PDA

View Full Version : Nieuwe metal buizenamp?



Rens van Herpt
22 juli 2010, 16:32
Hallo iedereen,

ik ben sinds een tijdje op zoek naar een goede metalamp met buizen.

Ik ben op internet al flink op zoek geweest naar wat er allemaal te vinden is. Nou vind ik zelf het zogenaamde 'Amerikaanse' geluid mooier dan het britse geluid. Maar wat nu, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Iedere fabrikant heeft 98346982 modellen, waarbij ik niet begrijp wat nou het verschil is.

Nou heb ik gekeken bij Bugera, daar blijkt dat de versterkers het vaak af laten weten na enkele uren spelen (lees: ik vertrouw Bugera nu al niet).

Ik heb het High-Gain topic gelezen én beluisterd, waarna ik moet zeggen dat Blackstar de Peavey toch wel heel goed klinken. Ik heb het dan over de Peavey 6505, maar ik weet niet meer welke Blackstar.

Zouden jullie nog wat suggesties kunnen geven van versterkers waar ik naar zou kunnen kijken? Ik speel vooral metal, en met mijn band (waar deze amp zal fungeren als main amp) vooral death metal met wat clean werk ertussen.

Dan zal ik binnenkort eens een tripje plannen naar Keulen.

Alvast super bedankt!

YannickH
22 juli 2010, 16:34
wat dacht je van een marshall jcm2000 dsl100?
prachtamp!

muziekschuur
22 juli 2010, 16:37
Peavey 3120
Peavey 6505
Rivera Knucklehead Tre
Marshall 2203KK
Soldano Slo
Mesa Boogie Rectifier (double/triple)
Krank Revolution
Bogner
Engl (Powerball)

E.e.a. hangt ook van het budget af.

HaroldA
22 juli 2010, 16:38
wat dacht je van een marshall jcm2000 dsl100?
prachtamp!

Da's inderdaad een prachtige amp, maar...


Nou vind ik zelf het zogenaamde 'Amerikaanse' geluid mooier dan het britse geluid.

Peavey 5150 of 6505 dan maar? Of iets uit het Engl assortiment (ben ik zelf niet zo kapot van).

YannickH
22 juli 2010, 16:40
een 2dehands mesa boogie duel(triple)recto

marter544
22 juli 2010, 16:42
Engl Fireball doet een dikke (death-)metalscheur en clean heul goed :sssh:

Even serieus, een rijtje wat ik uit zou proberen:

6505/5150
Fireball/Powerball
Toch nog een Marshall achtige (soldano, JCM Kerry King?)
Laboga Mr. Hector
Mesa/Boogie mkIV, IIC+ etc.

Recto ben ik niet zo'n fan van eerlijk gezegd, met een booster schijnt het een stuk beter te zijn, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Ik vond em niet strak genoeg, en erg compressed.. Iig zo herinner ik die amp.

Wanneer het je main-amp moet worden, en je ook regelmatig live speelt, zou ik bij Bugera ver uit de buurt blijven. Het gaat misschien goed, misschien ook fout, en als je dan geen back-up hebt ben je mooi de sjaak.

Doet me er trouwens aan denken, tijdje terug stond ik ergens te spelen, en toen was er nog één of ander beginnend metalbandje, die zelf geen amps had. Dus zij o.a. mijn fireball lenen, wat gebeurt er, dat ding wordt op clean gezet en ze gooien er een metalzone voor :(

JeanPaul du Vinnie
22 juli 2010, 16:42
Of iets uit het Engl assortiment (ben ik zelf niet zo kapot van).
Klinkt ook redelijk Brits...

HaroldA
22 juli 2010, 16:42
een 2dehands mesa boogie duel(triple)recto

Inderdaad, maar die is wel heel moeilijk in te stellen...

big dooley
22 juli 2010, 16:59
het typisch amerikaanse en britse geluid is naar mijn mening al een eind verwaterd...

de blackstar die je noemt is een britse versterker... de marshall JVM heeft op de overdrive kanalen (OD2 op de 4-kanaals) een "amerikaanse" voicing meegekregen, waarbij de midregelaar het spectrum rond 500hZ regelt, terwijl marshall altijd rond de 650hZ heeft gezeten (wat overigens op OD1 van de 410 nog steeds het geval is)

dan heb je nog het bekende buizenverhaal, met verschillen tussen de EL34 en de 6L6... marshall heeft in de jaren 70 en 80 de amerikaanse exportmodellen altijd verscheept zonder buizen... de amerikaanse importeur stopte er 6550 buizen in, wat een totaal ander karakter gaf dan de EL34... de 6550 kan gezien worden als een grote 6L6

begin jaren 90 waren de EL34's bijna niet meer te krijgen en ging marshall over op de 5881 en de 6L6... de JCM900 is op die manier met 3 verschillende buizen verkrijgbaar geweest, tesamen met de 6100 30th anniversary modellen
pas vanaf de DSL, kwamen de marshalls weer uit met alleen EL34's... hedendaags bouwen ze versterkers met de EL34, KT66, KT88 6V6 en EL84

zelf heb ik KT77's in mijn JVM geplant, die naar mijn gevoel, de eigenschappen van de EL34 en de 6L6 combineren

mesa heeft versterkers die op 6L6 of EL34 lopen, zowel amerikaans als brits "voiced"

de peavey 5150 of 6505 kan ik geen typisch amerikaanse voicing toekennen... die dingen zijn gebouwd rond het persoon EVH, om het geluid te kopieren wat hij uit zijn gemodificeerde superlead haalde

wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld fender de enige amerikaanse versterker, met een echt amerikaans karakter

marter544
22 juli 2010, 17:02
De mesa mk series zijn in essentie gemodde Fenders, en ik zou ze zeker wel Amerikaans noemen.. Engl vind ik ook meer Amerikaans klinken dan Brits..

interessander
22 juli 2010, 17:04
Als het clean niet super clean hoeft te zijn dan is de 5150/6505 zeker een goede optie, ik heb jaren met plezier op een 5150 gespeeld in het genre dat je noemt.
De genoemde Mesa's zijn doorgaans wat duurder (tip van marter van de IIC+ is ietwat duur ;))

Moeilijk in te stellen hoeft geen argument te zijn om een amp niet te kopen, als je hem eenmaal kent en je kunt er een goed geluid uithalen dan is het toch goed? Wellicht is het wel handig om wat voorkennis op te doen als je een tripje naar Keulen gaat plannen.

Welke amp/cab heb je nu overigens?

JeanPaul du Vinnie
22 juli 2010, 18:13
De Rectifiers zijn niet zo heel erg moeilijk in te stellen als je de trucs kent / de handleiding leest. Gewoon niet te veel bas geven (max. 12 uur), niet midscoopen en de presence onder 9 uur houden, en het zit gebeiteld. Ik zou een Recto aanraden, maar ik ben dan ook een fanboy. :)

YannickH
22 juli 2010, 18:33
een triple recto is mijn droom, alleen ik kan hem niet kopen.
wel als ik men marshall jcm2000 top verkoop maar ik vind de 2dehands prijs van een jcm2000 so belachelijk laag dat ik hem niet wegdoe voor dat geld!
+ ik ben heel erg tevreden over men marshall

Rens van Herpt
25 juli 2010, 23:59
Ik hoor een hele hoop verschillende dingen, daar ben ik blij mee; alvast bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad wel duidelijk als ik aangeef in wat voor een prijsbereik er gedacht moet worden. Na het benodigde vakantiewerk hoop ik uit te komen op ongeveer €1100,- (onder voorbehoud) voor de totale set. Wat dan top+kabinet zou betekenen.

Ik heb even verder gekeken, en heb gezien dat de Peavey 6505+ 112 combo een soort van mic-output heeft, zodat je deze gelijk in een speaker kan proppen. Dit bied het voordeel dat ik dan niet veel watt aan vermogen van de amp nodig heb (dempt deels de kosten) en toch een hele ruimte vol kan spelen.

Bewerking:
Ik heb nu een Marshall Valvestate 8280 Bi-Chorus 200. Klinkt goed met een Boss Metalcore ervoor, maar de overdrive is alleen leuk als je met PAF's speelt en in standaard E. Beide niet mijn ding. Daarnaast zijn de speakers wel heel goed; deze amp zou ik eventueel kunnen gebruiken als soort van 'kabinet' voor de top neem ik aan?

Na het genoemde prijsbereik: welke amps zijn dan nog te proberen (eventueel 2e hands?)?

allochthomas
26 juli 2010, 09:52
Probeer ook eens te kijken naar een mesa boogie .50cal+(een mark serie on a budget) die zijn vaak voor zo'n 600 euro te vinden. Nadeel van de .50cal+ is dat hij zich slecht op metal en op clean laat instellen door de gedeelde gain pot. Het is of keiharde scheur of een mooie clean, maar als je alleen metal speelt dan maakt dat niet uit. Verder ook het proberen waard: de mesa boogie DC series en dan voornamelijk een DC-5 en DC-10. Erg goed in te stellen door zijn 2 aparte kanalen wat betekend dat je een keiharde scheur met een mooie clean kan combineren. Als je budget wat kan opgerekt kan worden of je hebt geluk dan kan je nog voor een mooie prijs een mesa mark III op de kop tikken

Marc Oblivian
26 juli 2010, 10:06
Misschien een handige vraag voor de topicstarter:

Wat voor metal wil je ermee gaan spelen? En: wat is je budget? Ook: heb je al een cabinet (edit: zie net van niet)? De meeste van genoemde amps zijn namelijk tops en daaraan heb je niet zoveel aan zonder speakercabinet, dus dan zal je die ook nog moeten kopen. Die Valvestate gaat in ieder geval niet voldoen als cab.
Het bovengenoemde is vrij belangrijk voor je keuzemogelijkheden.....
Ik ben benieuwd!

interessander
26 juli 2010, 10:34
Ik heb even verder gekeken, en heb gezien dat de Peavey 6505+ 112 combo een soort van mic-output heeft, zodat je deze gelijk in een speaker kan proppen. Dit bied het voordeel dat ik dan niet veel watt aan vermogen van de amp nodig heb (dempt deels de kosten) en toch een hele ruimte vol kan spelen.

Met een gewone mic setup hoeft je amp live ook echt niet voluit hoor, ik heb de master op mijn versterker live nooit boven de 2 staan. Maar als je zoiets wil zou je ook naar de red box van Hughes and Kettner kunnen kijken.

De Marshall kan prima als externe speaker fungeren (afhankelijk van de impedantie) maar deze is natuurlijk wel open back dus zal niet veel druk geven, dan ben je beter af met een losse 2x12/4x12 .

Rens van Herpt
26 juli 2010, 22:26
Misschien een handige vraag voor de topicstarter:

Wat voor metal wil je ermee gaan spelen? En: wat is je budget? Ook: heb je al een cabinet (edit: zie net van niet)? De meeste van genoemde amps zijn namelijk tops en daaraan heb je niet zoveel aan zonder speakercabinet, dus dan zal je die ook nog moeten kopen. Die Valvestate gaat in ieder geval niet voldoen als cab.
Het bovengenoemde is vrij belangrijk voor je keuzemogelijkheden.....
Ik ben benieuwd!

De metal die ik ermee wil gaan spelen is vooral death metal. Hij wordt de main amp in mijn band dan. Ik ben dus ook nog niet in het bezit van een cabinet. Het liefst maar een 2x12, aangezien hij dan ook op slaapkamerniveau zou moeten fungeren.

Mijn totale budget kan ongeveer opgerekt worden tot €1100,-. Maar dan heb ik wel wat geluk nodig met bijvoorbeeld vakantiewerk en de opbrengst van 2 gitaren die te koop staan.

Ik las wat over Mesa's, ik dacht dat die eigenlijk altijd wel erg duur waren, maar dat hoeft dus niet zo te zijn?

Liquid_Metal
26 juli 2010, 22:35
De metal die ik ermee wil gaan spelen is vooral death metal. Hij wordt de main amp in mijn band dan. Ik ben dus ook nog niet in het bezit van een cabinet. Het liefst maar een 2x12, aangezien hij dan ook op slaapkamerniveau zou moeten fungeren.

Mijn totale budget kan ongeveer opgerekt worden tot €1100,-. Maar dan heb ik wel wat geluk nodig met bijvoorbeeld vakantiewerk en de opbrengst van 2 gitaren die te koop staan.

Ik las wat over Mesa's, ik dacht dat die eigenlijk altijd wel erg duur waren, maar dat hoeft dus niet zo te zijn?

ENGL Fireball met een ENGL PRO 212 cabinet. Zijn nieuw iets duurder dan 1100 euro maar 2ehands dus makkelijk voor die prijs te vinden. En daar haal je echt wel een goede death metal sound uit. Moet de ENGL-sound je wel liggen want het is redelijk herkenbaar en anders.

allochthomas
26 juli 2010, 22:36
Meeste mensen kennen mesa alleen maar van de mark en de rectifier series en dat zijn gewoon dure amps. Als de sound van een mesa je ligt dan kan ik je zeker aanraden om eens marktplaats af te zoeken. Houd er rekening mee dat mesa's vaak erg berucht zijn om het feit dat je eindeloos blijft draaien om je sound precies goed te krijgen, maar als je hem eenmaal hebt dan kom je spontaan klaar elke keer dat je speelt

interessander
26 juli 2010, 22:41
Met 1100 voor amp en cab zijn de meeste mesa's buiten bereik, althans, de genoemde rectifiers en mark series. Maar met een beetje geluk en zoekwerk moet een 50. Caliber top of misschien een DC nog wel lukken. Ik zag laatst nog een goedkope caliber op marktplaats, was een combo omgebouwd tot rackhead geloof ik.
Maar voor death metal zou ik persoonlijk toch eerder richting de 5150 gaan, die zijn daar erg geschikt voor.

Rens van Herpt
26 juli 2010, 22:47
Ik heb net een beetje op Marktplaats gespeurd. Kom ik een Marshall JCM900 50 watter tegen met 6L6 buizen erin (dus klinkt wat meer Amerikaans?). Tegen een niet al te hoge prijs.

Nu weet ik dat Marshalls nogal brits klinken, maar met 6L6 buizen erin zal dat toch wel wat minder zijn (of haal ik nu de 6L6 en de EL34 door elkaar?)?

Daarnaast hoor ik veel mensen over Marshall JCM series praten en dat deze ook goed zouden zijn voor (death)metal. Er zijn niet voor niets veel deathmetalbands die erop spelen.

Iemand commentaar over de JCM 900 series?

Liquid_Metal
26 juli 2010, 23:12
Ik heb net een beetje op Marktplaats gespeurd. Kom ik een Marshall JCM900 50 watter tegen met 6L6 buizen erin (dus klinkt wat meer Amerikaans?). Tegen een niet al te hoge prijs.

Nu weet ik dat Marshalls nogal brits klinken, maar met 6L6 buizen erin zal dat toch wel wat minder zijn (of haal ik nu de 6L6 en de EL34 door elkaar?)?

Daarnaast hoor ik veel mensen over Marshall JCM series praten en dat deze ook goed zouden zijn voor (death)metal. Er zijn niet voor niets veel deathmetalbands die erop spelen.

Iemand commentaar over de JCM 900 series?

Het verhaal van 6L6 en EL34 heb je goed, maar het effect van eindbuizen moet je niet overdrijven hoor. De voorversterker doet veel meer met je geluid dus ik denk dat een Marshall met 6L6 buizen nog steeds behoorlijk brits klinkt.

big dooley
26 juli 2010, 23:21
+1... de voicing van een versterker wordt niet alleen bepaald door de eindbuizen

hoe zou je bijvoorbeeld deze "voicing" noemen? het zijn echt EL34's
http://www.youtube.com/watch?v=EI4e1iSo4vI

allochthomas
26 juli 2010, 23:29
@interessander: ach, ik heb 900 voor mijn mark III betaald, hou je 200 over voor een leuke cab:D

big dooley
26 juli 2010, 23:44
@interessander: ach, ik heb 900 voor mijn mark III betaald, hou je 200 over voor een leuke cab:D


eh... ja, een harley benton 2x12" met V30's, bijvoorbeeld :)

Liquid_Metal
27 juli 2010, 08:50
eh... ja, een harley benton 2x12" met V30's, bijvoorbeeld :)

Prima cabinet om mee te beginnen. Ik heb er 2½ jaar erg veel plezier van gehad en pas toen ik andere cabs ging luisteren kreeg ik door wat er beter kon. Toen een ENGL PRO gekocht want dat klinkt toch wel aanzienlijk beter. Maar zoveel scheelt het nou ook weer niet, zeker op slaapkamervolume is een HB prima.

interessander
27 juli 2010, 09:52
@allochthomas: heb je daar die Bogner 4x12 dan voor gekocht? ;)
maar 900 is een goede prijs idd, die III zonder GEQ die nu op marktplaats staat is wel behoorlijk aan de prijs...

Ik zou me ook zeker niet blind staren op het type eindbuizen, mijn Mesa draait op zowel EL34 en 6L6, ik kan overschakelen naar enel EL34 en dat is echt geen drastische verandering qua sound.

Als je een goede deal voor een top weet te vinden dan kun je natuurlijk best met een wat goedkopere cab beginnen en later upgraden zoals Liquid_Metal aangeeft. Een tweedehands 2x12 voor rond de 200/300 moet te vinden zijn.

Maar wat voor death metal is het, voor Cannibal Corpse zou ik eerder richting de Rectifier gaan, maar voor zoiets als Bolt Thrower eerder een Marshall bijvoorbeeld.

De JCM Sl-X schijnt trouwens ook een fijne amp te zijn vor high gain, zag er nog eentje op speurders: LINK (http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/marshall-jcm-900-sl-x-te-koop-69626758.html)

Rens van Herpt
27 juli 2010, 22:40
Conclusies die ik nu kan trekken:

Niet blind staren op de soort buizen
Liever eerst een goede top en later een goed cabinet
De Marshall Valvestate is niet goed te gebruiken als cabinet i.v.m. de open achterkant.


Maar nu heb ik nog niks gehoord over de JCM900 series? Zijn dit goede dingen (in jullie ervaring) voor (death) metal?

Het liefst ga ik voor de sound van Cannibal Corpse, dat vind ik wat vetter klinken dan bolt thrower. Graag zou ik een rectifier vinden voor het geld wat ik heb, maar ik denk dat ik dan nog erg lang kan wachten. Of de euro wordt in een keer zoveel meer waard dan de dollar dat ik hem kan importeren vanuit de USA.

allochthomas
27 juli 2010, 22:45
de rectifier prijs is 2dehands erg laag momenteel, als je gelukt hebt kun je er 1tje voor een mooie prijs bemachtigen. Mijne ging voor 1100 de deur uit en ik weet dat hij nu alweer een hele tijd op mp staat. Wees wel opgepast met de rectifier: you either love it or hate it

Thiez
28 juli 2010, 09:17
Engl Savage 120. Zal misschien even zoeken worden om hem binnen je budget te vinden maar er komen nog welleens setjes voorbij op marktplaats inc cabinet.
4 kanalen, alles van clean tot to much gain.
De gitarist van dying fetus speelt als ik me niet vergis ook op de savage 120 dus dat lijkt me metal genoeg.

interessander
28 juli 2010, 10:31
Conclusies die ik nu kan trekken:

Niet blind staren op de soort buizen
Liever eerst een goede top en later een goed cabinet
De Marshall Valvestate is niet goed te gebruiken als cabinet i.v.m. de open achterkant.


Maar nu heb ik nog niks gehoord over de JCM900 series? Zijn dit goede dingen (in jullie ervaring) voor (death) metal?

Het liefst ga ik voor de sound van Cannibal Corpse, dat vind ik wat vetter klinken dan bolt thrower. Graag zou ik een rectifier vinden voor het geld wat ik heb, maar ik denk dat ik dan nog erg lang kan wachten. Of de euro wordt in een keer zoveel meer waard dan de dollar dat ik hem kan importeren vanuit de USA.

Importeren is los van de extra kosten ook niet handig aangezien je een omvormer nodig zal hebben.

Ik ken de JCM 900 niet goed genoeg maar heb het idee dat deze niet de hoeveelheid gain (of saturatie van de gain) heeft voor wat jij er mee wil.
Trey van Morbid Angel gooit er een ProCo Rat voor (onder andere) en dat klinkt wel okee, maar ik heb bands live gezien met een boss metal zone voor een 900 en dat was echt drie keer niks.

Ik zou eens rondkijken of een muziekzaak bij je in de buurt misschien wat occasions hebben staan, zodat je eens kunt testen.

StereoX
28 juli 2010, 11:01
Ik zou een jcm900 niet aanraden voor het wat brutere gitaargeweld. Het is in mijn ogen (en vooral oren natuurlijk) allemaal veel te schel. Wat hier al een paar keer is geopperd: een 2e hands Engl (fireball) zou toch zeker binnen je budget moeten liggen.

YannickH
28 juli 2010, 13:04
wat dacht je van een marshall kerry king signature head?
daar zitten KT88 tubes in.
je kan anders misschien een 2dehands marshall head zoeken en daar kt88 insteken.
dan kom je toch dichter bij die usaklank die je wilt(denk ik)
ik zou een 2dehands jcm 800 of 2000 scoren als ik jou was(zijn belachelijk goedkoop 2dehands)
en ik weet niet of dit ook helpt maar als je nu een mxr 10band EQ pedaal ervoor hangt?

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 13:13
Ik ken de JCM 900 niet goed genoeg maar heb het idee dat deze niet de hoeveelheid gain (of saturatie van de gain) heeft voor wat jij er mee wil.
Trey van Morbid Angel gooit er een ProCo Rat voor (onder andere) en dat klinkt wel okee, maar ik heb bands live gezien met een boss metal zone voor een 900 en dat was echt drie keer niks.
Maar Morbid Angel klinkt wel enorm vettig, live. En ik ken weinig bands die goed klinken met een Metalzone, buiten Crowbar dan. Misschien dat er met de juiste pedaaltjes wel iets goed te halen is uit die JCM900? 't Is niet dat je voor death metal de waanzinnigste tooncombinaties nodig hebt he.

Maar aan de andere kant denk ik dan weer: waarom een Marshall kopen als je een Amerikaans geluid wil? Misschien eens kijken naar de Peavey XXX? Soulfly, Exodus en ik dacht ook Dying Fetus spelen erop. Ze zijn veel goedkoper dan de Rectifiers maar hebben een vergelijkbaar karakter.

YannickH
28 juli 2010, 13:34
als je toch de rectosound wilt check dan maar is de fame bulldozer in de musicstore!
er staat hier ook ergens een review over de bulldozer en die was heel positief en klonk bijna hetzelfde als de mesa.
alleen ze hebben de gril vanvoor verneukt dit jaar:(
misschien kan je de gril vanvoor wisselen met de achterste:p
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Fame-Bulldozer-Head-/art-GIT0010095-000

Features:
100 Watts
2 channels
channel switch
Independent Gain, Treble, Mid, Bass, Presence and Master Controls per Channel
Hi Gain Mode in Clean-Kanal (not Footswitchable)
Footswitchable Effects Loop, level controls for Send & Return
adjustable Slave Out
Hi Gain Mode for Clean-Kanal, Switch Clean/High Gain (additional Crunch channel)
Channel Style Switch: All Modern & All Vintage
complemented with Electro Harmonix tubes
1 12AT7, 4 12AX7 preamp tubes
4 EL34 power tubes
Rectifier Switch: Hard: solid state Rectifier, Soft: 2 Rectifier tubes, 5U4GB
Speaker Outs: 1 x 16, 2 x 8, 2 x 4 Ohms
Weight: 19 Kg

allochthomas
28 juli 2010, 13:50
Voor 100 euro meer kan je tegenwoordig echte recto 2dehands vinden

YannickH
28 juli 2010, 13:56
recto komt er toch ooit eens bij hoor:p
maar eerst een andere cab!
als ik men marshall cab nu eens verkocht kreeg kan ik een orange 2x12" kopen met V30:D

Rens van Herpt
28 juli 2010, 14:30
Ik weet toevallig dat Pat 'o Brien van Cannibal Corpse speelt met een Mesa Triple Rectifier met een (ja echt waar) Boss Metal Zone ervoor. Dat is zijn hele rig.

Ik heb gezocht naar rectifiers maar die liggen echt net buiten de mogelijkheden.

Ik heb wel vaker JCM2000 series voor een wat lagere prijs gezien (lees: tussen de 600 en 800 euro). Wat is het verschil tussen de JCM800 en JCM2000 serie?

Een ENGL zit inderdaad ook in het straatje wat waarschijnlijk bij mijn muziekstijl past. Maar ook daarbij speelt de prijs een grote rol. ENGL's die de laatste tijd op MP staan zijn nogal prijzig, ver boven mijn budget.

Kort de tussenstand welke ik zou moeten proberen:

Marshall JCM800
Marshall JCM2000
ENGL Savage 120
Marshall JCM900
Fame Bulldozer (wellicht)
Een goede peavey (daar hoor ik toch vaker goede verhalen over)

Rens van Herpt
28 juli 2010, 14:32
Ik zou eens rondkijken of een muziekzaak bij je in de buurt misschien wat occasions hebben staan, zodat je eens kunt testen.


Dat zou ik graag doen, maar er is in de buurt geen winkel met dusdanige occasions. In Tilburg zelf ken ik 2 gitaarzaken die beide geen goede amps verkopen. Dat zijn de Radiobeurs in hartje Tilburg (die max. een Orange Tiny Terror hebben) en Muziekcentrum Tilburg (die volgens mij geeneens buizenamps hebben staan).

Zijn er in de buurt (van Tilburg) nog bekende/goede gitaarzaken?

interessander
28 juli 2010, 14:39
Een JCM 800 heeft van zichzelf zeker niet genoeg gain voor wat jij er mee wil, een metal zone of vergelijkbaar pedaal kun je altijd proberen maar ik ben persoonlijk geen fan van pedalen voor een goede high gain metal sound, hoogstens een tube screamer als booster.

Ik ben nu erg blij met mijn Mesa mark III voor de sound die ik nu heb maar als ik nog in een death metal band zat zou ik zo weer een 5150 kopen.

YannickH
28 juli 2010, 15:01
bekijk dit filmpje maar eens dan weet je wat de jcm2000 kan
http://www.youtube.com/watch?v=V2XB0W26ycw

en waarom een peavey5150 als je de6505 kunt kopen??

interessander
28 juli 2010, 15:11
bekijk dit filmpje maar eens dan weet je wat de jcm2000 kan
http://www.youtube.com/watch?v=V2XB0W26ycw

en waarom een peavey5150 als je de6505 kunt kopen??

Je hoort vooral wat de microfoon niet aankan....

5150/6505 Een pot nat inderdaad, maar ik vind de 5150 wel mooier, en ik zou sowieso nooit een nieuwe amp kopen.

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 15:47
Ik weet toevallig dat Pat 'o Brien van Cannibal Corpse speelt met een Mesa Triple Rectifier met een (ja echt waar) Boss Metal Zone ervoor. Dat is zijn hele rig.

Ah, is dat zo? Ik ging er altijd vanuit dat daar nog een paar EQ's en overdrives tussen zaten ook. Indien niet, dan is dat inderdaad een geweldig ruige sound die hij krijgt met enkel een Recto en een Metal Zone.

YannickH
28 juli 2010, 15:53
Ah, is dat zo? Ik ging er altijd vanuit dat daar nog een paar EQ's en overdrives tussen zaten ook. Indien niet, dan is dat inderdaad een geweldig ruige sound die hij krijgt met enkel een Recto en een Metal Zone.

maar als hij die metalzone ervoor hangt dan speelt hij toch over het cleane chanel van de recto he?
krijg je anders geen ongelooflijke ruis?

interessander
28 juli 2010, 16:03
Lijkt me wel, ik heb Dismember live met HM2's over clean kanaal van recto's gezien/gehoord, dan klinken ze niet amerikaans maar zweeds!

caliban
28 juli 2010, 16:07
maar als hij die metalzone ervoor hangt dan speelt hij toch over het cleane chanel van de recto he?
krijg je anders geen ongelooflijke ruis?

De metalzone als boost gebruikt misschien... Niet dat het goed klinkt perse.

Marc Oblivian
28 juli 2010, 16:28
Kan TS niet een mooie 5150 combo op de kop tikken? Brute metal en 2x12 eronder in 1 pakketje. Voor een eurotje of 600/700 klaar.
Stond er niet een goedkope op Marktplaats???

big dooley
28 juli 2010, 16:42
De metalzone als boost gebruikt misschien... Niet dat het goed klinkt perse.


klopt, ze gebruiken de metal zone als boost, volume vol open, drive op minimum en dan de EQ naar hun wens zetten en over het overstuurde kanaal gooien...
kan ook dat ze het in de FX-loop gooien en zo het pedaal als EQ-boost gebruiken... hoewel een metal zone met de drive op minimum, nog steeds oversturing geeft

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 17:48
klopt, ze gebruiken de metal zone als boost, volume vol open, drive op minimum en dan de EQ naar hun wens zetten en over het overstuurde kanaal gooien...

Lijkt mij inderdaad ook het waarschijnlijkst, gewoon om de boel wat strakker te maken.

caliban
28 juli 2010, 18:07
Lijkt mij inderdaad ook het waarschijnlijkst, gewoon om de boel wat strakker te maken.

Ja want een metalzone op zich is toch vreselijk fuzzy?

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 18:14
Jep, maar blijkbaar wel heel bruikbaar als boost... Kirk Windstein van Crowbar en Down zweert er al twintig jaar bij.

big dooley
28 juli 2010, 19:16
Lijkt mij inderdaad ook het waarschijnlijkst, gewoon om de boel wat strakker te maken.

das een beetje het rare... een EQ heeft veel meer zin achter de oversturing dan ervoor...
marshall bijvoorbeeld heeft dit altijd al gedaan, met als uitzondering de JVM 410 op het cleane kanaal... clean rood heeft aardig wat oversturing, maar omdat de EQ voor de gainstages zit, heeft deze weinig nut meer als de gain vrij veel open staat

dat is ook de voornamelijke reden dat metalgitaristen het liefst hun eindtrap zo clean mogelijk hebben... als die namelijk overstuurd, heeft de EQ erg weinig nut meer... dus die midscoop raak je op die manier ook kwijt

ook bekend is het wah pedaal: als je die voor de voorversterker of OD-pedaal zet, heeft ie veel minder impact dan dat ie erachter zit... d'r zijn talloze discussie waar dat ding precies hoort te zitten, maar dat is puur persoonlijk... ikzelf heb hem vooraan gezet

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 19:24
das een beetje het rare... een EQ heeft veel meer zin achter de oversturing dan ervoor...
Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. De Metalzone is een distortionpedaal, geen EQ... als je de drive daarvan volledig openzet, werkt het als een boost. Dat zet je uiteraard voor je pre-amp, niet tussen pre- en poweramp. Anders klinkt het absoluut niet.

big dooley
28 juli 2010, 19:40
Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. De Metalzone is een distortionpedaal, geen EQ... als je de drive daarvan volledig openzet, werkt het als een boost. Dat zet je uiteraard voor je pre-amp, niet tussen pre- en poweramp. Anders klinkt het absoluut niet.

ja, maar draai de drive op minimum, volume op maximum, zet hem dan in je FX-loop en je hebt een EQ-boost, waarbij je die krankzinnige EQ settings van de metal zone kan gebruiken om de oversturing van je versterker een eigenzinnige smaak te geven

JeanPaul du Vinnie
28 juli 2010, 19:58
ja, maar draai de drive op minimum, volume op maximum, zet hem dan in je FX-loop en je hebt een EQ-boost, waarbij je die krankzinnige EQ settings van de metal zone kan gebruiken om de oversturing van je versterker een eigenzinnige smaak te geven
Aha, ok. Ik weet niet hoe 't er bij CC aan toe gaat, maar bij Crowbar laten ze de EQ gewoon in het midden. Werkt dus puur als volumeboost (en niet als driveboost, zoals ik hierboven verkeerd heb geschreven)

big dooley
28 juli 2010, 20:10
Aha, ok. Ik weet niet hoe 't er bij CC aan toe gaat, maar bij Crowbar laten ze de EQ gewoon in het midden. Werkt dus puur als volumeboost (en niet als driveboost, zoals ik hierboven verkeerd heb geschreven)


het is ook iets wat ik zelf nog nooit geprobeerd heb... sinds ik de JVM heb, zijn alle OD-pedalen de deur uitgegaan :)

Baker
28 juli 2010, 20:30
het is ook iets wat ik zelf nog nooit geprobeerd heb... sinds ik de JVM heb, zijn alle OD-pedalen de deur uitgegaan :)

Ik heb er juist één gekocht. Een tubescreamer werkte nooit op mijn Koch... Maar JVM crunch red icm maxon 808... Heerlijk!

StereoX
28 juli 2010, 20:31
Een ENGL zit inderdaad ook in het straatje wat waarschijnlijk bij mijn muziekstijl past. Maar ook daarbij speelt de prijs een grote rol. ENGL's die de laatste tijd op MP staan zijn nogal prijzig, ver boven mijn budget.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=128484

en dan hou je nog een leuk bedrag over voor een cabinet!

Thiez
28 juli 2010, 20:40
aangezien je in tilburg woont zou ik ook zeker de tip willen geven om op de belgische 2e hands sites te kijken (kapaza en 2ehands.be). Ik heb mijn engl blackmore ook in antwerpen opgehaald. Voor brabanders is dat dichterbij dan amsterdam of iets dergelijks maar dat word nog welleens vergeten.

Rens van Herpt
29 juli 2010, 00:43
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=128484

en dan hou je nog een leuk bedrag over voor een cabinet!

Misschien toch eens op actie overgaan, haha.
Is zo'n ENGL fireball goed voor deathmetal? Ik heb gehoord dat die dingen scheuren als een bezetene met een flinke hoeveelheid gain.

Ultimatum voor mezelf:
Eerst het rijbewijs (eind vakantie) dan de versterker als verjaardagscadeau/rijbewijscadeau. Kan ik op 2 manieren scheuren (de ene liever wat harder dan de ander).

Thiez
29 juli 2010, 11:36
Uit fireball en powerball is zeker wel death metal te krijgen. Maar ik vind de savage of invader een lekkerdere death metal sound hebben. De powerball en fireball zijn vind ik meer geschikt voor echt strakke metalcore enzo. Klinken heel erg steriel vind ik.
Maar dat is natuurlijk persoonlijke mening. Ik zou zeggen gewoon keer lekker uitproberen in muziekzaak. Keer naar guitarking in boekel, is niet zo gek ver rijden van tilburg uit. Daar heb je echt keuze genoeg om uit te proberen en ze helpen erg goed.

Noctiis
29 juli 2010, 12:53
Het is ongetwijfeld al genoemd in dit topic, maar de Engl sound moet je wel echt liggen.
Ik heb het twee keer geprobeerd en ben beide keren erg teleurgesteld in het bijennest-gezoem van de Fireball en het algemene karakter van Engl.

Maar het ligt er echt aan wat voor stijl metal je graag speelt. Voor modernere metal werkt het, voor mid jaren 90 stuff niet. Natuurlijk niet zo zwart/wit maar zo voel ik het :)

Laboga Mr Hector, ook een hele mooie en vette natuurlijk. ;)

marter544
29 juli 2010, 13:03
Laboga Mr. Hector is ook erg vet, speelt de andere gitarist uit mijn band op.. Als je een fireball trouwens als zoemende bijen laat klinken, gaat er ergens iets fout in je settings of ergens anders in je keten...

Haaspaas
29 juli 2010, 14:02
Nou heb ik gekeken bij Bugera, daar blijkt dat de versterkers het vaak af laten weten na enkele uren spelen (lees: ik vertrouw Bugera nu al niet).


Dat valt heel erg mee. Het schijnt (ken het enkel uit een paar internet verhaaltjes) dat er af en toe een gebrekkige tussen zit maar mijn ervaring met bugera is dat ze redelijk gebouwd zijn, zeker voor hun prijs. De bugeras van de laatste jaren zijn zowieso verbeterd ten opzichte van de eerste bugeras. Kleine foutjes zoals de plastic connectors enzo zijn inmiddels allang opgelost.

Thiez
29 juli 2010, 14:27
Ik denk idd dat als de fireball als een zwerm bijen klinkt dat er of iets niet goed is met de amp of ergens anders iets niet goed zit. De fireball is toch wel een van de strakste amps die ik tot op heden gehoord heb. Dat is ook gelijk de reden waarom ik hem zelf verkocht heb, hij was TE strak voor mijn speelstijl.
Zou zeker een keer aanraden om eens een andere engl te pakken. Misschien ligt die je wel. Bij engl is het heel afhankelijk van het model of hij je ligt of niet. Veel verschillende voicing.
Maar wel allemaal met de engl tone erin die je idd moet liggen. Ik vind hem erg lekker.

caliban
30 juli 2010, 01:00
Fireball met gain over 12 uur wordt een zwerm bijen, je mag de gain gewoon niet al te hoog instellen. Op zich ook niet zo moeilijk, want anders klinkt je clean veel te hard!

Thiez
30 juli 2010, 11:15
Hm ja ok daar zit wat in. Maar zowizo komt je gain eigenlijk nooit over de 12 bij een fireball. Anders ben je wel echt een gainlover en dan vind je vast dat nest bijen ook niet erg.
Ik had de gain altijd op 9 uur staan van mijn dirt kanaal.

caliban
30 juli 2010, 16:54
Hm ja ok daar zit wat in. Maar zowizo komt je gain eigenlijk nooit over de 12 bij een fireball. Anders ben je wel echt een gainlover en dan vind je vast dat nest bijen ook niet erg.
Ik had de gain altijd op 9 uur staan van mijn dirt kanaal.

Veel hangt wel nog van je gitaar af en de pickups die daarin zitten (en preamplampen). Tussen 9 uur en 11 uur is allemaal erg bruikbaar vind ik.

Rens van Herpt
31 juli 2010, 13:33
Als je eens luisterd naar Cannibal Corpse, weet je precies wat voor oversturing ik vet vind; met een flinke dot gain. Maar het moet wel wat gedifferentieerd klinken, anders wordt mijn spel zo troebel en onverstaanbaar (als ik het zo mag noemen).

Ik zoek absoluut niet iets wat klinkt als Amon Amarth. Als je luisterd naar hun nummers, hoor je dat hun gain maar op 3 of 4 staat. Dit hoor je (of lijkt zo) omdat hun sustain erg slecht is, misschien maar 6 of 7 seconden. Zoiets zoek ik dus niet.

Daarnaast; een steriel geluid vind ik ook wel fijn, dan wordt een snel gitaarstuk ook wat gedefinieerder, en kan ik wellicht wat meer variëren met muziekstijlen (wisselen tussen death metal en metalcore + varianten).

interessander
31 juli 2010, 13:39
Veel gain, beetje steriel en toch duidelijk: luister eens naar Heartwork (http://www.youtube.com/watch?v=c27WAhchHDI) van Carcass, dat is voor het grootste deel een 5150 met een Marshall guv'nor als booster.
Met een 5150 + booster zit je ook al gauw in de metalcore hoek.

caliban
31 juli 2010, 13:52
Eerlijk gezegd, kan je met heel wat van de amps die hier genoemd zijn heel goeie sounds maken, veel hangt daarbuiten nog af van je spel en instellingen. Zowel met een 5150 als een Fireball kan je niet echt slecht gaan denk ik :). Peavey XXX zou het voor mij ook doen..

Rens van Herpt
31 juli 2010, 17:22
Veel gain, beetje steriel en toch duidelijk: luister eens naar Heartwork (http://www.youtube.com/watch?v=c27WAhchHDI) van Carcass, dat is voor het grootste deel een 5150 met een Marshall guv'nor als booster.
Met een 5150 + booster zit je ook al gauw in de metalcore hoek.

Nou moet ik zeggen, ik ben niet heel erg fan van Carcass, maar hun sound zit toch in de richting van wat ik zoek. Misschien mag het nog iets rauwer. Die 5150 met een Guv'nor erbij klinkt verdacht goed.

Met rauw bedoel ik dan a la I, Monarch van Hate Eternal. Ik denk dat dat de rauwste plaat is die ik ken.

Thiez
31 juli 2010, 17:32
Ik denk dat je opzich de fireball/powerball of misschien savage (hoewel die stukje duurder is) zeker wel gaaf gaat vinden. Het vetste natuurlijk met een engl 4x12 vintage kast eronder. Zal wel boven je budget uitkomen dan maar goed. Je kan met top beginnen en later cabinet nog eens aanschaffen he. Ik zou het zeker wel als setje gewoon een keer proberen.

Rens van Herpt
6 augustus 2010, 00:52
Nog een keer rondgekeken, en ben nu ook langs de Blackstar HT Stage 100 gekomen. Niet een al te dure amp, genoeg watt voor optredens, en een (tot zover) goed geluid.

Tussen 14 en 21 augustus ga ik een dagje door NL toeren, even langs de grote zaken om wat dingen uit te proberen. Welke grote zaken moet ik zeker gezien hebben?

Heb ook nagedacht over een kabinet. Voor thuis is een 4x12 veel te luid. Dus zat ik te denken aan een 2x12. Scheelt weer de helft, kan toch erg luid maar ook op slaapkamerniveau, om het zo maar even te noemen.

big dooley
6 augustus 2010, 01:43
Heb ook nagedacht over een kabinet. Voor thuis is een 4x12 veel te luid. Dus zat ik te denken aan een 2x12. Scheelt weer de helft, kan toch erg luid maar ook op slaapkamerniveau, om het zo maar even te noemen.

ff weer technisch... een verdubbeling van het aantal speakers, die een bepaalde geluidsdruk geven, geeft een vermeerdering van 3 dB...
maw... stel, je haalt 100dB uit een 2x12, dan zou dat 103dB wezen op een 4x12... dat verschil is te merken, maar te verwaarlozen... je volumeknop heeft hier veel meer invloed op
bovendien komt er nog eens bij, dat het vermogen meer verdeeld wordt bij een 4x12... 100 watt gedeeld door 4 is 25 watt per speaker... bij een 2x12 is dat dus 50 watt per speaker... en dat verschil in vermogen geeft (je raad het al) 3dB... kortom, qua volume geen direct verschil... wat wel merkbaar meeweegt is dat een 4x12 behoorlijk wat meer resonantie geeft en dus lekkerder doordreunt

voor wat speakerkasten en totaalvolume betreft, het gaat meer om de speakers die erin zitten... een V30 levert bijvoorbeeld al 3 dB meer met 1 watt vermogen op een meter afstand gemeten dan een G12T75

Gothra
6 augustus 2010, 11:11
De ENGL fireball is zeker goed te gebruiken voor (death)metal. Heb zelf de fireball II, en nu nog een harley benton cab. Goed genoeg om mee te beginnen hoor! Over de gain, ik speel zelf wel met de gain over 12 uur, 2 of 3 uur meestal. Clean gebruik ik dan ook niet zoveel en in bandformatie helemaal niet zelfs. Die flinke hoeveelheid gain vind ik wel lekker altijd, zeker icm met mn blackouts. Maar ik moet wel toegeven dat het allemaal wat strakker klinkt als ie wat lager staat.

Thiez
6 augustus 2010, 11:24
Ik zou zeker langs guitarking gaan in boekel. Erg toffe zaak met veel mogelijkheden, een mooie testruimte en goede service.
Muziekcentrum van gorp in roosendaal (ff andere kant van brabant) ook aardig grote zaak met goede service. (walter en steven tenminste, die nieuwe kerel ken ik nog niet zo ;))
Vriese music palace in doetichem is ook erg grote zaak. Wil ik zelf graag nog eens naar toe maar ben er tot nu toe nooit geweest dus service kan ik niks over zeggen.

Wat betreft cabinet merk je tussen 2x12 en 4x12 wel verschil maar het is niet overweldigend. Als je echt 100Watt buizen thuis wilt gebruiken dan denk ik dat je het beste af bent met een goede 1x12 met daarin een G12K-100 van celestion of iets dergelijks. Dan merk je verschil in volume heel goed alleen het is wel wat minder ruimtelijk.
Maar gewoon beetje testen. Ik vond 100watt buizen niks voor thuis. Heb mijn blackmore altijd beneden staan in flightcase en op me kamer een HT-5 gekocht. Blackstar kon niet eens op 1 thuis.

Terminus
6 augustus 2010, 14:11
Als je die sound van Heartwork zoekt, dan zal je waarschijnlijk genoegen moeten nemen met 'iets in die richting'. Even wat ik heb kunnen vinden over dat geluid:

Bill Steer (guitar) was bothered all the way through the backing tracks that the guide guitar (through his beloved marshall) had been too scratchy sounding. We tried moving the pickup height. We tried different amps (Soldano, 5150, various Marshalls, Dual rectifier, many, many amps!) then we tried different cabs... Nothing sounded as good as the demo sound. We had started with the same combo as the demo, but that was the "scratchy" sound that was annoying Bill... then I had an idea.

This was like making a resonant kick drum by putting two kicks back-to back with no heads in between. I took two Marshall 4x12 cabs. We took the backs of both of them. We took the speakers out of the second one, and we blocked off the holes with plywood and corrugated cardboard, as the closest thing we could find to a 'seal'. This was definately getting boomy, and quite interesting, but Bill still didn't like the top end. It was sandpapery and irritating to him.

As a last resort (after 4 days of trying things out, double-tracking things, seeing if things got better or worse after layering... then erasing everything right away!) we went up to the demo room (studio 3) and took our "Frankencabinet" up with us. We miced up the cab and brought it up on the Allen & Heath. There was our sound. Was it the room? -probably at least partly, but we'd tried 5 or 6 completely different areas in studio 2... ord knows there's no shortage of acoustic spaces there... or was it the Allen & Heath Mic preamps? -Who Knows? Who Cares? -I'm wheeling the Studer upstairs, and we're booking some time in studio 3!!!

The cab was miked as was my custom at the time: Two SM57's, right against the speaker cloth, but one on the center of a cone, one at the edge of a different cone. The two were combined and maybe shifted slightly for maximum summing, or smoothest top end, but that's usually a good starting point. Don't ask me why it works, I've tried to riddle it out, but it works.

Wat in deze quote niet genoemd wordt is welke versterkers er gebruikt werden: een 5150 met een Guv'nor ervoor (waarschijnlijk net zoals je een TubeScreamer zou gebruiken) en een Marshall oefenversterker. Die laatste staat waarschijnlijk niet erg hard in de mix.
Meer info: http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/207761-carcass-heartwork-recording-process.html

Mr Orange
6 augustus 2010, 15:21
wat voor gitaar en elementen heb je ?
ik zou zeker eens een randall uitproberen.

ik speel zelf op emg 707 op een DSL 100 , behoorlijk rauw hoor... niet zoals Nile (speelt ook op DSL 100)
heftige sound..ik wilde eigenlijk hetzelfde als jij en ik ben er tevreden over , maar als je echt op die amerikaanse sound kickt zou ik zeker randall proberen..dat klinkt behoorlijk lomp en gedefinieerd.

caliban
6 augustus 2010, 21:20
Ik denk dat je opzich de fireball/powerball of misschien savage (hoewel die stukje duurder is) zeker wel gaaf gaat vinden. Het vetste natuurlijk met een engl 4x12 vintage kast eronder. Zal wel boven je budget uitkomen dan maar goed. Je kan met top beginnen en later cabinet nog eens aanschaffen he. Ik zou het zeker wel als setje gewoon een keer proberen.

Gisteren bij opnames voor m'n band ook een Savage120 gebruikt, klinkt supervet, anders dan de powerball en fireball, minder agressief, maar gladder.

Thiez
6 augustus 2010, 22:01
Gisteren bij opnames voor m'n band ook een Savage120 gebruikt, klinkt supervet, anders dan de powerball en fireball, minder agressief, maar gladder.

Jah is idd. De fire en powerball zijn echt heel fel en agressief van sound. Savage is wat minder agressief, ronder en zwaarder. Daar raad ik vaak aan om ook de savage te proberen, zeker voor de death metallers. Ik vind het echt heerlijk klinken. Savage is meer mijn voicing dan de balletjes moet ik zeggen. En blackmore is weer op de savage gebasseerd maar dan wat meer rock georienteerd.

caliban
7 augustus 2010, 14:17
De savage heeft trouwens heel erg bruikbare gainknoppen op het highgain kanaal vond ik. Eentje kan je makkelijk open zetten, en de andere over 12 uur. Terwijl de fireball dan al belachelijk wordt bij wijze van spreken :). De deep switch op de savage is ook heel aangenaam vond ik. Geeft me altijd zin om een resonance te zetten op mijn fireball...

muziekschuur
7 augustus 2010, 15:28
Peavey 3120. Wow...
Rivera Knucklehead...... Jammie.

Leukste 2x12
Duesenberg DOOZY TWO
http://a2.images5.thomann.de/pics/prod/243234.jpg

caliban
8 augustus 2010, 22:56
Die 3120 is toch gewoon hetzelfde als de triple X?

muziekschuur
8 augustus 2010, 23:16
Heb ik geen idee van. Krijg er wel gas van. Het heeft een Fender clean. Dus lijkt me een Peavey antwoord op het Eddy van Halen/Fender avontuur.

YannickH
8 augustus 2010, 23:54
even een vraagje: kun je de marshall vintage modern ook gebruiken voor metal? want ik heb er al zoveel goeds over gehoord

newbreed
9 augustus 2010, 09:24
[Savage is meer mijn voicing dan de balletjes moet ik zeggen. En blackmore is weer op de savage gebasseerd maar dan wat meer rock georienteerd.[/quote]

hmm..mijn Blackmore kan toch echt heel erg metal klinken. is natuurlijk ook een combi van gitaar, speakers en vingers

Thiez
9 augustus 2010, 11:00
Ja zeker zijn er prima metal tonen uit de blackmore te halen. Maar hij is wel minder strak dan de balls. En dat is voor rock (vind ik persoonlijk) wat lekkerder. Ook de SE is wat compresster dan blackmore. Ik vind dus uit de blackmore een lekkerdere rocksound komen dan uit de fireball. Als je beetje half gain hebt zeg maar. Daarvoor heb ik mijn fireball weg gedaan en de blackmore gekocht. Maar dat is persoonlijke smaak misschien.

Hierboven word eddie van halen genoemd. Maar misschien is die EVH 5150III wel iets?
Heb hem zelf nooit geprobeerd maar het schijnt een lekker scheurbakkie te zijn.

caliban
9 augustus 2010, 14:55
Ja zeker zijn er prima metal tonen uit de blackmore te halen. Maar hij is wel minder strak dan de balls. En dat is voor rock (vind ik persoonlijk) wat lekkerder. Ook de SE is wat compresster dan blackmore. Ik vind dus uit de blackmore een lekkerdere rocksound komen dan uit de fireball. Als je beetje half gain hebt zeg maar. Daarvoor heb ik mijn fireball weg gedaan en de blackmore gekocht. Maar dat is persoonlijke smaak misschien.

Hierboven word eddie van halen genoemd. Maar misschien is die EVH 5150III wel iets?
Heb hem zelf nooit geprobeerd maar het schijnt een lekker scheurbakkie te zijn.

Hoe vind je de SE in verhouding tot de fireball, heavy sounds-gewijs??

Thiez
9 augustus 2010, 15:18
De fireball klinkt rauwer. Maar vond de SE voller klinken. Moet eerlijk zeggen dat ik SE voor ritme alleen met die mid edge aan lekker vind. dan klinkt hij nog wel enigzins rauw maar anders vind ik hem niet smerig genoeg. te compressed. Voor clean en lead vind ik de SE wel weer mooier.

Rens van Herpt
19 augustus 2010, 01:21
Met blijdschap mag ik u informeren over mijn nieuwe aanwinst: een ENGL Fireball!

Vorige week vrijdag gekocht bij iemand thuis, het is dus een 2e handsje.

Ik (met m'n pa) en mijn trouwe Jackson naar de verkoper, daar gelijk aangesloten en gaan spelen. God wat een beest zeg. Ik bespeelde hem over een (volgens mij) JCM900 Lead serie Cab. Ongelooflijk hoe weinig gain je nodig hebt op zo'n beest. De gain moest (voor mijn gevoel) maar op de helft staan om een goede metal-oversturing te krijgen (op het ultra-lead kanaal natuurlijk). Ook nog even op een Gibson geprobeerd, de verkoper had deze staan, en hoe kan ik het laten om er dan ook nog even op te spelen. De amp klonk ook goed i.c.m. de Gibson, hoewel het niet helemaal mijn smaak was.

Over de bespeelbaarheid ga ik niks vertellen, ik wil niemand boos maken haha.

De amp zelf klonk geweldig, en heb hem voor een kleine (of grote, is maar relatief) €700,- (incl. flightcase!) mee mogen nemen. Is toch een grotere amp dan ik dacht. Nu nog een mooie cab, ik dacht zelf aan een goedkope Fame met 2 cheap-o speakers erin voor €129,- bij MS.

Foto's volgen!

Ps. iedereen nog bedankt voor alle tips!

caliban
19 augustus 2010, 01:24
Dan ga je beter voor een Harley Benton met v30's denk ik, kost rond de 200. Een Fireball met de gain op half is inderdaad meer dan gainy genoeg :)

Thiez
19 augustus 2010, 10:06
Netjes, gefeliciteerd met je aankoop. Ga je geen spijt van hebben.
Zeker als je van jackson naar gibson gaat zal het idd wel ff wennen zijn.

Zou denk ik eerder 2e hands kijken voor een cabinetje. Harley bentons zijn niet slecht en zeker goed genoeg voor thuis maar denk dat je 2e hands beter kan krijgen voor zelfde prijs of net iets hoger.
Zoiets bijvoorbeeld.
http://link.marktplaats.nl/367763774

caliban
19 augustus 2010, 15:12
Voor bij een Fireball zou ik echt wel voor v30's gaan eerlijkgezegd.

Thiez
21 augustus 2010, 16:06
Mijn gitaarleraar verkoopt zijn 2x12 engl kastje voor 250 euro. Daar ga je 10x beter mee af zijn dan harley benton V30 en hij is maar 50 euro duurder.
http://link.marktplaats.nl/370678698

Vanuit tilburg is het iets minder dan uurtje rijden denk ik.