PDA

View Full Version : Gibson Sg Standard v.s. Gibson Les Paul Junior



TDZH
20 juli 2010, 20:20
Haalo,

Ik ga binnenkort een nieuwe gitaar kopen, na een jaar lang voornamelijk op een SX starterspack strat gespeeld te hebben. (Klinkt wel redelijk, maar speelt niet echt lekker)

Na een hele lang tijd dingen getest te hebben kwamer er twee favorieten uit de strijd tevoorschijn:
De Gibson Sg en de Les Paul Junior Sunburst (de normale, niet die Billie Joe Sig)

Ik ken beide gitaren vrij goed en vind ze geweldig. Het grote pluspunt van de Junior is voor mij de prijs, 666 Thomann.de, de Sg 977.

Ik vraag me wel af of je de halspickup van de Junior op een gegeven moment niet gaat missen. Ik speel normaal bij voorkeur op de brug voor een wat harder rock geluid, maar ik hou ook wel van bijvoorbeeld de Red Hot Chili Peppers en Hendix:gitarist:, waarin volgens mij vooral de nekpickup word gebruikt.

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Het is uiteindelijk mijn keuze natuurlijk, maar misschien weet een van jullie nog wel iets te zeggen waarmee ik beter kan kiezen.

Groeten

geert1976
20 juli 2010, 20:23
Hendrix en Peppers? dan moet je geen Gibby hebben hoor, dan kun je beter voor een strat gaan, althans als je dat specifieke geluid wilt

nickofzo
20 juli 2010, 20:34
+1 wat geert zegt

hoewel ik moet zeggen dat op mijn gibson orville lester william polfus (gibson les paul) gitaar erg goed uit de voeten kan met hendrix dingen.

en als u persee een gibby wilt kijk dan ook ff ergens anders.. want de faded serie is erg betaalbaar ..
en en en...

ik denk dat de rede dat je de junior ook op je lijstje hebt staan.. is toch de single coil (in theorie)
waar het op neer komt
is dus dat ik denk dat je een strat wilt

let wel: IK denk dat

Chocola
20 juli 2010, 20:47
maar ik hou ook wel van bijvoorbeeld de Red Hot Chili Peppers en Hendix:gitarist:, waarin volgens mij vooral de nekpickup word gebruikt.





== stratocaster. Al gebruikte Hendrix ook wel eens Gibby's.

Betekend niet dat je geen lekker geluid uit die buckers kan krijgen, en betekend ook niet dat het niet dat die stijlen niet te spelen zijn, maar betekend wel dat de sound iets zal verschillen. Een strat evenaart de sound wat meer.

Als je echt van lekkere rock houdt, en voornamelijk dit zal spelen raad ik je als nog een een SG aan. Zijn erg leuke dingen! Ik ga wel eens naar Nederland Muziek om die SG te proberen, blijf het een erg lekker gitaartje vinden. Lekker goedkoop ook.

TDZH
20 juli 2010, 22:05
Lees goed aub, ik zei dat ik OOK wel van dat soort dingen hield, maar normaal graag hardere rock speel. ;) Denk aan Metal, Grunge, Hardrock, het liefste allemaal met een beetje ouderwets klankje en vooral niet te modern.

Ik heb een tijdje een superstrat gehad en alhoewel die humbuckers idd niet 100% klinken voor bijv de RHCP was het ook weer niet zo erg dat ik het niet zou durven spelen erop ofzo.
Het ging mij vooral om hoe erg het nekelement gemist zou worden. Sowieso in alle muzieksoorten natuurlijk. Eigenlijk was het van mijn kant overbodig om te zeggen waar ik die nekpickup voor wilde gebruiken;)

Vind Strats hartstikke leuke gitaren, maar ik hoef er zo snel geeneen te hebben.

En die p90 in die LPJ die klinkt prima voor dikke hardrock trouwens, dat vond ik tenminste:ok:

Fireburst
20 juli 2010, 22:21
Een Gibson BFG moet je maar eens testen misschien ?
Bucker op de brug en P90 in de neck, kan je veel kanten mee uit denk ik.

Mijn mening : ik zou hoe dan ook voor een gitaar met minimum 2 elementen gaan, een junior met enkele P90 lijkt mij beperkt.

nickofzo
20 juli 2010, 22:22
Een Gibson BFG moet je maar eens testen misschien ?
Bucker op de brug en P90 in de neck, kan je veel kanten mee uit denk ik.

Mijn mening : ik zou hoe dan ook voor een gitaar met minimum 2 elementen gaan, een junior met enkele P90 lijkt mij beperkt.

plus 1


;

TimoSomers
20 juli 2010, 22:35
Een Gibson BFG moet je maar eens testen misschien ?
Bucker op de brug en P90 in de neck, kan je veel kanten mee uit denk ik.

Mijn mening : ik zou hoe dan ook voor een gitaar met minimum 2 elementen gaan, een junior met enkele P90 lijkt mij beperkt.

Yes, show the BFG some love:lovelove:.

TDZH
20 juli 2010, 22:51
Wat is een Gibson BFG precies? Een soort Les Paul zie ik? Met van die splittable (Of hoe je dat dan ook spelt) pickups ofzo?

Mijn budged is trouwens max 1000 eu.

Maar het was sowieso de bedoeling dat het hier om een SG en een LPJ ging. Ik heb al heel veel gitaren bespeeld en ben ook al heel lang bezig met kiezen, en een van deze twee is wat er uiteindelijk is uitgekomen.

Ik vond een Les Paul's (Studio's) ook geweldig klinken en spelen, maar niet beter dan de SG, waarvan ik het uiterlijk dan ook nog mooier van vind. Behalve dan van goldtops en misschien nog een andere kleur die ik ergens over het hoofd heb gezien, maar goldtops kan ik verder nergens vinden voor een normale prijs.

TimoSomers
20 juli 2010, 22:53
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/bc149319d9e539b521a58fd763536613.jpg

Goude BFG.
Deze kost, jawel 1000euro :D.

Gibson heeft een poging gedaan om de beste Les paul te maken voor onder de 1000 euro: de BFG.
Heeft een P-90 singlecoil in de neck en een burstbucker in de brug.

Een van de lekkerst klinkende Les pauls ooit.
In deze prijsklasse onverslaanbaar.
(Vind ik).

nickofzo
20 juli 2010, 22:59
toen ik em voor t eerst zag vond ik em lelijk...
naarmate ik em vaker zie..

vind ik hem steeds vetter

TimoSomers
20 juli 2010, 23:03
In het echt issie een stuk mooier ook, minder gelig.
Meer 'tijgergestreeptgoud' zegmaar.
Maar hij wordt inderdaad naar verloop van tijd steeds gaver, gaat ook zeker niet vervelen!

TDZH
20 juli 2010, 23:21
Ik denk dat ik maar gewoon voor de SG ga.;)
Zelfsal heb ik hem nooit in het echt bespeelt spreekt de BFG me verder niet bijzonder aan. Ben nou ook al een half jaar bezig gitaren te testen, heb onderhand meer geld uitgegeven aan metrokosten dan dat ik aan de gitaar zelf ga doen -.-

TimoSomers
20 juli 2010, 23:22
Zeker doen als dat de gitaar is waarmee je de 'klik' hebt!

geert1976
21 juli 2010, 01:19
Ik denk dat ik maar gewoon voor de SG ga.;)
Zelfsal heb ik hem nooit in het echt bespeelt spreekt de BFG me verder niet bijzonder aan. Ben nou ook al een half jaar bezig gitaren te testen, heb onderhand meer geld uitgegeven aan metrokosten dan dat ik aan de gitaar zelf ga doen -.-

Ooit eens aan Bo-el gedacht?, die zit eigenlijk tussen Fender en Gibson in.

Humbucker heeft een splitter zodat die iets van de Fender sound kan geven.

Daarnaast (nu ga ik ruzie krijgen met zowel de Gibson lovers en Fender lovers)
Een Bo-El is leverbaar vanaf E 1000,00 en ik moet eerlijk toegeven dat je kwalitatief een betere gitaar krijgt voor E 1000,00 bij Bo-El dan bij Fender of Gibson.

Ik heb zelf een Bo-el S03 en het is gewoon een geweldige gitaar, die qua afwerking en comfort Gibson en Fender voorbij gaan....... en de gebruikte materialen en hardware zijn zeker niet minder......

Ik zet nu mijn stahlhelm op, rol het prikkeldraad uit en zet de luchtafweer in werking:chicken:

TimoSomers
21 juli 2010, 01:25
Wel eens een bfg geprobeerd geert?
Ben het helemaal met je eens, op het punt na dat geeneen boel die ik geprobeerd heb op kan tegen de bfg. (wel tegen bijna alle studios).

geert1976
21 juli 2010, 01:37
Wel eens een bfg geprobeerd geert?
Ben het helemaal met je eens, op het punt na dat geeneen boel die ik geprobeerd heb op kan tegen de bfg. (wel tegen bijna alle studios).

ja, geprobeerd, uit elkaar gehaald etc. (er ligen hier nog onderdelen van in de doos)het is een prima gitaar, maar ik vind hem niet zo breed inzetbaar als een Studio en met de burstbucker3 achterin moet je ook goed uitkijken dat die niet schreeuwerig wordt.

Mijn S03 met P 90 voorin vind ik net iets milder en kan naast bulken ook gesplit lekker iel en stratachtig klinken, wellicht handig voor TS omdat die ook wat Hendrix RHCP wil spelen

Hendriks
21 juli 2010, 07:59
Daarnaast (nu ga ik ruzie krijgen met zowel de Gibson lovers en Fender lovers)
Een Bo-El is leverbaar vanaf E 1000,00 en ik moet eerlijk toegeven dat je kwalitatief een betere gitaar krijgt voor E 1000,00 bij Bo-El dan bij Fender of Gibson.


Ik zet nu mijn stahlhelm op, rol het prikkeldraad uit en zet de luchtafweer in werking:chicken:

Valt wel mee hoor. Er zijn nog wel tig merken te noemen die dat presteren.

deefke666
21 juli 2010, 08:02
hallo,
ik ben onlangs gaan testen om me eventueel een les paul studio aan te schaffen, maar die les paul lag me niet echt, ik heb dan op aanraden van een kennis (de verkoper daar) de SG standard eens uitvoerig getest en ik moet eerlijk zeggen dat ik onder de indruk was, ik vond vooral het meer bijtende geluid en de bespeelbaarheid van de de SG geweldig en de makkelijke toegang tot de hogere frets tegenover de les paul studio die ik donkerder vond klinken en waar ik moeite bij had om hoog op de hals te spelen....

ik ben eigenlijk niet echt een gibson speler, ik ben erg voor het geluid van gibson maar om één of andere reden liggen de gitaren mij gewoon niet, maar die SG lag me zo goed in de hand en had voor mij zo'n goed geluid dat ik hem niet kon laten liggen...
ik speel vooral rock en classic hard rock maar ik heb gemerkt dat die sg eigenlijk ook best wel veelzijdig kan zijn, ik speel er eigenlijk zo goed als alles op....
ik ben blij dat ik die SG bij het testen een kans gegeven had want anders zou ik een geweldige gitaar hebben misgelopen

als ik het zo hoor heb je zelf ook al een beetje je zinnen op die SG gezet...

vakantie groeten d

newbreed
21 juli 2010, 09:08
[QUOTE=geert1976;2426171]Ooit eens aan Bo-el gedacht?, die zit eigenlijk tussen Fender en Gibson in.

+1
misschien is een Kim een goeie keuze

newbreed
21 juli 2010, 09:11
Wel eens een bfg geprobeerd geert?
Ben het helemaal met je eens, op het punt na dat geeneen boel die ik geprobeerd heb op kan tegen de bfg. (wel tegen bijna alle studios).

Moet je een keer mijn MC7 (een van de allereerste) eens
komen testen :-)

lindstrom
21 juli 2010, 09:26
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/bc149319d9e539b521a58fd763536613.jpg

Goude BFG.
Deze kost, jawel 1000euro :D.

Gibson heeft een poging gedaan om de beste Les paul te maken voor onder de 1000 euro: de BFG.
Heeft een P-90 singlecoil in de neck en een burstbucker in de brug.

Een van de lekkerst klinkende Les pauls ooit.
In deze prijsklasse onverslaanbaar.
(Vind ik).

afgezien van het ontbreken van afwerking vind ik het ook een heel fijn instrument! heerlijke feel heeft die hals en de gehele gitaar voelt gebalanceerd en klinkt als een klok, wellicht wel juist door het ontbreken van afwerking.

Mischien miereneukerij maar kan het zijn dat door het ontbreken van inlays in de toets dat deze toets dan beter resoneerd?

verder zou ik zelf aan een BFG wel de killswitch weghalen en de wiring conform een gewone lespaul erinzetten en een trusrodcover en gewone knoppen monteren.

TimoSomers
21 juli 2010, 12:06
Moet je een keer mijn MC7 (een van de allereerste) eens
komen testen :-)

Heb er erg veel getest (m'n pa was ff endorsee) en vond ze allemaal (live) dun.
In de studio klinken ze wel heel vet!

newbreed
21 juli 2010, 14:16
Heb er erg veel getest (m'n pa was ff endorsee) en vond ze allemaal (live) dun.
In de studio klinken ze wel heel vet!


Dun?????
Ik heb echt nog nooit een gitaar gehad
die zo vet en strak klinkt.

Marty
23 juli 2010, 16:08
Hoeveel soorten gibson sg's zijn er eigenlijk? Ik zie prijsverschillen van ong. 600,- tot 2500,-http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon18.gif Je hebt de sg standard de sg special, sg reissue etc.
Wat zijn de verschillen?