PDA

View Full Version : Blackstar HT Dual Pedaal



Ijselrobo 07
22 juli 2010, 16:40
Hey allemaal,,

Mijn vader kan een Blackstar HT Dual Pedaal (http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/htdual.html) voor mij krijgen,
Maar is dit apparaat het wel waard om tussen de gitaar en de amp te liggen?
mijn versterker is momenteel een Roland Cube-Go (oudere versie van de Cube's van tegenwoordig) Maar na 5 Augustus (dan ga ik mijn nieuwe amp halen) is het misschien een Marshall of een Blackstar...

Dus wie heeft ervaring met dit pedaaltje?

Grtz. From Ijselrobo 07

Dirk_Hendrik
22 juli 2010, 16:51
Te gek ding. Een van de leukere scheurpedalen die ik in de afgelopen paar jaar ben tegengekomen.

Fuhgawz
22 juli 2010, 17:02
Zou je nu wel geld investeren in een pedaal als je over twee weken al een nieuwe versterker koopt? Ongeacht de kwaliteit van de Blackstar zou ik persoonlijk meer aandacht besteden aan een versterker met een goed scheurkanaal.

FruscianteFan
22 juli 2010, 17:24
Zo kun je erover denken, maar die Blackstar zal het voor een betere versterker zeker niet slechter doen. Dan kun je je meer focussen op een clean kanaal.

Fireburst
22 juli 2010, 17:26
Zou je nu wel geld investeren in een pedaal als je over twee weken al een nieuwe versterker koopt? Ongeacht de kwaliteit van de Blackstar zou ik persoonlijk meer aandacht besteden aan een versterker met een goed scheurkanaal.

+ 1 !

Mits een voor jou goede versterkerkeuze binnenkort, wat niet zo evident is als het lijkt, zou dit pedaal wel eens totale overkill kunnen zijn.
Wordt het echter een 1-kanaals cleane amp of zo, dan heb je met dit pedaal ervoor wel ineens 3 kanalen.

Ijselrobo 07
22 juli 2010, 17:51
Mijn vader wilde me dit pedaal voor mijn verjaardag kopen, dus dat pedaal krijg ik van hem, of als het niets is kreeg ik het geld...
dus ik kan dus eigenlijk gaan zoeken voor een cleane versterker, of eentje die niet zo'n goede distorsion heeft?
Want ik heb of de filmpjes van de blackstar amp's niet het scheur geluid voorbij zien komen...

Grtz. From Ijselrobo 07

iWishmaster
22 juli 2010, 18:20
Sommige mensen geven de voorkeur aan distortion uit een versterker, sommige uit een pedaal. Ligt er ook helemaal aan wat je het meeste gebruikt. Als je bijna nooit clean speelt, zou ik een versterker met 2 (of meer) kanalen kopen waar een goede distortion op zit. Andersom eerder een cleane versterker met zo'n pedaal ervoor. Kwestie van testen en luisteren in de winkel wat je het fijnste vindt.

RoelSmoel
22 juli 2010, 19:08
De HT-Dual werkt met dezelfde voorversterker als de Blackstar HT-serie versterkers, heb een keertje ge-ABd, en waren precies hetzelfde van klank, dus als je eventueel een Blackstar koopt lijkt het me niet handig dat je eerst een HT-Dual pedaaltje te kopen, en daarna een Blackstar die dan nagenoeg hetzelfde klinkt.

Riky
22 juli 2010, 19:13
gewoon heel tof pedaal. Lekker romig scheur geluid. Heel tof!

Mitch
22 juli 2010, 19:50
Ik ben één van de weinige die er voor persoonlijk gebruik iets minder enthousiast over is geloof ik, maar voor gemiddeld gebruik is het gewoon een goed apparaat dat het op de meeste amps prima zal doen. Ze zijn nieuw wel stevig geprijsd, zag dat er nu één tweedehands stond aangeboden op Gitaarmarkt of Marktplaats. Da's wel een aanrader.

peter_heijnen
23 juli 2010, 10:35
Mijn vader wilde me dit pedaal voor mijn verjaardag kopen, dus dat pedaal krijg ik van hem, of als het niets is kreeg ik het geld...
dus ik kan dus eigenlijk gaan zoeken voor een cleane versterker, of eentje die niet zo'n goede distorsion heeft?
Want ik heb of de filmpjes van de blackstar amp's niet het scheur geluid voorbij zien komen...
Als je het geld houdt en er ruim 300 euro bij legt koop je zo een blackstar ht20, heb je echt geen marshall meer nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=JbqhIfDSx_w

KoenStradlin
23 juli 2010, 13:43
ik heb zelf een Blackstar ht-dist, klinkt echt heel goed!

Herman
23 juli 2010, 13:54
Gisteren toevallig getest bij m'n gitaarleraar, en ik was zeker zwaar onder de indruk. Heb hem mee gekregen om eens even grondig te testen over m'n Koch (en te vergelijken met de OD uit m'n Koch). Als ik dat gedaan heb post ik hier wel even weer!

Jasper.
25 juli 2010, 19:04
Ik zou denk ik het geld aannemen en gebruiken voor je versterker.

Pepe
25 juli 2010, 19:12
Het zou logisch zijn om eerst een amp te kopen en daarna een overdrive, misschien heb je dat ding dan niet nodig in the first place. Of, zoals gezegd, je kan het geld gebruiken om bij de amp te gooien of anders een ander dingetje dat het leven van de gitarist grappiger maakt.

Ijselrobo 07
25 juli 2010, 20:02
hey allemaal,,

bedankt voor de reacties,
maar mijn vader heeft het ding gekocht bij iemand waarbij hij de doos nieuw, goedkoop kon krijgen,
dus ik heb zitten uitproberen op mijn oude Roland Cube-Go en het klinkt geweldig :blast:

En het pedaaltje kan via een kabel meteen naar een ingang van mijn mengpaneel, en om zo op te nemen, echt GEWELDIG!!

nu nog wachten op 5 augustus :punk:

FruscianteFan
25 juli 2010, 20:20
Dan is het misschien het overwegen waard om helemaal geen nieuwe amp te kopen. Repeteren op de roland, eventueel optreden met de blackstar direct naar de PA.

Ijselrobo 07
25 juli 2010, 20:57
Die Roland komt uit de jaren 80 ofzo...
er zit helemaal geen goede speaker in, en het versterkertje is erg vies en ziet er niet uit op het podium.
Dus de versterker komt sowisow ;)

Mitch
25 juli 2010, 20:59
Dan is het misschien het overwegen waard om helemaal geen nieuwe amp te kopen. Repeteren op de roland, eventueel optreden met de blackstar direct naar de PA.

Dat advies zie ik volgens mij altijd voorbij komen van mensen die dat zelf nog nooit zo geprobeerd hebben. De HT Dual is aanmerkelijk beter goed klinkend te krijgen als overdrive pedaal dan als direct pedaal. Moeizame clean headroom, groot verschil tussen volumes clean en lead en het klankverschil tussen die twee kanalen wordt benadrukt.
Als drivepedaal kun je het cleane kanaal gewoon op crunch zetten en dan werkt het allemaal een stuk makkelijker. Die twee zijn veel beter op elkaar afgestemd.

FruscianteFan
25 juli 2010, 21:16
Het was een suggestie om te proberen, geen advies. Zie de woorden 'misschien het overwegen waard'.

Want ik heb het weleens geprobeerd om de Blackstar HT-Drive via een USB-interface naar de PC te sturen, voor clean geluid, en dat klonk niet lekker.

marc_o
25 juli 2010, 22:16
Dat advies zie ik volgens mij altijd voorbij komen van mensen die dat zelf nog nooit zo geprobeerd hebben. De HT Dual is aanmerkelijk beter goed klinkend te krijgen als overdrive pedaal dan als direct pedaal. Moeizame clean headroom, groot verschil tussen volumes clean en lead en het klankverschil tussen die twee kanalen wordt benadrukt.
Als drivepedaal kun je het cleane kanaal gewoon op crunch zetten en dan werkt het allemaal een stuk makkelijker. Die twee zijn veel beter op elkaar afgestemd.


Nou, ik ben het hier niet helemaal mee eens en ik vraag me dan ook oprecht af hoeveel tijd jij met de HT-dual op een PA (een goede PA wel te verstaan) of andere direct ingeplugde manier hebt doorgebracht. Ik een paar honderd uur ondertussen. Dat ding kan echt héél goed klinken, neem je tijd ervoor en je steekt een hoop versterkers naar de kroon. Qua clean headroom heb je met kanaal 1 op clean wel gelijk, maar het is een kwestie van dat kanaal op crunch zetten en clean af te regelen met de volumeknop van je gitaar...

Mitch
26 juli 2010, 13:21
Dat we het er niet over eens zijn oké, maar dat je twijfelt aan hoeveel tijd ik erin heb zitten? Marc toch :makeup: Ik denk een optreden of vijftig of zo? Ik kan van mezelf zeggen dat ik vrij snel iets in kan regelen, ook als het iets gecompliceerder is. Zeker de eerste twee keer heb ik er ruim de tijd voor genomen; bleef ik na de aanvankelijke soundcheck over mijn Ultimate Ears tweeweg in-ear de klank bepalen en testen terwijl de PA uit stond. Een eerlijker geluid kun je niet hebben.
Clean headroom: net te weinig. Terugdraaien met volume op gitaar kan natuurlijk, mar dan nog zat ik constant licht te crunchen. Nou heeft mijn gitaar ook wel vrij veel harmonischen, maar belachelijk veel output heeft -ie niet met zijn setje TV Jones. Grootste probleem vond ik dat onafhankelijk van de ISF, de treble volledig open moest om normaal helder te kunnen klinken. Ook dat gaat weer ten koste van de clean headroom.
Het is een hartstikke toffe tweekanaals overdrive om vóór een amp te zetten óf als je direct wil maar niet clean hoeft. Voor het volledige gebruik zoals het wordt voorgesteld: gevalletje net niet.

Overigens, de Tech21 SansAmp die ik daarvoor gebruikte had daar ook last van. Prima in te stellen als direct-naar-PA basis scheur sound, maar voor clean schiet het eigenlijk net te kort.

marc_o
26 juli 2010, 13:34
Dat we het er niet over eens zijn oké, maar dat je twijfelt aan hoeveel tijd ik erin heb zitten? Marc toch :makeup: Ik denk een optreden of vijftig of zo? Ik kan van mezelf zeggen dat ik vrij snel iets in kan regelen, ook als het iets gecompliceerder is. Zeker de eerste twee keer heb ik er ruim de tijd voor genomen; bleef ik na de aanvankelijke soundcheck over mijn Ultimate Ears tweeweg in-ear de klank bepalen en testen terwijl de PA uit stond. Een eerlijker geluid kun je niet hebben.
Clean headroom: net te weinig. Terugdraaien met volume op gitaar kan natuurlijk, mar dan nog zat ik constant licht te crunchen. Nou heeft mijn gitaar ook wel vrij veel harmonischen, maar belachelijk veel output heeft -ie niet met zijn setje TV Jones. Grootste probleem vond ik dat onafhankelijk van de ISF, de treble volledig open moest om normaal helder te kunnen klinken. Ook dat gaat weer ten koste van de clean headroom.
Het is een hartstikke toffe tweekanaals overdrive om vóór een amp te zetten óf als je direct wil maar niet clean hoeft. Voor het volledige gebruik zoals het wordt voorgesteld: gevalletje net niet.

Overigens, de Tech21 SansAmp die ik daarvoor gebruikte had daar ook last van. Prima in te stellen als direct-naar-PA basis scheur sound, maar voor clean schiet het eigenlijk net te kort.


Ah okay, je hebt er zelf eentje? Dat wist ik helemaal niet....dam'n, denk je iemand te kennen.......
Ik denk overigens niet dat je het kanaal op clean moet zetten en dan wonderen mag verwachten, het is een overdrive....en een goeie ook.
Voor een dergelijk setup is een Koch Pedaltone overigens een betere, maar ook grotere en duurdere keuze, maar die sound ken je al. Voordeel van de Koch is dat je er prima drives kunt voorzetten, en dat is een ding waar ik de Blackstar dus niet zo goed in vind....





nogmaals.....denk je iemand te kennen......heeft ie er eentje. je had wel eens mogen bellen dat je er ook eentje hebt....

Mitch
26 juli 2010, 13:55
Ik heb er destijds geen topic aan gewijd, had geen tijd en zin in een review. Maar volgende keer bel ik even :D
Ik heb hem de afgelopen periode eind 2008-2010 gebruikt voor Electric Co toen we in-ear konden spelen. Toen had een amp geen voordeel meer. Laatste drie gigs had de geluidsman niet meer de beschikking over in-ear sets en had ik de AC15 inmiddels in bezit, dus toen heb ik de Dual gewoon als drive gebruikt en dat beviel een stuk beter. Met Electric Co doen we nog een afscheidsconcertje en dan is 't mooi geweest. Dan verdwijnt de kleine pedalen setup en dus ook de HT Dual van het toneel. Of nou ja, ik denk dat ik het wel houd voor ultrakleine podia of een invalsessie of whatever, je weet nooit hoe dat gaat in de toekomst.

marc_o
26 juli 2010, 15:10
Ik heb er destijds geen topic aan gewijd, had geen tijd en zin in een review. Maar volgende keer bel ik even :D
Ik heb hem de afgelopen periode eind 2008-2010 gebruikt voor Electric Co toen we in-ear konden spelen. Toen had een amp geen voordeel meer. Laatste drie gigs had de geluidsman niet meer de beschikking over in-ear sets en had ik de AC15 inmiddels in bezit, dus toen heb ik de Dual gewoon als drive gebruikt en dat beviel een stuk beter. Met Electric Co doen we nog een afscheidsconcertje en dan is 't mooi geweest. Dan verdwijnt de kleine pedalen setup en dus ook de HT Dual van het toneel. Of nou ja, ik denk dat ik het wel houd voor ultrakleine podia of een invalsessie of whatever, je weet nooit hoe dat gaat in de toekomst.



Inderdaad, bel maar even :)

MarkS
26 juli 2010, 18:50
Ik heb het vast al eerder gezegd, het crunch standje vind ik het allerlekkerst van dat pedaal. Laat die nou juist op een aantal HT amps ontbreken...
Ik heb eerst het pedaal, en later de HT5 head gehad.

the sure thing
27 juli 2010, 20:21
Ik heb het vast al eerder gezegd, het crunch standje vind ik het allerlekkerst van dat pedaal. Laat die nou juist op een aantal HT amps ontbreken...
Ik heb eerst het pedaal, en later de HT5 head gehad.Is er ook crunch ah la tubescreamer uit te halen? Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn Fulldrive, omdat het boostkanaal ervan te weinig boost....

Mitch
28 juli 2010, 14:10
De HT heeft een heel ander karakter. Opener, neutraler van klank. Als TS-achtige is -ie niet geschikt. Anders had ik 'm ook niet in mijn bezit :D

marc_o
28 juli 2010, 14:38
Je Fulldrive kan ie met het grootste gemak vervangen, het is een zeer goede stand-alone oversturing. Daarnaast kun je voor weinig geld een leuke TS op de kop tikken en dan heb je alles wat je zoekt.

MarkS
28 juli 2010, 16:11
De HT heeft een heel ander karakter. Opener, neutraler van klank.

I second that.

the sure thing
28 juli 2010, 22:01
De HT heeft een heel ander karakter. Opener, neutraler van klank. Als TS-achtige is -ie niet geschikt. Anders had ik 'm ook niet in mijn bezit :D... ik zal maar niet beweren dat ik de Fulldrive ook open en neutraal vind klinken. Ik zal mijn vraag herformuleren: zijn beide kanalen van de HT dual geschikt voor low gain settings, bijvoorbeeld a la de Black Crowes (early days), mothers finest (early days) en Aerosmith (je raadt het al, de vroege jaren (jaren '70) ? Dus crunch?

Ijselrobo 07
28 juli 2010, 22:20
Als je het aan mij zou vragen wel, je hebt echt super veel keuze met alle leuke knopjes op het apparaat ;):strat:

tommus42
28 juli 2010, 23:08
En hij werkt op 300V toch? Lijkt me een mooi ding.

rupke
29 juli 2010, 10:05
Zoooooooooooooooooo..........

Gisteren de HT dual gekocht en gelijk in de repetitie uitgeprobeerd op mijn Bogner alchemist top met Vintage 30 cabinet en..............wat een geweldig pedaal. na 1 avond kan ik al zeggen dat veruit het beste overdrive pedaal is wat ik tot nu toe heb gehad (ik zeg niete het de beste is he ;-)). Blackstar heeft goe dove rhet pedaal nadgedacht. ik gebruik het crunch kanaal en het overdrive kanaal. Ik had in het verleden ook pedalen met deze kanalen en moest dan eerst het ene kanaal uittrappen om dan vervolnge het andere aan. nu kun je direct van crunch naar overdrive en door nogmaals op het kanaal te trappen waar je op speelt gaat ie naar neutraal. super. de crunch en overdrive zijn zeer overtuigend. crunch is lekker transparant en gaat dot romige overdrive en het overdrive kanaal gaat van lekkere romige overdive naar dikke oversturing heerlijk voor powerchords. Wat een strak laag komt er uit dat apparaat zeg (natuurijk heeft dit wel te maken in combinatie met de bogner). Alle tijden blijft je sound gedefinieerd. Alleen het ISF knopje ben ik nog niet helemaal uit. Heb ik gisteren voornamelijk op de middenstand gehad.

Kortom super.

Greetz Rupke

marc_o
29 juli 2010, 11:47
... ik zal maar niet beweren dat ik de Fulldrive ook open en neutraal vind klinken. Ik zal mijn vraag herformuleren: zijn beide kanalen van de HT dual geschikt voor low gain settings, bijvoorbeeld a la de Black Crowes (early days), mothers finest (early days) en Aerosmith (je raadt het al, de vroege jaren (jaren '70) ? Dus crunch?


Absoluut, echt geen enkel probleem!!

the sure thing
29 juli 2010, 14:51
Absoluut, echt geen enkel probleem!!DAMN! GAS! (zie mijn sig :))

rupke
29 juli 2010, 15:34
Gisteren heb ik de HT dual weten te bemachtigen voor 125 euri. Ik had een paar dagen een tc g-sharp in huis voor in de paralelle effectloop van mijn bogner Alchemist, maar dat klonk voor geen meter. ik heb die g-sharp op de HT dual kunnen inruilen voor en betaalde uiteindelijk 50 euro. AL met al ben k erg blij met de deal kan ik je vertellen.

Sure thing, succes met de zoektocht naar de HT dual, al sje tenminste 2ehands zoekt, want ze worden 2e hands niet veel aangeboden. Wat op zich wel een goed teken is ;-)

Greetz Rupke

the sure thing
3 augustus 2010, 19:59
... nog een vraag: de HT dual "loopt" op een 16V adapter. Zou het kwaad kunnen om m via de PP2 te voeden met 2x9V = 18V ?

RoelSmoel
3 augustus 2010, 22:10
... nog een vraag: de HT dual "loopt" op een 16V adapter. Zou het kwaad kunnen om m via de PP2 te voeden met 2x9V = 18V ?

Volgens Blackstar moet je hun pedalen alleen op de bijgeleverde adapter aansluiten, anders wil het pedaal nogal raar gaan doen.

driftkop
3 augustus 2010, 22:34
... nog een vraag: de HT dual "loopt" op een 16V adapter. Zou het kwaad kunnen om m via de PP2 te voeden met 2x9V = 18V ?

Ik zou even een mailtje sturen naar de fabrikant, dan weet je het zo.

the sure thing
3 augustus 2010, 23:59
Volgens Blackstar moet je hun pedalen alleen op de bijgeleverde adapter aansluiten, anders wil het pedaal nogal raar gaan doen.Tsja, dat roept Boss natuurlijk ook over zijn pedaaltjes en adapters :)

Ik zal eens kijken of een mailtje naar de fabrikant enigszins neutraal beantwoord wordt :)

RoelSmoel
4 augustus 2010, 00:30
Tsja, dat roept Boss natuurlijk ook over zijn pedaaltjes en adapters :)

Ik zal eens kijken of een mailtje naar de fabrikant enigszins neutraal beantwoord wordt :)

Boss is een ander verhaal, in de Blackstar adapters zit een omvormer.

Ijselrobo 07
4 augustus 2010, 07:52
Hey,,

Bij het pedaaltje moet je inderdaad de bijgeleverde adapter gebruiken.
Maar dit hebben de meeste pedalen, zoals (al gezegd werd) boss en Digitech.

Grtz. From Ijselrobo 07

Dirk_Hendrik
4 augustus 2010, 09:13
... nog een vraag: de HT dual "loopt" op een 16V adapter. Zou het kwaad kunnen om m via de PP2 te voeden met 2x9V = 18V ?


Als ik even snel het schema van de HT bestudeer denk ik dat hij op 16 volt wisselspanning "loopt". Komt er dan ook 2x9V wisselspanning uit je PP2?

En in het geval van ja.... is er met die 18v i.p.v. 16 volt niets mis. Dat gaat wel goed.


Boss is een ander verhaal, in de Blackstar adapters zit een omvormer.
Weet je dat zeker?
In de Blackstar pedalen zit een omvormer. Niet in de adapter.

Riky
4 augustus 2010, 17:29
Maar dit hebben de meeste pedalen, zoals (al gezegd werd) boss en Digitech.

Grtz. From Ijselrobo 07

onzin. Bij de meeste pedalen van boss en ook bij veel digitech pedalen leveren ze geen eens een adapters. Bijna iedereen gebruik een onespot of een andere voeding. Zou mooie boel worden als je voor elk pedaal een bijbehoren adapter nodig hebt.

driesp
4 augustus 2010, 18:08
Haha , toch wel het belachelijkste dat ik al gehoord heb. Lees gewoon de spanning af, de jack is van al die adapters toch meestal het zelfde. De spanning zal wel DC9V zijn, bij vrijwel alle pedaaltjes. Soms zijn er idd uitzonderingen..

RoelSmoel
4 augustus 2010, 19:43
Als ik even snel het schema van de HT bestudeer denk ik dat hij op 16 volt wisselspanning "loopt". Komt er dan ook 2x9V wisselspanning uit je PP2?

En in het geval van ja.... is er met die 18v i.p.v. 16 volt niets mis. Dat gaat wel goed.


Weet je dat zeker?
In de Blackstar pedalen zit een omvormer. Niet in de adapter.

Ik meende toch echt dat dat kastje aan de adapter een omvormer is..

FruscianteFan
4 augustus 2010, 19:58
Ik meende toch echt dat dat kastje aan de adapter een omvormer is..
Dat ís de adapter. Een 'normale' adapter heeft de stekker in dat kastje ingebouwd, bij Blackstar niet.

Mitch
4 augustus 2010, 21:39
Ghehe, mooie taalverwarring dreigt er!
Een adapter is een omvormer. Die van Blackstar ziet er anders uit met aan weerszijden van de adapter een snoer. Eén die het pedaal ingaat en één die de wandcontactdoos ingaat. De Boss/Ibanez/universele adapters zien er anders uit, daar zit de stekker direct aan de adapter vast en loopt er alleen een kabel naar het pedaal.
Qua werking verschillen ze dat de Blackstar alleen de spanning verandert, de Boss/Ibanez/universele adapters zetten de wisselspanning ook om in gelijkspanning.

the sure thing
4 augustus 2010, 22:16
Ergo: de Blackstar kan volgens mij niet gevoed worden door een pedalpower (PP), omdat uit de PP alleen gelijkstroom komt, geen wisselstroom. Eh... Sorry: gelijkspanning en wisselspanning.

LordOfLager
5 augustus 2010, 14:40
Blackstar is inderdaad AC geen DC, dus nee de PedalPower werkt er niet op.

RoelSmoel
5 augustus 2010, 22:05
Tsja, dat roept Boss natuurlijk ook over zijn pedaaltjes en adapters :)

Ik zal eens kijken of een mailtje naar de fabrikant enigszins neutraal beantwoord wordt :)

Maar buiten dat.. Bij Blackstar hoef je zelf geen adapter meer erbij te kopen, want deze zit er al bij:)

Ijselrobo 07
5 augustus 2010, 22:41
Bij deze wil ik iets toevoegen, en iets uit de wereld helpen,,,,,,

Er werd gezegd dat blackstar pedalen hetzelfde klinken als de versterkers,
maar dat is niet zo,
ik heb toenet even mijn HT-Dual aan de HT-20 gehangen, en het is toch wel een verschil ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

Mitch
5 augustus 2010, 22:59
Zo, zijn we daar ook weer uit :???:
Je zet nu een pedaal (dat ongeveer een pre amp is) voor een vergelijkbare pre amp. Dan heb je dus al kleuring op kleuring, dus zelfs al is het allebei hetzelfde, dan speel je over een dubbele pre amp. Je punt is dus een beetje mager.
Maar wat vind je het verschil, welke kanalen en hoe heb je dat ingesteld met bijvoorbeeld de ISF en eq?

RoelSmoel
5 augustus 2010, 23:28
Bij deze wil ik iets toevoegen, en iets uit de wereld helpen,,,,,,

Er werd gezegd dat blackstar pedalen hetzelfde klinken als de versterkers,
maar dat is niet zo,
ik heb toenet even mijn HT-Dual aan de HT-20 gehangen, en het is toch wel een verschil ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

Ht Dual over een Laney VH100 (kan dat?) en gewoon los een Ht5, vrijwel identiek.

Ijselrobo 07
6 augustus 2010, 13:15
Zo, zijn we daar ook weer uit :???:
Je zet nu een pedaal (dat ongeveer een pre amp is) voor een vergelijkbare pre amp. Dan heb je dus al kleuring op kleuring, dus zelfs al is het allebei hetzelfde, dan speel je over een dubbele pre amp. Je punt is dus een beetje mager.
Maar wat vind je het verschil, welke kanalen en hoe heb je dat ingesteld met bijvoorbeeld de ISF en eq?

De EQ van het pedaal:
Gain kanaal 1: 3/4
Gain kanaal 2: 5/8
Bass: 2/4
Middle: 1/4
Treble: 4/4
ISF: 4/4
Volume kanaal 1: 4/4
Volume kanaal 2: 3/4

De EQ van de Amp:
Clean kanaal:
Volume: 2/4
Tone: 2/4
Overdrive kanaal:
Gain: 2/4
Volume: 2/4
Equalisation:
Bass: 5/8
Middle: 2/4
Treble: 4/4
ISF: 3/4
Reverb: 3/8

Ik heb alles zo neergezet en ingestoken, dat het clean kanaal door de HT-Dual wordt geregeld, en de overdrive van de amp zelf, door de bijgeleverde footswitch.
Het clean kanaal van de HT-Dual is eerst een kwartier echt clean, maar na een kwartier begin je de overdrive te horen door de clean heen.
De overdrive van het pedaal vindt ik meer heavy dan de overdrive van de amp.
De 2 overdrive's samen gaat een 15/20 minuten goed, maar daarna hoor je een harde ruis...

Grtz. From Ijselrobo 07

marc_o
6 augustus 2010, 13:18
Het zou beter werken als je het pedaal in de eindversterker propt, de loop dus, dan is het signaal neutraal in plaats van gekleurd....nu gooi je 'm toch door een extra pre-amp heen, en hoewel dat prima kan, heb je inderdaad een verschil.

Kim Wilson
6 september 2010, 16:28
Even een vraagje: hoe verhoudt de HT-Dual zich t.o.v. de OCD? M.a.w., zou hij de OCD kunnen vervangen?

Il_Falco
6 september 2010, 16:36
Even een vraagje: hoe verhoudt de HT-Dual zich t.o.v. de OCD? M.a.w., zou hij de OCD kunnen vervangen?

Eeft MR. Wilson gas? :soinnocent:

Ontopic: sorry, ik kan niet vergelijken. Ik heb enkel youtube-kennis van beiden. :)

Kim Wilson
6 september 2010, 17:03
Ja, ik heb sinds een hele poos weer eens last van GAS. De laatste aanschaf was mijn amp, en dat was ergens vorig jaar. Ik zit echter al een tijdje met de gedachte om mijn pedalboard te veranderen. Er staan nu drie drivepedalen op, die wel allemaal een ander karakter hebben, maar het zijn allemaal overdrives. Ik heb het gevoel dat ik op dezelfde ruimte meer diversiteit moet kunnen krijgen.

Nielsje
6 september 2010, 17:10
Er staan nu drie drivepedalen op, die wel allemaal een ander karakter hebben, maar het zijn allemaal overdrives.

Ja, het komt vaker voor dat drive pedalen onder noemer 'overdrives' vallen.

grayfink
6 september 2010, 18:27
Ja, ik heb sinds een hele poos weer eens last van GAS. De laatste aanschaf was mijn amp, en dat was ergens vorig jaar. Ik zit echter al een tijdje met de gedachte om mijn pedalboard te veranderen. Er staan nu drie drivepedalen op, die wel allemaal een ander karakter hebben, maar het zijn allemaal overdrives. Ik heb het gevoel dat ik op dezelfde ruimte meer diversiteit moet kunnen krijgen.

Line6 M9 :ok:

Mitch
6 september 2010, 22:58
Meer diversiteit? Nee joh. Als je nu een BD, een OCD en nog iets hebt dan ga je met een HT Dual niet meer diversiteit halen. Een iets modernere sound, dat wel. Niet te strak of zo, maar wel iets moderner. Ik denk dat een BD2 net zo transparant kan klinken als de Crunchkant van de HT, maar een BD2 is iets minder dynamisch en je hodut iets minder laag over. Aan de andere kant, het Leadkanaal van de Dual gaat een heel stuk verder dan de OCD qua gain (en is iets donkerder) en gaat vermoed ik een stuk verder dan je leuk vindt. Maar misschien wil je dat juist wel.

Kim Wilson
6 september 2010, 23:14
Line6 M9 :ok:
Te duur :ok:


Meer diversiteit? Nee joh. Als je nu een BD, een OCD en nog iets hebt dan ga je met een HT Dual niet meer diversiteit halen. Een iets modernere sound, dat wel. Niet te strak of zo, maar wel iets moderner. Ik denk dat een BD2 net zo transparant kan klinken als de Crunchkant van de HT, maar een BD2 is iets minder dynamisch en je hodut iets minder laag over. Aan de andere kant, het Leadkanaal van de Dual gaat een heel stuk verder dan de OCD qua gain (en is iets donkerder) en gaat vermoed ik een stuk verder dan je leuk vindt. Maar misschien wil je dat juist wel.
Thanks. De BD-2 gaat ook niet weg, maar ik weet nog niet helemaal of de OCD en de Tubescreamer blijvers zijn. De TS zal dan eerder het veld ruimen, dat ding ligt me eigenlijk helemaal niet. Om de andere pedalen te boosten is ie wel grappig, maar ik heb er geen eureka-gevoel bij.

En de OCD is wel een overdrive, maar met een te fijne gruis, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet rauw. Maar het is ook geen dikke distortion. Het zit er een beetje tussenin.

Vandaar dat ik met een scheef oog naar de HT Dual zit te kijken. Als boost voor de BD-2 eventueel, of als losse drive, en als distortion voor de momenten dat ik eens mee wil hakken met Metallica en Green Day. En een voordeel is dat je in noodgevallen terug kunt vallen op de emulated output, mocht mijn amp er ineens mee ophouden. Wat ik begrepen heb is het niet ideaal, maar voor nood kun je je er wel mee redden.

Mitch
6 september 2010, 23:31
Realiseer je twee dingen: enerzijds de praktische zaken voor je board. Het is een zwaar bakbeest én hij heeft een aparte voeding. Anderzijds die output: je kunt een 'direct' sound maken en een sound voor gebruik vóór de pre amp, maar qua EQ en ISF moet je totaal andere settings hanteren. En aangezien die sufferds bij Blackstar dezelfde chromen knoppen als Marshall hebben gebruikt met een minimaal zwart stipje als indicatie kun je op een matig verlicht podium niet zo 1, 2, 3 wisselen van setting.

Kim Wilson
6 september 2010, 23:35
Nou ja, als mijn amp ermee ophoudt, wordt het idd niet zomaar even omprikken. Maar je kunt wel verder. :)

FruscianteFan
6 september 2010, 23:55
Ik stel mijn Blackstar gewoon bij met m'n voeten, gaat prima. Maar ik merk ook wel dat ik sowieso de boel steeds bijstel.

Daarnaast, het wordt lastig om hem als backup amp te gebruiken als hij niet op het einde van de keten staat. Dus het is wel een behoorlijk omslachtige backup om in gebruik te nemen, denk ik. Ik heb het nooit hoeven gebruiken, gelukkig.

Kim Wilson
7 september 2010, 09:15
Nou ja, beter een omslachtige backup dan helemaal geen. En het bijstellen slaat op het feit dat je de instellingen helemaal om moet gooien als je de emulated out gebruikt.

Hmm, misschien gewoon eens zo'n ding testen. Als iemand in de buurt van Zwolle zo'n apparaat heeft, kom ik die graag eens uitproberen.

marc_o
7 september 2010, 10:36
Nou ja, beter een omslachtige backup dan helemaal geen. En het bijstellen slaat op het feit dat je de instellingen helemaal om moet gooien als je de emulated out gebruikt.

Hmm, misschien gewoon eens zo'n ding testen. Als iemand in de buurt van Zwolle zo'n apparaat heeft, kom ik die graag eens uitproberen.


Ik vind het een safe aankoop, zo'n HT-Dual. Geweldige, simpele backup.
Ik las dat je de OCD een te fijne korrel vindt hebben. Probeer dan als de donder een Crowther HotCake. Ik heb zo'n pedaal en ik vermoed dat de OCD daar een copie van is, maar dan een stuk mider grof. Op de pedalendag in oegstgeest hebben we ze ooit ge-A B-t op een Fender Silverface bakbeest (Mitch, weet jij nog welke versterker dat was?) en de Hotcake kwam daar als favoriet uit, juist omdat ie de versterker lekker wakker schudde met grovere korrel.

Mitch
7 september 2010, 11:32
Nou, als ik me goed herinner was dat een meeting later, in Amsterdam, nog in het oude Melody Line. Om precies te zijn op de brownface Tremolux van forumlid jpb. Sowieso één van de mooist klinkende clean amps ooit op een meeting.
In Oegstgeest, op de meest geweldige lokatie ooit (peuterspeelzaal, hoe toepasselijk) stonden opgesteld: Rivera M100, Koch Multitone en nog iets...
Die tweede ruimte, waar jij volgens mij meer tijd hebt doorgebracht weet ik niet meer precies van wat er stond. Maar toen was de OCD nog niet uit, dat was pas in Amsterdam. OCDv1, al heette hij toen nog geen v1 ;)

HaroldA
7 september 2010, 11:37
Te gek ding. Een van de leukere scheurpedalen die ik in de afgelopen paar jaar ben tegengekomen.

D_H, ik sprak gisteren toevallig iemand die er ook erg blij mee is, maar hij vertelde ook dat die van hem vrij onbetrouwbaar en al een paar keer gerepareerd is. De potmeters schijnen bijvoorbeeld waardeloos te zijn.

Heb jij ze al op je werkbank gehad?

Dirk_Hendrik
7 september 2010, 11:53
Ja.
En precies om die reden.

FruscianteFan
7 september 2010, 12:25
Heb ik ook last van. Aan het begin van de sessie flink draaien aan de knoppen helpt wel. Het feit dat ik die knoppen met mijn voeten bijstel lijkt me minder goed voor de knoppen...

Maar het is dus niet zo vreemd om die pots te vervangen?

marc_o
7 september 2010, 12:31
Nou, als ik me goed herinner was dat een meeting later, in Amsterdam, nog in het oude Melody Line. Om precies te zijn op de brownface Tremolux van forumlid jpb. Sowieso één van de mooist klinkende clean amps ooit op een meeting.
In Oegstgeest, op de meest geweldige lokatie ooit (peuterspeelzaal, hoe toepasselijk) stonden opgesteld: Rivera M100, Koch Multitone en nog iets...
Die tweede ruimte, waar jij volgens mij meer tijd hebt doorgebracht weet ik niet meer precies van wat er stond. Maar toen was de OCD nog niet uit, dat was pas in Amsterdam. OCDv1, al heette hij toen nog geen v1 ;)


Juist, dat was 'm....maar wat denk jij qua vergelijk OCD en HotCake, wanneer je kijkt naar grofheid van de korrel?

Mitch
7 september 2010, 13:10
Ja, de Hot Cake is iets grover en ook wat losser in het laag. De OCD kan transparanter als het moet, bij lage gain en op de LP stand en hij kan wat meer mid focussed klinken met meer gain op de HP stand, maar hij blijft ietsje soepeler. Niet zo smooth als een tubescreamer, maar de Hot Cake kan grover. Maar die wordt bij hogere gain wat fuzziger. Het is best wel een ander beestje. De v1 die we toen vergeleken met de Hot Cake klinkt ook best wat anders, vooral iets scherper in het hoog, dan de huidige versie.
Voor medium gain en een lekkere losse, grove korrel die niet in de Marshall-hoek ligt ben ik wel heel erg onder de indruk geraakt van de Formula no5 van Catalinbread die ik van de week gereviewed heb. Die heeft verder niks met de HT Dual te maken, maar dit als tip voor Kim Wilson. Ik denk dat die heel erg in zijn straatje ligt.
Ik kan echter alleen maar erg matige clips vinden die niet lijken op hoe ik 'm heb ervaren :(
EDIT: hoewel iets te voorzichtig gespeeld allemaal (weinig attack) komt dit qua klank erg goed over: http://www.youtube.com/watch?v=typJLmUIKNI

Kim Wilson
7 september 2010, 13:27
Thanks voor de adviezen. Hier kan ik wel weer wat mee.

Voor de duidelijkheid: de Catalinbread DLS vond ik weer te rauw met teveel mids. Dit voor de beeldvorming.

RoelSmoel
5 oktober 2010, 12:20
Zo.. Ik heb sinds gisteren voor een dikke anderhalve maand een Blackstar HT-Dual te leen, zou dit een goede toevoeging zijn aan mijn amp denk ik er nog wel aan om 'm te kopen!