PDA

View Full Version : Aankoop nieuwe buizenversterker!



JIB
21 juli 2010, 23:58
Eerst even zeggen dat ik niet zeker ben of dit in deze topic thuis hoort! Mijn excuses als het fout is! :)

------------------------------------

Ik ben dus van plan een nieuwe versterker te kopen. Ik weet ook ongeveer welke richting ik uit wil gaan. Ik twijfel alleen nog tussen de volgende 3 versterkers!

Fender bassman 59' LTD
Fender Blues Deville
Vox AC-30

Het is dus al duidelijk dat ik sowieso voor een iets meer rockerige klank wil gaan! Ik hoord dus ten eerste al dat de bassman vooral heel clean is. Is het mogelijk om met een tubescreamer toch nog een goede rock klank te verkrijgen? Denk Pearl Jam, The Raconteurs achtige dingen! Waarom ik misschien de bassman ook wel zou willen hebben is omdat ik ook heel vaak clean speal voor andere dingen, en dat het wel goed van pas zou komen!

Maar is er veel verschil met een Blues Deville of een VOX? Omdat het in prijs toch wel zeer veer scheelt! Iemand die me meer uitleg kan geven? Of suggesties wat ik het best kan doen...? Ik ga zeker eerst fantsoenlijk testen!

Alvast bedankt!!!

muziekschuur
22 juli 2010, 08:13
De Bassman is het oerontwerp van de rockversterker. Dat zou een heel mooie keuze zijn.
Ook een keuze die redelijk waardevast zal blijken.

Met een Tubescreamer kun je hele mooie dingen doen. Er is trouwens een serie van Dunlop/MXR die de oude effecten van Jimi Hendrix zijn. Je zult merken als je die effecten voor de Bassman zou zetten dat je heel Marshallesk kan klinken. Ze zijn niet goedkoop, maar ze zijn het wel waard.

De Octavio
De Fuzzface (Arbiter)
Jimmi Hendrix sign. wah.
En natuurlijk de Uni-vibe

Deze combinatie van effects zal je vele diensten bewijzen. Als je hiernaast een M9 van Line 6 zet, dan heb je alle effecten op de markt zo'n beetje.

Ga je daarna meer moderne rock spelen dan zie je dat veel gitaristen werken met een Wet Dry Wet setup. Dat is een vette overstuurde versterker centraal en een split direct na de gitaar naar AUX stereo effecten zoals chorus, delay, slap delay, leslie en allerlei spacey effecten die vaak hun oorsprong vinden in een Eventide H8000. In de wereld van 19" effecten zie dat de Lexicon PCM70, de Eventide H8000, het volume pedaal en midi aansturing een rol spelen.

Wil je meer Vox spelen dan zijn dingen als een Treble booster iets wat je wil leren kennen.

pimmetje
22 juli 2010, 08:58
Nou... de blues deville en die bassman worden sinds de jaren '90 gemaakt, dus gok ik dat 't bij die AC-30 ook om een reissue gaat. Ik gooi 'm naar moderne versterkers.
Vragen => PM.

munkie
22 juli 2010, 10:03
Ik heb een Hotrod Deluxe, heerlijk voor cleane blues enzo maar voor rock komt ie toch wel tekort vind ik. Of je moet er mooie pedalen voor gooien, reageert ie wel goed op trouwens. Wel een draaglijke amp die HARD gaat. Voor classic rock en grunge enzo kan je misschien beter de Vox nemen.

JIB
24 juli 2010, 15:54
Nog iemand met meningen? :)

marc_o
24 juli 2010, 17:10
Uit het rijtje wat je gepost hebt is er voor mij maar 1 echte winnaar en dat is de Bassman. Daarnaast klinken die andere 2 als een krant.
De Bassman is monsterlijk goed met pedalen, echt de oerversterker.
Lus de kanalen door en zoek de sweetspot met de volumes richting 4 a 5 en je bent echt het mannetje. Ooit, ooit......ooit heb ik er ook eentje.