PDA

View Full Version : Powerchord klinkt anders dan echte liedje?



FlameDude
19 juli 2010, 16:13
Als ik powerchords wil spelen bijvoorbeeld:

E|-----------l
B|-----------l
G|--55555555l
D|--55555555l
A|--33333333l
E|-----------l

Dan klinkt het veel beter als ik de onderste snaar van het chord niet gebruik dus dat ik gewoon het liedje met alleen wijs en middelvinger speel en me pink er niet bij dus zo:

E|-----------l
B|-----------l
G|-----------l
D|--55555555l
A|--33333333l
E|-----------l

Weet iemand hoe dit komt?

TimS
19 juli 2010, 17:15
Te veel gain?

HaroldA
19 juli 2010, 17:29
Niet goed gestemd? Slechte intonatie? Te hard drukken? Te zacht drukken?

Te veel mogelijkheden om op afstand iets zinnigs hierover te zeggen...

TimS
19 juli 2010, 17:49
Misschien heb je ook een te helder geluid, als je de octaaf weg laat klinkt het meestal wat doffer.

FlameDude
19 juli 2010, 20:01
Clean blijft het hetzelfde, ook op een akoestische gitaar. Perfect gestemd.
Ik zal het eens vragen aan m'n gitaarleraar.

Keevinkos
19 juli 2010, 20:21
Clean blijft het hetzelfde, ook op een akoestische gitaar. Perfect gestemd.

dan doe je iets niet helemaal goed denk ik...:seriousf:

robertmolema
19 juli 2010, 20:24
Een perfect gestemde gitaar hoeft nog niet perfect geïntoneerd en afgesteld (wat betreft de 'action') te zijn. Dat ga je merken als je steeds hoger op de hals speelt; dan wordt het steeds valser. Te hard knijpen is vaak ook een probleem en ook de snaren naar beneden trekken. Zorg ervoor dat je ze recht naar beneden drukt op de toets.

vulvasonic
20 juli 2010, 00:58
Met een zuivere gitaar en een clean geluid kun je ook met gemak een Fmaj7#11 spelen. Moet je niet doen met een flink overstuurd geluid. Dat heeft een reden. Geen zin om het nu uitgebreid en duidelijk uit te leggen, maar het heeft te maken met natuurlijke boventonen en compressie.

Dit gezegd hebbende is het powerchord juist om bovenstaande reden een heel veilig en dus ook veel gebruikt accoord. Dit zou onder normale omstandigheden nooit vals mogen klinken.
Ik gok er derhalve op dat je OFWEL knijpt, OFWEL per ongeluk in je enthousiasme een snaartje teveel aanslaat. En als je dat snaartje niet helemaal lekker hebt afgedempt, piept er van alles mee (weer die boventonen).

Ik kan natuurlijk met geen mogelijkheid zeker weten of dit bij jou het geval is, maar het zou me niets verbazen. Ik heb het vaker gezien.

hezz
20 juli 2010, 13:16
En het nummer dat je speelt is???

Serieus zeg, als je een topic opent moet je ook wat informatie geven als je nuttig commentaar wilt.. Dus je vind het mooier klinken zonder de octaaf. En dan? Dat was het? Wat moeten we daarmee?

*zucht*

FlameDude
20 juli 2010, 17:52
Het is eigelijk met alle nummers die ik speel, en dan heb ik het vooral over de A snaar, met de E klinkt het nog wel maar als ik een een powerchord speel op de A snaar lijkt het net alsof de G snaar te hoog klinkt of alsof het een hoger volume is ofzo.

FruscianteFan
20 juli 2010, 18:06
Misschien dat je snaren een beetje versleten zijn en dat je omwonden snaren veel doffer klinken dan je onomwonden snaren?

M.a.w., weet niet hoe lang je snaren er al opzitten, maar misschien zijn ze aan vervanging toe.

apekop
20 juli 2010, 18:45
misschien druk je met de pink te hard op de snaren? Daardoor bend je de snaar en trek je hem vals.