PDA

View Full Version : Losse rommel, waarom?



Robert H
21 juli 2010, 12:06
Met enige regelmaat doe ik nog weleens geluidsklussen, vaak in festivalsituaties. Ik blijf me er iedere keer over verbazen hoeveel bandjes lopen te klooien met allerlei losse, tijdrovende rommel. Ik snap soms serieus niet dat ze het zichzelf en de techneuten zo moeilijk maken. Eurosonic is wat mij betreft het jaarlijkse dieptepunt. Ik doe al jaren de techniek in dezelfde locatie en wat ik daar op het podium soms tegenkom is echt tenenkrommend. Het lijkt verdorie wel of een handige en snelle setup bij een bepaald slag (alternatieve) muzikanten "not done" is. Alsof deze onpraktische manier van werken hoort bij hun scene.

Afgelopen weekend was het ook weer zover. Ik deed monitoren op een klus met voornamelijk singer/songwriters. Kwam er een gast die zichzelf begeleidde met een drummachine, twee orgeltjes en een gitaar. Die kerel was echt een eeuwigheid bezig met het uitpakken en opbouwen van z'n spullen. Hij verspeelde met dat gekloot vervolgens bijna de helft van z'n speeltijd, het programma mocht immers niet uitlopen door zijn toedoen. Uit allerlei dozen en tassen kwamen Boss-pedaaltjes, kabeltjes, adapters, een drumcomputer en een mixertje tevoorschijn. Vervolgens moesten de nodige stroombakjes, tafeltjes, stoelen en kisten bij elkaar gezocht worden om die meuk op uit te stallen. En dan heb je het over een 'artiest' die vrijwel alleen geboekt wordt op festivals. Hoe eigenwijs kun je zijn als je niet in de gaten hebt dat je setup daar op die manier niet geschikt voor is?