PDA

View Full Version : Ibanez v390



Jamman
21 juli 2010, 13:08
Hallo medegitaarnetters!

Kan iemand mij meer vertellen over een 20/30 jaar oude Ibanez v390 gitaar.
Kan er voor een scherpe prijs aankomen, zit echter erg te twijfelen, want geen idee naar de kwaliteit. Voordat ik ga kijken wil ik toch wel weten of het de moeite waard is. Kan er weinig over vinden op internet. Het gaat om de volgende gitaar (plaatje van internet, maar precies dit type):

http://lh6.ggpht.com/_gUX_tyLR75I/R_PJbgVc8II/AAAAAAAAApM/TGSZGg6wMIM/1980xx065.jpg

Er zit een beschadiging onder aan de klankkast, maar dit is volgensmij puur estetisch.

Alvast Bedankt!

deejee
21 juli 2010, 16:38
Even googlen op Ibanez V390 en er is zat over te vinden bv,

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/5948.html?1076502979

Lijkt mij voor een scherpe prijs geen miskoop.

Jamman
21 juli 2010, 23:54
heb de gitaar vanmiddag even bekeken, en heb hem meegenomen voor 100 euro:D. Zaten oude snaren op, en de actie was beroerd, maar desondanks klonk hij erg mooi. Zit onderop bij de binding alleen een beschadiging, maar dit valt hopelijk te repareren. Foto's van de mijne volgen spoedig. Ben er erg blij mee! :D
@ deejee; Die had ik inderdaad gevonden, maar wil wel wat meer weten over het hout, de waarde e.d. Bovenblad is iig massief sparren, volgensmij zijn de zijkant en achterkant massief rosewood.

deejee
22 juli 2010, 18:28
http://meinldistribution.com/fileadmin/medien/katalogarchiv/ibanez/1978_tama___ibanez_acoustic_guitars.pdf

Hier vind je de catalogus uit 1978 van Ibanez in PDF formaat. Op pagina 12 staat de V 390, niet duidelijk of het een solid-top is.
Wel geinig natuurlijk om de originele catalogus even uit te printen als je toch zo'n gitaar bezit.
Trouwens gefeliciteert met je aankoop, lijkt me zeker geen miskoop.

budje
22 juli 2010, 18:31
kan volgens mij weleens een heel goeie deal zijn ;)

Cue Zephyr
22 juli 2010, 21:07
"The v390 was the top of the line in this series and listed for 375.00 in the Jan 15, 1979 Ibanez & Tama book."
Lijkt me solid top, gelamineerde zij- en achterkant voor die prijs. Misschien ook wel niet.

Jamman
23 juli 2010, 13:48
@ deejee: heel erg tof, die ga ik zeker uitprinten. Leuk om dat soort dingetjes erbij te hebben.

Weet zeker dat het bovenblad massief is, de zij en achterkanten twijfel ik nog over, hoe zou ik dit het best kunnen uitzoeken? De gitaar op de foto is in betere conditie dan de mijne, de mijne heeft een paar butsjes.
De gitaar is een keer uit een gitaarstandaard gevallen, en daar zit een soort barst/ scheur, die loopt van 1 cm bij het bovenblad, langs de binding, naar de zijkant. Vlak naast het middenblok, de zanglatjes zijn echter nog heel, en de barst/scheur/deuk (weet niet hoe ik het het best kan omschrijven) is niet door het hout heen, maar wil het wel proberen te repareren.

Heb de gitaar gekocht omdat hij goed klinkt, maar ook om er lekker aan te klussen tot hij weer netjes is. Bedankt voor jullie reacties, zal vanavond even een paar foto's schieten :)

Jamman
27 juli 2010, 13:46
Heb de gitaar inmiddels even goed schoon gemaakt, fretboard even in de olie, en die had dorst! Verder de gitaar even afgesteld, nieuw setje snaren erop.
En de gitaar klinkt echt heel erg goed, ongelovelijk. Alleen de beschadiging nog even (laten?) herstellen. Was van plan om een gitaar in het hogere segment te kopen, maar deze voldoet aan mijn wensen. Hoe zou ik kunnen constanteren of de zij-en achterkant massief is? De kleur van het hout is in de klankkast ook rosewood. Foto's en soundsample volgen! Ben er al met al heel erg tevreden mee, zag hem staan en dacht haal hem op, dan zie ik wel of het wat is. En hij klinkt beter dan mijn Cort, mijn walden en ook beter dan de seagull s6 van een vriend. :lovelove:

Luca P
27 juli 2010, 21:46
Geweldig!
Wat een ding! Actie nu ok? Is het bovenblad niet krom? Ik heb een Artwood28 uit 1987, helemaal te gek. Ook uit Japan en die zijn toch wel geweldig gemaakt.
Volgens mij moet de nerf van het hout er aan de binnenkant hetzelfde uit zien als aan de buitenkant. Althans als het massief hout is dacht ik zo.
Ik ben al een tijdje op zoek naar acoustische Ibanezjes uit die periode 70/80 met name de Artwood.
Die van mij heb ik nog nergens gevonden.
Ben benieuwd naar je foto's.

Jamman
28 juli 2010, 13:08
@ Luca P

Het bovenblad is mooi vlak :D Actie is nu ook goed, en wat een klank:
Echt een lekker dreadnought geluid, veel midden en laag, heel erg helder en sprankelend met een bak volume.
Kan ook over mijn Ibanez weinig vinden op internet.
Ben even bij bob de jong in leeuwarden geweest;
Deze gitaar is 31 jaar terug o.i.d. namelijk bij hun aangeschaft, en woon er in de buurt, dus ben er even langs geweest.

Verhaal gedaan, haalde de gitaar uit de tas waarop de luthier gelijk zei: dit zijn hele goeie gitaren! Hij had er ook een voor zijn buurmeisje gemaakt, maar dat was een V320, dus een goedkopere uit de serie, maar die klonk al beter dan zijn blueridge. Hij heeft er wel een kwartier naar gekeken en geluisterd, was helemaal verbaasd over de klank e.d.
Hij zou hem voor 120 a 180 euro puntgaaf kunnen maken, fretjes even terugduwen, zijn een paar die uitsteken, beschadiging repareren (hoewel die puur cosmetisch is). En afstellen op 0.12 i.p.v. 0.11, omdat de klank van deze gitaar daarbij beter tot zijn recht komt. Vroeg hem of dat de investering waard was, en dat was het absoluut. Maar even zien wat ik doe.

Nu eerst weer even spelen ;)

Cue Zephyr
28 juli 2010, 16:10
Lijkt me een prima prijs, je hoeft het toch maar een keer in de zoveel jaar te doen. Veel plezier met je gitaar!

Jamman
30 juli 2010, 16:10
Heb nog steeds geen camera tot mijn beschikking, maar deze foto's vond ik ook nog op internet:

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/12098.jpg
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/12099.jpg

Begin wel te twijfelen of het nou wel of geen solid top is, aangezien er bij de catalogus "spruce" bij top staat. Deze gitaar komt uit de vintage deluxe serie uit 1979, bij de gewone vintage serie staat alleen bij de v320 solid spruce.
De gitaar klinkt beter dan mijn beide andere solid tops. Ik mag toch aannemen dat het een solid top is?
Serienummer is: 791025 (tenminste, dat staat op het halsblok) op het modelnummer papiertje erin staat geen serienummer, alleen handcrafted in japan en v390.

LaurentB
30 juli 2010, 17:28
Heb nog steeds geen camera tot mijn beschikking, maar deze foto's vond ik ook nog op internet:

Begin wel te twijfelen of het nou wel of geen solid top is, aangezien er bij de catalogus "spruce" bij top staat. Deze gitaar komt uit de vintage deluxe serie uit 1979, bij de gewone vintage serie staat alleen bij de v320 solid spruce.

Kijk eens in de rand van het klankgat, of je de nerf door ziet lopen? Mooie gitaar, zonder meer trouwens.

Jamman
30 juli 2010, 17:43
Dankjewel!

Stom, daar had ik niet aan gedacht. De nerf loopt door in de rand van het klankgat. Zijn iets verkleurde zwarte streepjes inmiddels. Massief dus! Bedankt!

LaurentB
30 juli 2010, 19:17
Dankjewel!

Stom, daar had ik niet aan gedacht. De nerf loopt door in de rand van het klankgat. Zijn iets verkleurde zwarte streepjes inmiddels. Massief dus! Bedankt!

Hoera! Dat is het belangrijkste voor de klank. Och, als-ie echt goed klinkt kon dat ook bijna niet anders, tenzij het een Yamaha betrof.

Plant
30 juli 2010, 19:34
Hoera! Dat is het belangrijkste voor de klank. Och, als-ie echt goed klinkt kon dat ook bijna niet anders, tenzij het een Yamaha betrof.

Pardon :???: Dus een gitaar met laminated top kan alleen goed klinken als het een Yamaha is ;)

Niets tegen Yamaha hoor, maar ik heb toch wel meer gitaren met laminated top gehoord waar niks aan mankeert. Ik heb zelf nog steeds 2 Washburns met laminated top, maar heb in het verleden ook wel een laminated Epiphone gehad waar wat klank betreft echt niets mis mee was.

Overigens zijn bepaalde gitarenmodellen wel in 2 versies op de markt gebracht en kun je ze onderscheiden door een "S" (van solid) achter het typenummer. De genoemde merken Yamaha, Washburn en Epiphone hebben dat zeker gedaan.

LaurentB
30 juli 2010, 19:47
Pardon :???: Dus een gitaar met laminated top kan alleen goed klinken als het een Yamaha is ;)

Ik meende dat vooral Yamaha's met gelaagd bovenblad (red label) die reputatie hebben, ja.

Plant
30 juli 2010, 20:02
Ik meende dat vooral Yamaha's met gelaagd bovenblad (red label) die reputatie hebben, ja.

Die 'red labels' schijnen idd een uitstekende reputatie te hebben en erg gewild te zijn. Ik heb er nooit een in handen gehad, dus ik heb er geen oordeel over.

Maar het zal net als met iedere gitaarserie zijn - geen gitaar binnen 1 model is gelijk en je hebt altijd te maken met 'goede' en 'minder goede' exemplaren.

Als een gitaar goed speelt en klinkt (en voor die prijs) - is het dan echt zo belangrijk of de top solid is of niet?

Jamman
30 juli 2010, 20:37
Heb zelf wel eens zo'n red label yamaha bespeeld, klonk erg fijn inderdaad. Deze gitaar heeft ook echt een lekkere klank, ik maak snel even een sample.

Jamman
26 augustus 2010, 14:56
Ben nog steeds helemaal verliefd op mijn ibanez, zit te twijfelen of ik hem even weg breng of niet. Er zit onder een cosmetische beschadiging die ik weg wil hebben, een paar fretjes zitten wat los, en hij moet even goed afgesteld worden. Dit kost me 180 euro, best wel veel geld. Zit er hier op gitaarnet ook een reparateur uit omgeving harlingen?

Jamman
29 november 2011, 19:33
Heb deze gitaar inmiddels nog steeds, maar de fretjes zijn toch echt aan een beurt toe. Hij klinkt echt erg goed, en is handgemaakt in 1979. Zit te twijfelen of ik de frets laat vervangen, of dat ik toch een andere koop. Zou de gitaar het waard zijn?
Hier nog een foto van internet, heb nog steeds geen foto's ;) Mijne is hetzelfde als de linker op de foto.

http://img812.imageshack.us/img812/261/0002918.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/812/0002918.jpg/)

jazzie1
1 december 2011, 09:35
Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst. Ikzelf had enkele jaren terug ook een ibanez 637 uit '78 kunnen kopen en heb hem toen af laten stellen en na laten kijken bij 't Speeltuygh in Zwolle, is een gitaarbouwer, als je niets in jouw omgeving kunt vinden misschien een optie.

Rizz
1 december 2011, 10:52
Ik lees niets anders in je post dan dat je aardig gek bent op deze gitaar! Met deze reparatie kan hij weer 10 jaar mee en heb je iets waarvan je weet dat hij goed ingespeeld is, de klank zal niet meer veranderen en het is nog een moi ding ook!. Tenzij je een flinke GAS-aanval krijgt bij een andere, zou ik deze gewoon laten maken..

Ik heb laatst mijn 35 jaar oude Yamaha voor 150 euri laten opknappen.. In economische waarde uitgedrukt: niet doen! Maar hij is het in mijn ogen waard!

Maar... Je hebt de gitaar nu al een paar maandjes, je had het met een paar tientjes in de maand al bji elkaar kunnen sparen, waarom dan toch niet?

Noeks
1 december 2011, 10:55
Zit te twijfelen of ik de frets laat vervangen, of dat ik toch een andere koop. Zou de gitaar het waard zijn?

Als je vindt dat 'ie erg goed klinkt, waarom zou je dan een andere willen kopen? Van opknappen wordt 'ie (in ieder geval voor jou) meer waard, dus waarom niet? :)