PDA

View Full Version : Vox ac 10



matto
21 juli 2010, 00:04
Ik ben met een 60 ies VOX ac 10 aan het repareren.
De tremolo kun je goed horen werken in de speakers maar het signaal wordt er bijna niet door bewerkt, hij gaat dus niet harder/zachter op de oscillatie frequentie die duidelijk hoorbaar is in de speakers.
Tips?

cluseau
21 juli 2010, 01:16
De tremolo kun je goed horen werken in de speakers maar het signaal wordt er bijna niet door bewerkt, hij gaat dus niet harder/zachter op de oscillatie frequentie die duidelijk hoorbaar is in de speakers.
Tips?
Hoe groot is je oscillator signaal op de anode van de oscillatorbuis?

Frans.

GretschGuy
21 juli 2010, 01:26
Ik ben met een 60 ies VOX ac 10 aan het repareren.
De tremolo kun je goed horen werken in de speakers maar het signaal wordt er bijna niet door bewerkt, hij gaat dus niet harder/zachter op de oscillatie frequentie die duidelijk hoorbaar is in de speakers.
Tips?

De AC-10 heeft geen tremolo. Wel vibrato. Die de frequentie van het signaal beïnvloedt. Niet het volume.

Erg goed klinkt 'ie niet. Zoals op alle Vox amps.

matto
21 juli 2010, 07:31
Volgens mij is het wel tremolo, het probleem lijkt dat het pulserende signaal niet voldoende op de juiste plaats aankomt.
Hierbij het schema;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O3NLS6BU.jpg

cluseau
21 juli 2010, 07:32
De AC-10 heeft geen tremolo. Wel vibrato.
.

Staat toch duidelijk tremolo bij de ingang !
Meet even op de anode van de E(C)F-86, die moduleert het anode signaal van de EF86 dmv de 2x330k.
Die 330k ff nameten ?
Frans.

matto
21 juli 2010, 07:35
Ik heb het vermoeden dat de condensator over de depth pot niet goed werkt en daardoor misschien te weinig werkzaam oscillatorsignaal op het gitaarsignaal zet.

cluseau
21 juli 2010, 07:46
Ik heb het vermoeden dat de condensator over de depth pot niet goed werkt.

Meet maar de spanning op G2 van de EF86, die moet tussen de 40V= en 80V= liggen.


Heb je de E(C)F86 al eens onder de loep genomen. Wat meet je daar voor spanning in rust en check dat nogmaals als je de kathode aan massa houd. Kijk dan in de karakteristiek of dat klopt. (of vervang gewoon die buis)

Frans.

matto
21 juli 2010, 16:52
Als het vanavond wat onderuit gaat met de tropische temperaturen hier dan zal ik er eens een meter opzetten.

nico verduin
21 juli 2010, 18:26
Martin,
Je kan toch ook je scope erop gooien en kijken hoe groot het signaal is?

matto
23 juli 2010, 08:52
Er staat een beste puls op pen 1 van de ef 86.
Ik denk dat het effect gewoon niet dieper kan omdat het via een remrooster is aangesloten?

cluseau
23 juli 2010, 09:19
Er staat een beste puls op pen 1 van de ef 86.
Ik denk dat het effect gewoon niet dieper kan omdat het via een remrooster is aangesloten?

Dat is ook de bedoeling maar een "flinke puls" is relatief, kun je er getallen bij noemen? Overigens is G2 geen remrooster in mijn beleving, eerder een acceleratie rooster.

Frans.

matto
23 juli 2010, 22:55
Ik heb de kathode elcos vernieuwd, het tremolo is nu zeer acceptabel.

cluseau
23 juli 2010, 23:01
Ik heb de kathode elcos vernieuwd, het tremolo is nu zeer acceptabel.

Acceptabel, is dat gelijk aan goed?

De EF86 wordt gemoduleerd met het tremolo signaal door op G2 te sturen. Als je daar de in het schema gegeven modulatie meet met de scope kun je pas tevreden zijn.

Frans.

matto
23 juli 2010, 23:17
Ja het is goed genoeg voor een Vox, het schijnt dat die niet zo'n intense tremolo als een Fender of een Marshall 18 watter hebben.