PDA

View Full Version : Nieuwe hals voor Fender Strat AM. Standaard



Mapwood
20 juli 2010, 15:49
Beste mensen,

ik heb een Fender Stratocaster American Standaard uit het jaar 2004. Helaas is er door één of andere duistere reden mijn hals compleet verbogen:(. De precieze term is mij ontgaan maar het komt erop neer dat hij niet de vorm meer heeft die hij moet hebben. Helaas is het onmogelijk om deze te repareren, daarom ben ik opzoek naar een nieuwe hals. Ik weet totaal niets vanaf, dus ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen vertellen welke hals het beste geschikt is voor mijn gitaar? Ik weet dat mijn oude hals een rosewood hals is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!:ok:

Hendriks
20 juli 2010, 15:54
Dus een nieuwe hals kopen , die zijn er genoeg bv: Allparts, Warmoth, Musikraft en zo zijn er nog meer fabrikanten de Fender Licensed zijn .
Ik heb zelf een telecaster met een Allparts hals , deze heeft een nitro finish ,bevalt erg goed , stiekum bevalt hij beter dan mij USA hals.

Mapwood
20 juli 2010, 16:05
Dat klinkt al positief!:) Ik heb zelf al gekeken op de site van all parts. Daar heb je vele Fender Stratocaster ´´replacement neck´´. ik snap alleen niet welke finish het beste is, wat precies het verschil is tussen maple en rosewood (hoor je dat echt?), en in hoeverre ik moet kijken naar de ''radius'', etc.

Hendriks
20 juli 2010, 16:18
Dat klinkt al positief!:) Ik heb zelf al gekeken op de site van all parts. Daar heb je vele Fender Stratocaster ´´replacement neck´´. ik snap alleen niet welke finish het beste is, wat precies het verschil is tussen maple en rosewood (hoor je dat echt?), en in hoeverre ik moet kijken naar de ''radius'', etc.

Als je nu een USA standaard hebt is de radius waarschijnlijk 9,5 , een radius van bv 7,25 speelt lekker ,maar je hebt kans dat de snaren bij benden wat gaat aanlopen , het fretboard is dan wat ronder. Persoonlijk zou ik voor een nitro of satin finish gaan, de normale gladde lak plakt wat meer.
Maple heeft wat meer hoog dan rosewood, moet je gewoon even gaan proberen.

edit: ik zou niet direct bij ALLparts kopen , op ebay staan ze voor veel minder te koop .

Malle Eppie
20 juli 2010, 19:47
Ga naar the String in Amsterdam, daar hebben ze nog anderhalve doos vol met Allparts halzen. Zat zelfs een hele mooie ongelakte strat hals met ebben toets bij voor 85 euro! Insmeren met Danish Oil en gaan!

snaarplukker
20 juli 2010, 22:07
...ik heb een Fender Stratocaster American Standaard uit het jaar 2004. Helaas is er door één of andere duistere reden mijn hals compleet verbogen...... Ik weet totaal niets vanaf...:
Andere snaren opgezet en aan een afstelbeurt toe?

Ijselrobo 07
21 juli 2010, 08:42
Hey,

het is erg k*t dat je hals verbogen is, maar misschien moet je ook eens naar de oorzaak kijken?
Want misschien als je een nieuwe hals hebt, dat die dan ook weer scheef gaat?

Het kan al meteen aan de manier zijn hoe je je gitaar bewaart, hang jij je gitaar aan de muur, dan heb je inderdaad een grotere kans dat je gitaar een scheve hals krijgt dan wanneer je je gitaar op een standaard hebt staan.

Grtz. From Ijselrobo 07

Little Jay
21 juli 2010, 10:48
Hij is waarschijnlijk getordeerd? Alleen te repareren door frets te verwijderen, opnieuw te vlakken en te herfretten. En dan maar hopen dat 'ie niet verder tordeert. Nieuwe hals is beter en goedkoper i.d.d. Ik zou voor nitrolak gaan, voelt lekkerder.

Halsen eerder krom als je je gitaren ophangt? Dat heb ik nooit eerder gehoord en zelf ook nooit last van gehad.

Ijselrobo 07
21 juli 2010, 12:13
De kans is groter dat de hals gaat buigen als je de gitaar aan de muur hangt.
Dit wilde ik zelf ook eerst doen, maar iedereen zei me toen dat ik dit beter niet kon doen om deze reden.

D3nnis
21 juli 2010, 12:23
De kans is groter dat de hals gaat buigen als je de gitaar aan de muur hangt.

Eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen.
Wat is de trekkracht van de snaren? 450N?
Wat weegt een body? 4kg? -->40N?

Ik denk niet dat dit het verschil maakt tussen kapot gaan of heel blijven, dit verschil is kleiner dan een zware set snaren erop gooien.
Vooral niet als je bedenkt dat de kracht van de body in de richting van de zwaartekracht werkt, en de snaarkracht de andere kant op (als je de gitaar verticaal hangt).

MarkF
21 juli 2010, 12:34
het is erg k*t dat je hals verbogen is, maar misschien moet je ook eens naar de oorzaak kijken?
Want misschien als je een nieuwe hals hebt, dat die dan ook weer scheef gaat?
Idd eerst naar de oorzaak zoeken. Staat de halspen te los of te strak? ben je op dikkere snaren gaan spelen? Is je actie te hoog? Of heb je gewoon pech en een slechte hals op je gitaar, kan ook natuurlijk.

Het kan al meteen aan de manier zijn hoe je je gitaar bewaart, hang jij je gitaar aan de muur, dan heb je inderdaad een grotere kans dat je gitaar een scheve hals krijgt dan wanneer je je gitaar op een standaard hebt staan
Ik heb mijn gitaren en bassen al jaren (sommige meer dan 15 jaar :soinnocent:) aan de muur hangen zonder problemen. Wat ik me wel voor kan stellen is dat een hals gaat werken bij het veelvuldig gebruik van een statief die gitaar bij body en kop ondersteund. Zoiets:
http://www.tierolff.nl/winkel/media/catalogus/2439.jpg

barno
21 juli 2010, 12:39
De kans is groter dat de hals gaat buigen als je de gitaar aan de muur hangt.
Dit wilde ik zelf ook eerst doen, maar iedereen zei me toen dat ik dit beter niet kon doen om deze reden.


een van de grootste vintage winkels ter wereld hangt al zijn kostelijke collector items op. Torderen van hals heeft meestal te maken met de kwaliteit en de conditie van het hout zelf, extreme omstandigheden daargelaten uiteraard

snaarplukker
21 juli 2010, 14:28
BTW. Binnen 6 jaar een getordeerde hals valt denk ik wel onder de Fender lifetime waranty.;)

Mapwood
21 juli 2010, 15:00
Andere snaren opgezet en aan een afstelbeurt toe?

Ik zet altijd 0.9 snaren erop, daarnaast laat ik hem elk jaar compleet afstellen, want daar ben ik niet zo goed in. Het kwam juist aan het licht toen ik hem weer had weggebracht.:mad:

G.G.
21 juli 2010, 16:03
De kans is groter dat de hals gaat buigen als je de gitaar aan de muur hangt.
Dit wilde ik zelf ook eerst doen, maar iedereen zei me toen dat ik dit beter niet kon doen om deze reden.


dit is niet de eerste "van horen zeggen" opmerking die ik van je lees (laatst ook zoiets gelezen. Geloof in de werkbank of bij moderne versterkers) waar ik nogal wat twijfels bij heb. Hou er rekening mee dat sommige mensen alles voor de waarheid aannemendat op het internet neergeplempt wordt.

Mapwood
21 juli 2010, 16:37
Nog even terug te komen op die standaards met betrekking tot aan de muur hangen. Het is natuurlijk logisch dat het niet goed is voor een gitaar als je de gitaar aan een muur hangt die uitkomt op de buitenlucht (lees buitenmuur). Dit heeft natuurlijk te maken met de temperatuurverschillen tussen de buitenmuur en de kamer. Je hebt tegenwoordig van die mooie muurhangers die verder in de kamer steken waardoor het beter is voor de gitaar.
http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3040/3047/304750_BB_00_FB.EPS.jpg

Verder heb ik ook nooit gehoord dat aan de hals hangen van de gitaar slecht voor de gitaar is.

Zelf heb ik mijn gitaar altijd in een op de grond staande standaard met hals ondersteuning. Dus mijn gitaar kan niet daardoor getordeerd zijn.

Mapwood
21 juli 2010, 16:44
Idd eerst naar de oorzaak zoeken. Staat de halspen te los of te strak? ben je op dikkere snaren gaan spelen? Is je actie te hoog? Of heb je gewoon pech en een slechte hals op je gitaar, kan ook natuurlijk.

Ik laat mijn gitaar elk jaar grondig afstellen. Verder stel ik hem zelf soms af tussen die jaren door. Ik ben niet op dikkere snaren gaan spelen, heb altijd 0.9 erop gezet. De halspen bemoei ik mij verder niet mee, deze laat ik dan ook elk jaar afstellen. Het is mij ook nog steeds een raadsel waarom hij krom getrokken is. Ik woon niet bij de zee (zeelucht), heb geen vochtige kamer, stel hem niet bloot aan extreme omstandigheden, heb hem nauwelijks (alleen bij vervoer) in de koffer, raadsels raadsels raadsels. Best jammer dat wanneer je een gitaar zo goed probeert te verzorgen hij toch last heeft van mankementen.

D3nnis
21 juli 2010, 19:01
Het hout van je gitaar is en blijft een natuurproduct, dus als -ie zin heeft om te gaan, dan gaat ie ook, daar kun je echt niks tegen doen.

Grappig dat je zegt dat je gitaar zich nauwelijks in de koffer bevind. Ik bewaar mijn gitaren juist altijd in de koffer!

Gearjunkie
21 juli 2010, 19:15
Ik zet altijd 0.9 snaren erop, daarnaast laat ik hem elk jaar compleet afstellen, want daar ben ik niet zo goed in. Het kwam juist aan het licht toen ik hem weer had weggebracht.:mad:

mmm, die zijn dan ook wel extreem dik voor een Stratje natuurlijk... ;)

Maar, hoe getordeerd is de hals nu echt? Onbespeelbaar?

oknarb180
21 juli 2010, 19:35
Hey,

Interessant onderwerp!
Ik zou er een mee naar een Fender dealer gaan en laten zien. De kans is groot dat ze je een nieuwe hals geven.
Anders is inderdaad de alllparts bij The String een goede en betaalbare oplossing.
Maar er zijn meerdere adressen waar je kunt kijken voor een nieuwe hals (ff googlen)

Wat ook nog kan is, fretten eraf, fretboard corrigeren en opnieuw fretten.

Je hebt PM!

In hoeverre is de hals echt krom?
Is het vast te leggen op foto's?

vr.gr.

Branko