PDA

View Full Version : Welke versterker moet ik kopen?



Jurri1
18 juli 2010, 20:06
Hallo ik ben Jurriaan en ik speel nu sinds een jaar basgitaar. Ik heb nu een Squier Affinity Precision bas en een Fender Rumble 15 versterker, die kreeg ik samen in een beginnerspakket.

Nu wil ik een beetje een grotere versterker kopen die ik naast voor thuis ook voor bandrepetities en af en toe voor kleine optredens kan gebruiken. Mijn genre is rock en mijn budget is 200 tot 300 euro. Nu had ik er al een paar op het oog, welke hiervan moet ik volgens jullie nemen of weten jullie een betere?

Degene die ik op het oog had zijn : Ashdown Mag 200, Marshall "Bass State" B150, WARWICK SWEET 15.3, ASHDOWN T15-250S en de HARLEY BENTON HBW-150.

Dus, wat vinden jullie?

Troy
19 juli 2010, 09:38
hey jurriaan,

het standaard antwoord op die vraag is: ga naar de winkel en test ze. Harley Benton is niet meteen een merk dat vertrouwen inboezemt. De rest lijkt me wel ok. Je kan ook eens naar peavey versterkers kijken. Hou er wel rekening mee dat 200 à 300 euro héél weinig is voor een basversterker. Misschien eerst eens kijken naar 2dehands spullen. De meeste basversterkers zijn zo robuust gebouwd dat je er niet veel mis mee kan doen. Die gaan meestal voor +- de helft van de oorspronkelijke waarde.

Wabbie
19 juli 2010, 11:40
Oeh, 200 tot 300 euro wordt aan de krappe kant als je het nieuw wilt hebben. Hou er ook rekening mee dat je toch al snel 200 Watt aan vermogen nodig hebt om een beetje lekker te kunnen optreden met een band.

Goede tweedehands tip is om een oud Trace Elliot combo te scoren. Je kunt voor rond de 300 euro wel een 150 tot 200 Watt TE combo scoren waar je nog vele jaartjes plezier van gaat hebben. Trace Elliot bouwt z'n spullen ook oerdegelijk dus dat zal niet snel stuk gaan.

Verder heeft Ashdown leuk spul voor niet al teveel geld, en ik geloof dat Markbass tegenwoordig ook best betaalbare combo's heeft.

Je zou tweedehands ook nog kunnen kijken naar een Eden Nemisis combo, maar ik ben niet zo thuis in de Nemisis lijn van Eden dus ik weet niet zeker of dat binnen je budget valt.

Ijselrobo 07
19 juli 2010, 12:26
hey, je zou eens naar de marshall bass serie kunnen kijken,
Ik gebruik mijn MB30 om thuis te oefenen (anders worden de buren kwaad :()
En mijn MB4210 gebruik ik op het podium, die heeft een lekkere 300 watt :cooler:
De MB15-MB30-MB45 kosten allemaal onder de 300 euro nieuw.

Grtz. From Ijselrobo 07

Jurri1
19 juli 2010, 14:24
Bedankt voor de goeie reacties allemaal al :)

Dus tweedehands versterkers zijn meestal wel te vertrouwen volgens jullie? Ik heb me laten vertellen dat ik uit moet kijken voor scheurtjes als hij vaak op vol volume wordt gebruikt, is dat zo?

Verder: Wabbie zegt dat ik waarschijnlijk 200+ watt nodig heb, wat vindt de rest? Ik zat zelf een beetje aan 150 W te denken maar hoger zou ook kunnen, de ASHDOWN T15-250S kan ik voor 300 euro op thomann.de scoren. Het zullen kleine optredens zijn, denk aan max 50 man.

Weten jullie verder nog een goede site om tweedehands versterkers te kopen, naast marktplaats.nl? Of is marktplaats gewoon the way to go?

@Ijsselrobo Ik kan mijn kleine Fender Rumble 15 gebruiken voor thuis, dus ik zoek eigenlijk echt een grotere nu. MB4210 is even snel gekeken tegen de 600 euro, dus dat is een beetje buiten mijn prijsklasse :P Tweedehands voor 300 euro zou misschien wel mooi zijn als ik er één vind.

muziekschuur
19 juli 2010, 16:31
Pik een leuk 4x10 cabinet op. En kijk daarna eens rond voor een leuke top. Budgettypes zijn oudere Peavey heads, diverse Laney heads. Maar er zijn er ook andere. In de tussentijd kun je dat 4x10 cabinet uitversterken met je Rumble.

Een 4x10 cabinet kun je wel vinden voor rond de 250 euro.

Zelfs nieuw. Deze Kustom bijvoorbeeld;
http://www.thomann.de/nl/kustom_de410h.htm
245 euro voor een heel mooi cabinetje.

En een SWR Working man 2004 head voor 395 euro;
http://www.thomann.de/nl/swr_workingman_2004.htm

Dat zou een hele mooie starterset zijn waar je zeker een tijdje mee door kan. Dan kun je daar later dit jaar een 1x15 bascabinet van Kustom bijkopen en ben je qua speakers (Eminence) wel gesteld. De SWR is makkelijk te verkopen en kun je altijd later nog iets anders aanschaffen, mocht de SWR te beperkt zijn. (Wat zeker niet hoeft).

De wereldhandel in muziekinstrumenten vind plaats in dollars. Dus er zijn veel deals te behalen zoals bij Kustom.

The Running Man
19 juli 2010, 20:52
Het spul van Ashdown is erg OK voah weinugh heb ik gehoord.
En als je d'r een krijgen kan:
PEAVEY Combo 300,-
Oudje maar niet kapot te krijgen en vaak te koop voor 150,- a 200,-
Gaan loeihard en zijn niet kapot te krijgen.
:rockon::rockon:

Jurri1
19 juli 2010, 22:44
Wat zijn de voor- en nadelen van een preamp + cabinet tegenover een combo? Is een combo niet goedkoper en compacter? Of hebben aparte voorversterker en box veel beter geluid?

Wabbie
19 juli 2010, 23:51
Je hebt sowieso een eindversterker en een voorversterker nodig, maar je doelt waarschijnlijk op een top + cabinet vs een combo. Over het algemeen zijn combo's zwaarder en lastiger te vervoeren dan een losse top met een cabinet.

Verder kun je ook op een gegeven moment gefaseerd je set upgraden als je een losse top hebt. Ik heb vorig jaar mijn oude Hartke top vervangen door een Eden top en heb laatst een tweede cabinet er bij gekocht om alles te krijgen zoals ik het wil.

Qua sound kun je uit een combo ook best een goed geluid krijgen, maar de echte high-end versterkers zijn praktisch allemaal een top.