PDA

View Full Version : ampeg svt 2 brom



ThomasR
18 juli 2010, 21:02
hallo

Ik heb een Ampeg SVT 2 binnen gekregen met brom en soms popt de standby schakelaar heel fel wanneer er naar standby geschakeld wordt. Ook valt hij heel af en toe eens uit en wanneer hij dan naar standby schakelt en terug dan gaat hij terug. Iemand enig idee? De brom gaat niet mee met de volumeschakelaar, dus moet het ergens in de voeding of de eindtrap zitten. Op het eerste zicht (visueel) geen kapotte elko's, moet nog eens nameten op lekkende elco's maar dit is echt een pain in the ass om aan te werken... Ook de eindbuizen kunnen deze brom veroorzaken maar die wil tot het laatst uitsluiten omdat ik anders een sextet voor niets kan bestellen... Op het schema ook gezien dat er een tijdvertraagende relais zit bij de schakelaar deze zou misschien ook een bron van problemen kunnen zijn, kan ik daar iets aan uitmeten?.

THomas

GretschGuy
18 juli 2010, 21:29
Die 'pop' kan het plotseling opladen van de elco's zijn. Bij Blackface Fenders hoor je dit altijd. Omdat de primaire elco's voor de standby zitten. De 'pop' is dan de ontlading van de primaire elco's, die de andere elco's opladen.

Ik geloof (weet 't allemaal niet meer zeker) dat de SVT niet zo in elkaar zit. Wel 'n solid state gelijkrichter, die de elco's waarschijnlijk ook snel oplaadt. De primaire zal wel 'n hoge waarde hebben (100uF of meer?). Wordt snel opgeladen (relais zit misschien tussen primaire en andere elco's?) en ontlaadt zich meteen weer om de andere elco's op te laden. Hoeft allemaal niet zorgelijk te zijn.

Als de brom ook constant dezelfde frequentie heeft, werken de elco's waarschijnlijk toch niet meer optimaal. Daarvoor hoeven ze niet te lekken. Vooral 'n amp met zo'n hoog vermogen (die bovendien 'moeilijke' lage frequenties moet weergeven) is daar erg gevoelig voor. Hoe oud zijn ze? Bij regelmatig gebruik so-wie-so 'n goed idee om ze eens per 5 of 6 jaar te vervangen.

ThomasR
18 juli 2010, 21:42
de amp is zo een 20 jaar oud en nog nooit gedaan dus dit zou wel eens kunnen maar kan ik dit niet nameten dat het effectief zo is? want stel dat ik alle elco's vervang en dat het dan toch de buizen zijn...

GretschGuy
18 juli 2010, 23:03
Ik weet natuurlijk niet wat je met de eigenaar hebt afgesproken.

Je kan de capaciteit van de elco's meten. Maar da's ook geen 100% zekerheid. Elco's die bij meting de juiste waarde vertonen, kunnen toch niet meer in staat zijn de enkelstroom goed te filteren. Kan je de frequentie van de brom meten? 50Hz of 100Hz = zit in de voeding.

Heb je geen buizentester? Of 'n andere amp om de buizen in te testen? Je kan in elk geval checken of ze microfonisch zijn (kan ook brom veroorzaken). Aanzetten met alle buizen in positie, volume open, even warm laten worden en alle buizen (pre en power) aantikken met 'n potlood ofzo. Tikken in speaker hoorbaar = microfonisch.

Misschien kan je ook met de eigenaar afspreken om de elco's so-wie-so te vervangen? Kost in elk geval heel wat minder dan de buizen.

ThomasR
19 juli 2010, 15:28
Heb de instelstromen van de buizen ook nog eens gemeten en bij 1 buis is deze 0.1 mA. Wat moet ik hier nu van maken? Dat er een buis kapot is alhoewel er nooit geklaagd is van vermogenverlies of zo...

THomas

cluseau
19 juli 2010, 16:01
Heb de instelstromen van de buizen ook nog eens gemeten en bij 1 buis is deze 0.1 mA. Wat moet ik hier nu van maken? Dat er een buis kapot is alhoewel er nooit geklaagd is van vermogenverlies of zo...

THomas

yep, als de spanningen gelijk zijn maar de buis trekt nauwelijks stroom dan issie kaduuk.

Heb eens een Fender Twin rev in reparatie gehad om zomaar eens na te kijken. Verder geen klachten hoor, amp werkte gewoon naar volle tevredenheid volgens de gebruiker. Twee van de vier eindbuizen waren buiten gebruik en de eindtrap produceerde nog maar een kwart van zijn vermogen. Dit had de klant dus niet in de gaten he!

Frans.

nico verduin
19 juli 2010, 21:55
yep, als de spanningen gelijk zijn maar de buis trekt nauwelijks stroom dan issie kaduuk.

Heb eens een Fender Twin rev in reparatie gehad om zomaar eens na te kijken. Verder geen klachten hoor, amp werkte gewoon naar volle tevredenheid volgens de gebruiker. Twee van de vier eindbuizen waren buiten gebruik en de eindtrap produceerde nog maar een kwart van zijn vermogen. Dit had de klant dus niet in de gaten he!

Frans.
En waarschijnlijk gelijk de reden van de brom....