PDA

View Full Version : Neil Youngs overstuurde geluid



ackm
20 juli 2010, 11:59
Ik heb inmiddels besloten om een transistor te kopen voor mijn cleane geluid (Blijft langer clean en goedkoper) en ga nu op zoek naar het belangrijkste werk de overdrive :)

Neil Young speeld over een Fender Tweed Deluxe , volgens mij gebruikt hij geen overdrive pedalen. Ik heb zelf een Les Paul dus moet alleen een Fender buizenversterker die makkelijk hard over de drummer kan zonder PA (Hoeft dan uiteraard niet meer clean te klinken gaat puur en alleen over de drive).

Mijn budget is echter wel gelimiteerd zo rond de 400 euro , 2e hands is geen probleem. Hotrod en Blues Deluxe versterkers vallen er net buiten 2e hands. Waar ik dan aan denk is een Fender Blues Junior. Ik kan hem eventueel nog aansluiten op een 2x12 vintage 30 cab maar gaat dat hard genoeg? En is dat het geluid wat ik zoek?

Dit is het geluid waar je aan moet denken:

http://www.youtube.com/watch?v=XIXYu-5H98A&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fQccK0F1_iY

Behalve tips en meningen over de Blues Jr mogen jullie natuurlijk ook andere suggesties geven

humbucker
20 juli 2010, 13:56
Voor 400e is dat idd de versterker die waarschijnlijk het dichts bij de sound van Young gaat brengen, maar je moet hem wel eens laten vallen.

ackm
20 juli 2010, 14:01
Voor 400e is dat idd de versterker die waarschijnlijk het dichts bij de sound van Young gaat brengen, maar je moet hem wel eens laten vallen.

Ja vind Neil Young niks nee? haha.

Denk je dat het wel luid genoeg is? Evt met een 2x12 cab ipv de interne speaker. Dat het geluid goed geloof ik wel , mijn grootste angst zit voornamelijk in het volume voor het geluid wat ik zoek moettie wss ook wel hard maar ik vraag me af of dat genoeg is voor optredens zonder PA

tommus42
20 juli 2010, 14:06
Neil Young is een ontzettende geluidsfreak, dus ik denk niet dat z'n versterkers origineel zullen zijn, maar de basis is wel Fender.

humbucker
20 juli 2010, 14:51
Ja vind Neil Young niks nee? haha.

Denk je dat het wel luid genoeg is? Evt met een 2x12 cab ipv de interne speaker. Dat het geluid goed geloof ik wel , mijn grootste angst zit voornamelijk in het volume voor het geluid wat ik zoek moettie wss ook wel hard maar ik vraag me af of dat genoeg is voor optredens zonder PA


Ik heb eens gehoord dat Young's roadie z'n tweed deluxe had laten vallen en daar niets van had gezegd. Toen Neil z'n amp de keer daarop gebruikte kwam er gelijk de sound van rockin in the free world uit. Hij heeft hem nooit laten repareren omdat hij zo van dat geluid hield.






Maar misschien is dit gewoon een fabeltje ;)

ackm
20 juli 2010, 14:53
Ik heb eens gehoord dat Young's roadie z'n tweed deluxe had laten vallen en daar niets van had gezegd. Toen Neil z'n amp de keer daarop gebruikte kwam er gelijk de sound van rockin in the free world uit. Hij heeft hem nooit laten repareren omdat hij zo van dat geluid hield.






Maar misschien is dit gewoon een fabeltje ;)

Haha ok ik dacht dat je hem zo brak vond klinken :P Verhaal kende ik niet , wie weet!

Blues Junior lijkt me qua geluid iig wel geschikt met een Les Paul. Alleen dat volume , als die volledig openstaat ga ik dan hard genoeg voor live gigs met een drummer en nog een gitarist en bassist?

Pepe
20 juli 2010, 14:53
Tweed Fender over de kling jagen... dat klinkt anders dan een Bjr zijn overdrive channel. Dan is een pro junior nog een beter alternatief, een totaal andere amp dan de Bjr, de pro is in feite een mini budget versie van de dure CS vibroking waar de Bjr. de Peavey classic 20 uit de markt moest jagen, wattie ook deed trouwens.

Enniewee, een projr over een goede cab en speakers zou harder moeten gaan dan Neil's deluxe maar ik denk niet dat het hard genoeg is voor alle situaties, afgezien dat het ook geen echt tweed geluid is.

Koop een Peavey Classic 30 en get it over with.

Een een firebird pickup in je Gibson helpt ook een stuk.

marc_o
20 juli 2010, 15:04
Elementen gaan inderdaad veel doen bij zo'n Fenderbakkie.


Wat neil Young aan verschillende geluiden uit zijn versterker trekt is te danken aan "The Wizzard". Een custom gemaakte bak die op zijn versterker staat en letterlijk aan de knoppen draait om een andere sound te krijgen, dus onder verschillende presets draait ie aan de beide volumepots en de tone knop.
Het is dan wel een freak lees ik hier, maar wel eentje van het oude stempel. Plug (wizzard) en play!

ackm
20 juli 2010, 15:09
Ok ik ga ook kijken naar een Peavey Classic 30 dan , misschien ook wel wat ruimer in wattage. Maar de FBJ volledig open over een 2x12 zou dus gewoon hard genoeg moeten gaan? FBJ is volgens mij louder dan een PJ

Firebird element in mijn Les Paul zou een goeie zijn. Echter heb ik geen Gibson maar nog een Epiphone (Wel een Koreaanse :) )

Chris Winsemius
20 juli 2010, 15:29
Tweed Deluxe uit 1959 (hij heeft er 150 maar geeft de voorkeur aan de ene die hij in '67 2e hands kocht, ding is ook nog 'n keer v/d trap geflikker....)

maar(!):

2 x 6L6 ipv. 6V6 (stock trafo's)
2 x 12AX7C (ipv. 1 x 12AY7 [minder gain] en 1 x 12AX7)

De Wizzard is puur computer/motorische aansturing v/d 3 knoppen voor 4 presets. Bij de tweed Deluxe zijn die regelaars zeeeeer interaktief en kun je meer verschillende sounds krijgen dan je op het eerste gezicht denkt.

Speaker ff onbekend. Hou er rekening mee dat je voor de overstuurde sounds, ondanks de 12-18 Watt, t*ring veel volume krijgt. Niet een beetje hard maar gewoon echt hard.

ackm
20 juli 2010, 15:37
Tweed Deluxe uit 1959 (hij heeft er 150 maar geeft de voorkeur aan de ene die hij in '67 2e hands kocht, ding is ook nog 'n keer v/d trap geflikker....)

maar(!):

2 x 6L6 ipv. 6V6 (stock trafo's)
2 x 12AX7C (ipv. 1 x 12AY7 [minder gain] en 1 x 12AX7)

De Wizzard is puur computer/motorische aansturing v/d 3 knoppen voor 4 presets. Bij de tweed Deluxe zijn die regelaars zeeeeer interaktief en kun je meer verschillende sounds krijgen dan je op het eerste gezicht denkt.

Speaker ff onbekend. Hou er rekening mee dat je voor de overstuurde sounds, ondanks de 12-18 Watt, t*ring veel volume krijgt. Niet een beetje hard maar gewoon echt hard.

Ja weet ik , maar ik kan een Tweed Deluxe niet betalen denk ik , misschien iemand die ze bouwt in Nederland? Voor rond de 400 euro?

Maar ik kan iemand mij vertellen of de FBJ het trekt met een 2x12 cab? En waarom zou de FBJ het geluid niet kunnen behalen en de PJ meer?

Chris Winsemius
20 juli 2010, 20:02
Bij 400 euro kan ik me eigenlijk nix voorstellen qua NY sound. De meeste 5E3s beginnen bij hogere prijzen, beetje tussen de 900 en 1800 euro afhankelijk van kwaliteit en merk.

Probeer iig. 'n beetje mid-focussed amp te scoren, absoluut niet (te) scooped qua mids.

Anti
20 juli 2010, 20:36
...Wat neil Young aan verschillende geluiden uit zijn versterker trekt is te danken aan "The Wizzard"...

Niet om te muggenziften maar voor de correctheid: het moet de "The Whizzer" zijn.

Hier een linkje naar een leuk interview over zijn gear: http://www.tonequest.com/pdf_pubs/samples/TQRSep06_Proof.pdf

Pepe
20 juli 2010, 22:29
Ja weet ik , maar ik kan een Tweed Deluxe niet betalen denk ik , misschien iemand die ze bouwt in Nederland? Voor rond de 400 euro?

Maar ik kan iemand mij vertellen of de FBJ het trekt met een 2x12 cab? En waarom zou de FBJ het geluid niet kunnen behalen en de PJ meer?

Wat Chris zegt, 400 is niet genoeg, daar heb je alleen de cab en een speaker voor.
Op zich is het geen rare gedachte hoor, een amp voor clean en een kleine opengedraaide Fender voor lead. Maar live zitten de meeste sounds daar ergens tussen. Bovendien, als je alleen maar vol open die junior kan gebruiken dat is dat in sommige situaties een ongeleid projectiel dat onwerkbaar zal blijken.

Een 1 channell 30 watter is bruikbaarder in de praktijk volgens mij. Desnoods trek je 2 buizen er uit als de situatie dat toelaat. Aangenomen dat het een el84 is.

Pepe
20 juli 2010, 22:37
@ Chris:
Loerend naar een TAD tweed deluxe, zou je daar inderdaad 22 watt uit kunnen halen met grotere trafo's dan de opgegeven 16? Past de speaker dan nog wel?

Ik zie geen andere tweed met 1x12 inch en dat is wel het uitgangspunt kwa gewicht maar die 16 watt is echt te weinig.

Sorry for the hijack.

ackm
20 juli 2010, 22:48
Ok , wat zou jullie suggestie zijn dan? Ik heb geen idee wat ik zou moeten zoeken. Hier is wat ik tot nu toe zou kunnen bedenken:

Fender Blues Junior (Niet hard genoeg??)

Peavey Classic 30 (Twijfel erover , in demo's op youtube kan ik niet goed horen of dit het geluid is wat ik zoek en of het er wel uit te halen valt)

Ik hoor graag jullie meningen , ik neig erg naar de FBJ omdat ik denkt dat die overdrive me wel bevalt (Misschien niet 100% hetzelfde als neil maar toch dat lukt me wss toch niet in deze prijsklasse) maar vanwege het hogere wattage zal de peavey classic wel verstandiger zijn.

Kunnen mensen aangeven of hun FBJ luid genoeg is? Evt met 2x12 cab?

marc_o
20 juli 2010, 23:02
Niet om te muggenziften maar voor de correctheid: het moet de "The Whizzer" zijn.

Hier een linkje naar een leuk interview over zijn gear: http://www.tonequest.com/pdf_pubs/samples/TQRSep06_Proof.pdf


Wat ik me afvroeg:

Hoe zift je eigenlijk een mug?

ackm
21 juli 2010, 00:13
Ok ik heb een vraagje over de Peavey Classic 30 combo.
Hoe zit dit met het aansluiten van mijn 2x12 8 ohm mono of 4/16 ohm stereo cab?

Op de Peavey zit een extension cab output maar volgens mij is de amp 16 ohm. Kan iemand me uitleggen of de amp kan gebruiken met mijn cab? Moet ik dan de interne speaker uitschakelen en hoe kan dat? (Gewoon kabel unpluggen of zittie gesoldeerd aan de amp??)

bvd

Sinne
21 juli 2010, 10:18
Als je iets binnen je budget zoekt om z'n geluid na te jagen zou ik gewoon zelf gaan experimenteren, want zijn set-up krijg je niet voor elkaar tenzij je er een paar maandlonen in gaat stoppen. Ik probeerde laatst een buizenampje (op 'redelijk' clean) + transistor clean ampje, met een delay pedaal en een compression sustainer. Als je veel aan de knoppen op je gitaar en de amps rommeld, zit je al goed aan een volumeboost (ny gebruikt volgens mij ook alleen volume, geen distortion oid). Weliswaar gespeeld op een oude SG met p90's, maar het klonk (voor mij) echt prima neilyoungish.

Als je z'n geluid ontleed kom je er misschien achter welk aspect van z'n geluid je het meeste aanspreekt. Want het heeft geen zin om een gat in je vloer de zagen (of in de oefenruitme, 't café, etc.) om galmbuizen te plaatsen. volgens mij kan je op trasherswheat interviews met z'n guitar tech lezen om er achter te komen hoe geflipt hij het maakt..

Midwolda
21 juli 2010, 10:23
Hee, een 5E3 topic... mag ik me altijd graag mee bemoeien. ;)

Ik heb me nooit zo bezig gehouden met de overstuurde Neil Young, alleen met de akoestische.
Maar ik weet wel dat een Les Paul over de CMW Woodface een giga berg buizenoversturing geeft.
Ik kan er niet zoveel mee, want het is voor mij de ultieme Strat-blues-amp.
Of, ik kan beter zeggen, ik doe er tot nog toe niet zoveel mee...

Chris, waar staat de WoodFace in de context van dit verhaal?
Zie ik een setting over het hoofd die ik eens moet proberen?

kidrock
21 juli 2010, 14:39
De overstuurde Neil Young sound is een veel besproken onderwerp (vooral bij The Gear Page). De bekende 5E3 die flink op zn donder krijgt. Er zijn inmiddels aardig wat clones op de markt die dat geluid kunnen produceren. Hier bijv. 1tje die dat heel goed laat horen:

http://www.youtube.com/watch?v=3X1AOlkabwo

Ik vrees alleen dat je voor 400,- dat niet gaat redden. Een goedkoper alternatief zou kunnen zijn om er zelf 1tje te bouwen (mocht je handig zijn met een soldeerbout). Ik weet dat er een aantal 5E3 kits op de markt zijn. En anders toch maar ff door sparen ;)

GretschGuy
25 juli 2010, 16:12
Even vooropgesteld dat ik 'n tyfus hekel heb aan Neil Young & z'n gitaargeluid (en -spel). Dus dat deel van de discussie houd ik me verder maar buiten.

Als je niet in staat / bereid bent om zelf iets te bouwen, zou je nog uit kunnen kijken naar 'n tweedehands 5E3 kloon. Waarschijnlijk moet je dan wel op eBay zijn. En buiten Nederland. Een gebruikte kloon van 'n Duitse verkoper (ook van 'n Duitse bouwer) is net verkocht voor iets onder de €500. In de US gaan ze vaak voor nog wat minder weg. Maar dan zijn de transportkosten weer hoog en er komen heffingen en belasting bij.

Uitproberen is er dan uiteraard niet bij.

Wat betreft de moderne budget amps: de Fender Pro Jr. lijkt me heel wat geschikter dan de Blues Jr. Ik geloof dat Laney ook nog 'n simpele (en vrij goedkope) 2x6V6 in het repertoire heeft. Ik heb 'm nooit gehoord. Maar Laney is doorgaans wel OK. En rekening houdende met de prijs zelfs zeer OK.