PDA

View Full Version : 2 Humbuckers: 50's -vs- modern wiring



HaroldA
20 juli 2010, 10:44
Ik ga vanavond m'n RD bedraden en nu lees ik overal dat 50's wiring beter zou werken/klinken dan modern wiring omdat je als je je volume pot terug draait je geen verlies van hoog hebt.

Maar als 50's beter werkt/klinkt, waarom zijn de grote gitaarfabrikanten (o.a. Gibson) overgestapt op modern? Goedkoper zal het niet zijn...

http://www.dominocs.com/Gibson/WiringLibrary/wiringModern.jpg
http://www.dominocs.com/Gibson/WiringLibrary/wiring50s.jpg

Hiro
20 juli 2010, 10:47
dat het beter zou klinken is weer een punt van mening.
Waarom ze over zijn gestapt weet ik niet kan je even wikipedia voor opzoeken, maar er zullen vast mensen daar zitten die modern style fijner en mooier vinden

HaroldA
20 juli 2010, 10:49
dat het beter zou klinken is weer een punt van mening.
Waarom ze over zijn gestapt weet ik niet kan je even wikipedia voor opzoeken, maar er zullen vast mensen daar zitten die modern style fijner en mooier vinden

Ik kan dus -vooralsnog- niemand vinden die modern beter vind! :chicken:

Mijn favoriete instelling is vol 10 en tone 10, dus voor mij maakt het waarschijnlijk weinig verschil of ik modern of 50's gebruik, maar ik snap gewoon niet wat het voordeel van modern is...

Yoshida
20 juli 2010, 11:06
Het verschil dat ik zie zit hem in de condensatoren.

Ik zie dat bij modern style het input signaal van de volumeknop gefilterd word, en bij 50's style het output signaal. En in hoeverre dat gefilterd word hangt af van hoever je de toneknop dicht draait.
50's style gebruikt dus 2 filters in serie. En in modern style zie ik 2 filters parallel geschakeld, direct vanaf de bron. En dat is op zich best zinnig 'want' de volumeknop heeft een grote invloed op het klankbeeld van het versterkte signaal. En vanuit de wetenschap gezien geeft dit een eerlijker beeld van de pickups in je gitaar omdat er minder vervorming van het signaal optreedt.

Wat dit doet in subjectieve zin is een kwestie van gewenning.

HaroldA
20 juli 2010, 11:11
Ik zie dat bij modern style het input signaal gefilterd word, en bij 50's style het output signaal. En in hoeverre dat gefilterd word hangt af van hoever je de toneknop dicht draait.

Is er nog verschil in filtering met beide knoppen vol open?

Yoshida
20 juli 2010, 11:16
Is er nog verschil in filtering met beide knoppen vol open?

Zie boven:
Ik merk dat bij volumeknop half dicht er minder growl in de distortion zit, wat een warmere tone geeft. Probeer het maar eens. Speel met die knoppen. Je kan daarmee sounds krijgen waar geen effectpedaal tegenop kan.

HaroldA
20 juli 2010, 11:17
Zie boven:
Ik merk dat bij volumeknop half dicht er minder growl in de distortion zit, wat een warmere tone geeft. Probeer het maar eens. Speel met die knoppen. Je kan daarmee sounds krijgen waar geen effectpedaal tegenop kan.

Bij modern of 50's?

Yoshida
20 juli 2010, 11:24
Bij modern of 50's?

Volgens mij per definitie.
Jouw vraag is zeer interessant. Ik ga nu nadenken over dingen waar ik niet eerder rekening mee hield.

Little Jay
20 juli 2010, 11:47
Is het niet zo dat bij 50s wiring in de tussenstand (beide elementen) je helemaal geen geluid hebt als één van beide volumepots dicht staat en bij moderne wiring dat niet het geval is?

Of heb ik nou ergens een klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt...?

HaroldA
20 juli 2010, 11:50
Is het niet zo dat bij 50s wiring in de tussenstand (beide elementen) je helemaal geen geluid hebt als één van beide volumepots dicht staat en bij moderne wiring dat niet het geval is?

Of heb ik nou ergens een klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt...?

Nope, da's weer een ander schema en kan je toepassen op zowel 50's als modern wiring.

http://www.dominocs.com/Gibson/WiringLibrary/wiringModernInd.jpg
http://www.dominocs.com/Gibson/WiringLibrary/wiring50sInd.jpg

HaroldA
20 juli 2010, 11:52
Hier haal ik trouwens die plaatjes vandaan: http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/WireLibrary-Gibson.html

Little Jay
20 juli 2010, 11:57
Ah, ok. Klepel nu gevonden.
Handige site. Pff, wat een hoop opties!

HaroldA
20 juli 2010, 15:33
Ah, ok. Klepel nu gevonden.
Handige site. Pff, wat een hoop opties!

Jep, en ik moet voor vanavond een keuze gemaakt hebben! ;)

Oja: je kunt natuurlijk ook nog combinaties van modern/50's/etc maken...

Plant
20 juli 2010, 22:08
Is het niet zo dat bij 50s wiring in de tussenstand (beide elementen) je helemaal geen geluid hebt als één van beide volumepots dicht staat en bij moderne wiring dat niet het geval is?

Of heb ik nou ergens een klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt...?

Precies andersom. Bij de modern wiring is het juist zo dat je in de tussenstand helemaal geen geluid hebt als 1 volumeknop dicht zit.

E-J
20 juli 2010, 22:30
De verschillen zijn klein maar de 'moderne' bedrading geeft letterlijk een dikker, moderner geluid. '50s bedrading geeft een klein beetje meer hoog plus het hoog blijft beter behouden als je de volumepotmeter terugdraait. Speel je veel met de knoppen op de gitaar: '50s. Wil je een modern geluid en staan de potmeters toch altijd op 10: modern.

HaroldA
21 juli 2010, 00:11
De verschillen zijn klein maar de 'moderne' bedrading geeft letterlijk een dikker, moderner geluid. '50s bedrading geeft een klein beetje meer hoog plus het hoog blijft beter behouden als je de volumepotmeter terugdraait. Speel je veel met de knoppen op de gitaar: '50s. Wil je een modern geluid en staan de potmeters toch altijd op 10: modern.

:ok: :cheerup: :ok:

Ik heb mijn antwoord, tnx!!!

Chris Winsemius
21 juli 2010, 10:11
Precies andersom. Bij de modern wiring is het juist zo dat je in de tussenstand helemaal geen geluid hebt als 1 volumeknop dicht zit.

Nope; gaat op voor 50s en modern.

Bij mijn R7 ben ik uiteindelijk op de 50s wiring uitgekomen. Vind het zelf wat prettiger regelen en subtiel ietsje brighter. Naast de manier van bedraden hebben de pots qua merk, kwaliteit en exacte waarde en de condensatoren (materiaal, werkspanning, fysiek formaat) invloed op de tone en het regelbereik.

Gewoon proberen en bepalen wat voor jou het beste werkt.

Moet even wachten op wat parts maar ik pak binnenkort nog mijn '05 LP Studio aan qua elektronica (andere PU's, etc.) en ik kijk dan welke manier mij het beste bevalt bij die gitaar en die elementen (LP Studio: SD Jazz en JB, Classic '57s op de R7).

HaroldA
21 juli 2010, 10:13
Moet even wachten op wat parts maar ik pak binnenkort nog mijn '05 LP Studio aan qua elektronica (andere PU's, etc.) en ik kijk dan welke manier mij het beste bevalt bij die gitaar en die elementen (LP Studio: SD Jazz en JB, Classic '57s op de R7).

Ik ben benieuwd! Overigens vind ik de Classic '57 maar saaien elementen. Ik heb nog een Classic '57 + liggen en als ik een goede vervanger kan vinden gaat de gewone Classic '57 ook uit m'n SG.

De 80's T-Bucker in de hals en DF in de brug van m'n Les Paul is tot nu toe het beste setje wat ik heb!

Plant
21 juli 2010, 17:27
Nope; gaat op voor 50s en modern.

Bij mijn R7 ben ik uiteindelijk op de 50s wiring uitgekomen. Vind het zelf wat prettiger regelen en subtiel ietsje brighter. Naast de manier van bedraden hebben de pots qua merk, kwaliteit en exacte waarde en de condensatoren (materiaal, werkspanning, fysiek formaat) invloed op de tone en het regelbereik.

Gewoon proberen en bepalen wat voor jou het beste werkt.

Moet even wachten op wat parts maar ik pak binnenkort nog mijn '05 LP Studio aan qua elektronica (andere PU's, etc.) en ik kijk dan welke manier mij het beste bevalt bij die gitaar en die elementen (LP Studio: SD Jazz en JB, Classic '57s op de R7).

Oh, ik zie nu pas dat er wel 4 varianten zijn :soinnocent: :makeup: (zie pag. 1);

1) 50's style wiring
2) modern style wiring
3) 50's style wiring with independant volume controls
4) modern style wiring with independant volume controls

Bij de laatste twee zijn de signaaldraden vanaf de elementen (red) en de signaaldraden naar de schakelaar (yellow) op de volumepotmeters omgedraaid. Daar doelde ik dus op. Er blijken dus ook varianten te zijn met tone regeling voor of na de volumepotmeter.

Chris Winsemius
22 juli 2010, 11:12
Je kan nog wel meer variaties maken; 50s op het ene element en modern op het andere.

Ga gewoon af op je oren en manier van spelen/draaien aan knoppen.

edit: onafhankelijke volume-regelaars is imo een mod, was niet standaard op oude/nieuwe LPs.....

Orpheo
22 juli 2010, 12:20
en de bedrading van seymour duncan dan? wat is dat?

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/1hum_1vol_1tone.jpg (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/1hum_1vol_1tone.pdf)

Chris Winsemius
23 juli 2010, 17:26
da's modern................

aaronstonebeat
24 juli 2010, 01:58
Ik vind het wel opmerkelijk dat het kennelijk verschil maakt of de toonregeling voor of na de volumeregeling. Vanuit de theorie zou ik denken: ze staan parallel dus wat maakt het uit?
Kennelijk maakt het iets uit. Interessant!
Ga ik ook eens proberen; dat moet ik weten http://img.smileys.nl/317/geek.png

Chris Winsemius
24 juli 2010, 11:05
Is op zich allemaal te verklaren indien nodig.

Op de output v/d pot staat SUBTIEL iets minder signaal dan op de ingang, je kapt pas daarna hoog af dus ietsje minder dan op de ingang.

Plaatsing cap en pot (welke volgorde en hoe het geaard is) maken ook weer uit. Daarnaast spelen type/merk/werkspanning cap mee, exacte waarde pot (zelden precies 250k of 500k) en de bouwwijze v/d pot, grootte v/d behuizing. Oh ja, draad en lengte ook nog.

Genoeg voor uren en uren experimenteren...

Plant
24 juli 2010, 14:02
Ik vind het wel opmerkelijk dat het kennelijk verschil maakt of de toonregeling voor of na de volumeregeling. Vanuit de theorie zou ik denken: ze staan parallel dus wat maakt het uit?
Kennelijk maakt het iets uit. Interessant!
Ga ik ook eens proberen; dat moet ik weten http://img.smileys.nl/317/geek.png

Zolang de volumeknop helemaal open staat zal het niks uitmaken. Dan kun je het elektrisch als direkt parallel zien. Maar als je de volumepot terugdraait, verandert de uitgangsimpedantie achter de volumepotmeter door de hoge potmeterwaarde. En dan regelt de tone ook anders.

aaronstonebeat
24 juli 2010, 14:26
@ Chris en Plant:

Ik zie het helemaal voor me. Eigenlijk ligt het nog voor de hand ook.
Dank u!