PDA

View Full Version : ENGL Straight combo



pasqual
18 juli 2010, 22:52
ik heb de mogelijkheid om deze combo over te nemen. ik kan er niet veel over vinden maar wat er wel over te vinden is klinkt veelbelovend. zowel de eindtrap als de pre-amp buizen zijn allemaal net vervangen ( mesa ). ik ga 'm een dezer dagen uitproberen bij de aanbieder. maar voor het zover is, is mijn vraag dan ook: heeft iemand ervaring met deze versterker?

mijn smaak en stijl is: pink floyd, david gilmour, rainbow, deep purple, gary moore ( uit zijn rock periode ). dus zowel een goed clean kanaal als een mooi gain kanaal is wel wenselijk.

groeten Pasqual.

marc_o
18 juli 2010, 23:44
Nou, is best een toffe versterker. Is al wat ouder ondertussen en heeft zeker een goede clean en prima drives. De nu typische Engl-metalscheur bestond bij dit model nog niet en het leunde net iets meer naar Boogie en Fender in die tijd...niks mis mee. De genoemde muzieksoorten doet ie zonder enig probleem.

Tankman
19 juli 2010, 09:02
Ik heb een Straight 401 in de winkel staan die er blijkbaar al een jaar of 15-20 staat. Ik heb hem laatst uitgetest en ik vind het een barrel. Geen zinnig geluid uit te halen. En al die switches! Jezus! Om gek van te worden!

De scheur is idd afwezig, maar ach, dat is met pedaaltjes te verhelpen, maar dan moet je dus wel knap geluid uit weten te krijgen, wat mij in een half uur niet is gelukt...and that's saying something...

marc_o
19 juli 2010, 16:51
Dit is het enige Straight-filmpje wat ik zo snel even kon vinden.
Klinkt okay toch?

http://www.youtube.com/watch?v=rofONI0Z2A4

pasqual
19 juli 2010, 16:52
nou, mooi is dat;) 2 totaal verschillende meningen. dan zal ik toch op mijn eigen oren moeten afgaan. ( stiekem hoop ik dat marc_o gelijk heeft:))

in ieder geval bedankt en groeten Pasqual.

pasqual
19 juli 2010, 16:57
Dit is het enige Straight-filmpje wat ik zo snel even kon vinden.
Klinkt okay toch?

http://www.youtube.com/watch?v=rofONI0Z2A4


zeker Marc, maar ik kan nergens terug vinden dat hij op een straight speelt.

groeten Pasqual.

marc_o
19 juli 2010, 17:02
zeker Marc, maar ik kan nergens terug vinden dat hij op een straight speelt.

groeten Pasqual.


Hoezo niet? Het staat er gewoon onder, dan moet je op dat knopje drukken met die pijltjes naar beneden, dan vouwt zich een kadertje met info open. Hij gebruikt de head-versie.
Knopje zit direct voor het getal wat aangeeft hoe vaak de video is bekeken.

pasqual
19 juli 2010, 17:06
oh ja.......:soinnocent:
ahum!

maar ik ga 'm toch eerst uitproberen. ik verwacht toch wel een goed geluid voor een versterker van dit caliber. maar we zullen zien.

groeten Pasqual.

marc_o
19 juli 2010, 17:07
oh ja.......:soinnocent:
ahum!

maar ik ga 'm toch eerst uitproberen. ik verwacht toch wel een goed geluid voor een versterker van dit caliber. maar we zullen zien.

groeten Pasqual.


Zeer zeker doen en er zitten wel wat switches op. Neem dus ruim de tijd en neem je eigen gitaar mee.
Engl zijn niet echt pedalenversterkers zoals andere dat vaak meer zijn, dus ik hoop voor je dat je je sound vindt. Onthoud wel dat deze versterker uit een heel ander tijdperk is dan de huidige scheurlijn.

Tankman
19 juli 2010, 17:19
Engl zijn niet echt pedalenversterkers

Even off-topic...LOL!!! Vertel dat alsjeblieft aan mijn medegitarist in de band die een pedaal of 7 voor zijn Engl heeft staan...en er nog meer bij wilt...:seriousf:

marc_o
19 juli 2010, 18:48
Even off-topic...LOL!!! Vertel dat alsjeblieft aan mijn medegitarist in de band die een pedaal of 7 voor zijn Engl heeft staan...en er nog meer bij wilt...:seriousf:


Heb ruim 10 jaar met Engl gespeeld, aanvankelijk de Savage 120 (was volgens mij de 1e of 2e in nederland) en daarna wat jaartjes met de sovereign, maar pedalen (en dan heb ik het over overdrives, en geen modulatie/kleuringspedalen) vind ik er in de meeste gevallen niet goed op klinken. Maar smaken verschillen uiteraard.

arjanb01
19 juli 2010, 21:26
+1 Inderdaad voor overdrive pedalen zijn engl versterkers minder geschikt.
De scheurkanalen moeten je ding zijn wat voor meerdere amps geld. Ik houd heel erg van die lekker zingende dikke scheurgeluiden.
Ikzelf heb sinds een paar weekjes een Engl Thunder en icm een g-major heb ik echt een lekker geluid. Aanstaande vrijdag ga ik hem tijdens een gig gebruiken dus ben benieuwd.

Tankman
19 juli 2010, 21:58
Heb ruim 10 jaar met Engl gespeeld, aanvankelijk de Savage 120 (was volgens mij de 1e of 2e in nederland) en daarna wat jaartjes met de sovereign, maar pedalen (en dan heb ik het over overdrives, en geen modulatie/kleuringspedalen) vind ik er in de meeste gevallen niet goed op klinken. Maar smaken verschillen uiteraard.

Yep...tussen zijn pedalen zit een Jeckyll & Hyde en een MI Audio Tube Zone. Niet mijn ding. Hij is er helemaal wild van. :makeup:

Goed daartegenover staat dat hij mijn 6505+ waar ik gewoon het lead kanaal van gebruik met een EQ'tje ook niet alles vindt. Gelukkig klinkt het samen wel erg goed.

marc_o
19 juli 2010, 22:09
J&H is wel erg goed op sommige standen, die heb ik ook. Welke Engl heeft hij dan?

pasqual
19 juli 2010, 22:25
Zeer zeker doen en er zitten wel wat switches op. Neem dus ruim de tijd en neem je eigen gitaar mee.
Engl zijn niet echt pedalenversterkers zoals andere dat vaak meer zijn, dus ik hoop voor je dat je je sound vindt. Onthoud wel dat deze versterker uit een heel ander tijdperk is dan de huidige scheurlijn.

ik vind het niet belangrijk dat het geen hi-gain amp is, daar is ie niet voor bedoeld. daarintegen is een lekkere crunch wel erg welkom natuurlijk of een vette mid-drive a la gilmour...

verder zal ik toch om een leuke gilmour sound te krijgen een overdrive en fuzz moeten gebruiken en ik neem toch aan dat je deze gewoon vóór de pre-amp kunt plaatsen? ik ga er vanuit dat als je een degelijk clean geluid hebt, dat je met pedalen toch goed je sound kunt kleuren?

anyway, morgenavond om 19.30 uur heb ik een afspraak en daarna zal ik zeker hier ff inhaken met een klein verslagje. in ieder geval bedankt voor de reacties tot zover. klinkt veelbelovend.

groeten Pasqual.

Tankman
19 juli 2010, 22:31
J&H is wel erg goed op sommige standen, die heb ik ook. Welke Engl heeft hij dan?

Screamer 50 combo. Ik vind persoonlijk het lead kanaal van de screamer 100 keer beter klinken dan de pedaaltjes.

marc_o
19 juli 2010, 22:46
Screamer 50 combo. Ik vind persoonlijk het lead kanaal van de screamer 100 keer beter klinken dan de pedaaltjes.

Ah ja, die ken ik. Nou daar zou ik met drivepedalen ver vandaan blijven.
Denk dat je gelijk hebt, gewoon hup die versterker in, dat is bij dingen het best, afgezien van kleuring zoals chorus en wat je maar wilt.

marc_o
19 juli 2010, 22:47
ik vind het niet belangrijk dat het geen hi-gain amp is, daar is ie niet voor bedoeld. daarintegen is een lekkere crunch wel erg welkom natuurlijk of een vette mid-drive a la gilmour...

verder zal ik toch om een leuke gilmour sound te krijgen een overdrive en fuzz moeten gebruiken en ik neem toch aan dat je deze gewoon vóór de pre-amp kunt plaatsen? ik ga er vanuit dat als je een degelijk clean geluid hebt, dat je met pedalen toch goed je sound kunt kleuren?

anyway, morgenavond om 19.30 uur heb ik een afspraak en daarna zal ik zeker hier ff inhaken met een klein verslagje. in ieder geval bedankt voor de reacties tot zover. klinkt veelbelovend.

groeten Pasqual.

Denk dat je het wel gaat redden, maar neem zeker ook een fuzz mee als je er eentje hebt en luister goed of je het wat vindt.

Veel succes en testplezier.

pasqual
20 juli 2010, 22:05
nou, ik heb 'm uitgebreid getest en vervolgens gekocht. ik was vrijwel meteen onder de indruk van het cleankanaal. een mooie volle klank. klonk erg mooi met een delay in de effectsloop. de reverb wat er op zit is ook erg mooi en bruikbaar.
momenteel draait de versterker op half vermogen ( 50 watt-2 eindbuizen ) wat me eigenlijk verbaasde omdat de amp erg clean bleef op repetitie volume. ik weet nog niet of ik de overige 2 EL-34's er nog bij ga zetten. het leadkanaal is ook erg lekker: iets minder bassig als het cleankanaal maar plenty of scheur imo. geen echt high-gain maar toch zeker 80's hardrock. een mesa achtige vervorming. uiteraard moet ik nog heel wat tweaken maar in de basis een lekkere amp. ik ben er in ieder geval blij mee. de versterker is pas nog weggeweest voor onderhoud: nieuwe buizen + bias, een reparatie van een breuk in een soldering en 1 of 2 elco's vervangen. de rekening heb ik ook meegekregen. het is wel een degelijk gebouwde behuizing, wat ook het gewicht verklaard: 26 kg. maar nog altijd 11 kg lichter als mijn valveking 212;).

anyway: zondag gaat ie eens al the way in de oefenruimte.

groeten Pasqual.

marc_o
20 juli 2010, 23:05
Tof hoor, proficiat met je nieuwe versterker.
Wat kun je zoal met een footswitch schakelen eigenlijk?

Ik neem aan, kanalen en reverb, maar kun je nog meer schakelen?

Fireburst
21 juli 2010, 11:20
Ik neem aan, kanalen en reverb, maar kun je nog meer schakelen?

Clean/Lead, Lead boost en reverb.


Proficiat en veel plezier er mee !

pasqual
21 juli 2010, 19:42
dank u, dank u, en inderdaad: wat Fireburst al zei. hoewel je dan een footswitch nodig hebt met 2 kabels en die heb ik niet. ik ga gebruik maken van een 2 knops footswitch met een stereo plug en dan kan ik inderdaad clean/lead schakelen en clean/lead-boost.

groeten Pasqual.

pasqual
21 juli 2010, 22:47
nog ff een vraagje:

omdat er maar 2 eindbuizen in zitten ben ik toch maar ff de zoekfunctie gaan gebruiken. de antwoorden over het nut ervan verschillen nogal, maar het komt er op neer dat er meer nadelen aan kleven als voordelen: -de trafo draait maar op half vermogen dus mis je een bepaald "mojo" wat voor de amp bedoeld is. -de speaker outputs moeten qua impedantie verdubbeld worden ( 4 ohm = 8 ohm ). - verschil in volume en klank is nihil.

de vraag: als ik een matched pair van het zelfde type er bij koop, moet de amp dan weer opnieuw gebiasd worden? lijkt logisch van wel, maar ik weet zelf niet of het afstellen van de bias verschilt bij 2 of 4 buizen.

groeten Pasqual.