hebt, natuurlijk krijg je een veel betere bass na mate je je budget verhoogt... Ik snap ook wel hoe dat in elkaar zit.

50-67 you get the point.


We hebben hier thuis ook een Gibson ES-335 Dot hangen, en je hoort natuurlijk duidelijk het verschil tussen mijn Gibson SG, maar die ES kostte ook 5000 gulden. Ik zeg dat je natuurlijk een Gibson koopt, en dat een Gibson altijd goede kwaliteit is. Ik ben ook geen idioot, ik noem een Gibson van 599 euro niet geweldig, maar het is natuurlijk een zeer redelijke gitaar te noemen.

Dan zijn we het met elkaar eens.

Willem76
15 februari 2011, 22:10
Zo´n special is natuurlijk geen vergelijk met een traditional. Je hoort mij niet zeggen dat de special een slechte gitaar is (in zijn klasse) maar als je ze 1 op 1 test zal het verschil na 1 akkoord duidelijk zijn, daar heb je zelfs geen versterker voor nodig. Is ook niet verwonderlijk gezien het prijsverschil.

Ik denk ook niet dat je er voor 1500 nog een kunt kopen, prijzen rijzen momenteel de pan uit.

marco v
15 februari 2011, 22:32
Lucas, een gibson is niet altijd van goede kwaliteit.
Afgezien van de enorme diversiteit aan modellen onderling worden er ook gibsons gemaakt waar je jezelf echt geen plezier mee doet.
Ik vind je enthousiasme geweldig, ga vooral veel lezen, ontdekken en gitaren uitproberen. Enkel op die manier zal je jouw kennis verrijken.