PDA

View Full Version : Bose versus Fishman



izegrim2
22 juli 2010, 22:54
Hoi,
Ik speel gitaar, mondharmonica en zing, ben geinteresseerd in aankoop van een degelijk
PA systeem om optredens te doen..Eenvoudig in gebruik, weinig poespas en een degelijke
tot uitstekende klankweergave met zo weinig mogelijk last van feedback en consoorten..
Heb al wat info ingewonnen via internet en you tube, had graag eens gehoord wat de betere
investering is tussen de Bose T1 L2 of compact en de Fishman... het liefst van muzikanten die
het zelf hebben en er al deftig mee gespeeld hebben...
Dank bij voorbaat

showband
22 juli 2010, 23:18
ervaring: De bose systemen zijn gebakken lucht. Als je een goed (zoals fishman) systeem ertegenover zet ben je voor de helft van het geld stukken beter uit.

Wij hebbebn de bose demonstrateur zelf op een gegeven moment langs laten komen.... een oude zeck-zanginstallatie klonkt objectief beter.

Ijselrobo 07
23 juli 2010, 08:02
Hey,,

Ik zal eens neerzetten wat ik voor PA heb:
Voor naar de zaal gericht:
2X Warfdale Passive boxen,
2X Fame MT-118B Passive Basboxen,
2X Fame 350PA Active Boxen,
En de monitors voor op het podium:
4X Fame SM-150A MKIII Activ Monitor.
En mijn mengtafel is: Fame PM 1604FX Pro (dit apparaat versterkt meteen de basboxen)
Verder heb ik nog een versterker voor de warfdale boxen te versterken.
Voor de muzikanten:
1X Marshall MB4210 Bass versterker
En de gitaarversterker komt deze zomer.

En ik kan er echt van zeggen, we hebben power genoeg, en in de zaal klint het bijna alsof er helemaal geen boxen staan, want het geluid veranderd amper als het door al die kabels gaat. (dus het geluid blijft "naturel")

Dus misschien kun jij je ook Fame boxen aanschaffen?
Ze zijn niet de duurste, ze zijn makkelijk te vervoeren ;)
(kijk eens naar de "Soundpack's" van Fame)

Grtz. From Ijselrobo 07

Eko
23 juli 2010, 08:15
Wij hebben de Bose ook uitgeprobeerd. Bij een hele goede dealer. Als je het goed wilde doen moest je eigenlijk allemaal zo`n paal met een basbox aanschaffen. Voordeel was dat je geen monitoring nodig had. Nadeel was echter de prijs. Toen het eerste systeem van Bose kwam was het per zuil en basbox 2000+ per man.

Voordeel was : weinig kabels , weinig inname ruimte op podium.
Nadeel : Hoge prijs , eigenlijk alleen goed klinken bij acoustische instrumenten ( de strats en Les Pauls klonken stukken minder.

Inmiddels hebben we voor de band een meer dan uitgebreide P.A. 24+ kanaals mengtafel , Yamaha eindtrappen ( 2 x 2500 watt) Tops en bass boxen , monitoring ,you name it. Eigen licht en geluid is altijd heerlijk om te hebben.

showband
23 juli 2010, 08:50
Je hebt bij grotere optredens nog WEL monitoring nodig. BV een basgitaar ga jij 10 meter verderop niet horen uit een standaard bose palenset. En het publiek zeker niet. (bose verkoopt er extra eindversterkers en extra 2x6inch plastic subjes bij maar dan gaat een bose-basgitarist al snel 6000euro uitgeven om zacht slecht te klinken! Naast een TNT sta je dan al voor gek qua geluid)

die bose dingen zijn 2x 150 watt versterking, op een zangzuil-achtige stapel 8 cm speakers. Van een model die ze al sinds de jaren zeventig maken om al hun boxen mee uit te rusten. Een zangzuil bestaat al sinds de jaren dertig (wel eens de omroepspeakers op het stationbekeken?) en zij claimen dat ze iets unieks nieuws hebben uitgevonden. Dat zou je al kopschuw moeten maken.

Voor gitaargebruik en zeker voor basgitaar of toetsen zuigen ze grote tijd.
Ze vinden deze zuiltjes voor ALLES geschikt, een ding maken wat je voor ALLES kan gebruiken durft verder geen enkele firma te claimen. Echter bose "de uitvinders" die hun "innovatieve" producten gemiddeld 30 jaar ongewijzigd verkopen vertellen standaard onzin.

Hun speakers voldoen in de folder niet eens aan natuurwetten. Bijvoorbeeld het geluid wat er uit komt is volgens hun in een theater vaan 300 man overal even hard en in balans.... geluid neemt in werkelijkheid in volume af over afstand. En bas draagt in de echte wereld verder dan hoge tonen. Bose zegt dat dat bij hun speakers is "opgelost" Dat zou je kopschuw moeten maken. (als je dan toch bezig bent: Voor het sjouwen zou het leuk zijn als ze in hun speakers iets tegen die inwerking van zwaartekracht zouden hebben gevonden.)

Resultaat is wel dat je voor een powered zangzuil die vrijwel hetzelfde presteert als die dingen die al 50 jaar in de stations hangen 2000euro betaald. Voor dat geld koop je een X-act monitor en een nieuwe gitaar erbij. Of een RCF powered speaker en houd geld over voor een boutique buizenversterker erbij o.i.d.

(Ik wordt elke keer weer boos. Als ik zie dat bose door reclame niet technici weet te verleiden tot overspenden. sorry)

RoelSmoel
23 juli 2010, 10:41
Het is maar net waar je het voor gebruikt he.. Een Bose L(vul maar in) is ook niet echt voor uitversterking van een hele band, iemand met een akoestische gitaar en zang is hij dan weer wel goed voor..

izegrim2
23 juli 2010, 15:36
Bedankt allemaal voor jullie snelle respons...

Zoals gezegd, ik treed alleen op, geen band, alles acoustisch,
moet alles zelf opstellen en uittesten..
Optredens voorlopig beperkt tot Pub's en café's, ook op tuinfeesten... Ik heb Axl
Peleman bezig gezien en gehoord, die heeft op verschillende lokaties de Bose-installaties
voorgesteld, dat was toch redelijk goed kwa accoustic en zuiverheid, hij heeft ook een
basgitaar bespeeld, klonk ook redelijk zuiver en luid genoeg.. maar dat was niet met de
kleine compact Bose, het was de L2 of T2 ,die is natuurlijk weeral een stuk duurder...
als je hierbij de tone-match bijkoopt ben je al snel 2500 € kwijt..
Ik denk dat ik de Fishman eerst eens ga uittesten..

JTB
23 juli 2010, 15:45
Lijkt me een uitstekend plan, Bose is wat mij betreft voor mensen die graag veel geld uitgeven aan rommel. Er wordt, zoals hierboven ook al genoemd, geen rekening gehouden met de natuurwetten. Ook voor thuis audio klopt er nix van. Speakers die alleen het hoge midden en hoog kunnen weergeven waardoor de sub ook het lage midden het laag en het sublaag moet doen. In de audio-wereld bestaan veel tegenstrijdigheden, maar dat een subwoofer geen middentonen moet weergeven hoort daar niet bij.