PDA

View Full Version : Clicktrack



Steven Otto
18 juli 2010, 20:22
Ik lees dat het voor sommige drummers de grootste nachtmerrie is, maar wat is het nou precies? Is echt alleen een metronoom die meespeelt?

Luke-wannabe
18 juli 2010, 20:45
Het is gewoon een metronoom inderdaad. En of het een nachtmerrie voor een drummer is hangt er vanaf of je er mee kunt spelen. Dat moet je wel echt oefenen zeg maar. Je kunt dat niet zomaar.

fivelastwords
18 juli 2010, 21:52
Voor veel drummers is het naar, want als je er precies op speelt, dan hoor je hem niet, aangezien de tikken dan samen vallen met je eigen klappen. Als je er naast gaat begin je hem te horen, dus je zit als drummer constant te corrigeren. Maar goed, sommige drummers vinden het juist heerlijk. Truc is, dat je hem als richtlijn moet gebruiken en niet als heilige waarde. Beetje sturen in de richting waar je moet zitten en niet te bang zijn er een beetje af te lopen.

bert k
18 juli 2010, 22:23
Als je in je eentje de drumpartij inspeelt is er niks aan de hand, dan lukt dat wel. Als je met de hele band tegelijk speelt, wordt het vaak een zooi, omdat iedereen op de click probeert te spelen en niet op de drummer. Als je het dan zonder click terughoort, schrik je je dood. De oplossing is dat de drummer de enige is die de click hoort, maar dat is dus best lastig. Veel oefenen.

Steven Otto
18 juli 2010, 22:43
ah oké. bedankt.

Han S
19 juli 2010, 09:45
Ik vergelijk het spelen met een click altijd met zwemmen, als je het kunt gaat het vanzelf, kun je het niet dan verzuip je binnen een paar meter van de kant.

beruk
19 juli 2010, 09:48
Ehhm,... een beetje een noob vraag denk ik, maar waarom zou je zoiets als een click track nodig hebben? Of zijn er musici zónder maatgevoel?
Wikipedia citaat:

A click track is a series of audio cues used to synchronize sound recordings, often to a moving image. The click track originated in early sound movies, where marks were made on the film itself to indicate exact timings for musicians to accompany the film. It can be thought of as a recording of a metronome in that it serves a similar purpose.
Hier kan ik nog wel wat mee, maar verder?

fivelastwords
19 juli 2010, 10:07
In sommige genres is het de bedoeling zo strak mogelijk op een click te zitten, dat is er een beetje ingeslopen door de jaren heen. Daarnaast heb je acts, waarbij een deel van de muziek meeloopt als backing track. Dan moet je dus strak op die backing track blijven spelen. Vandaar dat een band daarom kan kiezen de drummer met click te laten spelen. In sommige genres is het dan weer totaal not-done een click te gebruiken, omdat het de live-feel kapot kan spelen.

EuroCinema
19 juli 2010, 10:16
Wat Five Words zegt. Wij behoren tot de laatste "feel"-categorie. Wil je de hele boel er gewoon als een bandje opzetten, dan vind ik dat fijner zonder click. Voor je het weet ga je partijen om die 1-2-3-4 heen spelen. Er staat trouwens ook nergens in een Heilig Boek dat het tempo niet een heel klein beetje mag fluctueren. Stiekem kan dat wel eens helpen om een nummer mooi op te bouwen, een heel lichte stijging van tempo als het energieker wordt of een bpm-etje minder in het softe tussenstuk. :sssh: Als het maar niet al te hoorbaar gebeurt.

guhlenn
19 juli 2010, 10:23
zijn er musici zónder maatgevoel?

Ja. Heel veel. Of dat musici zijn of dat ze zich musici noemen, is de vraag :). Je hoort een clicktrack wel degelijk onder het spelen, maar de truuk is dat ie pas opvalt als je niet hetzelfde tempo hebt als de click.

beruk
19 juli 2010, 10:26
Helder, dank heren!

bert k
19 juli 2010, 12:09
Bijzondere clicksituatie; ik zat ooit in Sleepwalkers, wat in wezen een gitaar/zang duootje was. Niet echt clickmuziek, we gingen tamelijk vrij met het tempo om. Maar toen we een cd opnamen hadden we een paar keer een rare situatie. Nummer had een stop na een couplet, waarna na een paar tellen stilte de zang weer inzette, en direct daarop ook de gitaar. Live echt geen probleem, maar in de studio namen we de zang apart op. Dus voor de gitaarpartij moest ik de stop uittellen en alleen inzetten. Voor de zangeres was dat een hele lastige klus om alleen zomaar de zang in te zetten en dan precies op de gitaar uit te komen. (Het couplet daarvoor vertraagde wat, dus gewoon doortellen was geen optie.)
De oplossing was precies op de stop een click te starten die we als gids gebruikten voor de inzet. En daarna weer vrolijk zonder click verder.

EuroCinema
19 juli 2010, 13:07
Ehhm,... een beetje een noob vraag denk ik, maar waarom zou je zoiets als een click track nodig hebben? Of zijn er musici zónder maatgevoel?
Ja, maar die kunnen zeker niet met een click meespelen!

Steven Otto
19 juli 2010, 13:09
Dus als ik het goed begrijp:
Als je thuis gewoon met een metronoom kan meespelen, moet een clicktrack in de studio geen probleem zijn?

Han S
19 juli 2010, 13:09
@ Bert

Ik doe dat regelmatig achteraf als dit probleem zich voordoet. Je zet een sequencer sync en met een keyboard zet je vier klikjes of percussiegeluidjes ergens op die plek neer. Die schuif je dan precies naar de goede plek en klaar is Arie. En ja, dat gaat ook met een taperecorder en een oude Atari.

Luke-wannabe
19 juli 2010, 13:49
En dat rijmt ook nog eens :D

showband
19 juli 2010, 14:03
Een click kan ook nuttig zijn bij "echte" muzikanten hoor.

Eenvoudig voorbeeld: Als je een clicktrack mee hebt lopen kun je zorgen dat je delay uit zichzelf precies in de maat meeloopt en tijdens de solo "vanzelf" harder in de mix gaat.

Met een clicktrack kan je mix en effectsettings automatiseren. Je kan als band per nummer best extreme sounds gaan gebruiken, omdat de computer alle synthesizer / el-drums/ gitaarpedal/ baseffecten en zangeffecten voor je switched. Dan wordt het geen zooi want de boel is gewoon in de oefenruimte goed op elkaar afgestemd.

Zelfs je lichtset kan dan precies mee gaan doen in je set.

Dat kost weinig en kan echt een prachtige bandshow maken. Ik heb dat eind jaren tachtig gedaan en als in je band alle koppen op dat gebied een kant op gaan kun je onvoorstelbaar mooie dingen doen waar normaal alleen topacts mee kunnen komen. Terwijl je gewoon live staat te spelen.

bert k
19 juli 2010, 15:24
Dat snap ik niet. Al die automatiseringen wel, maar daar heb je toch geen clicktrack bij nodig? Dat kan je aan iedere meersporenrecorder syncen, met de midi-clock. Of begrijp ik je verkeerd?

showband
19 juli 2010, 17:25
"maar daar heb je toch geen clicktrack bij nodig? Dat kan je aan iedere meersporenrecorder syncen, met de midi-clock"

Klopt in de studio is dat makkelijk te doen, maar live normaal niet.
Je moet je klik namelijk aan een live spelende band syncen wat veel moeilijker is. (niet onmogelijk trouwens maar dat terzijde) De computer moet in dit geval sync met de live gespeelde muziek lopen, niet sync met een recorder die elke keer hetzelfde is.

Als je drummer live met klik speelt, dan speelt de band synchroon aan de klok van de computer. Precies andersom dus. Het is dan aan de band om te beslissen wat ze daarmee doen.
-Playback-tracks "dan joe R tsjietin" Live. net als U2 ;-)
-of je gebruikt de computer om stomme klusjes op te knappen zoals op je booster drukken. Precies op het juiste moment als jij met de wireless gitaar net die blondine op de voorste rij staat te versieren met een briljante solo in gedachte.

bert k
19 juli 2010, 17:57
Aha, ik had niet begrepen dat je over live sprak, ik dacht idd in studiotermen.

Luke-wannabe
19 juli 2010, 18:16
Haha dat lijkt me ook te gek, ja. Zo'n super tighte show spelen!

guhlenn
20 juli 2010, 10:31
Dat voordeel is denk nog veel groter dna in de studio. Maar om dat toe te passen is wel wat lastiger dan een click in de studio. Ik ben er al een tijde over aan het denken, je kan dan nl. ook grafische animaties triggeren: erg vet!

EuroCinema
20 juli 2010, 13:57
Heb je dan wel opties om bepaalde stukken een variabele lengte te geven? Zelfs als je een strakke show hebt en niet veel improviseert, lijkt me dat je soms stukken aanpast aan de sfeer in de zaal en de reacties uit het publiek toch?

LaszloVersteeg
20 juli 2010, 15:03
Een click kan ook nuttig zijn bij "echte" muzikanten hoor.

Eenvoudig voorbeeld: Als je een clicktrack mee hebt lopen kun je zorgen dat je delay uit zichzelf precies in de maat meeloopt en tijdens de solo "vanzelf" harder in de mix gaat.

Met een clicktrack kan je mix en effectsettings automatiseren. Je kan als band per nummer best extreme sounds gaan gebruiken, omdat de computer alle synthesizer / el-drums/ gitaarpedal/ baseffecten en zangeffecten voor je switched. Dan wordt het geen zooi want de boel is gewoon in de oefenruimte goed op elkaar afgestemd.

Zelfs je lichtset kan dan precies mee gaan doen in je set.

Dat kost weinig en kan echt een prachtige bandshow maken. Ik heb dat eind jaren tachtig gedaan en als in je band alle koppen op dat gebied een kant op gaan kun je onvoorstelbaar mooie dingen doen waar normaal alleen topacts mee kunnen komen. Terwijl je gewoon live staat te spelen.

Daar kan je live inderdaad hele gave dingen mee doen! Ben nu met de band bezig om met clicktrack te gaan spelen, en daardoor zijn er dus deuren opengegaan w.b. samples, licht, video enzo.

HaroldA
20 juli 2010, 16:05
Wij gaan volgende week de studio in en er is besloten ditmaal niets met clicktrack te doen. De vorige plaat is helemaal met click opgenomen en is zo dood als een pier.

Voor strakke metal is een clicktrack bijna verplicht, maar als je een beetje gevoel in je muziek wil leggen zou ik het niet doen.

interessander
20 juli 2010, 16:32
Wij gaan volgende week de studio in en er is besloten ditmaal niets met clicktrack te doen. De vorige plaat is helemaal met click opgenomen en is zo dood als een pier.

Voor strakke metal is een clicktrack bijna verplicht, maar als je een beetje gevoel in je muziek wil leggen zou ik het niet doen.

Bedoel je dan dus ook alle gitaar en bas tracks met een click?

Ik hoor ook liever Pete Sandoval die als een beest tekeer gaat -en daar niet altijd even strak bij is- op World Downfall van Terrorizer dan de meeste moderne metal CD's met dichtgetimmerde drumtracks.

Ik heb zelf zowel met de hele band als los van elkaar en dan met en zonder clicktrack opnames gemaakt en alles heeft zo zijn eigen voor- en nadelen qua gemak, efficientie en uiteindelijk resultaat qua sound en strakheid.

Bij sommige stukken hoor je liever een click meelopen en wil je het zo strak mogelijk hebben, bij andere weer liever een drumtrack (al dan niet met click opgenomen) omdat je dan meer aandacht kan besteden aan de accenten.

Los hiervan oefen ik thuis in ieder geval vaak met een metronoom of een geprogrammeerde drumtrack omdat het sowieso een goede manier is om consequent te laren spelen en goed op tempo te blijven.

HaroldA
20 juli 2010, 16:40
Bedoel je dan dus ook alle gitaar en bas tracks met een click?

Drummer met klick op koptelefoon en de rest van de band speelt in op de drummer. Bij complexe stukken of stukken waar de drums niet continue door lopen kun je de click ook aan de muzikanten laten horen ipv alleen de drummer.

Doods en saai, tenzij je 100% strak wil zijn. Wij willen sfeer en gevoel vastleggen, dan is er geen ruimte voor een clicktrack.

interessander
20 juli 2010, 16:47
Drummer met klick op koptelefoon en de rest van de band speelt in op de drummer. Bij complexe stukken of stukken waar de drums niet continue door lopen kun je de click ook aan de muzikanten laten horen ipv alleen de drummer.

Doods en saai, tenzij je 100% strak wil zijn. Wij willen sfeer en gevoel vastleggen, dan is er geen ruimte voor een clicktrack.

Ja die click is inderdaad wel handig voor als je stukken hebt zonder drum of intro's.

Maar wat grappig is dat we er achter kwamen dat je ook met een click toch nog heel andere resultaten krijgt. Normaal gezien neem ik alle ritme tracks op, maar de drummer (tevens gitarist, niet dat hij niet kan spelen) had ook een stuk ingespeeld, op dezelfde click.
Je hoort duidelijk dat het anders (dus niet per se beter/slechter) klinkt omdat we gewoon een verschillende timing hebben, dus een click hoeft niet naar mijn mening niet te betekenen dat alles daarmee ook direct vastligt qua timing, zo zwart/wit zie ik het niet.

Edit @Harold: Ik kan me trouwens voorstellen dat bij de muziek die jij speelt, en dan vooral de langzamere stukken, het juist vervelend is om een click te hebben.

guhlenn
20 juli 2010, 17:13
Drummer met klick op koptelefoon en de rest van de band speelt in op de drummer. Bij complexe stukken of stukken waar de drums niet continue door lopen kun je de click ook aan de muzikanten laten horen ipv alleen de drummer.

Doods en saai, tenzij je 100% strak wil zijn. Wij willen sfeer en gevoel vastleggen, dan is er geen ruimte voor een clicktrack.

Je bedoelt: doods en saai, omdat we er niet mee om kunnen gaan.

Daarmee zeg ik overigens niks over je instrument beheersing.

HaroldA
20 juli 2010, 17:16
Daarmee zeg ik overigens niks over je instrument beheersing.

Onze drummer is zeer capabel met een clicktrack hoor! Het past gewoon niet bij onze muziek.

Luke-wannabe
20 juli 2010, 17:16
Ik dacht Harold het over helemaal zonder clicktrack had. Maar de drums werden dus wel met click opgenomen en de rest speelt op de drummer in? Zo word het volgens mij best vaak gedaan. Wij hebben onze plaat zo ook opgenomen.

EuroCinema
20 juli 2010, 19:49
Drummer met klick op koptelefoon en de rest van de band speelt in op de drummer. Bij complexe stukken of stukken waar de drums niet continue door lopen kun je de click ook aan de muzikanten laten horen ipv alleen de drummer.

Doods en saai, tenzij je 100% strak wil zijn. Wij willen sfeer en gevoel vastleggen, dan is er geen ruimte voor een clicktrack.

Eens (al kan een drummer als Phil Martin ook met click grooven als de ziekte). Sowieso: als je allemaal ritmisch in orde bent en je kent je stukken, gaat strak spelen vanzelf. Schort het aan 1 van die dingen, dan ga je dat niet op het moment supreme opeens oplossen door een metronoom op je koptelefoon te zetten. Dan ben je als band ofwel nog niet klaar voor de studio, ofwel je moet je rommeligheid goedmaken met een enorm enthousiasme/energie (zoals de betere oude punkbands).

bert k
21 juli 2010, 00:18
Ik heb veel muziek gespeeld waar gewoon tempovariatie in zat, dat kan je echt niet met klik opnemen. Heeft niks met strak of niet strak te maken, maar met regelmatig versnellen of vertragen.

showband
21 juli 2010, 09:00
een click is een instrument als een zaag of een 3D-electrische zaagbank.

Je kan er weinig mee, je hebt geavanceerde versies.

tempowisselingen, variabele songlengte? ja dat kan. Alleen dan schiet je soms het doel voorbij.

Als de muziek er slechter door gaat klinken? Gewoon niet doen! Maar dat ligt niet aan de hamer.... dat ligt aan de timmerman!

Robert H
21 juli 2010, 09:52
Voor veel drummers is het naar, want als je er precies op speelt, dan hoor je hem niet, aangezien de tikken dan samen vallen met je eigen klappen. Als je er naast gaat begin je hem te horen, dus je zit als drummer constant te corrigeren.

Een click in kwarten werkt inderdaad voor geen meter. Die valt immers precies onder de kick en de snare, althans in 99% van de gevallen. Tegen de tijd dat je als drummer die click echt gaat horen, is het al te laat. Dan zit je er al flink naast en moet je ernstig gaan bijsturen. Onnodig te zeggen dat zelfs een leek dan hoort dat er iets niet helemaal lekker zit.

Een goeie click is het halve werk. Bijvoorbeeld eentje die bestaat uit achtsten die om-en-om een ander soundje hebben. Bijvoorbeeld met een bescheiden cowbell: "ting tong ting tong ting tong".... De drummer zal de eerste achtste niet tot nauwelijks horen. De tweede achtste zal hem daarentegen ongemerkt in de pas houden, hij kan er als het ware tegenaan leunen. Je merkt op een gegeven moment niet eens meer dat 'ie er is en toch blijf je strak.

In de studio kiezen sommige drummers zelfs voor een complete percussiepartij als click (conga's, tamboerijn, shakers, cowbells, agogo's, etc.). Eentje die uiteindelijk niet op de plaat komt, maar wel de drummer in de juiste feel laat komen. Charlie Watts (Stones) heeft zelfs dingen ingedrumd terwijl hij keiharde hiphop-beats op z'n koptelefoon had. In principe maakt het natuurlijk niet uit, zolang het resultaat maar natuurlijk en strak klinkt!

Ik speel in een Top100-band en er loopt bij ons af en toe ook wel iets mee *ontwijkt tomaten*. Geen complete arrangementen maar enkel de zaken waarvoor we even handen tekort komen. Denk aan percussie, samples, rare effectjes, etc. Onze drummer is op die momenten dus aangewezen op een clicktrack, iets waar hij gelukkig helemaal geen problemen mee heeft. Sterker nog: hij speelt bepaalde nummers uit het repertoire met click terwijl het helemaal niet nodig is. Er loopt in die nummers helemaal niets mee maar hij doet het dan puur omdat 'ie het zelf relaxed vindt. In principe heeft de rest van de band ook beschikking over die click via de monitortafel, maar bijna iedereen heeft dat ding inmiddels al weer uit staan. Wij volgen gewoon net als anders de drummer en eerlijk gezegd merk ik het verschil met de klikloze nummers helemaal niet...

guhlenn
22 juli 2010, 08:57
Onze drummer is zeer capabel met een clicktrack hoor! Het past gewoon niet bij onze muziek.

Maar ik zie toch dat het niks zegt over instrument beheersing? Hij si echter niet zeer capabel met clicktrack, want dan zouden jullie er geen last van mogen hebben (of hij is zeer capabel in doods en saai spelen ;) ). Een drummer die met click kan spelen klinkt met click niet anders dan zonder click (nou ja, hoogstens strakker). Daarnaast is ook een click maken een kunst, hij moet dienen, niet dwingen. En maat en tempo wisselingen kan je inbouwen. Al ben ik het eens met Showband dat dat meestal het doel voorbij schiet.

HaroldA
22 juli 2010, 09:45
Hij is echter niet zeer capabel met clicktrack, want dan zouden jullie er geen last van mogen hebben (of hij is zeer capabel in doods en saai spelen ;) ).

Ik geloof niet dat jij het recht hebt om via het internet te bepalen dat hij niet met een clicktrack overweg kan. Zeker niet nadat ik ook nog eens gezegd heb dat dat voor onze muziekstijl gewoon een slecht idee is. Des te strakker des te saaier, het is ten slotte geen pop of strakke metal.

En waarom zou je 'leven' (vloeiende tempo wisselingen) in je clicktrack aanbrengen? Dan kun je net zo goed zonder spelen, zoals wij doen.

guhlenn
22 juli 2010, 10:07
En zelfs met disclaimer blijken de tenen te lang. Luister, wat mij het recht geeft is gezonde logica: als het met click doos en saai klinkt dan ga je niet 'zeer capabel' met de click om.

Whatever, het is weer gekwetste ego tijd. Kom kom, je bent toch geen meisje en ik heb ook niet over je my little pony gepist. Als het niet voor je werkt werkt het niet voor je, that's all, maar het is echt niet zo dat alle stoner zonder click moet omdat het anders doods en saai klinkt.

'En waarom zou je 'leven' (vloeiende tempo wisselingen) in je clicktrack aanbrengen? Dan kun je net zo goed zonder spelen, zoals wij doen. '

Nou dat zeg ik. Er zijn wel redenen om dat te doen, maar meestal is het zinloos. Het doel heiligt idg zeker de middelen, dus je hebt helemaal gelijk.

Han S
22 juli 2010, 10:53
Je kunt er over lullen tot je blauw ziet, maar het ligt helemaal aan de muziek zelf en de muzikanten of je wel of geen click moet gebruiken. Als een drummer van zichzelf niet strak kan spelen zal een click de boel alleen maar erger maken.

Ik heb een CD opgenomen met een van de beste bluesbands van dit land en elk nummer is ingespeeld met een click. De drummer had daar zijn eigen apparatuur voor dus daar had ik geen bemoeienis mee en ik heb die click ook niet gehoord. Maar de band speelde zoveel mogelijk alles tegelijk in en alleen de drummer hoorde de click. Als je die CD beluistert vind je daar helemaal niets van terug, gewoon een prima groove en helemaal nergens statisch gespeeld.

Als iemand als Hans Eykenaar een click op zijn harses krijgt zal hij gewoon prima spelen. Dat komt omdat de man dat gewend is en ongeveer in de studio woont.
Maar ga je een onervaren drummer die dat nog nooit heeft gedaan vermoeien met een click, dan zul je merken dat hij alleen maar onstrakker en slechter gaat spelen.

De keus is aan jou en als een studiotechicus jou die click opdringt dan snapt die er ook weinig van.

bert k
22 juli 2010, 14:15
Toch is veel muziek naar mijn idee niet geschikt voor click. Grooven of niet, je tempo blijft gewoon gelijk. Als ik ergens wil vertragen of versnellen heb ik niets aan een click. Het is een raar dogma in de popmuziek dat het tempo nooit mag veranderen, maar ik doe dat graag en vaak. Als je dan roept dat het technisch onvermogen is als je niet met een click werkt, heb je geen idee waar het over gaat.

Steven Otto
22 juli 2010, 14:27
Toch is veel muziek naar mijn idee niet geschikt voor click. Grooven of niet, je tempo blijft gewoon gelijk. Als ik ergens wil vertragen of versnellen heb ik niets aan een click. Het is een raar dogma in de popmuziek dat het tempo nooit mag veranderen, maar ik doe dat graag en vaak. Als je dan roept dat het technisch onvermogen is als je niet met een click werkt, heb je geen idee waar het over gaat.

Waarom niet?

bert k
22 juli 2010, 15:17
Als ik langzamer ga spelen, moet de click ook langzamer gaan, en dat doet een click nou eenmaal niet.

showband
22 juli 2010, 15:18
toch zullen metronomen, dirigenten, tab-tempo buttons, e.d. ergens een functie moeten hebben.

Anders zou niemand ze gebruiken.

een clicktrack is een tool. Net als een schoef. Of een click toepasbaar is kun je niet aan een soort muziek ophangen. Dat is onzin.
Het gebruik van een schroef hangt van de meubelmaker af. Die kan met lijm, zwaluwstaarten, pen-gat EN schroeven werken. Het feit dat ie stoelen maakt is daarbij niet de factor, maar zijn aanpak en voorkeur. Zo kun je ook dweilorkesten vinden die met click hebben opgenomen. En speedmetalbands die zonder spelen. De stijl doet niets ter zake.

De keuze kan volledig rationeel gebeuren. "klinkt het goed?" "behaal ik er een resultaat mee wat ik wil?"

Ik ken ook muzikanten die met "authentieke instrumenten" opnemen. Of die afwijken van A440Hz stemming... zelfs gewoon vals zijn enz.

Er zijn ook muzikanten die met droge ogen stellen dat je geen psychedelische muziek kan maken zonder drugs te gebruiken. ;-)

"Als ik langzamer ga spelen, moet de click ook langzamer gaan, en dat doet een click nou eenmaal niet. "
De meest gebruikte reden om een click te gebruiken is te voorkomen dat je langzamer gaat spelen... ;-)
Overigens is je bewering niet waar. Het hangt er vanaf waar je aan synchroniseert. Dat kan ook jouw partij zijn. De click zorgt dan dat de rest van de band net zo ver uit de maat speelt als jij. Prima toch? Als de muziek, en dus niet alleen jouw partij, sneller of trager moet gaan op bepaalde punten doet een goede click dat gewoon. Dat is oud nieuws. Ook volgt ie maatsoortwijzigingen, accentindelingen en verder alles wat je WIL dat ie doet. Maar dat is aan de gebruiker..

Steven Otto
22 juli 2010, 15:21
In Reaper, bijvoorbeeld is dat in te stellen mčt geleidelijke overgang.

heb ik 'nu geen idee waar het over gaat' of interpreteer ik je post verkeerd?

HaroldA
22 juli 2010, 15:27
toch zullen metronomen, dirigenten, tab-tempo buttons, e.d. ergens een functie moeten hebben.

Zeker! Die kunnen bijdragen aan een goed maatgevoel (van de drummer) en zorgen er dus uiteindelijk voor dat je ook zonder zijwieltjes goed en strak kunt drummen/spelen! :ok:

guhlenn
22 juli 2010, 15:31
Nee hoor, dat klopt, maar ik denk dat Bert bedoeld dat ie dat niet op voorhand wil vastleggen. Daar valt iets voor te zeggen.

guhlenn
22 juli 2010, 15:33
Zeker! Die kunnen bijdragen aan een goed maatgevoel (van de drummer) en zorgen er dus uiteindelijk voor dat je ook zonder zijwieltjes goed en strak kunt drummen/spelen! :ok:

Maatgevoel?

Overigens 'zonder zijwieltjes' is nogal suggestief, of niet? Is een orkest met dirigent aan het spelen met zijwieltjes dan?

HaroldA
22 juli 2010, 15:36
Maatgevoel?

Overigens 'zonder zijwieltjes' is nogal suggestief, of niet? Is een orkest met dirigent aan het spelen met zijwieltjes dan?

Een orkest bestaat doorgaans uit iets meer personen dan een gemiddeld bandje. Ook heeft een band al een dirigent: de drummer.

bert k
22 juli 2010, 15:42
Nee, zijwieltjes is neerbuigend. Een click is een prima gereedschap al je het tempo helemaal vast wilt leggen. Maar niet als je wilt varieren. Om een voorbeeld te geven, ik vind het soms mooi om een rustig couplet in een wild nummer net wat langzamer te doen. Of de spanning op te voeren door geleidelijk iets te versnellen. Dat zal je best wel in een click kunnen zetten, maar dat doe ik veel liever op gevoel, dat gaat prima.
Die dirigent voor een orkest doet precies hetzelfde, die speelt ook niet als een metronoom.

HaroldA
22 juli 2010, 15:48
"Zijwieltjes" klinkt inderdaad iets te negatief, maar het is wel een methode om niet van een geijkte lijn af te wijken.

EuroCinema
22 juli 2010, 22:51
Nee hoor, dat klopt, maar ik denk dat Bert bedoeld dat ie dat niet op voorhand wil vastleggen. Daar valt iets voor te zeggen.
+1, zeker als het om live gaat. In sommige nummers spelen wij de ene keer een vertragend einde, de andere keer eentje strak in de maat. Kwestie van oogcontact. Ook tempo kan varieren: op zondagmiddag in een jazztent spelen we hetzelfde nummer relaxter dan op vrijdagavond op een funkfestival. (maar ik snap ook wel dat dit niet opgaat als je 11-koppig Borsato-covers staat te spelen!)

guhlenn
23 juli 2010, 08:10
Als we dit allemaal optellen, lijkt de conclusie toch gerechtvaardigt dat een echt goede drummer feitelijk geen click nodig heeft, maar er ook geen last van mag hebben (mits ie geen variatie wil doorvoeren)? En daarmee is een click niks anders dan een synchornisatie manier?

Han S
23 juli 2010, 10:09
Merkwaardig hoe mensen langs elkaar heen kunnen denken. Ik kan me helemaal vinden in de motivering van Bert. Bij de meeste muziek mag er een wave zitten in het tempo, bij het ene couplet wat meer nadruk en iets minder tempo, bij het zoveelste refrein iets meer snelheid. En met een click zit je kwa tempo gewoon vast.

Vreemd ook dat mensen denken dat het met een click allemaal beter wordt, het tegendeel is waar, alleen de allerbesten kunnen creatief met een click omgaan, dus doe het maar liever niet als je het niet 100% beheerst. Bovendien is het alleen leuk bij strakke muziek waar het tempo constant moet blijven, marsmuziek bijvoorbeeld. :D

guhlenn
23 juli 2010, 11:13
Zoals Rammstein...

Links 2, 3, 4, links!

showband
23 juli 2010, 11:23
ik ben zeker geen voorstander van clicktracks, en gebruik het met de band al bijna 15 jaar niet meer. Omdat het niet nodig is. Maar datzelfde geldt voor een gitaarversterker. Een DI werkt ook als je het goede doosje ervoor plakt. Daar zul je op dit forum gek genoeg weinig handen voor op elkaar krijgen ;-)

Voor live ligt er bij ons vlak bij de drums een doosje met een ledje op 120BPM waarmee we zo nu en dan kunnen kijken of we niet erg snel aan het spelen zijn door de adrenalinerush. Dat geeft rust in de tent. Voor de rest drukken we zelf de knoppen wel. Dat werkt gewoon vele malen sneller.

Maar je kan zeker voor/achter/tegen de klok aan spelen. En op die manier alleen de grote lijn uit een click halen zonder dood teutoonse beats te spelen. Mooi zwevend over de telling.

als jazz of funkbandje kun je er gewoon op los spelen en er is niets mis mee. Een click opzetten voegt bijna nooit iets toe. Tot het moment dat je a la prince een gigantische show erbij gaat doen. Dat is zowat niet te managen zonder computerassistentie. Die moet je dan wel een handvat geven. Zelfs al volgt de click dan bijvoorbeeld de kickdrum. En speelt je drummer nog steeds zo onstrak als een tempelier na een weekend salau

Ander voorbeeld is een jazz/klasiek combo die dans moet begeleiden. Reken maar dat je dan met click moet spelen. Anders ga je klappen krijgen van de dansers. iets te snel of te langzaam spelen maakt dat ze vette problemen krijgen. (van het toneel af de zaal in lazeren enzo)

EuroCinema
23 juli 2010, 13:07
Ander voorbeeld is een jazz/klasiek combo die dans moet begeleiden. Reken maar dat je dan met click moet spelen. Anders ga je klappen krijgen van de dansers. iets te snel of te langzaam spelen maakt dat ze vette problemen krijgen. (van het toneel af de zaal in lazeren enzo)

Nou ja, dansers worden al honderden jaren begeleid door orkesten, en ook voor de uitvinding van de clicktrack ging dat prima volgens mij.

showband
23 juli 2010, 13:30
maar tegenwoordig zijn de podia kleiner, is de cast kleiner (moeten ze dus meer choreochrafieen doen), draaien de producties korter, en wegens de concurentie van de TV moeten de routine's spectaculairder, bijna turnen/circus achtig.

Dan is "iets sneller" fysiek bijna niet te doen, en loop je bij een lager tempo over de rand van het toneel heen.

Dus minder oefening, minder plaats, minder instudeertijd voor extremere bewegingen. Dan moet het tempo wel kloppen. Het is makkelijker de band een click te geven dan de dansers die problemen te laten oplossen. Vroeger zette je gewoon een walsje in en de koppels gingen een kwartier loos zonder dat er veel gebeurde. Maar reken maar dat die dirigenten bij west-end producties in de jaren dertig gewoon een metronoom op de lessenaar hadden hoor.

EuroCinema
23 juli 2010, 14:12
Dus DAAR is dat lampje op mijn metronoom voor!

showband
23 juli 2010, 16:37
nooit iemand met een timestream gespeeld?

http://www.bartal.com/vc.htm
http://www.bartal.com/index_files/image001.gif

Michael AE
23 juli 2010, 17:00
Bij producties waar je veel moet editten maakt een click je leven een stuk gemakkelijker. Het is absoluut zo dat een drummer er mee om moet kunnen gaan, maar ik ken weinig drummers die dat met veel oefenen niet lukt.

Het opnemen met of zonder click laat ik volledig aan de band. Voor sommigen werkt het en voor anderwn niet.