PDA

View Full Version : Van mengpaneel naar digitale compactstudio...



hugo123
22 juli 2010, 23:51
Hallo iedereen, lange tijd ben ik niet in dit subforum geweest, aangezien ik erg blij was met mijn Alesis Firewire Multimix 16 firewire, vooral om het gemak van het opnemen door middel van de firewire. Maar nu merk ik dat hij toch wat tekort schiet qua micpreamps en kwaliteit in het algemeen. Dus ik dacht aan een compacte multitrack studio, vanwege het gemak zodat ik het over mee naar toe kan nemen en ik hoop dat de kwaliteit beter wordt. Ik zat te denken aan het volgende model:
http://www.thomann.de/nl/zoom_r16.htm

Is dit wat, of is dit geen verbetering?
Net wat yt filmpjes zitten te bekijken, en het is wel echt een superhandig apparaat! Heeft iemand ervaring met dit apparaat?
Net ook gelezen over de Zoom HD16, welke vinden jullie beter, of heeft niemand hier uberhaupt ervaring met de recorders van Zoom?!

Hier een filmpje van de R16 in actie:
http://www.youtube.com/watch#!v=ZTzsMRmAPl4&feature=related
Klinkt wel erg goed vind ik zelf! Iig een hele verbeteren ivm mijn alesis..

Roman
23 juli 2010, 08:49
In je openingszin zeg je dat de Alesis te kort schiet qua kwaliteit.
Terwijl je in je opvolgende alineas iets over "praktische" zaken roept. ZOOM staat ook niet bekend om z'n goede pre-amps.
Ik zou dan eerder richting Presonus, MOTU, Focusrite, Yamaha oid gaan kijken.

Wil je beslist een totaal oplossing of toch met PC ?

hugo123
23 juli 2010, 10:57
Nou eigenlijk spreekt de totaal oplossing mij wel aan! En het voordeel van deze zoom is ook dat je ermee kan opnemen, je DAW kan aansturen en het is een audio interface, en natuurlijk de prijs!
EDIT en de ingebouwde microfoons!

muziekschuur
23 juli 2010, 11:10
Niet doen. Als je al multi track gewend bent is dat een onbevredigende oplossing.

Kijk even om je heen en scoor een HD24 van Alesis. En daarbij een compact mengpaneel van middel klasse. Dus een Mackie of een Soundcraft. Misschien een D&R of een Allen & Heath. Een Midas is helemaal mooi.

Evt. een Phonic Helix. Deze heeft een USB en firewire verbinding die multiple streams naar je laptop of computer stuurt. Dat is een veel sterkere oplossing.

Een paar serieuze microfoons erbij en je hebt een heel mooie oplossing.

hugo123
23 juli 2010, 11:31
EDIT, helemaal verkeerd gelezen haha!
Oke dus de zoom is geen goede keus, mijn probleem met de alesis was/is vooral dat de preamps verschrikkelijk veel ruisen!
En ik hoopte dat de zoom dat kon verbeteren maar niet dus. Trouwens die oplossing van Muziekschuur is wel heel handig maar dan is het portable idee er wel een beetje vanaf! En ik kan nu met mijn alesis ook multiple streams naar mijn laptop sturen!
Trouwens de zoom kan wel multitrack opnemen!

muziekschuur
23 juli 2010, 12:34
Dat zou niet moeten. Werk je met een geaarde aansluiting? Dat kan een oplossing zijn voor je probleem. (Als er een geaarde stekker aan dit systeem zit tenminste.

Hoe ver staat de gain per kanaal open? Op 12 uur of daar iets voorbij? dan zou hij goed moeten klinken.
Jouw Alesis zou gewoon een heel leuke oplossing moeten zijn.

Los van het feit dat hij niet mag ruisen, probeer eens noisegates te gebruiken in je DAW.

Kijk hier eens naar;
http://www.thomann.de/nl/phonic_phhb24u.htm

hugo123
23 juli 2010, 12:43
Nee de gain staat wel verder open, maar dat maakt opzich nog niet eens zoveel uit! Maar gewoon vooral het portable idee staat me aan, en de mogelijkheid om je daw te kunnen besturen enzo, wat is er niet goed aan de zoom dan?

muziekschuur
23 juli 2010, 12:58
Je faders zijn denk ik 40mm. En dat is echt te klein om nauwkeurig te werken. Ook de preamps zullen niet geweldig zijn denk ik. De Zoom zal in mindere aantallen gemaakt worden dan de Phonic die ik aanraad of jouw Alesis. M.a.w. ik denk dat je professionele eisen (en goede oren) combineert met budget apparatuur. Dat werkt gewoon niet.

De Phonic die ik je aanraad is gewoon goed (tenzij incompatibiliteit Laptop & Phonic, dan terugsturen binnen een week).

Bovendien bied de Phonic je allerlei professionele mogelijkheden zoals compressie en gating (extern) waar je nog jaren mee vooruit kan.

Mail me anders prive. Ik ben al jaren bezig met deze dingen.

muziekschuur
23 juli 2010, 13:00
Als je gain verder open staat, dan is het niet zo gek dat hij gaat ruisen (ivm budget apparatuur). In dat geval zou ik wel eens willen weten welke mic en welke kabel.

Ruist de Alesis als je de mic preamp open zet en opneemt zonder microfoon aangesloten hebbende?

hugo123
23 juli 2010, 14:20
Ja dat doet ie, maar ik verwacht helemaal geen professionele kwaliteit ik denk dat ik het wat verkeerd verwoord heb! Maar als ik echt professionele kwaliteit wil dan ga ik wel naar een studio, wat ik nu wil is gewoon leuke opnames maken en een beetje prutsen met mijn software enzo! En dan tegen de tijd dat ik een demo'tje wil maken ofzo kan ik deze apparatuur misschien gebruiken, en anders upgrade ik dan! Maar mijn vraag is dus, gaat de kwaliteit iig niet achteruit, ik bedoel is het wel een redelijke opnamekwaliteit die de zoom geeft?
En kan iemand hier vanuit eigen ervaring praten over deze zoom?

muziekschuur
23 juli 2010, 15:09
Alle tegenwoordig verkrijgbare multitrack opname apparatuur neemt tegenwoordig leuk op. Maar dat schroeft meteen wel weer het verwachtingspatroon op van onze omringende mensen (vrienden kennissen ouders).

Ik probeer je geld te besparen door je iets meer geld uit te laten geven.

Of... Laten we nu eens kijken waarom die Alesis ruist. Ik heb hier 5 mengtafels en het kleinste is een D&R en een 12R van Alesis. En die klinkt prima. M.a.w. jouw multitracker zou prima moeten klinken. De vraag is, gebruik je hem goed, of kan het beter als je hem anders gebruikt.

Mijn grootste is een D&R Dayner in flightcase en die weegt zo'n 100 KG.
Maar ook heb ik hier een Tascam DM24 en heb ik diverse studio's helpen inrichten. Ik denk dus dat ik je wel kan helpen.

Welke microfoon gebruik je? En heb je al getest zoals ik heb gevraagd?

Roman
23 juli 2010, 15:33
Phonic maakt leuk spul, ontzettend leuk spul.... in de budget markt.
De geluidskwaliteit is zeker niet beter dan Alesis, dus je zult achteruit gaan.

Mackie heeft de Onyx en Zen tafels die dergelijke zaken kunnen maar dan op niveau.

hugo123
23 juli 2010, 15:51
Ik gebruik een SM57 mic voor eigenlijk alles. Mijn alesis ruist ook als er geen microfoon is ingeplugd met de gain helemaal open maar wel veel minder, en helemaal minder als ik een koptelefoon aansluit, dus ik denk dat het aan de kabels ligt. Dat de zoom waarschijnlijk niet veel meer waard zal zijn realiseer ik mij ook, maar dan kan je toch ook een goed mengpaneel kopen, en die doorlussen naar de zoom dmv bijv de aux sends en dan zo opnemen later, of zie ikdat nu verkeerd?
Trouwens, alle clipjes die ik heb gehoord van de R16 klinken wel erg goed! Iig een héle stap vooruit!

muziekschuur
23 juli 2010, 16:03
De SM57/58 zou je goed op moeten kunnen nemen met de gain op 12 uur. Zou je dat eens kunnen proberen? Dus je bron moet wel "hard genoeg" staan.

muziekschuur
23 juli 2010, 16:06
Bij de Phonic Helix en Mackie is het kunnen van de geluidstechnicus belangrijker dan de hardware. Dus; Goede geluidstechnicus= goede opname.... Slechte.....= slechte.

Bij de Phonic heb je gewoon goede hardware, en als je dan beter wil, dan zet je er betere preamps voor. Ik bedoel, De Mackie Preamps zijn ook echt geen Neve kwaliteit.

Het verschil tussen de Alesis en Phonic is ook niet dat de Phonic of Alesis een van beide betere preamps heeft. Het voordeel is dat het bussen heeft met inserts. Dus daar kun je live veel meer mee. En hij heeft er genoeg, en ook genoeg auxes e.d.. M.a.w. hij heeft gewoon de juiste spullen om er mee te kunnen werken. De Mackie is daarentegen weer +4DBU en dat is wel een klasse beter (eigenlijk is het alleen maar goed om dan lange kabels aan te kunnen drijven zonder signaal verlies). Maar met de huidige kwaliteit van kabels en signaal processors is dat geen probleem. Het prijspunt van 2000 euro voor de tafel met firewire optie zal de Mackie buiten bereik van de OP brengen, vermoed ik. Vandaar de Phonic, die dezelfde features brengt.
En
Ik hoop dat dit helpt.

hugo123
23 juli 2010, 16:17
Ja dat helpt wel, maar das geen antwoord op mijn vraag van net;)
Dus kan ik ook voor nu de zoom gebruiken als recorder, en dan daarna een mengpaneel kopen wat echt een stap vooruit is, en die dan bbijv aan mijn zoom hangen, of mijn zoom alleen nog maar als controller voor mijn daw gebruiken?

bert k
23 juli 2010, 19:40
Misschien een stomme vraag, maar de verwarring is al eerder langsgekomen: heb je last van ruis of van brom?

hugo123
23 juli 2010, 22:54
ruis, dat weet ik 100% zeker..

j3lt3
26 juli 2010, 01:43
Ik heb toevallig de zoom R16 naast mij liggen. Erg fijn apparaatje, erg praktisch, weegt geen drol, klein, overal mee naartoe te nemen. Als je de gain flink openzet en +4 sporen opneemt krijg je helaas wel een briesje, een beetje ruis. Om die reden een apart preampding van ongeveer 40 euro gekocht, en dat klinkt ook echt een stuk beter. De preamps van de R16 zelf zijn dus voor serieuze projecten niet echt fijn.. voor de rest is het een leuk ding.

hugo123
26 juli 2010, 20:05
Oke, maar is verder de opname kwaliteit wel goed?

j3lt3
27 juli 2010, 12:43
Met de zoom r16 preampjes met minder dan 4 sporen: prima. Maar met een externe preamp, zoiets als deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/SM-Pro-Audio-Q-Pre-4-Kanal-Mic-Preamp-/art-REC0006949-000) is alweer veel beter, en de investering waard als je voor de zoom R16 gaat.

Roman
27 juli 2010, 13:12
Ik zou het niet doen, 2x een budget systeem. Als je betere kwaliteit wilt, spaar dan even door en kijk naar Mackie ofzo.

Ik ben géén van van Zoom, en SM is tevens een merk waar ik niet aan durf te beginnen. Het zal wel goedkoop zijn, maar je hebt dan ook zeer middelmatig spul.

Indien je echt voor de totaal oplossing gaat zijn er veel betere oplossingen.

paulusdeBKB
27 juli 2010, 13:45
@hugo123: je hebt nu een oplossing waar je vanaf wilt vanwege de ruis maar je lijkt wel enorm geïnteresseerd in die Zoom, die dus ook ruist. Mag ik concluderen dat geluidskwaliteit toch niet zo'n hoge prioriteit heeft als je doet voorkomen? In dat geval zul je je aan de Zoom geen buil vallen.
Zoom apparatuur biedt doorgaans zeer veel waar voor het geld. Als je portable wilt kunnen opnemen zonder ruis, zul je echter verder moeten zoeken.

De Mackie Onyx 1640i (met Firewire) kost 1500, de Onyx 1620i (met Firewire) kost 880. Beiden een goede keuze om meersporen op te nemen icm een DAW.

hugo123
27 juli 2010, 14:51
Dat kun je inderdaad concluderen! Kijk het punt is, ik wil een redelijke opnamekwaliteit, maar het hoeft niet echt prof te zijn, het is meer gewoon een inleiding in opnames enzo. En de Zoom lijkt me superhandig aangezien ik hem overal mee naar toe kan nemen, en aangezien mijn band altijd ergens anders oefent enzo is dat erg handig, en wat ik qua filmpjes heb gezien klinkt het meer dan goed genoeg voor mij!

paulusdeBKB
29 juli 2010, 15:21
In dat geval denk ik dat de Zoom prima voldoet voor wat je ermee wilt! Uiteindelijk gaat het voor een belangrijk deel ook om gebruikersgemak. Als je een minder portable oplossing koopt, dan neem je die ook minder vaak mee en kun je dus minder opnemen.

Laat je weten wat je bevindingen zijn als je de Zoom hebt gekocht ?

hugo123
29 juli 2010, 19:55
Doe ik! Helaas heeft net de koper van mijn Alesis de deal afgeblazen, dus moet nog even wachten:(


dus als iemand nog geintresseerd is:sssh:

MaximVMH
30 juli 2010, 03:04
Doe ik! Helaas heeft net de koper van mijn Alesis de deal afgeblazen, dus moet nog even wachten:(http://www.homerecording.be/forum/t20524.htm
Noem je iemand die enkel vraagt waar 't af te halen is, een koper waarmee je een deal hebt?

Roman
30 juli 2010, 10:13
Voor 200 neem ik'm van je over.

hugo123
30 juli 2010, 13:34
http://www.homerecording.be/forum/t20524.htm
Noem je iemand die enkel vraagt waar 't af te halen is, een koper waarmee je een deal hebt?

Ja, sorry, ik bedoel dan toekomstige deal;)
Maar opzich zie ik dat wel als iemand die intresse heeft!
@Roman, daar doe ik het niet voor sorry, 260 inc evt verzendkosten is wel ongeveer het laagste... Maar als je intresse hebt via pm!

MaximVMH
30 juli 2010, 14:15
Ik zou het niet doen, 2x een budget systeem. Als je betere kwaliteit wilt, spaar dan even door en kijk naar Mackie ofzo.Mackie zou ik dan ook budget noemen hoor. Presonus, Focusrite, MOTU en Apogee zijn ook budget, maar hebben betere preamps en betere AD/DA-convertoren dan Mackie mengpanelen met FW-kaarten.

hugo123
19 september 2010, 22:47
Nou tijdje verder, ik heb de Zoom toch gekocht!
En hij bevalt mij prima!
Ik heb een kleine opname gemaakt van mijn strat rechtstreeks in de zoom, die op crunch stond (er tussen nog een vintage rat en een TOD) en wat opgenomen zodat jullie een idee krijgen van de sound van de zoom, het bevalt mij wel! En het is handig voor 's avonds spelen zonder dat mijn familie het hoort!

http://dl.dropbox.com/u/4752334/MONO-000.mp3

Daar vind je de file er is verder niks mee gedaan ofzo, gewoon de opname. Ik heb er wel een mp3 van gemaakt!
En excuseer het spelen, ik speelde maar gewoon wat heb verder niet echt mijn best gedaan!