PDA

View Full Version : Guttlin Essential



barno
22 juli 2010, 14:22
Ben de laatste tijd in de ban van goede tele's. En dan bedoel ik de oertele's, vederlichte swampash, en qua specs en looks: simplicity allover. Wil zo een gitaar bouwen in Guttlin vorm.

Body ruwbouw is af: 1 piece swampash. Neck wordt een 1piece maple, dus met skunkstripe. Omdat ik echt ga voor de ouwe teleklank heb ik een nieuwe headstock ontworpen want voor tele moet je eigenlijk gaan voor 6 op rij tuners. die headstock wordt nu ook verzonken ipv angled. dus alles in een stuk.

Qua hardware: ik denk aan Glendale brug en zadels en lollar of vanzandt pups / of steffsen.

Afwerking: min of meer geen, dwz, geen grainfill, geen stain, enkel een paar dunne blanke cellulose laagjes over body en neck, the bare necessities quoi. De neck wordt 25mm dik over de hele speellengte, dus geen verloop. een boomstam dus, maar het komt de klank tengoede, en da's het enige wat telt voor deze gitaar.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03931.jpg

Kakihara
22 juli 2010, 15:40
Cool !
Het is wel effe slikken als ik het hardwarelijstje lees : prijsklasse hoger dan ik gewend ben :)

Squier4ever
22 juli 2010, 16:30
Dat wordt een leuke barno!

aaronstonebeat
22 juli 2010, 16:39
Te gek!
Geweldig plan, zeker ook wat betreft de afwerking. Ben benieuwd naar je headstock-ontwerp.

barno
22 juli 2010, 18:39
at kakihara: ja, ik wil es all the way gaan voor deze gitaar, maar ik zal dus ook wat moeten sparen voor die spullen (tenzij de vrouw van een jarige gek genoeg zou zijn ... :seriousf:

hier een mogelijk headstockontwerp, ik verander de headstock met tegenzin maar zes in rij geeft nu eenmaal andere spanning na de string nut, dus het moet voor deze "tele replica".

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/nieuweheadstock.jpg

er is trouwens ook iets veranderd aan de letters van het logo, hier moeilijk te zijn, maar er is wat meer afgerond, omdat ik het wat exclusief wil houden en ik dit lettertype steeds vaker zie in andere logo's.

Kakihara
22 juli 2010, 18:55
Tja, ik had graag dat weekje Ardennen afgezegd, maar ik denk dat mijn vrouw dat niet zo ziet zitten (ik had misschien wat meer misbruik moeten maken van haar hormoonopstoten :soinnocent: )

Je hebt overigens overschot van gelijk om voor wat robuuster materiaal te gaan, zeker als je voor het oergeluid wil gaan.

Ik wil niet zeuren of zo, ik doe het lekker toch, maar ik vind dit headstockdesign niet 100% geslaagd. Ik weet niet of ik er nou iets hokeystickerig in moet zien of een ballerinamuiltje in pirouettepositie. Very difficult job, designing headstocks :makeup:

Pepe
22 juli 2010, 19:05
Zou je hem toch niet een beetje oker stainen? Om het groene hout effect er wat af te halen?
Ik heb ooit een swampash laten bouwen door Patrick Koopman, dat geluid van nieuw swampash bleek een stuk helderder en lichter dan ik had gedacht. Met terugwerkende kracht had ik eigenlijk hem, de gitaar, niet Patrick, nog wat willen ovendrogen om alle vocht eruit te persen.

Ik vind de headstock wel geslaagd trouwens.

barno
22 juli 2010, 19:38
headstock: is natuurlijk wennen maar de bepalende factoren waren: de bestaande guttlin headstock, de bodyvorm, de functionaliteit en mijn voorkeur voor feel van dolphins head van ouwe danelectro's (die ook iets awkward heeft, maar da's dus goed :)

at pepe, stainen, ja mss toch beetje, alleen zal ik dan goed testen op reststuk want heb me al es vergist qua stainkleur en dat wegschuren is rotklus.
Ovendrogen: enig idee hoe dit zou moeten? zou ik dat zelf kunnen met een keukenoven?

Pepe
22 juli 2010, 19:44
Dat kan je zelf maar voorzichtig, oven laag en deur op een kiertje. Er kan verder weinig gebeuren want ik zie geen lijmnaden.

st.robot
22 juli 2010, 23:07
oer-tele-guttlin ==> goed plan :ok:

ik zou toch gaan voor een lichte stain, eenvoud siert maar een beetje kleur maakt het toch weer af vind ik. de headstock vind ik nog niet zo slecht, alleen vind ik de kop 'n tikkeltje te scherp, iets meer afronden zou het voor mij meer doen. (maar da's smaak, niet over te twisten, en jij hebt al meer dan eens bewezen dat je 'n ontwerper eerste klasse bent)

waar haal jij trouwens je swamp ash? (en de rest van jou hout for that matter) hout vinden in belgië vind ik toch steeds weer moeilijk (zeker om min of meer kwaliteitsvol hout te vinden.

(lees net in het gewone gitaar gedeelte dat de echte oertele's trouwens van pine zijn gemaakt en helemaal geen trussrod hadden, als je echt die-hard wilt gaan :rockon:)

veel succes, ik ben benieuwd naar de bouw

grtz

Bram+
22 juli 2010, 23:29
Headstock ziet er klassiek edoch verfrissend uit, vooral het 'botermes-uiteinde' vind ik erg swingend. Ik weet alleen niet of ik die twee knikjes bij de aanzet zo mooi vind, maar ik weet ook niet hoe het eruit ziet als die rond zijn/uiteindelijk in 3D.

barno
22 juli 2010, 23:56
dat verschillende mensen elk andere opmerkingen hebben over de headstock vind ik een goed teken :) De meeste suggesties heb ik ook overdacht tijdens het ontwerpen, tja, het is altijd een compromis tussen functioneel, mooi, anders (maar toch herkenbaar enz... at Bram: I hear you maar elke andere overgang leek te me te veel fender, dus ik probeer es iets onorthodox: ik neem de aanloop van de 2 x 3 headstock gewoon over :) mss pas ik het nog een beetje aan. moet 'm idd eerst in mal vorm maken want 3D geeft toch nog ander beeld.

at st robot: ik wil eigenlijk vooral een gitaar bouwen met idem specs van een tele replica (bill nash) die ik onlangs hier had en die effenaf geweldig was. dat was swampash. Een pine wil ik ooit nog wel es doen ook.
Hout in Belgie: idd niet gemakkelijk. ik heb enkele swampash blanks kunnen overnemen van een forumlid. Voor de rest gebruik meestal hard ash of sipo, hier wel te vinden (maar da's dan ook alles). Voor thinlines lijkt me hardash zelfs geschikter dan swampash, meen dat fender het ook wel es gebruikte. Als je licht hout ook nog gaat uithollen, hou je te weinig gewicht over voor goede balans.

oigun
23 juli 2010, 00:25
Joho! dat ziet er goed uit!! Je hoeft niet te stainen, na een half jaar heeft ie precies de goede kleur.(beter dan stain) Hooguit een heel klein beetje kleur door de lak. Waterbeits geeft toch vaak een wat oma's-tafeltjes effect op houtsoorten met grove poriën.
Headstock vind ik goed geslaagd, alleen nog even kijken of de snaren allemaal rechtdoor lopen. De hoek wat aanpassen of het schuine vlak wat langer maken.

barno
23 juli 2010, 09:57
thx oi, ja dat had ik ook al gezien, snaren moeten uiteraard recht lopen.

btw, ik overweeg om es een hals zonder truss rod te maken, bij wijze van experiment deels. De hals van deze Essential wordt moddervet dik met een V profiel. mijn hout is wel maar deels kwartiers maar door dikte en profiel moet het kunnen denk ik

zijn er ervaringsdeskundigen wat betreft trussrodloze hals?

barno
23 juli 2010, 10:58
in the rough

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03940.jpg

oigun
23 juli 2010, 12:18
Even een mailtje aan preeb (gil yaron) Op het tdpri.
hij heeft een replica van de oertele gemaakt zonder trussrod.
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/180456-1950-double-esquire-build.html

barno
23 juli 2010, 12:54
thx voor die link. die bouw van hem kende ik nog niet. Gil is a monster

Woml
23 juli 2010, 13:19
Dat gaat weer een leuke worden! Ik ben benieuwd of hij af is tegen de tijd dat ik weer thuis kom :D

oigun
23 juli 2010, 14:46
Nog wat opties om een hals stabieler te maken:
Hout in het midden doorzagen en de zaagsnede naar boven (of onder) draaien en zo verlijmen.(naad in het midden van het FB)
Hout in drieën zagen en het middelste deel omklappen van voor naar achter als je tegen de kopse kant van het hout aankijkt. (twee naden)
Wacht na het shapen een week of twee en maak hem dan opnieuw vlak door het shapen veranderd de spanning en deze moet er eerst weer uit.

barno
23 juli 2010, 15:33
at woml: dat bouwen tegen lichtsnelheid is meer oigun zijn ding. btw oi, hoe zit het met die gitaar en bas, zijn we lui geworden? :)

ah die laatste tip ga ik ter harte nemen. klinkt logisch. Nu, het is ook een soort testhals voor de 6 in rij headstock. en ook wil es weten wat er met de klank gebeurt bij maximaal hout (geen channel en knoertdik). Ik zou er zelfs later nog een trusrod in kunnen steken, of gewoon een ander halsje bouwen. ja, wij bouwers hebben hebben het op dat vlak gemakkelijk :)

het maple dat ik nu heb voor de hals is wel heel hard. straf hoe daar soms verschil in zit. alhoewel, het is hout, en hout is voor mij toch wat vrouwelijk: wat onvoorspelbaar dus :)

Saf
23 juli 2010, 19:51
Sjiek project. Machtig om weer een gutt geboren te zien worden.

Hout is als vrouwen. Like that. onvoorspelbaar , hard als het wat zachter mocht zijn en veel te zacht als het wat harder mocht zijn.

Javaca
23 juli 2010, 22:39
hier een mogelijk headstockontwerp, ik verander de headstock met tegenzin maar zes in rij geeft nu eenmaal andere spanning na de string nut, dus het moet voor deze "tele replica".
Jij bent ook naar de Parker-lezing geweest?

barno
24 juli 2010, 00:50
at javaca: neen, heb wel even met 'm gebabbeld op de beurs daar: over hoe de binding de spanning van het bovenblad beïnvloedt... gene gewone, die Ken :). Heeft hij dat six in a row gedoe waarschijnlijk wetenschappelijk uitgelegd?

update : hals ruw in vorm, fretboard geradiussed, pocket gefreesd. Hals is nu 28 mm dik, ik haal er nog twee mm vanaf. ja, wordt gitaar voor echte kerels :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03950KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03952KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03946KLEIN.jpg

wees gerust: ik moet ook nog wennen aan de headstock ... :)
lijkt op de foto groot maar da's het perspectief

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03941KLEIN.jpg

aaronstonebeat
24 juli 2010, 01:08
Ik vind de headstock prima passen bij het geheel. Helemaal in Guttlin stijl!

marc_o
24 juli 2010, 01:39
Dat wilde ik ook juist plaatsen. Ik denk zelfs dat ik 'm beter vind passen dan je andere ontwerp...:ok:

Michael AE
24 juli 2010, 01:54
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Headstock ziet er in het totaalplaatje geweldig uit vind ik!

Hedge
24 juli 2010, 07:18
Had dit project helemaal gemist. Net er even doorheen gelopen en ik ben weer onder de indruk. Het plaatje van body met hals ziet er goed uit. Succes met de bouw.

barno
24 juli 2010, 10:34
thx folks, vind het supertof dat het in de smaak valt!

barno
24 juli 2010, 21:14
neck is min of meer in vorm:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03958KLEIN.jpg


feels good:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03964KLEIN.jpg


ondanks het feit dat het een Big mofo is... hier naast een normale neck

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03972KLEIN.jpg

aaronstonebeat
24 juli 2010, 21:28
Wow da's een knoeperd!

Doet me denken aan de tele uit het stewmac-plan; daar is de hals gemaakt uit een plank van een inch dik; ook een rechte lijn vanaf de achterkant van de kop naar de hiel.

D3nnis
24 juli 2010, 21:35
Flinke hals inderdaad!
Als ie niet bevalt, zal die lang branden in de kachel!

Niks mis mee, met die kop overigens!

barno
24 juli 2010, 22:08
Wow da's een knoeperd!

Doet me denken aan de tele uit het stewmac-plan; daar is de hals gemaakt uit een plank van een inch dik; ook een rechte lijn vanaf de achterkant van de kop naar de hiel.

yep, heb gespeeld op zo'n inch dikke hals, vond ik super. deze heb ik nog iets dikker gemaakt om te zien of me dit ook nog ligt, en indien niet, frees ik er een trussrod kanaal in langs achter en werk ik 'm af op 25 mm. Bij zo'n joekels van halzen is het wel zaak te gaan voor een iets meer V profiel (zoals in de prehistorie :)

oknarb180
25 juli 2010, 00:11
Hey barno,

Weer een gaaf project. Inderdaad, die headstock past er echt goed bij!!!

Wel een maga-neck zeg.
Wat de dikte van de hals betreft, ik heb ooit eens een SRV-project van G.G. in handen gehad, daar zat ook zo'n honkbalknuppel op. Voor mijn kleine handjes komt zo'n hals niet goed, worden alle solos op de hoge E gespeeld en de akkoorden beperkt tot E-B-G snaren.

Waar ik zeker benieuwd naar ben, is de invloed op het geluid. Ga je 'm nog vergelijken door er een gewone Guttlin neck op te zetten?

vr.gr.

Branko

Saf
25 juli 2010, 14:15
die neck lijkt me heerlijk. Dikke snaren erop en massive tone.

De headstock vind ik nu ik een paar keer naar de foto's gekeken heb eigenlijk nog niets eens misstaan op een gut.

Ik zeg: Sjiek!

barno
25 juli 2010, 15:59
thx branko en saf

ik heb ook kleine handen maar hangt ook af van wat je wil spelen op de gitaar, bij mij is het veelal roots en blues. het snellere paul gilbert gedoe lijkt me idd niet praktisch op zo een boomstam.

nog wat werkpics

Verzinking controle cave, en plaatje. anders van vorm dan bij de Thin King: vanwege de stringferrulles moest er extra bocht in plaatje.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03981KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03983KLEIN.jpg

Input verzonken

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03984KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03989KLEIN.jpg

en een nieuwe vorm voor slagplaat bedacht, mockup:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04003KLEIN.jpg

Portel
25 juli 2010, 16:52
wees gerust: ik moet ook nog wennen aan de headstock ... :)
lijkt op de foto groot maar da's het perspectief

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC03941KLEIN.jpg

Ik vind de headstock mooi passen bij de body, maar doet een beetje Stagg aan op me :(

Luke-wannabe
25 juli 2010, 17:07
Haha gaaf! Toen ik de topictitel las, wíst ik eigenlijk al dat het een telecaster ging worden!

Orpheo
25 juli 2010, 17:58
Grappig dat je dat zegt over paul gilbert...zijn signature heeft n hals van meer dan een inch dik ;)

Verder: leuk project!

barno
25 juli 2010, 18:05
my bad, ik associeerde hem met superdunne ibanez halsjes. hij heeft dan ook geweldig grote handen geloof ik, mss vandaar

Saf
26 juli 2010, 01:02
Die slagplaat is wickedly cool!

Luke-wannabe
26 juli 2010, 01:04
Moet er geen 3 brass zadels op? Schijnt anders te klinken dan een 6-zadel brug. Ik geloof daar niet zo heilig in (ben er van overtuigd dat er een nuance kan zijn), maar als je dan tóg bezig bent ;)

barno
26 juli 2010, 01:20
Moet er geen 3 brass zadels op? Schijnt anders te klinken dan een 6-zadel brug. Ik geloof daar niet zo heilig in (ben er van overtuigd dat er een nuance kan zijn), maar als je dan tóg bezig bent ;)

tuurlijk, dit is maar mockup met wat goedkope meuk die ik liggen heb. komt een brug op uit dikker staal met 3 compensated brass zadels (wsch Glendale) en handwound pups. kwaliteit brug en zadels maakt een groot verschil, heeft mijn recente indepth telestudie uitgewezen ... :) Een andere studie heeft uitgewezen dat goede hardware duur is, dus moet nog even sparen...

barno
26 juli 2010, 01:21
Die slagplaat is wickedly cool!

yep, is eigenlijk gebaseerd op de allereerste slagplaat die ik ooit maakte voor die eerste rode twang king, maar deze keer heb ik het juist, vind ik :)

Luke-wannabe
26 juli 2010, 01:25
tuurlijk, dit is maar mockup met wat goedkope meuk die ik liggen heb. komt een brug op uit dikker staal met 3 compensated brass zadels (wsch Glendale) en handwound pups. kwaliteit brug en zadels maakt een groot verschil, heeft mijn recente indepth telestudie uitgewezen ... :) Een andere studie heeft uitgewezen dat goede hardware duur is, dus moet nog even sparen...
Ach zo!! Is dat uit eigen ervaring?

barno
26 juli 2010, 01:31
Ach zo!! Is dat uit eigen ervaring?

yep, ik zou elke teleman aanraden zijn standaard axe up te graden met goede hardware. op voorwaarde dat de tele een goed resonante body heeft. Bij mijn mexicaan speelde het minder omdat bodyhout te zwaar was . De upgrade met Steffsen pickups was dan weer wel echt de moeite.

Saf
26 juli 2010, 02:07
yep, is eigenlijk gebaseerd op de allereerste slagplaat die ik ooit maakte voor die eerste rode twang king, maar deze keer heb ik het juist, vind ik :)

ben ik het zeker met je eens.

RobVDB
26 juli 2010, 19:55
Grappig dat je dat zegt over paul gilbert...zijn signature heeft n hals van meer dan een inch dik ;)

Verder: leuk project!

Ja, op zijn PGM's (de Ibanez RG's) heeft hij een super dunne neck maar op zijn laatste nieuwe gitaren de Ibanez Fireman(s) zegt hij zelf dat de neck zo dik is als een Baseball knuppel

in dit filmpje een vergelijking van de nek dikte tussen beide series

3:50 http://www.youtube.com/watch?v=mXp6OOhuoa0

en Barno ik kan niet wachten om deze completed te zien

Rob

oigun
26 juli 2010, 20:22
ben ik het zeker met je eens.

Oh oh wat zijn we het weer met elkaar eens. Ik ben het er ook mee eens trouwens :D

Javaca
26 juli 2010, 21:17
at javaca: neen, heb wel even met 'm gebabbeld op de beurs daar: over hoe de binding de spanning van het bovenblad beïnvloedt... gene gewone, die Ken :). Heeft hij dat six in a row gedoe waarschijnlijk wetenschappelijk uitgelegd?
Niet direct wetenschappelijk uitgelegd, maar hij bleef er maar op hameren...

Idd geen gewone, maar wel erg inspirerend. Door z´n lezing vielen er veel losse puzzelstukjes waar ik al tijden mee rondliep op hun plaats. Toffe gast, open over alles, laat een al verkochtte gitaar rustig van hand tot hand gaan in de bar, veel van geleerd...

Gaaf idee die hals zonder truss. Als de hals mooi kwartiers of juist mooi dosse is zal ze vrij stabiel blijven.

De normale 'rechte' 3-zadelbrug zorgt er voor dat de gitaar altijd iets inharmonisch staat. Dit draagt bij aan de inmiddels bekende teleklank.

lindstrom
27 juli 2010, 00:10
De normale 'rechte' 3-zadelbrug zorgt er voor dat de gitaar altijd iets inharmonisch staat. Dit draagt bij aan de inmiddels bekende teleklank.

Dus eigenlijk,... bedoel je gewoon een beetje vals???

rijsberman
27 juli 2010, 00:46
Een dissonant is ook inharmonisch en wordt tegenwoordig veel minder vaak als echt vals gezien dan vroeger. Maar strikt genomen: vals, ja.

Luke-wannabe
27 juli 2010, 00:51
Dus eigenlijk,... bedoel je gewoon een beetje vals???
Ja, dat begrijp ik ook niet. Ik zie niet in hoe een valse gitaar kan bijdragen aan een bepaalde sound.

aaronstonebeat
27 juli 2010, 00:58
Lijkt me eigenlijk klinkklare nonsens. Materialen OK, maar slechte intonatie gaat er bij mij niet in.
Met drie gecompenseerde zadels denk ik wel dat je voldoende dicht in de buurt kunt komen.

rijsberman
27 juli 2010, 00:59
Hallo, een tele is niet écht vals, maar meer net zo vals als de standaard toonladder, met alles in nette, gelijke octaven enzo. Daar zitten verschillende 'officiële' tonen er ook een paar Herz naast. Maar dat hoor je niet meer als je westerse muziek gewend bent. Die minimale afwijking van perfecte intonatie van een tele valt je echt niet op als vals. Maar het heeft wel invloed op de sound.

Luke-wannabe
27 juli 2010, 01:06
Nou sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Als je hoger op de hals akkoorden gaat spelen op je Tele merk je gewoon dat het minder zuiver word (ook met compensated saddles). Losse noten hoor je niet zo erg, maar zo gauw je 2- of 3-klanken gaat spelen gaat het gewoon wringen. Ik spreek uit ervaring en heb een hoop tijd gestoken in het intoneren van mijn gitaar.

barno
27 juli 2010, 01:41
ik heb onlangs een tele voorzien van Glendale 3 compensated zadels, zien er nog anders uit dan die standaard brass compensated. en ik moet zeggen, die was perfect intoneerbaar.

Ik heb wel es gehoord dat alle gitaren met frets wat off key zijn, met een uitleg erbij die me logisch leek. Zeker bij hoge actie (die ik tonegewijs verkies). Nu, een gitaar die wat verdwaald op de hoge frets, maakt me niet zoveel uit, ik kom daar alleen voor solo's en da's bij mij veel benden op het gehoor dus.

at javaca: het zit wat tussen de twee, meer dosse wel, dat halshout. en naar het schijnt gebruikte fender vroeger nooit kwartiers voor halzen. nu ja, ze zijn toch vrij snel overgegaan tot gebruik van truss rods maar ik hoop een beetje dat het baseball stick gehalte van mijn hals zal helpen. ik kan ook nog wat spelen met snaardiktes: van 0,010 tot 0,012 is okee voor mij.

D3nnis
27 juli 2010, 06:59
ze zijn toch vrij snel overgegaan tot gebruik van truss rods maar ik hoop een beetje dat het baseball stick gehalte van mijn hals zal helpen. ik kan ook nog wat spelen met snaardiktes: van 0,010 tot 0,012 is okee voor mij.

Mocht dat niet werken, kun je in plaats van een trussrod ook nog kiezen om er fretten in te duwen, die eigenlijk bedoeld zijn voor een bredere fretslot...dan komt je hals iets bol te staan.
Bij mijn eerste zelfbouw is dit per ongeluk zo gegaan, met als gevolg dat ik die nu bespeel met een halspen die volledig los staat.

hole
27 juli 2010, 08:30
Dat ziet er echt GAAF uit!

Misschien ben ik captain obvious hoor, maar...verkoop je die Guttlins ook?

no 1 hops
27 juli 2010, 09:23
leuk project barno.
toen ik las dat je geen trussrod zou gebruiken dacht ik nog even aan die strippen die mattia gebruikt om de halzen te verstevigen.

het valt mij op hoeveel verschil er in stijfheid zit per hals, das toch wel het riskante van een natuurproduct zoals hout, maar ook de uitdaging

Luke-wannabe
27 juli 2010, 09:54
ik heb onlangs een tele voorzien van Glendale 3 compensated zadels, zien er nog anders uit dan die standaard brass compensated. en ik moet zeggen, die was perfect intoneerbaar.

Ik heb wel es gehoord dat alle gitaren met frets wat off key zijn, met een uitleg erbij die me logisch leek. Zeker bij hoge actie (die ik tonegewijs verkies). Nu, een gitaar die wat verdwaald op de hoge frets, maakt me niet zoveel uit, ik kom daar alleen voor solo's en da's bij mij veel benden op het gehoor dus.

at javaca: het zit wat tussen de twee, meer dosse wel, dat halshout. en naar het schijnt gebruikte fender vroeger nooit kwartiers voor halzen. nu ja, ze zijn toch vrij snel overgegaan tot gebruik van truss rods maar ik hoop een beetje dat het baseball stick gehalte van mijn hals zal helpen. ik kan ook nog wat spelen met snaardiktes: van 0,010 tot 0,012 is okee voor mij.
Jeps, dit slaat voor mij ook de spijker op de kop. Vind het niet eens mooi om heel hoog op de hals te zitten..

barno
27 juli 2010, 12:52
nog wat bouwtrivia

gat verbinding pickup cavity's

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04027KLEIN.jpg

en nu een stommiteit: wilde dat gat terug opvullen met deuvel, iets wat totaal niet nodig is, waarom ik het wel wilde, don't know. Belachelijk want heb me in vingers gesneden met het op maat maken... (sporen zichtbaar op de body...) en dat is iets wat Slecht uitkomt als je midden in cd-opnames zit. gvd dus.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04028KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04029KLEIN.jpg

Wil 'm nu fretten maar wacht nog op zwarte dots, die wil ik er toch in voor het fretten, zeker bij maple.

nu ik de foto's zie: moet dringend nieuw freesbitjes kopen.

no 1 hops
27 juli 2010, 16:13
'blood , sweat and tears'

en als je nu eens alleen side dots gebruikt, alleen dat guttlin bommetje op de twaalfde positie.

Bram+
27 juli 2010, 16:24
Grappig dat je dat zegt over paul gilbert...zijn signature heeft n hals van meer dan een inch dik ;)
Nou moet je niet gaan overdrijven. Op de meeste Paul Gilbert sigs zit gewoon een wizard hals, soms met een milimetertje meer. Alleen die Firemans zijn iets dikker.

RobVDB
27 juli 2010, 16:33
Nou moet je niet gaan overdrijven. Op de meeste Paul Gilbert sigs zit gewoon een wizard hals, soms met een milimetertje meer. Alleen die Firemans zijn iets dikker.

Inderdaad zoals ik al zei


Ja, op zijn PGM's (de Ibanez RG's) heeft hij een super dunne neck maar op zijn laatste nieuwe gitaren de Ibanez Fireman(s) zegt hij zelf dat de neck zo dik is als een Baseball knuppel

in dit filmpje een vergelijking van de nek dikte tussen beide series

3:50 http://www.youtube.com/watch?v=mXp6OOhuoa0

en Barno ik kan niet wachten om deze completed te zien

Rob

Bram+
27 juli 2010, 16:42
Dikke duim :ok:

barno
27 juli 2010, 17:27
'blood , sweat and tears'

en als je nu eens alleen side dots gebruikt, alleen dat guttlin bommetje op de twaalfde positie.

een goed idee voor een andere versie, maar deze wil ik, zoals de naam zegt, essential houden, dus simpele zwarte dots

st.robot
27 juli 2010, 18:33
hey barno, da's kl*te van je vinger. maar dat komt wel weer goed

hoe dik is de body nu? lijkt me een serieuze blok hout, niet?

zojuist de threads van die meneer preeb gelezen op het tele-forum. die man kan alles zeker? ergens kwam er trouwens ter sprake dat kwartiers gezaagd hout een tone-killer is en dat hij liefst half kwartiers gebruikt voor halzen. dus dat je hals niet volledig kwartiers is kan blijkbaar alleen maar voordelen hebben.

veel succes nog, deze volg ik graag

grtz

barno
27 juli 2010, 18:45
vinger: het is de minst belangrijke, dus niet zo erg (de linkerduim dus)

body is standaard 45 dik, lijkt mss dikker omdat ik bijna geen radius gebruik.

ja die preeb is een oigun in het kwadraat ... :)

half kwartiers: awright! dan zit ik right on the money met deze hals

loose-fur
27 juli 2010, 21:46
Hey Barno,
Freesbitjes hoef je niet altijd nieuw te kopen hoor. Wanneer ze niet meer snijden gooi ze dan binnen bij een slijpdienst waar ze ook (widia/hardmetalen) zaagbladen en dergelijke slijpen. Maken ze die dingen weer scherp voor een prikje. Zo'n slijpdienst moet vast ook wel bij jou in de buurt te vinden zijn..

Tee.

barno
27 juli 2010, 22:06
Hey Barno,
Freesbitjes hoef je niet altijd nieuw te kopen hoor. Wanneer ze niet meer snijden gooi ze dan binnen bij een slijpdienst waar ze ook (widia/hardmetalen) zaagbladen en dergelijke slijpen. Maken ze die dingen weer scherp voor een prikje. Zo'n slijpdienst moet vast ook wel bij jou in de buurt te vinden zijn..

Tee.

ja, maar dan gaat klein stukje vanaf en klopt mijn volgring niet meer. als je een passage moet doen, niet zo erg, maar als je eerst de mal gebruikt, en daarna om dieper te gaan, de gefreesde rand als mal gebruikt, hebt je een niveauverschil, en essen, waar ik vaak mee werk, is a bitch om te schuren...

oknarb180
29 juli 2010, 00:36
Hey Barno,

Zo, dus de eerste Guttlin DNA is geboren. Ga je zo maar steve Vai achterna.
Wel erg klote zeg!!! Beterschap met je duim!!!
Wel mooie strakke frezingen in de body.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
29 juli 2010, 08:44
ja, maar dan gaat klein stukje vanaf en klopt mijn volgring niet meer. als je een passage moet doen, niet zo erg, maar als je eerst de mal gebruikt, en daarna om dieper te gaan, de gefreesde rand als mal gebruikt, hebt je een niveauverschil, en essen, waar ik vaak mee werk, is a bitch om te schuren...
je zou een geslepen freesbit kunnen markeren en gebruiken voor het ruige werk.
daarna de goede bit gebruiken voor de laatste freesronde.

dan doe je langer met de goede bit en dat scheelt weer geld

barno
29 juli 2010, 12:19
je zou een geslepen freesbit kunnen markeren en gebruiken voor het ruige werk.
daarna de goede bit gebruiken voor de laatste freesronde.

dan doe je langer met de goede bit en dat scheelt weer geld

goede tip! thx hops

barno
29 juli 2010, 15:18
update

me bezig gehouden met de precisiewerkjes: fretslots aftekenen: heb het al op allerlei manieren gedaan, blijft heel precair werkje. tegenwoordig teken ik ze over van een bestaande (goede) hals. ik tape de twee halzen met de fretboards tegen mekaar en markeer op de nieuwe hals nauwkeurig het midden van de frettang.

fretslots zagen: wat voor mij nog steeds best werkt is de dun gemarkeerde potloodlijntjes mbv flexibel lineaal (ik doe het na het radiussen) enkele keren natrekken met een stanleymes, da's mijn richtgroef, daarna met zaagje op diepte brengen.

de dots: elke bouwer die nog nooit een dot wat off center heeft gezet, sta nu recht. typisch iets waarvan vaak gedacht wordt: piece of cake, maar ...
Ik mag deze keer wel rechtstaan, yes!!!

tekening fretboard is overigens wel nice vind ik, rustige lijnen, geen exuberante flame ofzo, mag ook niet bij een Essential ... :)

Straks fretjes tikken.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04047KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04053KLEIN.jpg

zit wel nog in dubio: ga ik de hals wat vintage stainen of helemaal naturel laten. Ik neig naar het tweede, en de nitro op termijn zijn werk laten doen. geen truukjes, esstential, you know :)

st.robot
29 juli 2010, 17:21
netjes gedaan. die truuk met de 2 fretboards opeen is trouwens geen slecht idee :ok:

en de tekening is inderdaad ideaal voor dit project, ik zou 'm wel niet stainen en zoals je zegt de nitro en de tijd het werk laten doen.

nu ik erover denk: mijn esquire project is volgens de plannen die hier circuleren en zoals aaronstonebeat al zei is die daar ook over de volledige lengte 25 dik.Mijn trussrod heb ik daar eigenlijk alleen 'tegen' gezet (tot ik weerstand begon te voelen dus, als je begrijpt wat ik bedoel). Ik kan me dus best inbeelden dat het ook zonder trussrod kan

grtz

barno
29 juli 2010, 23:07
Halsje gefret. slots perfect op breedte gemaakt zodat de frets er vlot konden worden ingetikt (maar toch nog genoeg spanning want ik gebruik liever geen superlijm) en de hals niet bol gaat staan door de druk.

Frets ook afgewerkt aan de kanten. het vlakken en crownen doe ik pas na de lak. maple wordt zo rap vuil, dus ik wil het asap gelakt hebben.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04061KLEIN.jpg

Serienr in de controle cavity geklopt.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04058KLEIN.jpg

En omdat ik erg tevreden ben met het halsje, mag het even op de foto in een sexy decor.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04074KLEIN.jpg

aaronstonebeat
29 juli 2010, 23:10
En omdat ik erg tevreden ben met het halsje, mag het even op de foto in een sexy decor.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04074KLEIN.jpg

Apart halsje :D

Cool, dat serienummer :ok:


EDIT:
Aha, je zag het al ;)

Nogmaals EDIT:

Te gek die hals :ok:

Saf
29 juli 2010, 23:22
serienummer is kek zo op die plaats. sjiek.
lijkt me een heerlijk gitaartje.

barno
30 juli 2010, 00:42
serienummer is kek zo op die plaats. sjiek.
lijkt me een heerlijk gitaartje.

ik verwacht heel veel van dit gitaartje, maar het is altijd afwachten, one never knows tot ze echt speelklaar is.

Er komt qua lak echt heel weinig op, één, hoogstens twee laagjes blanke cellulose op de body, geen sealer, niks. dwz dat het hout deels nog bloot zal komen omdat de lak in de swampash trekt. This baby will relic like hell dus
(maar enkel door te spelen, no artificial hanky panky :).

Het gaat me trouwens niet echt om de snelle speelsporen. Uit ondervinding weet ik dat een ongelakte gitaar meestal beter klinkt (of alleszins meer resonant) dan een gelakte.

Maar ook dat is geen absolute waarheid: mijn nr 1 is nu al hele tijd de Bling King, en daar zitten meer dan 60 lagen lak op en toch klinkt ze, zelfs acoustisch, heel goed. One never knows, zoals ik al zei...

serienr:
je ziet de ringetjes van de slagletters, dat komt omdat ik even hard heb geklopt als ik normaal doe in de esdoorn headstock, je ziet duidelijk dat swampash een stuk zachter is dan maple.

Bij deze Essential zet ik het serienr fendergewijs in decal voor op de headstock bij de typenaam.

Saf
30 juli 2010, 01:28
of als in de oude fender style in de brug.

oigun
30 juli 2010, 08:11
Sjees, dit wordt echt een killer!!
Hoe krijg jij dat serienr zo netjes uitgelijnd??
Bij mij wordt het altijd een zooitje..:seriousf:

Cocobolo
30 juli 2010, 09:26
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04074KLEIN.jpg
Dit is een leuke foto, indrukwekkende verzameling gitaren! Doet me denken aan de signature van Fred (Dons) die heel lang had staan "ooit heb ik genoeg gitaren" (hoewel het later door hem gewijzigd is in " shit, ik heb genoeg gitaren" :seriousf: ).

Ziet er zeer goed uit Barno!

barno
30 juli 2010, 10:30
at oi: blokje hout met klem en dat als geleiding gebruiken, dan staan ze recht. dan eerst nog wat oefenen op de spacing van de digits (op zicht).

at cocobolo: volgens mij zegt fred dat maar om te lachen: Niemand heeft ooit genoeg gitaren :seriousf:
De meeste gitaren die ik heb verschillen echt van mekaar qua sound en feel. anderen gebruiken allerlei effectjes, ik pak liever een andere gitaar :)

barno
30 juli 2010, 18:24
gelakt en logo derop (staat wel niet op de juiste plaats, dus moet er terug af, maar geeft een idee)

slagplaat was superblinkend materiaal, heb ik wat teruggeschuurd maar moet nu opnieuw wat gepolijst worden tot satijnglans

Ik zal nog tijdje moeten wachten op de pickups denk ik, dus de hier de "bijna af" pics:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04083KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04084KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04087KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04088KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04092KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04096KLEIN.jpg

ietsie kopzwaar, maar dat kan echt niet anders als je gaat voor een massive neck icm heel lichte body

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04075KLEIN.jpg

De snaren in eerste instantie trouwens toploaded (heb bij een andere bouwer een heel aannemelijk pleidooi gelezen over de voordelen tov stringthrough...) als het niet geeft wat ik wil, boor ik achteraf voor stringthrough.

ahja, en er komt ook nog een threeway switch op natuurlijk, tussen knoppen en slagplaat.

en ja, mijn bureau is in de vroegere kinderkamer ... :)

Saf
30 juli 2010, 18:42
nice. toploaded heeft mijn voorkeur geen knappe reden voor eigenlijk maar weet niet is directer ofzo en makkelijker.




ps. Ik wist helemaal niet dat je een gibbie es-wat is het? 175 hebt.

Kakihara
30 juli 2010, 19:31
Hier bestaat maar één woord voor : classy !

Pepe
30 juli 2010, 19:38
Die thematische aanpak pakt goed uit. Nou een Gut relic!

Ik heb geen idee of een toploader anders klinkt maar mijn 82 tele was toploaded en klonk echt anders dan de doorsnee tele. Meer bluesy, minder tophoog over de gehele linie, ook in de bassnaren. De pickup had ook geen metalen plaat onder en dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld. Fantastisch geluid.

Topzwaar zal ook een beetje te wijten zijn aan de wat langere kop denk ik?
Mooi lakwerk.

st.robot
30 juli 2010, 20:14
zooo, die is snel "af". ik vind hem écht mooi, misschien wel de mooiste tot nu toe (misschien omdat ik de laatste tijd veel gelezen het op tdpri.com en nu weer even helemaal in to tele ben)

het grootste verschil bij toploader<-> stringthrough is de hoek die de snaren maken denk ik (en de spanningsverschillen die daar misschien bij komen kijken)

wederom prachtig barno! ben uiterst benieuwd naar de klank

grtz

barno
30 juli 2010, 20:16
thx all

at saf: tussen die gitaren staat een rooie 335 en een sunburst 135 (meest polyvalente Gibson ever imo)

ivm dat topload gedoe: dit had ik gelezen en ik dacht laat ik het maar es proberen. en ook, er zijn ook Fender esquires met toploader gebouwd, dus I'm being vintage correct here :)


Why top-loader?

Many people insist that in order for certain guitars to acheive proper snap, crackle, and pop, the strings MUST pass through the bridge plate and anchor in ferrules on the back of the guitar's body. Those people will argue this to the point of violence. I suppose everybody has to believe in something. Those same people are apt to work behind the counter at music stores. Here's what they won't tell you:

4 of 5 string-through-body guitars you'll find on the rack are STIFF and UNFRIENDLY. Those offending guitars are also likely to be UNSTABLE when it comes to tuning. Some stiffness is attributable to poor set-up, but some - unquestionably - has to do with the tension on the string behind the saddle. My initial solution was to move the bridge plate back, so that the saddles would come forward for proper intonation and create a more gentle angle between the saddle and the spot where the string dissappears into the body. It helped, but not enough.

More often than not, I'm asked to build Bigsby-equipped guitars. I began boring top-loader holes in my bridge plate flanges so that, some unwarbly day in the future, players could remove their Bigsbys and still have playable guitars without having to drill and install ferrules. I was encouraged by a friend's particularly nice, twangy toploader guitar, manufactured in California during the great spare-parts year of 1959.

As soon as I tried one of those modified bridge plates on a non-Bigsby guitar, I was sold. I have been to the toploader mount and I have no seen the toploader light. Because no part of the string is under especially heavy tension: the guitars bend well, even at the country-friendly frets near the nut. They stay in tune. Strings go unbroken. They sound every bit as good. Players often report that they can use much heavier-than-usual strings without losing playability.

at pepe: lakwerk, thx, nu het stelde echt niks voor, gewoon de zaak heel goed geschuurd en dan twee laagjes cellulose over neck en body, maar het pakt goed uit, idd. moest ik niet zo gek zijn van kleurtjes, ik zou het altijd zo doen.

topheavy: denk niet dat het de iets langere head is, wel ga ik de zware tuners nog vervangen door klusons.

aaronstonebeat
30 juli 2010, 20:22
Ik ben weer even extra blij dat ik mijn tele indertijd ook van een toploader brug heb voorzien.


"... Those people will argue this to the point of violence. I suppose everybody has to believe in something. Those same people are apt to work behind the counter at music stores."

:seriousf:

G.G.
30 juli 2010, 20:46
Cool, een lachspiegel telecaster.

Moet er heel erg aan wennen en vind het ontwerp iets minder in balans als je laatste creaties. Denk dat het komt door het vierkante blok dat de brug vormt tov de kromme lijnen van de body en slagplaat.

barno
30 juli 2010, 21:46
Ik ben weer even extra blij dat ik mijn tele indertijd ook van een toploader brug heb voorzien.


"... Those people will argue this to the point of violence. I suppose everybody has to believe in something. Those same people are apt to work behind the counter at music stores."

:seriousf:

ik moet zeggen dat ik ook lang blindelings het stringthrough verhaal heb verkondigd, maar eens je es rustig over iets gaat nadenken... zo bedacht ik me bv dat de snaren bij stringthrough de resonantie van de body ook kunnen inperken, het is maar hoe je het bekijkt. Er komt dan een hogere twang klak bij (omdat de snaren achter de zadels door de body gaan. Dus voor echte briljante twang is het mss beter. maar als die extra spanning niet op de body staat (toploader) vibreert de body mss meer au naturel, vandaar mss dat sommigen zeggen dat toploader bluesier, warmer klinkt?
enfin, het zal allebei zijn voor en tegen hebben, zoals bij de meeste dingen

aaronstonebeat
30 juli 2010, 22:12
Ik vind het in ieder geval veel makkelijker met snaren vervangen. En ondanks dat ik het nog nooit heb gemaakt, lijkt het me een ramp om die gaatjes exact op de juiste plaats te krijgen.
Ook heb ik op die gitaar in nu zo'n twee en een half jaar nog nooit een snaar gebroken :cheerup:

En als een brug/tail piece goed vast zit aan de body deelt die toch sowieso de trillingen mee, of de snaren nu door de body gaan of niet; lijkt mij.

G.G.
30 juli 2010, 22:16
lijkt het me een ramp om die gaatjes exact op de juiste plaats te krijgen.
Een echt goeie grote kolomboor doet de truc. Toch moet ik bekennen dat ik met mijn blauwe tele ook niet helemaal 100% uitkwam. Heeft qua werk zeker niet mijn voorkeur. Qua uiterlijk wel.

aaronstonebeat
30 juli 2010, 22:23
Nou ja, dan zie je aan de achterkant zo'n rijtje ferrules. Ik kan me helemaal voorstellen dat een fijnproever dat op prijs stelt, echt. Aan de voorkant moet je eerst goed kijken voor het verschil opvalt.
Een overtuigend verhaal of een overtuigende ervaring qua sound zouden me overstag kunnen doen gaan.

Daar tegenover: ik heb wel eens foto's van een oude fender tele gezien die ik-weet-niet-hoeveel moest kosten en daar zaten de ferrules ook niet netjes in lijn :cheerup:
Maar als ik het zelf zou maken, zou ik daar hoe dan ook geen genoegen mee nemen.

Saf
30 juli 2010, 23:53
ik moet zeggen dat ik op bassen zweer bij toploaded. Eigenlijk zijn alle snaar door body bassen al verkocht. Op de mustang na. En het is dat ik niet graag de originaliteit verder aan wil tasten maar heb erover gedacht om gaten in de brug te boren voor toploader te maken.

barno
31 juli 2010, 00:21
ik moet zeggen dat ik op bassen zweer bij toploaded. Eigenlijk zijn alle snaar door body bassen al verkocht. Op de mustang na. En het is dat ik niet graag de originaliteit verder aan wil tasten maar heb erover gedacht om gaten in de brug te boren voor toploader te maken.

bij bassen kom je ook minder vaak tegen dan bij gitaren, denk ik, hetgeen mijn vermoeden zou bevestigen dat het een warmere klank geeft. Bass don't need no twang ! :)

aaronstonebeat
31 juli 2010, 00:42
Nou, het basgeluid van Roger Waters in One of these Days (http://www.youtube.com/watch?v=DQvG2SMVl84&feature=related). Daar zit toch wat mij betreft een zekere twang in. Nu weet ik zo een-twee-drie niet hoe zijn snaren waren bevestigd.
Of het geluid van Lemmy? Op z'n Rick?

barno
31 juli 2010, 00:50
Nou, het basgeluid van Roger Waters in One of these Days (http://www.youtube.com/watch?v=DQvG2SMVl84&feature=related). Daar zit toch wat mij betreft een zekere twang in. Nu weet ik zo een-twee-drie niet hoe zijn snaren waren bevestigd.
Of het geluid van Lemmy? Op z'n Rick?

oh maar bass mag twangen hoor. ik sprak alleen over mijn eigen muzikale voorkeur en die van saf, vermoed ik :)

waters da's precision, dus toploaded, maar the floyd, dat waren charels die hun weg met effecten wel kenden :)

Saf
31 juli 2010, 01:01
Twang mag zeker in een bas. Maar zoals de naam al zegt is de functie van een bas, juist bas. Warme volle klanken, een mooie warme deken van klankkleuren om je mee onder te stoppen.

aaronstonebeat
31 juli 2010, 01:10
Dat bas bas moet zijn, vind ik ook van ganser harte. Maar er is allerlei muziek te vinden waarbij ook de hogere, metaligere klank van de bas te horen is. Ik houd daar zelfs wel van, zeker in een trio-setting, als ook de bas in feite het volledige frequentiespectrum bestrijkt. Gemeen en doordringend, eigenlijk een gitaar die wat lager klinkt.

Lang niet altijd hoor, maar soms wel. Wat is het dan bij jou, Saf, om voorkeur voor de toploaders te hebben?

Saf
31 juli 2010, 01:16
ik weet het niet goed. Het lijkt of de snaren fijner spelen. Vooral bij bas heb je ook snaren voor ST met een dunner stuk aan het baleinde enzo. Ook lijkt de spanning van de snaren iets anders te zijn. Allemaal maar heel subtiel maar goed.

Je eigen gevoe lbepaald je speelplezier en ook je klankbeleving. Al zit het tussen je oren het bepaald toch je eigen ervaring

en niet tevergeten het is zoveel makkelijker.

Die metallige klank in bassen houd ik eigenlijk meestal niet zo van. Ik denk dat daar mijn afkeer voor met name de jaren 80 vanaf komt en ook wat maakt dat ik skate punk etc verafschuw. Soms kom je eens een nummer of band tege nwaarbj het kan maar het is vaak niet mijn ding. Daar in tegen denk ik dat veel mensen mijn basgeluid vreselijk vinden.

barno
31 juli 2010, 19:11
De Essential is weer iets affer.

snaren derop, logo opnieuw gedaan, switch gemonteerd...

De neck is speelbaar maar mss reshape ik 'm toch net iets slanker. moet de frets nog vlakken en crownen. de trussrodloze neck houdt het voorlopig heel goed. iets te goed. ik ga er zwaardere snaren op zetten en ik denk toch ook aan stringhthrough. de spanning is laag nu met die toploader.

De zadels worden ook nog vervangen door Glendales.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04117KLEIN.jpg

naast een strat usa ri 86
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04103KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04100KLEIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/DSC04099KLEIN.jpg

no 1 hops
31 juli 2010, 19:15
een mooi totaal plaatje.
hij zal er nog beter op worden over de jaren als hij gaat verkleuren denk ik

oigun
31 juli 2010, 20:14
Sooow hee, dat ziet er lekker uit!
wat voor glendale zadels denk je aan? Ik denk als je brass neemt je niet veel verschil zal horen.Het materiaal waarvan de brug gemaakt is lijkt me ook veel invloed hebben op het uieindelijke geluid. Het geluid van de alu brug van de koelkaster was echt heel sprankelend, de cheap koperen brugplaatjes klinken vaak wat doods, maar dat kan ook door de zadels komen.
Nog niet stiekum een pupje er in geschroeft?

gertgert
31 juli 2010, 20:39
piew wat een dikke knuppel is dat.
nog geen kramp in je pols?

barno
31 juli 2010, 21:52
at oi: ik had gedacht aan de brass glendales, ook omdat ze heel goed intoneerbaar zijn. tja, ik weet eigenlijk niet wat verschil in kwaliteit/klank zou zijn tussen de wilkinson/gotoh brug die ik nu heb, of iets boutique achtig. het is ook zo'n schimmige wetenschap ...

ik ga 'm nu eerst vlakken en crownen. mss gooi ik er dan de Gun pup in bij wijze van test (is de enige telebrugpup die ik in huis heb :)

at gert: ik verkramp eerder bij een dun halsje, lijkt me ook logisch, niet?

at hops: ja, nu vind ik de gitaar zelf wat bleekscheterig eigenlijk, maar zoals gezegd, ik wilde niks fancy deze keer, deze gaat vlug verkleuren en vuil worden (toch als hij mee on the road gaat)

aaronstonebeat
31 juli 2010, 21:59
Ik begrijp onderhand ook niet meer zo waarom een dunnere hals makkelijker of sneller zou spelen dan een dikke.

G.G.
31 juli 2010, 22:15
Voor mij is het ook: dunne halzen is kramp, dikke halzen is fijn spelen zonder klachten. Lijkt mij ook brij logisch. Je hoeft je hand veel minder ver dicht te knijpen.

oigun
31 juli 2010, 22:49
at oi: ik had gedacht aan de brass glendales, ook omdat ze heel goed intoneerbaar zijn. tja, ik weet eigenlijk niet wat verschil in kwaliteit/klank zou zijn tussen de wilkinson/gotoh brug die ik nu heb, of iets boutique achtig. het is ook zo'n schimmige wetenschap ...

ik ga 'm nu eerst vlakken en crownen. mss gooi ik er dan de Gun pup in bij wijze van test (is de enige telebrugpup die ik in huis heb :)



De wilkinson zadels zijn ook gecompenseerd. Misschien dat de glendales nog net iets preciezer zijn?

Ik ben benieuwd hoe de gunpup in deze klinkt!!(heb je die sovjet pio-caps al geprobeerd?)

barno
31 juli 2010, 23:09
De wilkinson zadels zijn ook gecompenseerd. Misschien dat de glendales nog net iets preciezer zijn?

Ik ben benieuwd hoe de gunpup in deze klinkt!!(heb je die sovjet pio-caps al geprobeerd?)

ja die glendales staan super schots en scheef, een gek zicht maar het werkt wel goed vond ik. ach mss ben ik beetje bevooroordeeld, op die nash tele die ik zo geweldig vond, zat glendale maar of het enkel door de zadels komt, valt natuurlijk te betwijfelen. Eerst maar es kijken wat het geeft met de huidige stuff.

ondertussen frets volledig afgewerkt: oohoh speelt super. de trussrodloze nek is kaarsrecht met een microneiging naar convex, dus perfect! moest het niet zo'n gedoe zijn en niet zo'n luie zomeravond, ik zou direct de gun pup uit de twang king solderen en erin kwakken.

ik heb de sovjets al in enkele ingebouwd , thx again dude, soms werkte het niet maar dat had met gebruik van lineaire pots te maken, denk ik. ik herinner me dat ik in de butterscotch twang king een heb gezet en die werkt heel goed.

fred dons
1 augustus 2010, 09:21
Ik blijf me er over verbazen hoe cool jouw gitaren er uit zien, het is zo eigen maar toch kun je tele shape herkennen terwijl alleen de brug echt tele is, knap hoor, er zijn maar weinig bouwers die een zo unieke shape kunnen maken die er gelijk als een instant classic uitziet

no 1 hops
1 augustus 2010, 10:23
Ik blijf me er over verbazen hoe cool jouw gitaren er uit zien, het is zo eigen maar toch kun je tele shape herkennen terwijl alleen de brug echt tele is, knap hoor, er zijn maar weinig bouwers die een zo unieke shape kunnen maken die er gelijk als een instant classic uitziet+ 1, goed verwoord

barno
1 augustus 2010, 11:36
Ik blijf me er over verbazen hoe cool jouw gitaren er uit zien, het is zo eigen maar toch kun je tele shape herkennen terwijl alleen de brug echt tele is, knap hoor, er zijn maar weinig bouwers die een zo unieke shape kunnen maken die er gelijk als een instant classic uitziet

thx fred, een compliment van mensen die ik zelf bewonder (kan jij niet een beetje lakken? :) ) wordt zeer gewaardeerd.

Het is objectief niet de mooiste bodyvorm (die zijn er al lang, voor mij zijn dat tele en strat) maar hij heeft een eigen identiteit, is anders en toch niet te extreem en ergonomisch verantwoord. dat was mijn insteek bij het ontwerpen.

Ik post af en toe wel es op tdrpi (om het lot te tarten ...:) ) en zelfs bij de tele hardcore lovers zijn er liefhebbers van het ontwerp maar ook reacties als "these things are hideous!" ... :) Voor- en tegenstanders dus, that's a good thing

no 1 hops
1 augustus 2010, 12:07
Het is objectief niet de mooiste bodyvorm
persoonlijk denk ik dat jij je nu tekort doet.

als je nu ziet in welke versies je ze nu hebt gemaakt, deze essential, mijn al time favorit de blanke met zwarte binding, die met het gretsch kleurtjes, arched tops en bassen.
en welke style kant je er ook mee uit ging, er was naar mijn idee niet een die een misser was.
(over kleur e.d kan natuurlijk een ieder verschillen)
zie jij een tele of strat of lp zo universeel bruikbaar zijn qua model?

volgens mij niet.
die modellen zijn gevangen in de preceptie van de gitaristen dat die gitaren er zo uit moeten zien en niet anders.

en dat is een soort van programmeren net zoals je ziet in de 'models' wereld.
als je het maar vaak genoeg zo ziet dan 'hoort dat zo'

marc_o
1 augustus 2010, 12:20
Tja Barno, je maakt zo'n beetje de coolste gitaren die ik ken. Of ze bij mij zouden passen....daar twijfel ik nog wat aan, maar je hebt 1 gitaar die ik echt helemaal te gek vind! Jouw versie van een les paul jr, die gele met P-90....WOW!!!
De Servant
http://www.guttlin.be/servant.html

barno
1 augustus 2010, 15:20
thx marc o!

de Servant, ja, speciaal beestje, had onlangs interesse van een bekend Gibson junior speler hier in belgie. Ik moet wel een nieuwe neck maken voor die Servant , deze is wat instabiel door minder goed hout, en profiel moet ook stuk dikker.


at hops, de vorm is polyvalent idd, maar puur esthetisch vind ik een tele heel mooi hoor :) In de guttlin vorm zit een wat gewrongen (bedoeld weliswaar) upperhorn, bij een tele vloeit het allemaal perfect imo.


Edit: hier min of meer hoe ze klinkt. voorlopig Gun Brug pickup, Fender hals pup.

http://www.youtube.com/watch?v=ydlET5lhbd4

barno
2 augustus 2010, 02:42
De Essential is helemaal af, de gitaar is prima af te stellen ondanks de trussrod- loze neck, opluchting want dat was een gok. Dit kan maar de neck is dan ook ultra fat. bij dunnere zou ik toch een rod aanraden ...

bij wijze van closure wat laatste foto's

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04118.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04119.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04121.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04127.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04144.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04169.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/ESSENTIAL/m_DSC04120.jpg

no 1 hops
2 augustus 2010, 09:22
komt op je volgende kalender denk ik?

was even onder de indruk van de tekening van de achterkant van de hals

gertgert
2 augustus 2010, 09:22
te gek hoor. Op de kalender 2012 ?

[edit]: 7.22 gelijke gedacht met no1 hops ;-) Dat wordt alvast de copyshop reserveren!

marc_o
2 augustus 2010, 10:58
Verdilleme!!! Je hebt ook nog de coolste versterker die er is!!! Een afgeragde Bassman...
Heb je een atelier waar men (fuck men, ik bedoel IK) kan komen kijken?

Martijn-w
2 augustus 2010, 11:52
Klinkt goed! En ziet er precies uit zoals het hoort bij een oer-tele. Hoewel hij van mij transparant butterscotch blond had mogen zijn. Zo'n dikke hals ligt mij wel.

ernieman
2 augustus 2010, 12:50
Heb je een atelier waar men (fuck men, ik bedoel IK) kan komen kijken?

[MOD-actie=on]
Helaas gaat Barno hier niet op antwoorden omdat er geen directe reclame op het forum gemaakt mag worden.
[MOD-actie=off]

Maar kijk eens in zijn sig, wat zie je daar?
Ofwel gewoon even via P.M.

marc_o
2 augustus 2010, 12:58
[marc mod aan]
Forumregels gelden niet voor mij, ze mogen blij zijn dat ik hier kom, dat maakt het forum namelijk leuk, en het hoogst haalbare in de regels hun leven is dat ze m'n ballen mogen likken
[marc mod uit]

:seriousf:

hole
2 augustus 2010, 13:47
Mooi :lovelove:

oigun
2 augustus 2010, 14:12
[MOD-actie=on]
Helaas gaat Barno hier niet op antwoorden omdat er geen directe reclame op het forum gemaakt mag worden.
[MOD-actie=off]

Maar kijk eens in zijn sig, wat zie je daar?
Ofwel gewoon even via P.M.

Je mag toch wel vragen om te komen kijken????


@ Barno superjob:lovelove::lovelove::lovelove:

barno
2 augustus 2010, 15:02
thx guys!

at oi: de Gun pickup, handscattercraftedwound by mr yourself klinkt fantastisch in de Essential!

aaronstonebeat
2 augustus 2010, 15:15
Ik heb 'm gehoord op youtube. Behoorlijk bruut hè? :ok:

G.G.
2 augustus 2010, 16:11
[marc mod aan]
Forumregels gelden niet voor mij, ze mogen blij zijn dat ik hier kom, dat maakt het forum namelijk leuk, en het hoogst haalbare in de regels hun leven is dat ze m'n ballen mogen likken
[marc mod uit]

:seriousf:

met rood lettertype:

het is dat ik een smiley zie en geen gekke posts van je heb gezien in het verleden. Ik neig naar een paar dagen forumvakantie (het is hier verdomme geen Off Topic).

Laten we dit stuk van het forum netjes proberen te houden, zoals het altijd is geweest.

Arjan12
2 augustus 2010, 16:22
Bla bla.

Prachtige gitaar, en inderdaad een prachtige tekening op de achterkant van de hals. Die hals lijkt me dan wel weer erg dik, maar is misschien wel handig tegen inbrekers.

Mooi werk!

Woml
2 augustus 2010, 17:06
Ja, zie je wel? Ik dacht al dat hij eerder af zou zijn dan dat ik weer thuis was!
Maar zelfs vanuit zonnig Frankrijk ziet hij er geweldig uit! :cooler:

G.G.
2 augustus 2010, 17:35
met rood lettertype:

het is dat ik een smiley zie en geen gekke posts van je heb gezien in het verleden. Ik neig naar een paar dagen forumvakantie (het is hier verdomme geen Off Topic).

Laten we dit stuk van het forum netjes proberen te houden, zoals het altijd is geweest.

Zo, dat was ff snel in een parkeervak na een rapportmailtje op mijn mobiel.

Nu ff achter een pc een wat uitgebreidere toelichting:

Barno doet uitstekend zijn best om zich keurig aan de forumregels te houden. In binnen die regels weet hij zijn creaties aan ons te tonen en we halen er allemaal veel leerstof uit. Super!

Hij toont ons zijn, enigszins uit de hand gelopen hobby en heeft een keurige lijn modellen opgezet, waarvan ik hoop dat er een hoop handel in zit. Barno doet juist zijn best om het "bedrijfsmatige" op het forum zoveel mogelijk te beperken (hoewel dat lastig is als je een merknaam bij je modellen hebt, maar dat geldt voor meer mensen).

Laten wij dan niet op het forum, maar JUIST PER PM.

Ik weet uit ervaring dat het heerlijk is, de erkenning van je werk, wanneer je een bouw of reparatieverzoek per PM krijgt.

En dit meen ik oprecht: Barno, moge uw PMbox overleden worden met berichten.

Als ik meer geld en minder talent had, zou ik ook bij een van de bouwers hier aankloppen, maar dan wel via PM.

Laten we, als leden, de "commerciele bouwers" dan ook niet in verlegenheid brengen een een deel gewoon lekker via PM bespreken.

Ik besef dat er grijze gebieden zijn. De regels zijn niet zo zwart wit als dat je groen, oranje en rood hebt bij een verkeerslicht. Een verkeerslicht is duidelijk. Groen is goed, oranje is je marge en rood is fout. Het "oranje" op het forum heeft rafelige randjes tussen groen en rood. Op het moment dat we hier te losjes mee omgaan heb je straks helemaal geen grenzen meer en komt Paul Reeds Smith hier straks nog spammen. Dan is er helemaal geen stoppen meer aan.

En het laatste: "Mods mogen kont gaan likken ofzo". We zitten allemaal in eigen tijd de boel enigszins in goede banen te l(ei/ij)den. Graag een heel klein beetje respekt (ook om nieuwkomers niet meteen het idee te geven dat ze iedereen maar voor vanalles uit kunnen maken.)
Als een lid een ander lid uitscheld, onjuist bejegend wordt die er ook op aangesproken. Zou ook zo moeten zijn wanneer dit naar de mods toe gebeurd.

Binnen Off Topic wordt vaak wat soepeler omgegaan, maar hier wil ik het graag gezellig houden.

Zo. Nu weer wat privetijd en lekker met mijn zoontje ravotten. blij dat ik geen mod in OT ben. :seriousf:



Boefjes!

barno
2 augustus 2010, 17:36
at arjan en hops, nu jullie het zeggen heb ik de hals aan de achterkant nog es goed bekeken, was me nog niet eens opgevallen ondanks dat ik er toch met mijn neus heb op gestaan :) idd mooie rustige tekening.

at woml, ja dit is toch een vluggertje geworden. nu, geen truss rod en (bijna) niet lakken helpt natuurlijk

G.G.
2 augustus 2010, 18:18
Excusses aan Marc O. Zinnen met meer dan 10 woorden zijn lastig voor me. Regels mogen ballen likken, mods niet.

Duidelijk en netjes per PM aangegeven door Marc O.

Wordt ook duidelijk waarom ik geen vreemde post van je gezien had in het verleden :-) Kon het al niet rijmen met eerder gedrag.

marc_o
2 augustus 2010, 18:41
Thanks, no hard feelings...was al blij dat ik een smiley had gebruikt....DAT doe ik dan weer niet al te vaak.

oh, daar is er weer 1..:ok: