PDA

View Full Version : Teakolie op een esdoorn hals?



SunnMustang
18 juli 2010, 09:42
Hallo,

gister een nieuwe gitaar gekocht, een GRG270b.
Echt heerlijk, maar de hals ziet eruit alsof ie wel wat olie lust.
(mede met het zonnige oord waar de gitaar binnenkort heengaat in het ahterhoofd). Mijn vader stelde voor om er wel even teakolie op te smeren, nou is mijn vraag, aangezien het daar niet voor gemaakt is, kan dit kwaad?

Alvast bedankt!

Puerco
18 juli 2010, 10:10
Ik neem maar even aan dat je het hier over het fretboard hebt, esdoorn word eigenlijk altijd gelakt en heeft verder geen olie nodig. Het fretboard op deze gitaar is van rosewood en kan inderdaad wat olie gebruiken en hoewel teakolie wel door meer mensen gebruikt word is het niet de beste keus(droogt snel weer uit).
Er zijn speciale flesjes in de handel om rosewood fretboards mee te behandelen of je kunt gekookte lijnolie gebruiken. Het laatste product (lijnolie) geniet mijn persoonlijke voorkeur maar is altijd een leuk punt van discussie hier op het forum.

Jasper.
18 juli 2010, 10:49
Ik heb hier een flesje Dunlop lemonoil. Werkt ook goed hoor. Toevallig gisteren mijn fretboard mee gedaan.

Chocola
18 juli 2010, 11:06
http://www.muzique.com/schem/fret.htm

Wellicht dat hier nog wat leuke info voor je op staat.

alvinus
18 juli 2010, 14:21
Dan Erlewine waarschuwt tegen gebruik van (teveel) olie, aangezien het neigt rond de fretten in te trekken waardoor ze op den duur mogelijk losweken uit het hout. Hij raadt eigenlijk af om olie op je fretboard te gebruiken. Hooguit eens in het jaar een minimaal beetje en alles wat teveel is snel wegvegen.

Braindead
18 juli 2010, 14:52
Esdoorn wordt helemaal niet altijd gelakt. Musicman heeft erg veel gitaren met ongelakte hals/fretboard. (olie en wax). Andere merken: Washburn (o.a. Nuno Bet, Charvel, Zack Wylde sign van Gibson etc..



Ik neem maar even aan dat je het hier over het fretboard hebt, esdoorn word eigenlijk altijd gelakt en heeft verder geen olie nodig. Het fretboard op deze gitaar is van rosewood en kan inderdaad wat olie gebruiken en hoewel teakolie wel door meer mensen gebruikt word is het niet de beste keus(droogt snel weer uit).
Er zijn speciale flesjes in de handel om rosewood fretboards mee te behandelen of je kunt gekookte lijnolie gebruiken. Het laatste product (lijnolie) geniet mijn persoonlijke voorkeur maar is altijd een leuk punt van discussie hier op het forum.

Orpheo
18 juli 2010, 15:18
gekookte lijnzaadolie is een ramp voor je gitaar. het gaat oxideren, met als resultaat dat het in je toets een film van olie word, wat op den duur kan gaan breken, en je toets kan scheuren gaan vertonen.

het ALLERBESTE is parafineolie. De beruchte lemoil is niks meer of minder dan parafine olie met een luchtje. Olie uit een citroenschil is schreeuwend duur. Ik gebruik het in de keuken, en een flesje echte citroenolie, kost al snel 10 tot 20 euro. ECHTE citroenolie...

eventjes dus als vergelijk: parafineolie is een eurotje of 3 bij de DA, en lemoil is rond de 6 euro.

Arjan12
18 juli 2010, 15:23
Ik gebruik gekookte lijnolie al een paar jaar en ik heb nergens last van. Het werkt perfect: de toets ziet er weer mooi donker uit en speelt lekker.

Puerco
18 juli 2010, 16:12
gekookte lijnzaadolie is een ramp voor je gitaar. het gaat oxideren, met als resultaat dat het in je toets een film van olie word, wat op den duur kan gaan breken, en je toets kan scheuren gaan vertonen.

het ALLERBESTE is parafineolie. De beruchte lemoil is niks meer of minder dan parafine olie met een luchtje. Olie uit een citroenschil is schreeuwend duur. Ik gebruik het in de keuken, en een flesje echte citroenolie, kost al snel 10 tot 20 euro. ECHTE citroenolie...

eventjes dus als vergelijk: parafineolie is een eurotje of 3 bij de DA, en lemoil is rond de 6 euro.

Dat is grote onzin, onder invloed van lucht zal lijnzaadolie polymeriseren en achterblijven als een enigszins elastische laag die het hout erg goed beschermd. Dit word al vele honderden jaren in muziekinstrumenten (en vele andere toepassingen) met goed gevolg gebruikt ook door grote namen als bv stradivarius.
Paraffineolie daarentegen zal in het hout trekken en zich daar vermengen met de van nature in het hout aanwezige oliën en harsen en deze oplossen. Daar paraffine olie niet uithardt zal het na verloop van tijd weer verdampen waarna het hout dus uitdroogt en krimpt daar de natuurlijke oliën en harsen niet meer aanwezig zijn waardoor scheuren kunnen ontstaan en uitstekende fretten. Deze schade is niet meer herstelbaar behalve door afschuren tot vers hout dan wel vervangen.

budje
18 juli 2010, 16:14
als ik nou zeg dat ik nooit ergens olie op doe is dat zeker vloeken in de kerk?:makeup:

nickofzo
18 juli 2010, 16:41
als ik nou zeg dat ik nooit ergens olie op doe is dat zeker vloeken in de kerk?:makeup:

hangt van je toets af..

altheka
19 juli 2010, 10:47
Is (bijen) was eigenlijk iets ?
Het trekt mogelijk niet zo makkelijk in als olie maar wordt toch ook vaak voor (antieke) meubelen gebruikt.

barno
19 juli 2010, 11:55
Esdoorn wordt helemaal niet altijd gelakt. Musicman heeft erg veel gitaren met ongelakte hals/fretboard. (olie en wax). Andere merken: Washburn (o.a. Nuno Bet, Charvel, Zack Wylde sign van Gibson etc..

als het over esdoorn toetsen gaat: ik denk toch echt dat die allemaal worden gelakt hoor.

Arjan12
19 juli 2010, 12:47
Barno, wat denk jij van gekookte lijnolie?

geert1976
19 juli 2010, 12:50
als ik nou zeg dat ik nooit ergens olie op doe is dat zeker vloeken in de kerk?:makeup:

Ja ben jij helemaal door de ratten besnuffeld!;););)

geert1976
19 juli 2010, 12:52
Barno, wat denk jij van gekookte lijnolie?

Ik denk dat het een kwestie is het opbrengen met mate, dat geld zowel voor Lemon- en Lijnzaadolie.

Lemonolie is prima, maar Lijnzaadolie ook.
Het is in ieder geval beter dan helemaal niets aanbrengen.
Als je toets compleet verdroogt, ben je naar mijn mening verder van huis.

Dick Wolkendeck
19 juli 2010, 13:02
Ik ben toch benieuw hoe Orpheo citroenolie verwerkt in hapjes... Tips? :crazyhappy:

OT: kreeg een tip van Dick Dijkman om te werken met vloeibare bijenwas (zonder siliconen!). Volgens hem was citroenolie nog te "schraal".

barno
19 juli 2010, 14:08
Ik denk dat het een kwestie is het opbrengen met mate, dat geld zowel voor Lemon- en Lijnzaadolie.

Lemonolie is prima, maar Lijnzaadolie ook.
Het is in ieder geval beter dan helemaal niets aanbrengen.
Als je toets compleet verdroogt, ben je naar mijn mening verder van huis.

wat bedoel je met verder van huis? ik heb eerlijk gezegd nog nooit een gitaar gehad met donkere toets die olie nodig had.

Braindead
19 juli 2010, 14:12
Then think again. Zucht. Wat zijn sommige misverstanden toch hardnekkig.


als het over esdoorn toetsen gaat: ik denk toch echt dat die allemaal worden gelakt hoor.

Voorbeelden (en zo zijn er nog veel meer):

http://baimun.home.comcast.net/~baimun/musicman2.jpg

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41XX6wNRL8L.jpg[/IMG}


[IMG]http://ecx.images-amazon.com/images/I/31K2irYEiDL._SL500_.jpg

http://rocknrollweekend.com/images/guitar/639.jpg


http://themusicandentertainmentattorney.com/yahoo_site_admin/assets/images/EVH_Frankenstein_Guitar.137214135.jpg

http://www.ibanator.com/pics/so-cal_02.jpg

barno
19 juli 2010, 14:28
at Braindead: kan jij zien dat hier geen lak op de toetsen zit? ik bouw zelf regelmatig gitaren met all maple halzen. die doe ik eerst in olie. en daarna gaat er laagje lak over alleen de toets. als je dat niet doet, heb je in no time zware relic omdat olie veel minder vuilresistent is dan lak.
dat laagje lak zie je niet, het nl transparant :)

Braindead
19 juli 2010, 14:47
Ik heb zelf de Diverse Musicmans waaronder silhouette, Axis, Steve Morse, Albert Lee gehad of bespeeld. Ook Wolfgangs (Peavey) en Charvels ook al zou ik voor die So cal mijn had niet in het vuur willen steken.

Neem maar van mij aan dat deze geen lak hadden. Ze worden inderdaad vies als je handen dat zijn. Verder heb ik al mijn Musicmans al meerdere keren geolied. De olie trekt er meteen in (vuil soms ook inderdaad). Of is de lak zo transparant dat zelfs de olie erdoorheen kan?

PS: Maar als je me niet gelooft moet je maar even op de Musicman site kijken. Daar staat ook duidelijk dat de necks unfinished zijn en dat je het fretboard kan olien. Voor eventueel vuil zou je dan heel fijn schuurpapier kunnen gebruiken maar ik doe dat zelf niet. Is ook niet nodig als je je handen gewoon wast voordat je gaat spelen.





at Braindead: kan jij zien dat hier geen lak op de toetsen zit? ik bouw zelf regelmatig gitaren met all maple halzen. die doe ik eerst in olie. en daarna gaat er laagje lak over alleen de toets. als je dat niet doet, heb je in no time zware relic omdat olie veel minder vuilresistent is dan lak.
dat laagje lak zie je niet, het nl transparant :)

Puerco
19 juli 2010, 15:41
Is (bijen) was eigenlijk iets ?
Het trekt mogelijk niet zo makkelijk in als olie maar wordt toch ook vaak voor (antieke) meubelen gebruikt.

Bijenwas is niet echt geschikt voor een rosewood fretboard omdat het in de nerfjes gaart zitten en daar wit uitslaat, gebruik daarom liever een olie of dat nou lemonoil of lijnolie is. Gebruik ook niet zomaar een olie, sommige kunnen ranzig worden en gaan rotten.

Gearjunkie
19 juli 2010, 22:55
Ik breek even in in dit topic...

Zelfde probleem hier, ik heb een nieuwe esdoorn hals (one-piece, dus ook esdoorn toets) en deze wil ik niet lakken. Kan ik nu smeren met lemon-oil, of geeft dit toch problemen?

Puerco
20 juli 2010, 00:26
Ik breek even in in dit topic...

Zelfde probleem hier, ik heb een nieuwe esdoorn hals (one-piece, dus ook esdoorn toets) en deze wil ik niet lakken. Kan ik nu smeren met lemon-oil, of geeft dit toch problemen?

Voor maple kun je beter een olie gebruiken die uithardt zoals tung oil, danish oil of gunstock oil. Deze geven een vernis achtige afwerking aan het hout, lemon oil maakt het hout alleen wat vettig zodat het niet uitdroogt.

Dick Wolkendeck
20 juli 2010, 11:47
Bijenwas is niet echt geschikt voor een rosewood fretboard omdat het in de nerfjes gaart zitten en daar wit uitslaat, gebruik daarom liever een olie of dat nou lemonoil of lijnolie is.
(...)

Ik onderschrijf dit niet. Nooit last van witte uitslag, ook niet op mijn gitaar.

:chicken:

Ik zou dan ook zeggen dat je vloeibare bijenwas gebruiken moet, niet zo'n honingraat. Da's meer voor het waxpotten van je pickups.

;)

Dick Dijkman lijkt mij overigens een betrouwbare bron. Hij levert handgebouwde gitaren af van de hoogste kwaliteit, daar gaat hij toch geen verkeerde spullen op smeren?

Kakihara
20 juli 2010, 12:19
Ik heb voor de esdoorn hals van mijn zelfbouw gewoon trappenvernis gebruikt dat ik hier nog had staan, opgeschuurd met korrel 240 en de hals is nu erg prettig en glad.
Van palissandertoetsen blijf ik doorgaans af, zelf nog geen toets tegengekomen die - bij normaal gebruik - uitdroogt en extra vetstof nodig heeft.

Braindead
20 juli 2010, 13:05
Bij Musicman gebruiken ze standaard gunstock oil voor de neck. Ik gebruik zelf altijd lemon oil maar ik denk dat gunstock oil misschien nog wel beter is. (Zie ook Puerco's post.) Bij gunstock oil zie ik trouwens wel dat ze er soms siliconen of andere dingen aan toevoegen (wax) .....

Als je eenmaal een ongelakte hals gewend bent dan is dat de hemel op aarde. Je moet dan wel bereid zijn af en toe te olien en waxen maar het speelt zoveel fijner! Bijkomend voordeel van een niet gelakte esdoorn neck is ook dat je neck (steeds) mooier wordt hoe vaker je hem olied en waxed. Hij wordt donkerder en als je birdseye hebt gaat ie er helemaal vet uit zien.


Ik breek even in in dit topic...

Zelfde probleem hier, ik heb een nieuwe esdoorn hals (one-piece, dus ook esdoorn toets) en deze wil ik niet lakken. Kan ik nu smeren met lemon-oil, of geeft dit toch problemen?

Gearjunkie
20 juli 2010, 18:57
Vanmiddag heb ik tung oil besteld, van de week maar eens uitproberen. Het is wel nodig om daarna te waxen toch?

Braindead
20 juli 2010, 21:45
Met het waxen seal je de neck zodat er minder snel stoffen (bv vocht) in kunnen trekken. Daarnaast is het zo dat als je de wax er goed inpoetst (goed na wrijven) dat de neck dan lekker glad wordt. Doen dus.

Gearjunkie
21 juli 2010, 22:02
OK, duidelijk!