PDA

View Full Version : Welke kleine, handzame en vooral -veelzijdige- versterker? (Cube?)



Sanderltd
20 juli 2010, 13:38
Hallo,

Ik ben me ervan bewust dat dit een zoveelste welke-versterker-moet-ik-kopen-topic is, maar aangezien ik niet direct een recent en vergelijkbaar topic kon vinden, moest het maar eventjes op deze manier. :)

Ik heb al enige tijd een Peavey 5150 combo, waar ik heel erg tevreden over ben. Ik gebruik hem voornamelijk in kleine bandjes en in mijn repetitiekamertje samen met mijn broer op de drums. Allemaal mooi en wel, maar die 5150 is natuurlijk niet direct compact en makkelijk te verplaatsen. En ik wil ook wel eens een keer gewoon op mijn slaapkamer wat nummers oefenen/spelen.

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een 2de kleine versterker voor erbij. Het belangrijkste is hierbij voor mij dat het een relatief compacte versterker wordt. Ook veelzijdigheid is voor mij erg belangrijk.

Ik heb in het verleden een peavey transtube bandit 112 gehad; dat klonk pérfect en was ook vrij veelzijdig. Maar alleen was die met 80 watt eigenlijk nog te veel van het goede. Te luid, te zwaar, te groot.

Nu was ik aan het kijken naar een paar van die Roland Cube modellen (vooral de 30 sprak me aan), en wat ik er op Youtube van hoorde klonk erg goed!
Nu viel me op dat er op die dit forum de laatste tijd nog weinig nieuwe topics over de Cube's zijn bijgekomen. Ook worden ze met bakken tegelijk tweedehands aangeboden.
Is hier een reden voor? Is de Cube ondertussen al wat verouderd? Zijn er misschien andere, concurrerende versterkers die beter klinken dan de Cubes?

PS: Een handige feature van de Cube vond ik ook de line out en de ingebouwde effecten. Die zie ik bij weinig andere versterker terugkomen.

LesPaul1612
20 juli 2010, 13:59
Ik heb zelf een Cube 30x en ben daar dik tevreden over.
Klinkt gewoon goed, is compact en de amp kan echt iedere stijl aan.

de cubes worden inderdaad veel aangeboden op MP. Dit komt denk ik omdat de Cube een zeer geschikte versterkert is voor beginnerts. wanneer blijkt dat de beginnende gitarist er toch weinig van kan, wordt de arme cube zomaar het huis uitgedaan voor een nieuwe eigenaar.

Versterkers die met de Cube concurreren zijn de Marshall MG(NIET AAN BEGINNEN!), Line 6 Spider 4, Peavey Vypyr en de Vox Valvetronix series.
Vooral die laatste twee modellen raad ik je aan om ook even te checken:ok:

Ijselrobo 07
20 juli 2010, 14:41
Ik heb zelf een Cube 30x en ben daar dik tevreden over.
Klinkt gewoon goed, is compact en de amp kan echt iedere stijl aan.

de cubes worden inderdaad veel aangeboden op MP. Dit komt denk ik omdat de Cube een zeer geschikte versterkert is voor beginnerts. wanneer blijkt dat de beginnende gitarist er toch weinig van kan, wordt de arme cube zomaar het huis uitgedaan voor een nieuwe eigenaar.

Versterkers die met de Cube concurreren zijn de Marshall MG(NIET AAN BEGINNEN!), Line 6 Spider 4, Peavey Vypyr en de Vox Valvetronix series.
Vooral die laatste twee modellen raad ik je aan om ook even te checken:ok:

De marshall MG is ook redelijk goed voor bijvoorbeeld op je slaap/oefenkamer.
ik heb een Marshall MG2FX (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Marshall-MG2FX-Combo-/art-GIT0017139-000) om mee te nemen op vakantie, en ik ben er erg tevreden mee!
Ik haal er alle geluiden uit wat ik nodig heb (metal, crunch, clean, flanger enz. enz.)

Grtz. From Ijselrobo 07

G.G.
20 juli 2010, 15:30
Die Marshall heb ik al eens aan de tand gevoeld voor de grap. Dat vind ik dus GEEN aanrader. Ik vond hem erg scherp. Speaker klonk alsof ie in een blikje gemonteerd zat. OD en crunch waren totaal niet warm en romig (is al lastig bij een torrenbak, hoewel de cube 15 die ik ooit eens getest heb me dat gevoel wel meer gaf).

Als je een goeie set pedaaltjes hebt is een simpel klein buizencombootje met een wat grotere speaker misschien wat. Of een van de cubes.

mrweird
20 juli 2010, 15:56
Ik heb sinds zaterdag de kleinste vox, de VT15. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. De crunch is voor zo'n versterkertje best goed.

Sanderltd
20 juli 2010, 17:30
Als de MG wordt omschreven als "scherp", dan is het wellicht niets voor mij! :) Ik ben in feite redelijk verwend wat betreft sound (ik ben de 5150 gewend), dus het zal hoe dan ook geen versterker moeten worden die klinkt als een speaker in een blikje!
Ik zeg niet dat ik een 5150 in klein formaat wil, maar liefst wel iets wat een beetje warm klinkt.

@Les Paul 1612: bedankt voor de info, daar heb ik wat aan! Ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar de Peavey Envoy 110 of de Rage, maar daar heb ik dan weer niet zo'n goeie dingen over gehoord.
Heb je zelf ervaring met die Peavey Vypyrs? Die lijken me inderdaad erg goed te lijken op de Cubes?

@GG: Een van de redenen dat ik nu een kleine versterker wil, is dat ik niet meer met pedaaltjes wil prutsen als ik gewoon eventjes oefen. De pedaaltjes zijn afgesteld en gemonteerd voor de 5150, dus die laat ik daar ook liever staan.
De Cube sprak me om die reden ook aan, omdat die amp genoeg effecten heeft ingebouwd. :)

G.G.
20 juli 2010, 17:56
"scherp" is tot nu toe alleen mijn mening. Niet alleen op basis van mijn mening de verdterker afschrijven he. Test hem eens. Mogelijk klinkt ie in jouw oren heel anders.

Fireburst
20 juli 2010, 18:20
Niks mis met een Cube hoor ! 't Is een veel verkochte versterker, oerbetrouwbaar en een beetje "gewoontjes", en die vind je dan ook vaker 2ehands omdat mensen er mee stoppen of toch aan de buizen willen.
De VW Kever of Golf onder de amps, zeg maar.

Voor 120euro of zo 2ehands zul je je geen bult vallen.;)

Sanderltd
20 juli 2010, 18:39
Ik heb zojuist eens wat research gedaan naar die Vypyrs. En vooral die Vypyr 30 spreekt me wel aan. 30 watt is niet te weinig en niet te veel. En het ding heeft héél wat mogelijkheden; stompboxes (tubescreamers etc), versterker-modellen (mesa, marschall, 5150, ...), gewone effecten (chorus, flanger, etc.), een direct out voor een koptelefoon of opnames en nog allerlei snufjes.

Ik twijfel nu dus vooral tussen de Cube 30 en de Vypyr 30. Beiden hebben ze hetzelfde vermogen, maar de Vypyr heeft absoluut meer mogelijkheden (of je ze ook allemaal nodig hebt, is een ander verhaal ;)).
Ook heeft de Vypyr een 12" speaker, terwijl de Cube een 10" heeft. Persoonlijk vind ik een 12" speaker altijd prettiger klinken.
Het voordeel van de Cube is dan weer dat hij, zoals gezegd, oerbetrouwbaar is en zich al jaren heeft bewezen. De Vypyr is daarentegen een relatief nieuwe versterker.

Om de keuze nog wat moeilijker te maken, kan ik beide amps voor exact dezelfde prijs tweedehands kopen.
Ik heb beide personen zojuist gemaild en ik ga ze dus binnenkort eens uittesten.
Ik weet in elk geval wel naar welk geluid ik zoek, dus als geen van beiden goed genoeg is, zal het ook geen van beiden worden.

Wordt vervolgd! (Maar verdere suggesties zijn nog steeds welkom uiteraard.)

LesPaul1612
20 juli 2010, 19:15
De Vypyr is trouwens wel geschikter voor Metal, maar ik denk dat dat jou ook wel aanspreekt(als je LTD in je naam hebt staan)

Wel heb ik gehoord dat de Vypyrs wel eens kapot konden gaan. Ik weet niet hoe dat nou zit, maar een tijdje terug werden Vypyrs soms afgeraden vanwege hun onbetrouwbaarheid.

Ik denk dat dit wel meevalt, anders zou de Vypyr wel van naam gewisseld zijn of zouden fora nou wel vol staan van problemen met de amps;)

Anyway, gewoon even lekker testen en dan kijken welke je het beste vind

barno
20 juli 2010, 19:31
Onlangs een Vox pathfinder transistortje gekocht, eigenlijk omdat ik in mijn atelier iets kleins nodig had om gitaren te testen. geweldig ding eigenlijk voor de prijs, ik meen iets van 120 euro.

Midwolda
20 juli 2010, 23:41
Fender SuperChamp XD. :ok:

Sanderltd
21 juli 2010, 01:51
*Zucht* Alsof er nog niet genoeg twijfel was! :seriousf:
Maar ik ga er zeker eens naar kijken! Alle info is welkom. ;)

Sanderltd
26 juli 2010, 00:00
Ennn, het is de Peavey Vypyr 30 geworden!
Na de Cube 30 en deze naast elkaar getest te hebben, heb ik resoluut voor de Peavey gekozen.

De Cube 30 is gewoon goed, werkt feilloos en klinkt "degelijk". Geen superlatieven hier, omdat het gewoon een oefenversterker is en blijft. En daar klinkt hij dan ook naar.
Het cleane geluid is heel erg mooi vol, romig en warm, terwijl de distortion dan weer wat "nep" klinkt naar mijn oren. Maar hoe dan ook is het een goed ding voor het geld!

Later heb ik de Vypyr 30 uitgeprobeerd en vooral de vele opties erop hebben me overgehaald.
Ik zei al eerder dat ik het geluid van mijn 5150 combo nu gewend was en dat ik daarvan erg tevreden was. Op de Vypyr wordt (onder andere) de 6505 nagebootst, en dat doet hij heel erg goed moet ik zeggen. De distortion is zwaar, heavy en vol. In tegenstelling tot de Cube klonk de distortion hier veel dynamischer en echter. (Meer "peavey")

Er zit ook een Fender-achtige nabootsing op, waar vooral clean mooie geluiden mee te krijgen zijn. Het cleane kanaal komt heel dicht in de buurt van de Cube, dus wat dat betreft weinig verschil.

Verder zijn er op de Vypyr 30 nog een hele reeks effecten aanwezig. Ik persoonlijk vind vooral de Tubescreamer en de chorus wel prettig. De andere effecten heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt op andere versterkers, dus daar kan ik eens wat mee spelen, maar verder is het voor mij persoonlijk geen must-have. (Flanger, draaiende speaker-simulatie, octavers, auto wah, pitch shifter, etc.)


Ik heb vroeger een Transtube Bandit 112 gehad van 80 watt. En dat was al een heel leuk ding. Maar omdat hij te hard ging, en te groot was, heb ik hem verkocht.
Nu had ik nooit verwacht nog zo'n gelijkaardig geluid uit deze Vypyr 30 te krijgen, maar blijkbaar had ik het onderschat! Het geluid uit de Vypyr benadert dat van de Bandit erg goed. Vooral wat betreft de "volheid" van het geluid. Misschien ligt dit aan het feit dat ze beiden dezelfde 12" speaker hadden.

Ik zal proberen in de loop van deze week wat samples op te nemen en ze hier eens te posten. Dat zou normaal heel makkelijk moeten lukken met de line out van de versterker. Dus ik ben benieuwd! :)

Exi
26 juli 2010, 14:17
Gefeliciteerd!:ok:
Tja als je de amps van Peavey gewent bent is dit wel een logische keuze.
Ik vind het ook echt hele fijne amps.

Ben benieuwd naar de samples!:)

LesPaul1612
27 juli 2010, 13:00
Stiekem had ik zelf ook voor de Peavey gekozen:ok:
Ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven:blast:

MaximVMH
28 juli 2010, 17:22
Vorige zaterdag heb ik zo goed als dezelfde keuze gemaakt: met een mini-budget kon ik kiezen tussen een Peavey VYPYR 15, Roland Micro Cube en een ander klein Marshall-versterkertje. Vroeger speelde ik op een Cube 15, dus de Micro Cube lag me bekend in de oren. De Peavey VYPYR 15 vond ik eerst minder, tot ik afstapte van de presets en de klank zelf begon te bewerken (eigenlijk een ramp om daaraan te beginnen zonder handleiding): veel meer mogelijkheden dat met een Cube. En de Marshall versterker ... Dan kon ik nog beter een megafoon voor m'n gitaar zetten: gelijkaardige klank maar meer show-effect.

Enige nadeel aan de VYPYR was dat de handleiding op CD-rom meekwam, dus die moest ik nog uitprinten.

Uiteindelijk de Peavey VYPYR 15 voor €99 (en een zwarte Squier Telecaster voor €150) gekocht.

Sanderltd
30 juli 2010, 13:40
Zojuist 2 samples opgenomen. Ik heb alles opgenomen via microfoon en speaker. De line out van de versterker klinkt mij veel te kunstmatig via de pc. De line out is goed om te gebruiken met koptelefoon, maar meer niet. :)

Eerste sample is op de 6505 setting, zonder enige effecten. De tweede sample is een simulatie van een Fender twin reverb met chorus als effect.
Ik heb met opzet de twee uiterste genres of stijlen op de versterker gekozen, om maar eventjes de veelzijdigheid te tonen. Alles ertussenin is dus natuurlijk ook mogelijk met deze versterker.

1) http://www.youtube.com/watch?v=9btZ6YXb1Ow

2) http://www.youtube.com/watch?v=h4CLNLre4iY

De gitaar die ik gebruikt heb had emg's, dus de clean sound is niet pérfect. Maar je krijgt zo wel een idee van wat de Vypyr 30 kan.
(Ook al is de kwaliteit door Youtube héél wat minder geworden ;))