PDA

View Full Version : buizen verwijderen.



moscowits
21 juli 2010, 23:54
Kan ik uit mijn Engl sovereign zonder meer twee eind buizen verwijderen ?
Zolang het of de binnenste dan wel de buitenste zijn?

big dooley
22 juli 2010, 00:57
is niet mijn favoriete bezigheid...
omdat er minder ampere's getrokken worden, door het gemis van twee buizen, zal de anodespanning en roosterspanning oplopen, ook de gloeispanning gaat omhoog... zolang alles binnen spec blijft is er niet veel aan de hand...
de impedantie naar je cabinet moet trouwens ook gehalveerd worden... dus een 16-ohm cab moet in een 8-ohm uitgang... al met al nogal wat kopzorgen voor een volumeverschil van 3dB...
ter info: een celestion G12T75 vs. V30 geven hetzelfde verschil!

gewoon op 4 poten laten lopen dat apparaat

fret1979
22 juli 2010, 10:00
is niet mijn favoriete bezigheid...
omdat er minder ampere's getrokken worden, door het gemis van twee buizen, zal de anodespanning en roosterspanning oplopen, ook de gloeispanning gaat omhoog... zolang alles binnen spec blijft is er niet veel aan de hand...
de impedantie naar je cabinet moet trouwens ook gehalveerd worden... dus een 16-ohm cab moet in een 8-ohm uitgang... al met al nogal wat kopzorgen voor een volumeverschil van 3dB...
ter info: een celestion G12T75 vs. V30 geven hetzelfde verschil!

gewoon op 4 poten laten lopen dat apparaat

3db is anders wel de helft, kan de moeite schelen.

Boekel Amps
22 juli 2010, 11:36
Volgens mij zit het net anders....
3db is het minste volume verschil dat een mens kan horen. Om 3db minder volume te krijgen heb je de helft van het vermogen nodig. Vandaar dat een 20watter nog zo hard gaat. het is dus logaritmisch....
correct me if i'm wrong !

Vergeet ook niet dat het ohmage verandert als er 2 buizen uit gaan.
16 word 8 ohm, 8 word 4 ohm, en 4 word 2 ohm.

Succes.

Chris Winsemius
22 juli 2010, 11:47
Het ervaren volumeverschil is zeer beperkt.

Volume/vermogen gaan "logaritmisch": 2 x zoveel volume; dan 10 x zoveel vermogen.

Bij een VOX AC30 moet je absoluut alle buizen er in laten zitten anders fikt ie kapot. Bij veel amps kun je twee buizen (de middelste of buitenste meestal) er uithalen maar je moet wel op de impedantie letten;

16 ohms speakerkast: versterker dan op 8 ohm zetten
8 ohms speakerkast: versterker dan op 4 ohm zetten

fret1979
22 juli 2010, 11:55
Volgens mij zit het net anders....
3db is het minste volume verschil dat een mens kan horen. Om 3db minder volume te krijgen heb je de helft van het vermogen nodig. Vandaar dat een 20watter nog zo hard gaat. het is dus logaritmisch....
correct me if i'm wrong !

Vergeet ook niet dat het ohmage verandert als er 2 buizen uit gaan.
16 word 8 ohm, 8 word 4 ohm, en 4 word 2 ohm.

Succes.

Could be: ik heb blijkbaar de klok horen luiden, zonder te weten hoe laat het nou precies is. :seriousf:

big dooley
22 juli 2010, 16:18
een volumevermeerdering van 10dB wordt door de gemiddelde mens als 2x zo luid ervaren... maar deze ervaring is ook niet lineair... we zijn gevoeliger voor bepaalde frequenties... met name de hogere frequenties, vanaf 1 Khz
daarom wordt bijvoorbeeld een signaalvermindering door een effectpedaal, die in de FX-loop zit, als tone-suck ervaren... wordt een lineair signaal dus in volume verminderd, lijkt het alsof er meer hoog verdwijnt, dan de rest van het spectrum...

ik heb dit uitgetest met een boss NS2, die in de loop zit van mijn JVM... als ik op hetzelfde kanaal de FX-loop inschakel, lijkt de NS2 tone weg te halen...... draai ik de 2de mastervolume op zo'n hoogte, dat ik hetzelfde volume heb als zonder FX-loop, dan hoor je totaal geen verschil meer tussen met NS2 of zonder NS2

pasqual
22 juli 2010, 21:49
ik kaap dit topic ff voor een soortgelijke vraag: ik heb een Engl straight met 2 EL34 buizen terwijl er 4 stuks in horen. hieronder de vraag die ik in een ander topic stelde:

nog ff een vraagje:

omdat er maar 2 eindbuizen in zitten ben ik toch maar ff de zoekfunctie gaan gebruiken. de antwoorden over het nut ervan verschillen nogal, maar het komt er op neer dat er meer nadelen aan kleven als voordelen: -de trafo draait maar op half vermogen dus mis je een bepaald "mojo" wat voor de amp bedoeld is. -de speaker outputs moeten qua impedantie verdubbeld worden ( 4 ohm = 8 ohm ). - verschil in volume en klank is nihil.

de vraag: als ik een matched pair van het zelfde type er bij koop, moet de amp dan weer opnieuw gebiasd worden? lijkt logisch van wel, maar ik weet zelf niet of het afstellen van de bias verschilt bij 2 of 4 buizen.

groeten Pasqual.