PDA

View Full Version : Jaaa!! Marshall JTM45 reissue



Ibanez666
20 juli 2010, 21:23
Ok, ik heb nu een bak waar ik serieus blues en hele oude rock mee kan spelen. Ik heb hier ook een Hohner Orgaphon staan, maar die miste toch wat power.

De Jtm45 heeft 2 6L6 buizen en is 30 watt. Hij heeft drake trafo's en ik heb geen idee of die er origineel ook in zaten, maar hij doet het goed op mn Koch cab en met mn strat, LP en p90 gitaren. Ik heb sinds kort een EC-20 shark van Ibanez die super klinkt op mn Palmer top en beter dan mn MI audio Blues pro, maar die blues pro klinkt weer beter op deze marshall. Ik denk ook dat ik het met deze marshall zo minimaal mogelijk hou, dus amp+drive en meer niet.

Het clean is echt heerlijk, had ik niet verwacht. Het lijkt op geen enkele manier op de Marshalls die ik eerder heb gehad en gehoord. Het is ook goed in te stellen als je de twee "kanalen" doorlust. Ik prefereer het heldere kanaal tov het normale kanaal.

Hij reageert goed op het volume van de gitaar en blijft een stuk langer clean bij singles dan humbuckers. Een mooie rauwe bluesrock sound is het gevolg van de amp flink opendraaien en dat is net wat ik wilde, want de Palmer is supergoed voor alle stijlen, behalve dus blues.

Nou even wat fotos uploaden :)

Ibanez666
20 juli 2010, 21:27
http://img121.imageshack.us/img121/1197/dsci7151.jpg

en samen met de Palmer:

http://img23.imageshack.us/img23/1407/dsci7152.jpg

JeroenSchaaf
20 juli 2010, 21:27
Mooi man gefeliciteerd!

Ibanez666
20 juli 2010, 21:28
Ow ja, hij is uit 1993

Ibanez666
20 juli 2010, 21:29
Mooi man gefeliciteerd!

Ja dank je, ik heb me suf lopen zoeken naar een goede Fender voor dit zelfde doeleinde, maar ben blij dat deze voorbij kwam.

Ijselrobo 07
20 juli 2010, 21:53
Gefeliciteerd met je versterker ;)
op welke cabinet's werkt die het beste?

Ibanez666
20 juli 2010, 21:58
Gefeliciteerd met je versterker ;)
op welke cabinet's werkt die het beste?

hebhem alleen op mn koch ks-112 kunnen testen

JeroenP
20 juli 2010, 22:53
Heel gaaf ding ja, heb hem zelf ook:ok:
Ik zie ook dat je de kanalen al gelinkt hebt dus ik denk dat je wel weet hoe je hem moet gebruiken;)

Hier ga je veel plezier aan beleven!:supercool:

Ibanez666
21 juli 2010, 09:33
Heel gaaf ding ja, heb hem zelf ook:ok:
Ik zie ook dat je de kanalen al gelinkt hebt dus ik denk dat je wel weet hoe je hem moet gebruiken;)

Hier ga je veel plezier aan beleven!:supercool:

Ik heb hem nu mee naar mn werk en daar kan hij wat harder dan savonds thuis :)

Ik gebruik het normale kanaal (rechts) vooral om de bas in te regelen. Ik prefereer vooral het linker kanaal, mooi helder.

Thijssie
21 juli 2010, 09:44
Mooi man !

Dat smeekt om een cabinet met greenbacks....

Ibanez666
21 juli 2010, 09:53
Nah, tis goed zo, lekker compact en draagbaar.

Ik heb hem even open gezet op kantoor met stratocaster. Ik moet zeggen dat het geen amp is die je voor clean headroom gebruikt. Hij krijgt als snel een randje en als hij open gaat klinkt het als Jimi Hendrix die zn amps open heeft staan :)

Dus, voor repetities bruikbaar mits je geen malloot als drummer hebt. Voor optredens prima, mits er een mic voor gaat. Dus niet altijd even handig en bruikbaar, maar deze heb ik voor de tone en dat heeft hij in overvloed! (ik probeer niet te enthousiast te zijn ;) )

Deze 30 Marshall watts zijn voor mn gevoel ongeveer 2,5 keer zo zacht als de 35 watt van mn (ex) Mesa, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat die over een Vintage 30 ging en die heeft iets van 100 db rendement(?), dus als mijn cab minder rendement heeft, klinkt het al gauw een stuk achter natuurlijk, maar dan nog.

Midwolda
21 juli 2010, 10:13
Ik ben al heel lang geen Marshall fan meer, maar àls ik er èèn moest hebben, dan zou het dèze zijn.
Gefeliciteerd Ibby666! :ok:

Ibanez666
21 juli 2010, 10:19
Ik ben al heel lang geen Marshall fan meer, maar àls ik er èèn moest hebben, dan zou het dèze zijn.
Gefeliciteerd Ibby666! :ok:

Ik ben iets minder "anti-Marshall" maar deze cleans hebben gewoon iets Fenderish als ik mag vloeken in de kerk en toch dat vuile wat ik bij Marshall toch wel lekker vind. Thnx

Ibanez666
21 juli 2010, 10:58
Wat ik ook heel belangrijk vind is dat een buizenamp mooier moet gaan klinken als je hem harder zet en dan zonder bij elk ander volume aan de toneknoppen te moeten draaien. M'n Palmer klinkt zacht goed, harder nog beter en helemaal open het mooiste, zonder dat ik mn tone settings moet veranderen. Hetzelfde geldt dus voor deze marshall.

Mijn vorige amp de Mesa DC-3, klonk zacht erg goed, maar als ik hem harder zette, moest ik meteen weer wat draaien om het geluid beter te krijgen en dat is bij een mesa al niet zo makkelijk. Dus ondanks zn meerdere kanalen en mogelijkheden en power, ben ik toch weer een stukkie blijer met de marshall dan ik met de mesa was.

Rutger
21 juli 2010, 11:38
Mooie bak!

Die 6L6jes zitten erin omdat er destijds een gebrek was aan EL34's, wellicht klinkt ie daarom wat Fenderiger. Je zou er voor de grap eens EL34's in moeten (laten) zetten.

Ibanez666
21 juli 2010, 11:40
Mooie bak!

Die 6L6jes zitten erin omdat er destijds een gebrek was aan EL34's, wellicht klinkt ie daarom wat Fenderiger. Je zou er voor de grap eens EL34's in moeten (laten) zetten.

Nah, hij klinkt goed zo. Ik heb er nog wel een setje kt66's bijgekregen, maar die zullen er wel om een reden bij hebben gezeten en niet erin :)

En ik was oorspronkelijk op zoek naar een Fender, dus vanuit dat oogpunt (hoewel fender natuurlijk veel meer is dan alleen maar 6L6) is het prima zo.

Ik vraag me wel af of de Drake trafo's er origineel in zaten. Ben altijd wel benieuwd naar de achtergronden van een amp.

Mijn Palmer is laatst open geweest en toen zag ik een sticker met 1987 en de naam Jurgen (Duitse amp). Gewoon leuk om te weten en om te zien of het ook echt Duitse degelijkheid was binnenin. :)

Ibanez666
21 juli 2010, 12:09
Zo net even een Gibson LP custom 1972 ingeplugd!

Volume op 10 en spelen met het volume van de gitaar. Hij gaat nu van een clean met licht randje tot een crunch ala ad/dc en nog een stukkie verder. Toch mezelf maar eens wat meer gaan toeleggen op het gebruik van de gitaars volume pots. Jammer dat ik mn overdive niet mee heb voor dat extra schopje erbij. Die neem ik morgen wel mee denk ik.

macwilliams
21 juli 2010, 14:59
Mooi ding man. Nu nog een greenback cab erbij zoals die 1960BX cabs als ik heb.

:ok:

tommus42
21 juli 2010, 15:36
....Ik vraag me wel af of de Drake trafo's er origineel in zaten....

Drake is volgens mij het huismerk van Marshall wat trafo's betreft de laatste tig jaar. Daar is wel wat winst te maken qua geluid, maar ja, verminderde meeropbrengst. Tof ding!

Mitch
21 juli 2010, 16:31
Ik heb hier ook een Hohner Orgaphon staan, maar die miste toch wat power.


Toch de tuinset maar verkocht? :seriousf:

Hé leuke bak man. Als je de JCM800/JCM200 sound ziet als referentie is een JTM45 inderdaad héél wat anders. Lekker dik en ook naa rmijn idee vooral het lekkerst met de kanalen doorgelust en het laag inregelen door het volume van het tweede kanaal af te regelen. Veel plezier!

Ibanez666
21 juli 2010, 16:41
Toch de tuinset maar verkocht? :seriousf:

Hé leuke bak man. Als je de JCM800/JCM200 sound ziet als referentie is een JTM45 inderdaad héél wat anders. Lekker dik en ook naa rmijn idee vooral het lekkerst met de kanalen doorgelust en het laag inregelen door het volume van het tweede kanaal af te regelen. Veel plezier!

Nope, ruildeal (dont ask)

maar ik heb de bas op 0 en regel de bas verder met het tweede kanaal, werkt prima!

Ibanez666
21 juli 2010, 16:42
Mooi ding man. Nu nog een greenback cab erbij zoals die 1960BX cabs als ik heb.

:ok:

ik neem de amp wel mee ;)

macwilliams
21 juli 2010, 17:36
ik neem de amp wel mee ;)

Dat is dan afgesproken :ok:
ik ben wel benieuwd naar die amp, als hij doet wat jij zegt dan is het een vette bak om lekkere bluesy toontjes uit te toveren. Tot nu toe heb ik daar mijn blues deville voor maar als beginnende gear slut sluit ik niets uit. ;)

Daan_B
21 juli 2010, 17:45
Whoaaah gaaf man!:mmmm::cheerup::ok::hippie::gitarist:

Ibanez666
21 juli 2010, 19:35
Dat is dan afgesproken :ok:
ik ben wel benieuwd naar die amp, als hij doet wat jij zegt dan is het een vette bak om lekkere bluesy toontjes uit te toveren. Tot nu toe heb ik daar mijn blues deville voor maar als beginnende gear slut sluit ik niets uit. ;)

Blues all the way met deze marshall mister! Met high output humbuckers en dan alles open gaat het richting Gary Moore/ Slash :)

euserh
21 juli 2010, 23:08
Nah, hij klinkt goed zo. Ik heb er nog wel een setje kt66's bijgekregen, maar die zullen er wel om een reden bij hebben gezeten en niet erin :)

En ik was oorspronkelijk op zoek naar een Fender, dus vanuit dat oogpunt (hoewel fender natuurlijk veel meer is dan alleen maar 6L6) is het prima zo.

Ik vraag me wel af of de Drake trafo's er origineel in zaten. Ben altijd wel benieuwd naar de achtergronden van een amp.

Mijn Palmer is laatst open geweest en toen zag ik een sticker met 1987 en de naam Jurgen (Duitse amp). Gewoon leuk om te weten en om te zien of het ook echt Duitse degelijkheid was binnenin. :)

de oorspronkelijke jtm45 is eigenlijk de eerste marshall versterker door Jim gebouwd in zijn keuken en dateerd van 1962 tot 1966
het schema is dat van de fender tweed bassman (1959) die gebouwd is met de 5881 in de eindtrap.
Jim heeft die echter al snel vervangen door de KT66.
De 6L6 is compatible met de KT66 echter geven iets minder vermogen, je kan ze zondermeer uitwisselen en je versterker is gelijk wat harder (in princiepe 45 watt), de inwendige weerstand is gelijk en de versterkingsfactor nagenoeg gelijk, de gloeistroom is wat hoger, de gloeispanning gelijk.
de 50 watt marshall's zijn later uitgevoerd met de EL 34, bijna compatible met de KT66/5881, er moet extern 1 verbinding gemaakt worden, maar je snapt al, dan wordt het een engelse versterker

Ibanez666
22 juli 2010, 09:41
de oorspronkelijke jtm45 is eigenlijk de eerste marshall versterker door Jim gebouwd in zijn keuken en dateerd van 1962 tot 1966
het schema is dat van de fender tweed bassman (1959) die gebouwd is met de 5881 in de eindtrap.
Jim heeft die echter al snel vervangen door de KT66.
De 6L6 is compatible met de KT66 echter geven iets minder vermogen, je kan ze zondermeer uitwisselen en je versterker is gelijk wat harder (in princiepe 45 watt), de inwendige weerstand is gelijk en de versterkingsfactor nagenoeg gelijk, de gloeistroom is wat hoger, de gloeispanning gelijk.
de 50 watt marshall's zijn later uitgevoerd met de EL 34, bijna compatible met de KT66/5881, er moet extern 1 verbinding gemaakt worden, maar je snapt al, dan wordt het een engelse versterker

Moet hij met kt66 niet eerst gebiased worden? Ik heb hier wel een setje liggen

muziekschuur
22 juli 2010, 09:53
Is deze JTM45 reissue een echte point to point?

Mitch
22 juli 2010, 11:02
Vroeg jaren 90 toch? Nee.

tommus42
22 juli 2010, 11:16
Moet hij met kt66 niet eerst gebiased worden? Ik heb hier wel een setje liggen

KT66s zijn mooie buizen! Passen ze wel in de versterker, qua breedte? Volgens mij zijn ze uitwisselbaar, maar voor het beste resultaat (smaak) zou je de bias aan kunnen passen, gewoon op gehoor.

Chris Winsemius
22 juli 2010, 11:17
de oorspronkelijke jtm45 is eigenlijk de eerste marshall versterker door Jim gebouwd in zijn keuken en dateerd van 1962 tot 1966
het schema is dat van de fender tweed bassman (1959) die gebouwd is met de 5881 in de eindtrap.
Jim heeft die echter al snel vervangen door de KT66.
De 6L6 is compatible met de KT66 echter geven iets minder vermogen, je kan ze zondermeer uitwisselen en je versterker is gelijk wat harder (in princiepe 45 watt), de inwendige weerstand is gelijk en de versterkingsfactor nagenoeg gelijk, de gloeistroom is wat hoger, de gloeispanning gelijk.
de 50 watt marshall's zijn later uitgevoerd met de EL 34, bijna compatible met de KT66/5881, er moet extern 1 verbinding gemaakt worden, maar je snapt al, dan wordt het een engelse versterker

NOPE!!!

JTM45 is GEEN exacte copy v/e 5F6A Bassman, er zitten gewoon verschillen in, meer dan op het eerste gezicht getoond wordt.

De biasspanning van 6L6s, 5881s en KT66s is redelijk vergelijkbaar, van EL34s niet. Bias-circuit moet dus aangepast worden.