PDA

View Full Version : 5150!



iWishmaster
19 juli 2010, 10:23
Ik heb em al 2 weken, maar nu toch maar een topic: ik heb een Peavey 5150 head gekocht. Was al langer op zoek naar een versterker voor het zwaardere werk. Vanalles getest, waaronder de 6505, 2 en 3 kanaals dual rectifier, soldano, maar dat was het allemaal net niet. Toen kwam ik deze tegen, geupgrade met mercury magnetics eindtrafo en choke en een bias mod. En dat maakt een enorm verschil met de 6505! Meer definitie, minder fizz en een iets warmer geluid. Ook meer headroom op het clean kanaal en een veel bruikbaardere clean in het algemeen. Overigens ruist het ding wel enorm, dus ik ga binnenkort maar eens een noise gate aanschaffen. Ik twijfel nog tussen de ISP Decimator en de MXR Smart Gate, iemand advies?

Ik zit eraan te denken het bijbehorende cab te kopen, maar heb nu een bogner os 2x12. Kan iemand meer zeggen over het peavey cab met sheffield speakers, is dat de moeite?

Foto's volgen! Hier maar even een foto'tje van het internet, aangezien mijn photobucket account even raar doet:
http://www.guitargeek.com/gear/img/peavey_5150.gif
Het is dus niet de 'blockletter', maar de iets latere 'mark II'.

Niels Verkaik
19 juli 2010, 11:09
Gefeliciteerd met je aanschaf:)

Over de noisegate: Ik heb zelf de Boss ns-2, en ben er erg tevreden over. Werkt met een slimmer principe dan de normale noisegates (hij heeft een effectsloop waar je de ruismakers in stopt...als de input van de gitaar te laag is, dan gooit hij de output van de effectloop dicht).

Tankman
19 juli 2010, 11:13
Ik gebruik voor mijn 6505+ combo ook een NS-2. Ik heb de pre-amp van de 6505+ in de loop van de NS-2 gelust. De NS-2 staat dus bovenop mijn versterker. Na de NS-2 staat alleen nog een equalizer, en dan gaat hij weer de loop return in. Zeker aan te raden!

interessander
19 juli 2010, 11:15
Gefeliciteerd! Ik had dezelfde versie en heb daar later ook een bias mod aan toegevoegd. Wel een verbetering, maar geen wereld van verschil, dus ik denk dat ik in jouw geval de MM trafo/choke ook veel doen. Ik gebruikte hem in combinatie met de ISP decimator, dat werkt echt perfect, absolute aanrader.
Maxon od-808 doet hem ook goed als booster by the way!

Qua kast heb ik geen ervaring met Peavey, ik had er een ENGL full stack onder staan...

interessander
19 juli 2010, 11:18
EQ in de loop is ook leuk om eens te proberen, de EQ van de Peavey zelf is niet erg invloedrijk. Ik heb ook ooit nog een BBE in de loop gehad maar dat was toch niet wat.

Had je m'n PM nog gelezen trouwens?

Tankman
19 juli 2010, 11:27
EQ in de loop is ook leuk om eens te proberen, de EQ van de Peavey zelf is niet erg invloedrijk. Ik heb ook ooit nog een BBE in de loop gehad maar dat was toch niet wat.

Had je m'n PM nog gelezen trouwens?

+1...wat ik zeg. Ik heb nu een Boss GE-7 (te leen) in de loop. Ik heb een MXR 10-band EQ besteld die de GE-7 dan moet gaan vervangen. FF wat meer mogelijkheden, minder bijgeluiden en handige verlichte faders.:)

iWishmaster
19 juli 2010, 11:31
EQ in de loop is ook leuk om eens te proberen, de EQ van de Peavey zelf is niet erg invloedrijk. Ik heb ook ooit nog een BBE in de loop gehad maar dat was toch niet wat.

Had je m'n PM nog gelezen trouwens?

EQ niet invloedrijk? Ik vond 'em gevoelig genoeg eigenlijk ... Heb nu zoiets als EQ: bass 6, mid 7, treble 5, resonance 5, presence 5. Gain lead op 4 en crunch op 4-7 afhankelijk van waar ik zin in heb (van classic rock tot hardrock zeg maar). Maar ik moet er nog mee experimenteren in de band.

Boss NS-2 is een goede tip trouwens, scheelt weer een paar euro's ... Ik gebruik nu een Ibanez TS9, gemod naar een TS808: werkt prima als boost zowel voor rythm als solo's. Afgelopen zondag voor het eerst in de band getest. Hij 'prikt' wat minder goed als mijn Rivera, maar nog steeds zeer goed hoorbaar. Tot mijn verassing was het crunch kanaal met flink wat gain (rond de 7) al erg vet een stevige pot metal! Lead kanaal klinkt met palmmutes een tandje strakker, maar valt wat meer weg in mix heb ik het idee. Ik moet er nog wat mee experimenteren. Sowieso is de gain op 4 op het lead kanaal al meer als genoeg voor wat ik ermee wil doen ...

Heb je PM gelezen, maar uit enthousiastme voor mn 5150 nog niet aan toegekomen om het te proberen, ga ik deze week doen! Sowieso bedankt alvast!

Steven Otto
19 juli 2010, 12:56
Gaaf! is-ie voor erbij of als mainamp?

iWishmaster
19 juli 2010, 13:03
Gaaf! is-ie voor erbij of als mainamp?

Dit wordt mijn main-amp in mijn 'main band'. Mijn vorige main-amp gaat eruit (Rivera). Verder ben ik aan een klein 1-kanaals 18W buizentopje aan het werken die voor thuis en icm wat pedaaltjes voor andere projectjes dienst gaat doen. 2 versterkers is wel genoeg voor mij :). Ow en ik heb een micro cube, maar da's meer een gadget (die wel erg goed klinkt overigens).

Dick Wolkendeck
19 juli 2010, 13:04
EQ niet invloedrijk? Ik vond 'em gevoelig genoeg eigenlijk ... Heb nu zoiets als EQ: bass 6, mid 7, treble 5, resonance 5, presence 5. Gain lead op 4 en crunch op 4-7 afhankelijk van waar ik zin in heb (van classic rock tot hardrock zeg maar). Maar ik moet er nog mee experimenteren in de band.

Boss NS-2 is een goede tip trouwens, scheelt weer een paar euro's ... Ik gebruik nu een Ibanez TS9, gemod naar een TS808: werkt prima als boost zowel voor rythm als solo's. Afgelopen zondag voor het eerst in de band getest. Hij 'prikt' wat minder goed als mijn Rivera, maar nog steeds zeer goed hoorbaar. Tot mijn verassing was het crunch kanaal met flink wat gain (rond de 7) al erg vet een stevige pot metal! Lead kanaal klinkt met palmmutes een tandje strakker, maar valt wat meer weg in mix heb ik het idee. Ik moet er nog wat mee experimenteren. Sowieso is de gain op 4 op het lead kanaal al meer als genoeg voor wat ik ermee wil doen ...

Heb je PM gelezen, maar uit enthousiastme voor mn 5150 nog niet aan toegekomen om het te proberen, ga ik deze week doen! Sowieso bedankt alvast!


Crunchkanaal met TS ervoor is ook niet te versmaden!

interessander
19 juli 2010, 13:19
Ik bedoelde meer dat je met een EQ in de loop wat meer drastische veranderingen in je sound kon maken, maar de presence en resonance gaan ook na de preamp, dus daar kun je ook behoorlijk wat mee. Ik gebruikte de mijne (rack EQ) vooral om de frequenties onder de 50hz weg te halen om het geluid wat op te schonen en eventueel een dipje in het mid, maar het absoluut niet noodzakelijk om er een goede sound te halen.
Gain op 4 icm boost is inderdaad meer dan genoeg, en het crunch kanaal reageert inderdaad ook prima op pedalen.


EQ niet invloedrijk? Ik vond 'em gevoelig genoeg eigenlijk ... Heb nu zoiets als EQ: bass 6, mid 7, treble 5, resonance 5, presence 5. Gain lead op 4 en crunch op 4-7 afhankelijk van waar ik zin in heb (van classic rock tot hardrock zeg maar). Maar ik moet er nog mee experimenteren in de band.

Boss NS-2 is een goede tip trouwens, scheelt weer een paar euro's ... Ik gebruik nu een Ibanez TS9, gemod naar een TS808: werkt prima als boost zowel voor rythm als solo's. Afgelopen zondag voor het eerst in de band getest. Hij 'prikt' wat minder goed als mijn Rivera, maar nog steeds zeer goed hoorbaar. Tot mijn verassing was het crunch kanaal met flink wat gain (rond de 7) al erg vet een stevige pot metal! Lead kanaal klinkt met palmmutes een tandje strakker, maar valt wat meer weg in mix heb ik het idee. Ik moet er nog wat mee experimenteren. Sowieso is de gain op 4 op het lead kanaal al meer als genoeg voor wat ik ermee wil doen ...

Heb je PM gelezen, maar uit enthousiastme voor mn 5150 nog niet aan toegekomen om het te proberen, ga ik deze week doen! Sowieso bedankt alvast!

iWishmaster
19 juli 2010, 15:41
Gefeliciteerd! Ik had dezelfde versie en heb daar later ook een bias mod aan toegevoegd. Wel een verbetering, maar geen wereld van verschil, dus ik denk dat ik in jouw geval de MM trafo/choke ook veel doen.

Ik heb hem naar Marble amps gehad voor een nakijkbeurt voor de zekerheid: de versterker had toch een tijdje stilgestaan. Ik kan zelf vanalles hobbyen, maar heb weinig ervaring met onderhoud bij dit soort amps, vandaar dat ik hem toch maar even weggebracht heb. De elco's waren nog prima, evenals de buizen. Eén potmeter is vervangen aangezien die wel heel erg losjes draaide (tikje tegen versterker en de volumeknop draaide een kwartslag, niet praktisch kan ik je vertellen).

Hij was ook benieuwd naar de MM trafo's en had ze eens doorgemeten en bestudeerd. Volgens hem was de choke de grootste verandering qua tone, aangezien die een hogere weerstand (DC) had als de originele, waardoor de spanning wat inzakt en icm met de inductiewerking stabieler wordt. Hierbij gaat iets vermogen verloren, maar wordt de versterker wat warmer en strakker qua geluid. Laat de choke nu ook nog eens relatief goedkoop te zijn (in vergelijk met een volledige trafo upgrade) ... Lijkt me een prima upgrade voor elke peavey-eigenaar!

Henri H
20 juli 2010, 23:10
Hey iWish, gefeliciteerd, lijkt me ook een gave amp, en ik zit ook sterk te overwegen om 's zo'n amp aan de tand te voelen.
Ik heb de EVH 5150 III wel 's getest, en vond hem erg gaaf, op het 3e kanaal na, die was iets te zompig vond ik.
Is die een beetje te vergelijken met de 5150?
Zit er nog een bruikbaar clean op? Dat vond ik een enorme eye-opener bij de III.
Nog een groot pluspunt van de 5150 III vond ik de 3 gescheiden kanalen, dat is bij de 5150 niet het geval toch?

iWishmaster
21 juli 2010, 08:54
Hey iWish, gefeliciteerd, lijkt me ook een gave amp, en ik zit ook sterk te overwegen om 's zo'n amp aan de tand te voelen.
Ik heb de EVH 5150 III wel 's getest, en vond hem erg gaaf, op het 3e kanaal na, die was iets te zompig vond ik.
Is die een beetje te vergelijken met de 5150?
Zit er nog een bruikbaar clean op? Dat vond ik een enorme eye-opener bij de III.
Nog een groot pluspunt van de 5150 III vond ik de 3 gescheiden kanalen, dat is bij de 5150 niet het geval toch?

De EVH III is toch wel een andere amp als de oude 5150. Sowieso heeft de versterker maar 2 kanalen, waarvan 1 tussen clean en crunch te schakelen is. Met een mod schijnt dat ook via een footswitch te kunnen, maar er zit wel redelijk wat volumeverschil in.

Ik vind de gedeelde toonregeling niet storend: ik stel de lead zo in dat het goed klinkt en dan is de clean ook best ok. Op de originele 5150 (zonder bias mod) heeft de clean minder headroom en klinkt die vrij doods, kil en saai: alleen bruikbaar voor bijvoorbeeld een korte break tussen de nummers in, met wat chorus ofzo erbij. Op mijn exemplaar klinkt de clean eigenlijk gewoon goed. Niet zo goed als de EVH III, maar wel bruikbaar, ook het 'randje' klinkt erg lekker.

Het crunch kanaal is een soort hotrodded marshall: erg vet! Zeer geschikt voor (hard) rock, maar blijft toch wel redelijk zwaar klinken: zeker geen 'lief' geluid, maar wel ballen. Met een booster tover je hier zonder moeite een potje Metallica uit.

De lead is een zeer strakke scheur met bakken en bakken gain. Erg geschikt voor metal en/of solo's. Afhankelijk van je voorkeur / instellingen kan het behoorlijk lomp (denk Bullet For My Valentine of In Flames), of juist een schreeuwende vloeiende solo. Het kanaal is redelijk compressed, zeker in vergelijking met de crunch.

Over het algemeen klinkt de 5150, naar mij mening, een stukje rauwer als de EVH III. Minder lief, meer voor wat zwaardere muziek, waar de EVH III een echte rock-bak is. Je bent welkom om hem eens te komen proberen overigens, dan kun je zelf oordelen.

AoDf
22 juli 2010, 08:37
Ik twijfel nog tussen de ISP Decimator en de MXR Smart Gate, iemand advies?

Ik heb de Boss NS-2 gehad en heb nu de ISP Decimator G-string. (beiden hebben een loop waar de ruismaker ingehangen kan worden).

De ISP werkt in mijn ogen een stuk directer en sneller, zeker bij amps met hoge gain instellingen waar ruis wel een probleem kan zijn. Bij de Boss hoorde ik af en toe het geluid zachtjes wegsterven. Bij de ISP is het direct stil als je stopt met spelen. Makkelijk voor hakkende palm-mutes. Ik heb hem in mijn loop staan van een 1-kanaals JCM800. Zelfs op volle oorlogssterkte lijkt het alsof de amp uitstaat zo stil is het. Je kon de Boss wel gevoeliger instellen, maar dat ging dan vaak weer ten koste van de inputgevoeligheid, je aanslag werd dan soms niet snel genoeg gedetecteerd, waardoor je geluid een soort aanzwelt zeg maar. Kortom, als je wat extra geld over hebt zou ik gelijk voor goed gaan met een ISP G-string.

KoenStradlin
22 juli 2010, 12:24
5150=Brown Sound:rockon:
als je hem ff lekker opendraaid;)

AoDf
22 juli 2010, 12:53
5150=Brown Sound:rockon:
als je hem ff lekker opendraaid;)

Ze refereren naar een Marshall plexi sound als ze het over de Brown Sound hebben hoor (eerste Van Halen albums). De 5150 kwam pas later in beeld.

iWishmaster
22 juli 2010, 13:00
Ze refereren naar een Marshall plexi sound als ze het over de Brown Sound hebben hoor (eerste Van Halen albums). De 5150 kwam pas later in beeld.

Dat klopt, maar de 5150 is gemaakt met deze brown sound als basis. Ik heb er om heel eerlijk te zijn nog geen Van Halen op geprobeerd te spelen, dus ik weet niet of 'ie daartoe in staat is, maar zou toch zeker wel moeten! Zondag zal ik de band eens vervelen met een stukje 'Aint talkin' bout love' ;).

iWishmaster
9 augustus 2010, 12:47
Een aantal repetities verder merk ik toch dat de 5150 niet echt lekker door de mix prikt op het leadkanaal: een tubescreamer helpt iets, maar doet ook geen wonderen. Het crunch kanaal daarentegen klinkt heerlijk en met een tubescreamer erbij wordt het helemaal feest.

Settings lijkt me niets aparts, maar toch: gain ~4, bas 6, mid 7, treble 6, resonance 4, presence 5-6. Volume staat op ongeveer 2-3 in de band (onze drummer mept nogal). Als ik de tubescreamer ervoor zet, staat het volume open. tone in het midden en de gain dicht. Dit zou toch goed hoorbaar moeten zijn of is dit een bekend probleem met deze versterkers? Ik kan het geluid wel beter hoorbaar krijgen door de gain nog verder dicht te draaien en vervolgens flink wat treble en presence in te draaien, maar daar wordt het niet mooier van: met de gain rond de 3 wordt het nogal levenloos en met meer hoog wordt het te schel / scherp.

Tankman
9 augustus 2010, 17:11
Ik had met mijn 6505+ combo een soortgelijk probleem. IK heb inmiddels een MXR 10 band EQ in de Effectsloop zitten waarmee ik de mids scoop, maar het schuifje precies in het midden weer wat boost. Zo klinkt hij lekker en prikt hij perfect door in de mix. Verder heb ik hem op een amp stand staan om mezelf beter te kunnen horen.

Thiez
9 augustus 2010, 19:14
Een aantal repetities verder merk ik toch dat de 5150 niet echt lekker door de mix prikt op het leadkanaal: een tubescreamer helpt iets, maar doet ook geen wonderen. Het crunch kanaal daarentegen klinkt heerlijk en met een tubescreamer erbij wordt het helemaal feest.

Settings lijkt me niets aparts, maar toch: gain ~4, bas 6, mid 7, treble 6, resonance 4, presence 5-6. Volume staat op ongeveer 2-3 in de band (onze drummer mept nogal). Als ik de tubescreamer ervoor zet, staat het volume open. tone in het midden en de gain dicht. Dit zou toch goed hoorbaar moeten zijn of is dit een bekend probleem met deze versterkers? Ik kan het geluid wel beter hoorbaar krijgen door de gain nog verder dicht te draaien en vervolgens flink wat treble en presence in te draaien, maar daar wordt het niet mooier van: met de gain rond de 3 wordt het nogal levenloos en met meer hoog wordt het te schel / scherp.

Je kunt eens proberen misschien je mids wat hoger te draaien? Of hem gewoon ietsje harder zetten. Weet niet of je over streepjes of uren praat met de getallen van je settings?
2-3 uur is idd hard. Maar streepje 2-3 vind ik nog wel meevallen. Dan mept onze drummer harder ;) mijne staat meestal richting 11 uur.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 19:27
Je kunt eens proberen misschien je mids wat hoger te draaien? Of hem gewoon ietsje harder zetten. Weet niet of je over streepjes of uren praat met de getallen van je settings?
2-3 uur is idd hard. Maar streepje 2-3 vind ik nog wel meevallen. Dan mept onze drummer harder ;) mijne staat meestal richting 11 uur.

Ik denk dat 'ie het over streepjes heeft. 6 uur bestaat meestal niet en mid helemaal uit (7 uur) lijkt mij sterk.

iWishmaster
10 augustus 2010, 09:31
Je kunt eens proberen misschien je mids wat hoger te draaien? Of hem gewoon ietsje harder zetten. Weet niet of je over streepjes of uren praat met de getallen van je settings?
2-3 uur is idd hard. Maar streepje 2-3 vind ik nog wel meevallen. Dan mept onze drummer harder ;) mijne staat meestal richting 11 uur.

Ik heb het over streepjes :).

Ik kan hem wel harder zetten, maar dan moet de andere gitarist ook harder, PA harder etc. Daar wordt het allemaal maar meer troep van. We zetten over het algemeen alles zachter dan de drums, maar nog wel hoorbaar. Houdt het totaalvolume wat schappelijker en je houdt wat meer definitie van de individuele instrumenten over vind ik.

Mids nog hoger dan 7 kan natuurlijk, maar dan moet ik even met de rest van de settings puzzelen. Ik heb het idee dat de tone controls net op de verkeerde plek zitten qua frequentiebereik: laag betekend ook meteen echt heel laag, hoog meteen vrij schel. Ik moet er nog aan wennen, dus ik geef de versterker nog wat tijd :).

RedBuell
10 augustus 2010, 15:51
Ik heb hetzelfde gehad, gain op 6 mids op 6, lows op 6 high op 4 res op 7/8 en pres ook op 7/8 Dat hielp een stuk, ik speelde wel met een gitarist die zichzelf graag hoorde en zichzelf steeds harder en harder zette wat dus ook het probleem geweest kon zijn.

Misschien moet je idd eens een EQ in de loop proberen.

Ik heb de II versie en moet zeggen dat ik het een heerlijke amp vind. Ik zit niet meer in een metalcore band, ben nu bezig met een gelegenbheidsbandje waar we ac/dc en foo fighters tot alice in chains mee spelen. Op het crunch kanaal klinkt hij geweldig..... gain op 4, lows en mids rond de 6 high op 4, bright switch on, res rond 5 en pres rond 6..... ik vind hem geweldig!

iWishmaster
10 augustus 2010, 16:15
Gain op 6 vind ik echt veel en veel te hoog. Ik heb 'em nu op 4, maar ga volgende repetitie toch maar eens lagere settings proberen.

Het crunch kanaal ben ik echt ontzettend blij mee, klinkt werkelijk helemaal te gek en is enorm veelzijdig. Alleen dan heb ik geen clean meer: wat ik toch wel af en toe gebruik ...
Een één-kanaals-versterker met deze crunch die wat dynamischer zou zijn, zou voor mij eigenlijk gewoon genoeg zijn ... Met dynamischer bedoel ik dat hij met volumeknop mooier opschoont. Met de gain op 7-8 (standje metal) op de crunch krijg je deze 5150 nooit meer clean, zeker niet met humbuckers.