PDA

View Full Version : Buizen: 6L6 of EL34?



laccio
18 juli 2010, 17:15
Ik ben op zoek naar een 5150 II of een 6505+ head tweedehands. Nu heb ik er eentje gevonden maar die heeft nieuwe EL34 buizen.

Ik speel in een metalcore band (denk aan parkway drive, as i lay dying, killswitch engage, ...), is een switch naar 6L6 buizen dan niet zo goed als noodzakelijk?

Tankman
18 juli 2010, 17:23
Ik dacht dat 5150's sowieso alleen met 6L6 kwamen en dat Peavey voor de verandering daarom de 6534+ heeft uitgebracht.

Persoonlijk vind ik 6L6's strakker en dus geschikter voor metal. Ik gebruik ze zelf ook. EL34's vind ik dan weer lekkerder voor wat meer Rock muziek.

Uiteindelijk komt het neer op je eigen smaak. Een EL34 met een EQ in de effectsloop met gescoopte mids zal ook vet klinken. Ter vergelijking...Jim Root van Slipknot/Stone Sour gebruikt EL34's en klinkt toch strak. Mick Thomson gebruikt ook EL34's maar die klinkt dan weer redelijk brak.

Ik heb op een Blackstar met EL34's gespeeld bij Feedback die in z'n eentje wel ok was, maar met een EQ in de loop echt geweldig klonk. Gewoon uittesten dus!

Aca Ilic
18 juli 2010, 17:35
is gewoon smaakkwestie laccio. Ik was overtuigd 6L6 gebruiker, en ik dacht dat ik nooit andere eindtrap buis goed zou vinden klinken dan 6L6, maar tegenwoordig pruim ik ze bijna allemaal...
Ik zou maar zeggen, gewoon testen

the sure thing
18 juli 2010, 21:01
Het is al eerder gepost, maar de 6L6 vs. EL34 discussie is overrated. Het maakt wel IETS uit, maar ten opzichte van het totaalgeluid zijn er veel meer zwaarderwegende factoren.

laccio
19 juli 2010, 12:19
ik zet er normaal gezien altijd nog mijn 4-band-EQ van mijn boss ME-70 erop dus ik zou mids wel zwaar kunnen scoopen met dat ding. maar ik wou de peavey 5150 vanwege het zware heftige geluid (vooral in van die breakdowns in metalcore muziek). is een set EL34's dan niet het tegengestelde?

en ja, testen hoor ik altijd maar een hele set buizen kopen voor te testen is wat duur voor een gewone student :p

iWishmaster
19 juli 2010, 12:27
Ik wel eens ooit wat getest met eindbuizen en vond het verschil minimaal. Staar je er niet blind op en ga op je oren af.

Een 5150 heeft een zeer heavy geluid. 6L6's zijn ietsje 'zwaarder' qua klank als EL34's. De 5150 heeft sowieso al meer dan genoeg ballen heeft voor alles wat je ermee zou willen (genoeg om je bassist omver te blazen). Het verschil van de eindbuizen zal zeker niet zodanig veel verschil uitmaken. Beluister anders eens clipjes van een Bogner Uberschall: daar zitten ook El34's in en die klinkt zeker wel zwaar genoeg voor een potje metalcore.

Ivis
20 juli 2010, 01:04
ik kan moeilijk het verschil beoordelen, je kunt een mesa met 6l6 naast een peavey met el34 zetten en concluderen dat de 1 meer je geluid is, daarmee kun je niet zeggen dat 6l6 meer je "ding" is, er komt veel meer bij kijken.
ik heb naast me'n top ook een rackje waar ik inmiddels al het 1 en ander aan gesleuteld heb.
het maakt met eindversterkers echt wel uit, het verschil is er wel degelijk, maar goed, het zijn ook verschillende ontwerpen in elektronica die ik qua eindversterkers heb kunnen vergelijken, dus eigenlijk weet ik nog niet of de buizen het verschil wel maken,.ik gebruik in me'n rack momenteel een pod xt pro in combinatie met een peavey classic 50/50, daarvoor had ik daar een engl 60/60, persoonlijk neig ik meer naar de engl(strakker), maar na wat tweaken van de preamp klinkt het op de peavey net zo goed.
ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n zeikerd qua geluid, vette strakke metalsound en gaan. :blast:

big dooley
20 juli 2010, 01:12
ik ben zelf een liefhebber van de KT77... die zit er een beetje tussenin... best of both worlds zullen we maar zeggen...
de KT77 is een directe vervanger voor een EL34... in sommige 6L6 amps kunnen ze ook direct als vervanging dienen, mits de gloeistroomvoorziening daarop berekend is... de 5881-equipped JCM900 is daar een mooi voorbeeld van