PDA

View Full Version : Losse rommel, waarom?



Robert H
21 juli 2010, 12:06
Met enige regelmaat doe ik nog weleens geluidsklussen, vaak in festivalsituaties. Ik blijf me er iedere keer over verbazen hoeveel bandjes lopen te klooien met allerlei losse, tijdrovende rommel. Ik snap soms serieus niet dat ze het zichzelf en de techneuten zo moeilijk maken. Eurosonic is wat mij betreft het jaarlijkse dieptepunt. Ik doe al jaren de techniek in dezelfde locatie en wat ik daar op het podium soms tegenkom is echt tenenkrommend. Het lijkt verdorie wel of een handige en snelle setup bij een bepaald slag (alternatieve) muzikanten "not done" is. Alsof deze onpraktische manier van werken hoort bij hun scene.

Afgelopen weekend was het ook weer zover. Ik deed monitoren op een klus met voornamelijk singer/songwriters. Kwam er een gast die zichzelf begeleidde met een drummachine, twee orgeltjes en een gitaar. Die kerel was echt een eeuwigheid bezig met het uitpakken en opbouwen van z'n spullen. Hij verspeelde met dat gekloot vervolgens bijna de helft van z'n speeltijd, het programma mocht immers niet uitlopen door zijn toedoen. Uit allerlei dozen en tassen kwamen Boss-pedaaltjes, kabeltjes, adapters, een drumcomputer en een mixertje tevoorschijn. Vervolgens moesten de nodige stroombakjes, tafeltjes, stoelen en kisten bij elkaar gezocht worden om die meuk op uit te stallen. En dan heb je het over een 'artiest' die vrijwel alleen geboekt wordt op festivals. Hoe eigenwijs kun je zijn als je niet in de gaten hebt dat je setup daar op die manier niet geschikt voor is?

In 'mijn scene' (covers) is het misschien een beetje omgeslagen naar het andere uiterste; Wij trekken de deksels van een paar cases, sluiten hier en daar een multikabeltje aan en kunnen meteen los. Ik verwacht niet van die alternatieve boys dat ze meteen zó efficient gaan werken, maar ze kunnen al die kutpedaaltjes toch desnoods op een houten plank schroeven? En de spullen gewoon vervoeren in een afgeragde derdehands flightcase van een paar tientjes?

Heeft iemand misschien enig idee waar dit hardnekkige fenomeen vandaan komt? Ik snap het namelijk tot de dag van vandaag écht niet! Misschien dat iemand zich zelfs herkent in mijn stereotype beeld van een festivalmuzikant en zijn manier van werken kan toelichten.

interessander
21 juli 2010, 12:16
Haha ik herken het heel goed, en ik ben ook erg blij dat is sinds een tijdje alles in een flightcase heb. Maar ik heb zelf zeker ook veel met losse rommel lopen klooien, maar dat was een tijd waarin ik elke twee weken wel een nieuw pedaaltje had, dan wil je ook niet alles op een vaste plank hebben.

Zelfde fenomeen, andere uiterste: Ik zag eens een gitarist die al zijn boss pedaaltjes, adapters e.d. netjes in het doosje meenam, en ze na het optreden daar ook weer in deed.

pimmetje
21 juli 2010, 12:27
Misschien hebben die singer/songwriters met minder materiaal geschreven dan je zou verwachten en is 't gewoon een strategie om speeltijd te verspillen...

Rutger
21 juli 2010, 12:27
Ja, dat zag ik laatst ook, alles in het originele doosje en dan in een rugzak, vreemd gebruik... Ik snap uberhaupt niet dat je er de helft van je speeltijd voor over hebt om alles rustig klaar te zetten, je zou het alleen voor jezelf al zo snel mogelijk willen doen (toch?).

Zelfs al wissel je per week van pedaaltjes, als je naar een gig gaat kun je die toch op voorhand thuis even doorlussen, van een daisychain voorzien en in een koffertje doen? Op het podium hoef je dan alleen je voeding, gitaar en amp nog in te pluggen en klaar. Zo ingewikkeld is dat niet lijkt me, of denken die mensen daar gewoon uberhaupt niet aan?

Robert H
21 juli 2010, 13:08
Zelfde fenomeen, andere uiterste: Ik zag eens een gitarist die al zijn boss pedaaltjes, adapters e.d. netjes in het doosje meenam, en ze na het optreden daar ook weer in deed.

Je zal er van opkijken hoeveel gitaristen zo werken! Tijdens twee dagen Eurosonic zie ik echt meer karton voorbijkomen dan bij een pizza-avond met mijn gezin of een verhuizing ;-) En dan heb je het soms over upcoming buitenlandse bands die in die maand op twintig soortgelijke festivals staan in heel Europa, echt onvoorstelbaar! Twintig keer de afgebrokkelde stukken piepschuim weer om de apparaten en zo de doos weer in. De meest gestelde vraag tijdens zulke klussen is dan ook niet: "Can I have some more vocals on my monitor", maar: "Do you have some gaffa-tape?" Karton blijft immers ook niet eeuwig aan elkaar vast zitten...

Trouwens nog zo'n opvallend dingetje bij deze bands: De afwezigheid van gitaarstandaards. Ik heb waarschijnlijk ergens een memootje gemist waarin die dingen ten strengste verboden werden. Een gitaar hoort op een festival blijkbaar nonchalant tegen een versterker, stoel of drumkit gezet te worden. En als je écht mee wilt doen, flikker je hem gewoon na de soundcheck op de grond.

Kortom, mocht ik ooit nog iets willen in die scene dan weet ik in ieder geval precies hoe ik het allemaal moet aanpakken. Losse pedaaltjes en adapters in een boodschappentas, geen gitaarstandaards, niks zeggen tegen de monitorman maar wel na afloop schelden dat je niks hoorde en het belangrijkste: Zodra de spullen het doen, meteen op oorlogssterkte powerchords raggen, pentatonische licks oefenen en in de weg lopen terwijl het optreden pas 30 minuten later begint. Let op mijn woorden, ik zou een hele grote kunnen worden :-)

pimmetje
21 juli 2010, 13:18
Trouwens nog zo'n opvallend dingetje bij deze bands: De afwezigheid van gitaarstandaards. Ik heb waarschijnlijk ergens een memootje gemist waarin die dingen ten strengste verboden werden. Een gitaar hoort op een festival blijkbaar nonchalant tegen een versterker, stoel of drumkit gezet te worden. En als je écht mee wilt doen, flikker je hem gewoon na de soundcheck op de grond.Dat zie ik sowieso best vaak en ik begrijp er ook geen kut van. Je sleept gitaaren in koffers, versterkers, cabs, een drumstel, en nog wat andere shit mee... maar er is geen ruimte voor een gitaarstandaardje? Misschien zijn dat dezelfde mensen die nooit ruimte hebben voor een extra kabeltje voor de zekerheid.

Misschien dat dit soort fenomenen bij singer/songwriters nog wat langer kan blijven duren, omdat ze geen bandleden hebben die ff kunnen aanwijzen wat misschien beter kan.
Niets werkt zo goed als een goed getimede scheldkanonnade. Vooral als hij écht gemeend kan worden geleverd, door al weken opbouwende frustratie over dit soort geneuzel :D.

EuroCinema
21 juli 2010, 14:30
Laatst speelde ik ergens met op dezelfde avond ook zo'n gitarist (heel andere scene trouwens). Een hele reeks losse pedalen op het podium, ingewikkelde bekabeling waardoor het halve podium onbegaanbaar is en als puntje bij paaltje komt een snaar breken en geen reserve hebben. Het zijn denk ik toch mensen die in hun eigen wereldje leven, of die liever met apparaatjes aan het pielen zijn dan ze muziek maken voor een publiek.

Zelf speel ik met 2 (als ik over de aanwezige amp moet spelen 3) pedaaltjes, daar ga ik geen bord voor meeslepen. Batterijtjes erin, kabeltje ertussen en in 1 minuut speelklaar. Ik heb een tasje waar alles netjes inzit, met voldoende reserve van alles (maar ook niet overdreven veel). Bevalt prima. Standaard doe ik liever niet aan, ik zie te vaak onhandige mensen over het podium struikelen. Die gitaar gaat dus z'n koffer in en met me mee de kleedkamer in als ik niet speel.

Robert H
21 juli 2010, 15:03
Het zijn denk ik toch mensen die in hun eigen wereldje leven, of die liever met apparaatjes aan het pielen zijn dan ze muziek maken voor een publiek.

En vooral gratis bier drinken... Dit geldt overigens niet voor de Scandinavische en Engelse bands. Die drinken geen bier tijdens festivals, die gieten het per fust achterover!

Alleen daarom zou ik als festivalmuzikant een supersnel pedalboard aanschaffen. Dit komt je netto gratis zuiptijd immers alleen maar ten goede. Bovendien breek je met je dronken kop minder snel je nek over de losse pedaaltjes.

Harry
21 juli 2010, 15:38
ik heb 3 losse pedaaltjes die ik met voeding en al in een handeling uit mijn koffertje tover. Maar zelfs daarvoor denk ik me nog eens een plankje te maken.

EuroCinema
21 juli 2010, 16:49
En vooral gratis bier drinken... Dit geldt overigens niet voor de Scandinavische en Engelse bands. Die drinken geen bier tijdens festivals, die gieten het per fust achterover!

Alleen daarom zou ik als festivalmuzikant een supersnel pedalboard aanschaffen. Dit komt je netto gratis zuiptijd immers alleen maar ten goede. Bovendien breek je met je dronken kop minder snel je nek over de losse pedaaltjes.

:seriousf:
Overigens; ik speelde vorige week op een festival in Frankrijk. Superdeluxe toestand, elke band drie dagen in een gite met zwembad, uitgebreide lunch met volop drank etc. En toch stond elke band nuchter genoeg om netjes te spelen op het podium, zelfs de Engelse bands! Funk is geen rock n roll, dat blijkt maar. Annnnyway, dat met die festivals is wel een ding: als je met het vliegtuig komt is het al genoeg gezeik om je gitaar mee te krijgen, een pedalenbord erbij is weer bijbetalen/inchecken/hutsefluts. Misschien dat ze daarom alles los in een tas gooien?

Arvoitus
24 juli 2010, 18:18
Kortom, mocht ik ooit nog iets willen in die scene dan weet ik in ieder geval precies hoe ik het allemaal moet aanpakken. Losse pedaaltjes en adapters in een boodschappentas, geen gitaarstandaards, niks zeggen tegen de monitorman maar wel na afloop schelden dat je niks hoorde en het belangrijkste: Zodra de spullen het doen, meteen op oorlogssterkte powerchords raggen, pentatonische licks oefenen en in de weg lopen terwijl het optreden pas 30 minuten later begint. Let op mijn woorden, ik zou een hele grote kunnen worden :-)
Vergeet niet de metalzone met midscoop, de intense volumeverschillen met pedaaltjes, de hand-over-de-microfoon-want-dat-klinkt-cool en de ... "ik wil alles over mijn monitor".

EuroCinema
24 juli 2010, 21:13
En alles veel te hard zetten op het podium, mompelend zingen, druk gebaren dat je vocalen harder moeten over de monitor en als je dan feedback over je monitor krijgt woest gaan kijken. Liefst naar de FOH-man.

keenoncoolstuff
25 juli 2010, 13:08
Vergeet niet de metalzone met midscoop, de intense volumeverschillen met pedaaltjes, de hand-over-de-microfoon-want-dat-klinkt-cool en de ... "ik wil alles over mijn monitor".


En alles veel te hard zetten op het podium, mompelend zingen, druk gebaren dat je vocalen harder moeten over de monitor en als je dan feedback over je monitor krijgt woest gaan kijken. Liefst naar de FOH-man.

Hmm, wat klinkt dit allemaal lekker herkenbaar. Zelfspot?
Of hebben jullie regelmatig dezelfde problemen?


Greetz, Rob.

Pepe
25 juli 2010, 13:59
Waarom je er druk om maken? Het is toch juist leuk dat iedereen zoiets op zijn eigen manier doet? De digitale jongens verbazen zich om de oude lampenmeuk, die 19 inch brigade snapt niks van lullige pedaaltjes en zolderkamer warriors nemen gewoon de hele mikmak mee voor de gelegenheid.
Het maakt de boel kleurrijk, that's all.

interessander
25 juli 2010, 14:03
Waarom je er druk om maken? Het is toch juist leuk dat iedereen zoiets op zijn eigen manier doet? De digitale jongens verbazen zich om de oude lampenmeuk, die 19 inch brigade snapt niks van lullige pedaaltjes en zolderkamer warriors nemen gewoon de hele mikmak mee voor de gelegenheid.
Het maakt de boel kleurrijk, that's all.

Absoluut, en je bent toch vaak ook bevooroordeeld bij het zien van bepaalde apparatuur, en als een band dan begint te spelen dan kan het opeens toch heel anders (zowel beter als slechter) klinken dan je dacht.

Maar de bedroom shredders komen per definitie iet op een podium he, of ze moeten de hele zolderkamer ook meeslepen :rockon:

marc_o
25 juli 2010, 14:26
Inderdaad erg herkenbaar en heerlijk om te lezen.
met de jaren ben ik steeds soberder gaan spelen en mijn hele pedalenplank bestaat nu uit 1 wah.....ik zit erover te denken 'm op een plank te schroeven, hehe.

Festivals zijn altijd pittig, niet alleen voor de geluidsmensen, maar zeker ook voor de muzikanten en dan vooral diegenen die nog niet zoveel ervaring hebben, want er zitten me toch een partij ongeinteresseerde nazi's tussen die lui, dam'n!

Ze ruiken wanneer gastjes niet veel ervaring hebben, proppen onder het mom van "ik weet alles beter' zonder meer een DI achter in een marshall valvestate, tenzij het gitaristje oplet en roept dat er een microfoon voor moet.....
Aan de andere kant heb je ook de goed behulpzame geluidsman, ach, het is een spel over en weer, en soms begrijpen ze elkaar niet.

Maar kom in godesnaam goed voorbereid naar je eigen optreden, dat is wel het minste wat e kunt doen.

paulusdeBKB
25 juli 2010, 21:49
Ik denk idd dat het een combi is van onervarenheid, eigenzinnigheid en een creatieve chaotische geest. Muzikanten die muziek puur benaderen als een creatieve uitlaatklep en weinig oog hebben voor het ambacht van entertainer, moeten alle beginnersfouten nog maken die er bij de geoefende coverspeler in de loop der tijd zijn uitgesleten.

Ook ik speel met losse pedaaltjes, na het ontmantelen van mijn pedalboard. Dat komt omdat ik veel varieer en momenteel maar weinig optreed. Maar ik zorg wel dat ik volledig zelfvoorzienend ben, met reserve 9v-blokjes, adapters, een Yamaha DG-Stomp als backup voor het geval mijn versterker de geest geeft, een reservegitaar, een rol gaffer, dikke stift, papier, extra kabeltjes in alle soorten en maten en als klap op de vuurpijl een eigen haspel elektriciteitskabel. Zjeezus wat ben ik eigenlijk gaaf :seriousf:

Laten we wel zijn: klooien met pedaaltjes en / of techniek is voor sommigen het leukste wat er is, anderen hebben er een bouthekel aan. Voor deze laatste groep is een fatsoenlijke pedalenplank maken (of kopen) gewoon te veel gedoe.

Wel jammer dat zo'n Eurosonic-artiest zo loopt te prutsen. Er moet toch iemand in zijn buurt zijn die hem er minimaal op wijst dat hij niet handig bezig is, en in het gunstigste geval iemand die hem helpt zijn shit voor elkaar te krijgen?

EuroCinema
26 juli 2010, 11:35
Nou ja, en laten we ook niet vergeten dat er altijd een imago-aspect zit aan hoe je met je apparatuur omgaat. Als ik in onze scene met met een in-ear systeem, zo'n pilotenmicrofoon op m'n hoofd, draadloos, op een superstrat door een 19" rack zou spelen zouden mensen in hun broek plassen van het lachen. Omgekeerde is net zo waar: veel van mijn favoriete gitaristen (Melvin Sparks, Dave Wilkinson) stemmen op het oor en moeten een handgeschreven setlistje uit hun achterzak halen. Vinden wij cool, lekker jazzy nonchalant (en is in die scene dus onderdeel van de show!), maar ik denk niet dat een Vrienden van Amstel-publiek dat zou kunnen waarderen.
Bedenk je vervolgens dat indie-publiek zo'n beetje het zeikerigste is wat je kunt vinden (alles wat 1mm afwijkt van wat ze gewend zijn is fout), en de conclusie is dat die arme rommeljongens wel MOETEN rommelen. :crazyhappy:

Rinze
26 juli 2010, 11:47
Bedenk je vervolgens dat indie-publiek zo'n beetje het zeikerigste is wat je kunt vinden (alles wat 1mm afwijkt van wat ze gewend zijn is fout), en de conclusie is dat die arme rommeljongens wel MOETEN rommelen. :crazyhappy:

Ghehehe, ja, ontzettend individueel jezelf zijn maar wel allemaal hetzelfde :seriousf:

Mijn persoonlijke ervaring is dat er eigenlijk altijd overal een mouw aan te passen valt zolang je je vriendelijk, communicatief en coöperatief opstelt.

Het gekste vond ik in de tijd dat ik regelmatig optrad dat met name de Amerikaanse bands die al in de lift zaten vaak bedroevend slecht voorbereid bij optredens kwamen. Wel drie keer zoveel vangen als wij maar dan een gitarist zonder reservesnaren, reservegitaar, snarenwinder, reserve snoeren, etc. Geen enkel technisch inzicht of belangstelling, te stoned om te funktioneren, dat soort werk.

EuroCinema
26 juli 2010, 12:18
Nou moet ik zeggen: ik snap wel dat een band die komt vliegen zo weinig mogelijk meeneemt. Maar snaren moet nog wel lukken!!

MusicXtra
9 augustus 2010, 23:28
Ik was een tijdje geleden best wel blij (naar omstandigheden dan) dat de gitarist niet alles op een plank geschroefd had.:crazyhappy: