PDA

View Full Version : Schuren en Acryl / Alkyd



ruuw
19 juli 2010, 17:19
Hoi,
ik heb een oude gitaar, net helemaal afgeschuurd. Nu heb ik een beits, Acryl, van CetaBever (colors of the forest).
Als ik het goed begrijp breng ik deze beits in 2 of meer lagen aan, en tussen de lagen schuren. Moet ik dan na het aanbrengen van de beits 24 uur wachten, of juist langer of korter, voordat ik ga schuren? En kan ik een paar uur na het schuren meteen de volgende laag aanbrengen?

Ook heb ik een vraag over het gebruik van acryl en alkyd tegelijk. Kan ik een alkyd patroontje en eventueel finish laag aanbrengen over mijn acrylbeits of gaat het dan helemaal fout?

Als allerlaatst had ik een vraag over de 'finish'. Ik wil dat hij mooi gaat glanzen, welke soort verf/lak kan ik daar het beste voor gebruiken áls ik alleen met acryl werk? En stel dat ik over de acryl beitslaag een alkyd patroontje spuit, welke glanslaag kan ik dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt,
Groetjes.

no 1 hops
19 juli 2010, 19:10
op zich 'kan' je soms met acryl en alkyd producten werken.
kunstschilders zetten wel eens ruwweg een schilderij op in acryl(waterbasis) om daarna door te werken met olieverf(terpentine basis).
maar ik kan je aanraden om ergens voor te kiezen.
of waterbasis (acryl) of terpentine basis(terpentine)

anders loop je heel groot risico dat je ergens in je verf lak proces grote problemen krijgt omdat de chemische stoffen negatief op elkaar reageren

dus schilder je gitaar met de cetabever, verf hem na wat dagen drogen evt met acryl (zoals decorfin van talens)en lak hem af met een acryl blanke lak zoals motip in een spuitbus.

eigenlijk zou je dit eerst op een proefstuk hout moeten proberen om zeker te zijn dat het lukt

barno
19 juli 2010, 20:56
ik heb heel slechte ervaringen met combi acryl alkyd. dus zoals hops zegt: zeker teststukje gebruiken. of bij een systeem blijven.

ruuw
19 juli 2010, 21:29
okee, bedankt!
heb hem nu gebeitst, blijf inderdaad toch maar bij acryl, dan zoek ik wel hele dunne acrylverf.
ik zal verslag uitbrengen haha.

no 1 hops
19 juli 2010, 21:33
hobby winkels hebben meestal wel talens producten.
decorfin is daar een mooie acryl soort van die evt mooi te gebruiken is.
hier zie je wat ik ermee gedaan heb

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/koi%20decoratie%20project/koiproject2.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/koi%20decoratie%20project/wandschilderingklaar.jpg

ruuw
20 juli 2010, 00:23
bedankt voor alle reacties!
zoals ik al zei zit nu het eerste laagje beits erop
ik kreeg een idee om de andere, donkerdere beits die ik heb staan ook te gebruiken, en met die donkere dan een tekening te maken.
en dan misschien wat highlights voor lichte stukken, en extra lagen donker voor schaduwen. dan is het eigenlijk 1 hout-geheel, lijkt me mooi.
dat moet lukken toch?

no 1 hops
20 juli 2010, 08:15
gewoon proberen!