PDA

View Full Version : Laney VC30 verruilen voor Blackstar HT5



Chief
22 juli 2010, 08:01
Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een Laney VC30 2x12. Deze heb ik vorig jaar gekocht en ik ben er in principe wel blij mee. Ik ben enorm fan van Pink Floyd en het geluid van Gilmour. Dit haal ik er enigsinds uit. Er is alleen 1 probleem en dat is het volume. Het ding gaat echt enorm hard, waarbij ik het moeilijk vind om een lekkere scheur eruit te halen zonder dat het iel gaat klinken. Clean vind ik het allemaal wel redelijk.

Nou hoor ik al een tijd lang goede berichten over de Blackstar HT5. Zou het verstandig zijn om mijn Laney te verkopen en dan te gaan voor een Blackstar? Met het oog op volume en natuurlijk dat ik wel een Gilmour achtig geluid uit de blackstar kan halen. Ik kwam namelijk ook al een paar keer het bericht tegen dat de Blackstar een Marshall achtig geluid heeft. Dit lijkt mij dan niet helemaal geschikt voor wat ik wil. Is dit misschien met die ISF knop aan te passen?

Greetz

Midwolda
22 juli 2010, 08:20
Die ISF knop is bedoeld om de klank van de versterker te kunnen wijzigen
van Amerikaans (Fender, glassy) naar Engels (Marshall, dark).
Dit heeft dan voornamelijk invloed op de kleur van de distortion.
Of jij dat effectief vindt moet je echt zelf beluisteren.

Chief
22 juli 2010, 08:31
Die ISF knop is bedoeld om de klank van de versterker te kunnen wijzigen
van Amerikaans (Fender, glassy) naar Engels (Marshall, dark).
Dit heeft dan voornamelijk invloed op de kleur van de distortion.
Of jij dat effectief vindt moet je echt zelf beluisteren.
Ik gebruik eigenlijk alleen het clean channel en haal de distortion uit mijn pedalen. Mijn grootste vraag is eigenlijk of ik achteruit ga qua kwaliteit wanneer ik mijn laney verruil voor de blackstar. Ik zou dan kiezen voor de Head + cab met 2 V30's.

MarkV
22 juli 2010, 08:57
Nog even over je Laney: eerst zeg je dat je er moeilijk goede overstuurde geluiden uit kan halen en daarna zeg je dat je toch alleen maar clean gebruikt en voor overdrive pedalen gebruikt.

Als het clean je bevalt van de Laney zou ik persoonlijk de Laney houden. De Blackstar is geinig maar clean vond ik het persoonlijk wat minder.

Chief
22 juli 2010, 09:18
Nog even over je Laney: eerst zeg je dat je er moeilijk goede overstuurde geluiden uit kan halen en daarna zeg je dat je toch alleen maar clean gebruikt en voor overdrive pedalen gebruikt.

Als het clean je bevalt van de Laney zou ik persoonlijk de Laney houden. De Blackstar is geinig maar clean vond ik het persoonlijk wat minder.
Ik gebruik alleen het clean channel en met pedalen haal ik er een scheur uit. Toch moet ik dan wel het clean channel qua volume wat omhoog gooien zodat het niet te iel klinkt.

Hoe zit het met volume. De laney heb ik eigenlijk alleen op 1 of echt max 2. Verder dan vallen echt de ramen eruit. Ik neem aan dat ik de blackstar wat meer over ze nek kan draaien zonder dat ik doof word.

Ronald.ZaZ
22 juli 2010, 09:23
Dus eigenlijk vind je de Laney gewoon prima, maar op laag volume niet?
Sta je ook wel eens op het podium? Dan zou ik zeker de Laney houden.
Gooi er voor thuis zo'n loadbox tussen.
Dan laat je je buizen lekker branden, maar slokt ie zeg maar alleen wat van je volume op.
Je gooit je versterker zelf dus lekker open.

munkie
22 juli 2010, 10:00
Als je in een band speelt zou ik de Laney houden. Voor thuis heb ik nu de Blackstar HT-5. Die schreeuwt echt om een 2X12 dichte kast met goede speakers, en een digitaal galmpje in de effectlus. Cleane kanaal is niet onbruikbaar maar ik ging er niet van uit mijn dak. Breekt vrij snel op. Het overstuurde kanaal is in zijn soort het beste wat ik tot nu toe in mijn huiskamer heb gehoord. Heerlijke lead sound, dynamiek, boventonen, sustain, laag het zit er allemaal in. Het is strikt genomen eigenlijk wel een transistor/IC preamp met een buizen eindtrapje, zie de fotoos her en der.

Heb afgelopen zaterdag op een festival gespeeld met een 4X12 box met daarop mijn begin jaren 80 Laney AOR 50 top. Te gek voor classic rock, "Who needs Marshall?"

(Nu ga ik dekking zoeken :stop:)