PDA

View Full Version : Eigen mic voor versterker?



EuroCinema
23 juli 2010, 12:38
Omdat ons bandje best leuk loopt, zijn we onze spullen wat verder aan het professionaliseren. 1 van de dingen waar ik over denk is om zelf een goeie microfoon te kopen om m'n gitaarversterker over de PA te zetten. Ben nu wel erg afhankelijk van de spullen en smaak van de in de zaal aanwezige geluidsman (aan een "eigen" zijn we nog niet toe, ook gewoon vanwege de kosten van een goeie versus de gages die we krijgen)

Vragen hierover:
- welke mic? Elke gitarist kent de SM57 maar ik begrijp van geluidsmensen dat die vooral in het mid/hoog sterk is, en da's bij jazzfunk niet zo wenselijk als bij rock...
- welke plek? Erop hangen, ervoor zetten in stand, rand of midden speaker? Hangt uiteraard af van de gekozen mic...
- waardeert een prof geluidsman dit, of kom je dan te zeer op zijn terrein?

Brandt los!!

Jimi Hendrix
23 juli 2010, 12:52
van de hangende microfoons (sennheiser) is de e906 best ok.
voor jouw stijl zou ik een beyer m88 eens proberen, die heeft wat meer/mooier laag dan de sm57 en klinkt in z'n geheel natuurlijker.

op de rider kun je toch zetten:
GITAAR - EIGEN MIC
is bij zangers ook heel normaal...
Hoewel de meeste geluidsmensen bij festivals al een sm57 of een senn. hangertje hebben klaarliggen...

JvD.
23 juli 2010, 13:13
Geluids mannen knalleen live die mic er altijd willekeurig voor en dan fixen ze het wel met EQen. Ik heb met een geisoleerde koptelefoon de ideale plek gezocht.
Maar een mic zoeken is echt verschikkelijk lastig. gooi je een sm57 voor je amp en luister je alleen dat signaal terug dan is het niet om aan te horen zo lelijk maar om de een of andere rede werkt het live heel erg behoorlijk.
Waarschijnlijk in combinatie met je geluid uit je speaker.

Arvoitus
24 juli 2010, 18:02
Je kan ook je eigen favoriete plek zoeken (met een SM57), en deze markeren met tape.

EuroCinema
26 juli 2010, 11:42
Goed idee, sowieso word ik een beetje moe van dat geprik altijd door geluidsmannen die niet weten waar je speaker zit.

keenoncoolstuff
27 juli 2010, 00:11
Hoe bedoel je, geprik?
En als de technicus niet weet waar de speaker zit houdt 'ie toch gewoon even een maglite of iets dergelijks tegen het speakerdoek? Dan ziet 'ie het zo...

Rob.

EuroCinema
27 juli 2010, 12:28
Dat bedoel ik: geen zaklantaarn en dan met je wijsvinger voelen waar de speaker zit. Tientallen keren meegemaakt.

Jimi Hendrix
27 juli 2010, 13:41
Dat bedoel ik: geen zaklantaarn en dan met je wijsvinger voelen waar de speaker zit. Tientallen keren meegemaakt.

hahaha, ja, klojo's.
of de mic voor je top (als de stagiair de module microfoons plaatsen mag afronden haha)

paulusdeBKB
27 juli 2010, 17:25
Komkom, zo erg heb ik het niet vaak meegemaakt. Wel dat sound engineers even voelen waar de conus begint (want vaak zetten ze de mic aan de rand van de conus).

Als topicstarter zelf iets wil aanschaffen, kan hij ook eens kijken naar een powersoak / speakersim. Scheelt weer een statief en overspraak op het podium en het werkt allicht even goed of beter dan een verkeerd geplaatste microfoon.

ACSlater
28 juli 2010, 11:51
Ik gebruik mijn eigen Sennheiser 906. Nooit een standaard nodig dus dat scheelt weer een paar vierkante cm's op het podium. De plaatsing is niet erg kritiek en het geluid is meer dan prima!

Aikara
11 januari 2011, 00:58
Om even in te haken op een oude(re) discussie:

Ik vroeg me af hoe microfoon het beste geplaatst kunnen worden bij een cabinet met 2 verschillende soorten speakers. Het gaat hier om een 4x12 met V30 en CL80 speakers in een X-patroon.
Is het een kwestie van 2 microfoons plaatsen voor de speakers? (1 voor een V30 speaker en 1 voor een CL80 speaker)
Of 1 microfoon plaatsen bijvoorbeeld in het midden van de cab die zowel het geluid van de V30 speakers als de CL80 oppikt?

Arvoitus
11 januari 2011, 01:29
Jep, als je beide speakers uit de P.A. wil hebben dan kun je het beste gewoon twee microfoons gebruiken. Dat kunnen twee dezelfde zijn, maar ook twee verschillende.

Als je maar één microfoon gebruikt dan kun je het beter gewoon bij een speaker houden en die fatsoenlijk mic'en.