PDA

View Full Version : Is dit wat als extra monitor ?



ccc
19 juli 2010, 10:52
Kost geen fluit, dus heb ik mijn twijfels....
http://www.thomann.de/gb/the_box_ma120_mk_ii.htm?sid=af3e5133c85308b5d13549 3020045780

Harry
19 juli 2010, 14:29
120 W is niet al te zwaar, en bovendien vraag ik me af wat de kwaliteit van de speaker is. Is het voor in de oefenruimte?

lindstrom
19 juli 2010, 17:02
ik zou even doorsparen voor iets waar je langer plezier van hebt.. iets met meer power iig..

muziekschuur
19 juli 2010, 17:13
Best mooi spul.

Juuleman
19 juli 2010, 19:17
Lijkt me best wel een degelijk ding, niet al te veel power maar ok.
Ik weet niet helemaal waar je het voor wil gaan gebruiken dus ik kan niet goed oordelen.

ccc
19 juli 2010, 20:08
Zangmonitor voor accoustisch werk...
Is niemand ervaringsdeskundige ?

pimmetje
19 juli 2010, 20:31
Voor zangmonitor bij akoestisch werk denk ik dat 't prima kan werken.

Han S
19 juli 2010, 23:29
Hij heeft een vermogen van 120 watt en volgens de specs geeft hij een geluidsdruk van 120dB piek. Dat betekent volgens de berekeningen dat de speaker een rendement moet hebben van ongeveer 100 dB/w/m en dat hoort bij de betere PA speakers, die gewoonlijk een veelvoud kosten van dit exemplaar.

Ergo, ik geloof er geen barst van.

Baker
20 juli 2010, 16:57
Nou werk ik regelmatig met deze monitoren. En het is echt een hartstikke leuke monitor! zeker voor het geld. Voor mijn gospelband en mijn dialectpop bandje voldoen ze meer dan prima. We treden er ook vaak mee op en dat gaat ook prima.

Ik heb ze echter ook een keer met mijn rockband gebruikt, (incl houthakker drummer) en daar ging het mis. Ze komen dan vermogen tekort waardoor het zaakje gaat oversturen.

Dus wat mij betreft een aanrader, mits het allemaal niet te hard gaat.

Ik ben het trouwens met Han eens dat die specs waarschijnlijk niet kloppen. Met de rockband gebruiken we LEM's. Deze zijn 150 watt, en hebben dus "maar" 30 watt meer vermogen, ze gaan echter vele malen harder, cq hebben veel en veel meer headroom. Zoveel dat ik ook al eens gedacht heb: dat kan nooit in die 30 watt zitten.

Han S
20 juli 2010, 22:24
Het is al vaak genoemd, vermogen op zich zegt niet zo veel. Het rendement van de speaker is belangrijker. Het rendement van een hi fi speaker ligt tussen de 80 en 90 dB/w/m. Dat wil zeggen dat als je er één watt aan vermogen in stopt, dan meet je op een meter afstand een geluidsdruk (SPL) van tussen de 80 en 90 dB en dat is dan meestal een sinustoon van 1 khz.

Zou je een bastoon gaan meten van bijvoorbeeld 80hz dan kom je nog veel lager uit.

Het vermogen wat je in zo'n speaker stopt geeft een bepaalde geluidsdruk en dat kun je berekenen via 10LogP en de uitkomst kun je dan optellen bij het rendement. Zo krijg je bij 100 watt 20dB plus het rendement en bij 1000 watt 30dB plus het rendement. Het verschil tussen 120 en 150 watt is maar één enkele dB, dus dat schiet niet echt op.

Een hoog rendement PA speaker is ontworpen om hard te gaan en zal een rendement hebben van meer dan 100dB/w/m. Die gaat met 100 watt dus al harder dan 120dB. De betere PA speaker kost dan ook wel een paar centen, maar als je hard moet gaan heb je geen andere keus.

In een echt goede monitor zit dus ook een echt goede speaker, daar heb je ook niet zo veel vermogen voor nodig.

Baker
21 juli 2010, 12:01
Dank je Han, erg duidelijk en leerzaam verhaal.

Nou is die LEM monitor die noemde ook niet het beste van het beste:
http://www.companion.nu/images/pfm122ma.jpg

Maar kennelijk is het rendement van de LEM veel hoger dan die "The box"
Klopt ook wel dat het niet in het vermogen zit want ik heb de volumepot ook met de rockband zelden over de 50%, terwijl die "The box" voluit moest en het dan nog steeds niet trok.

De conclusie blijft staan: De monitor uit de openingspost is een prima ding voor het geld, als het maar niet te hard hoeft.

ccc
24 juli 2010, 08:44
Ondertussen iemand gehoord die het ding een paar weken in huis heeft gehad en teruggestuurd heeft naar afzender, zijn conclusie : geen rendement voor zo'n zwaar ding (23 kg) - slechte EQ - en alleen bruikbaar in een koffiehuis waar iedereen zit te fluisteren...
Hij heeft nu een Solton MF200 A waar hij wel tevreden over is voor een 80 euro meer.

paulusdeBKB
26 juli 2010, 16:56
Tja, bij PA-versterking gaat de wet van de verminderde meeropbrengst keihard op. Een powered speaker van 300 euro voldoet in veel gevallen al zo goed dat het vaak de moeite niet loont om 2 (of 5) keer zoveel uit te geven voor een beter exemplaar.

MAAR

Hoe erg is het als je goedkope speaker het toch niet trekt in bepaalde gevallen? Welke 'schade' loop je op als je apparatuur niet voldoet op het moment dat je het nodig hebt? Een reeel scenario is dat je jezelf dan niet goed hoort op het podium en daardoor slechter gaat samenspelen / meer vals zult zingen / slechter zult timen. Dat leidt direct tot een optreden van minder kwaliteit en, afhankelijk van hoe koelbloedig de bandleden zijn, tot een meer gestresste uitstraling. Ook mensen die geen verstand hebben van muziek, pikken die sfeer op.

De prijs/kwaliteitverhouding van goedkope muziekspullen is vaak onverslaanbaar. Maar kun je leven met het absolute kwaliteitsniveau? Dat is de vraag!

Als budget een serieus issue is, kijk dan goed rond op de tweedehands markt. Geluidsversterking is uiteindelijk toegepaste natuurkunde. Er zijn de laatste 15 jaar weinig nieuwe ontwikkelingen geweest die een revolutionaire invloed hebben gehad op driver- of kastontwerp. Tweedehands kasten kunnen qua kwaliteit vaak ook prima meekomen met nieuwe modellen, tegen vergelijkbare prijspunten. Natuurlijk kleven er nadelen aan:
- kost meer moeite om een geschikt setje te vinden. Tweedehands monitors staan nou eenmaal niet netjes allemaal bij elkaar in een webwinkel.
- geen garantie.
- vaak duidelijke gebruikssporen

Maar ook een belangrijk voordeel:
- bewezen deugdelijkheid

Laat je weten wat je gaat bestellen en hoe je ervaringen zijn? Ben oprecht benieuwd.

ccc
28 juli 2010, 22:20
Nog altijd aan het rondkijken....
Gewicht is ook een factor geworden...