PDA

View Full Version : Loudness - 19/07 - Dynamo Eindhoven



Coolguy
18 juli 2010, 02:18
Nou, niemand die hier gaat?

http://118.67.80.132/media/0808/LOUDNESS/extra/news_large_loudness_1.jpg

Tenzij ik mij vergis is het al van '84 geleden dat ze nog in Nederland zijn geweest?

http://www.youtube.com/watch?v=Jf_68fvrnp4

Coolguy
21 juli 2010, 03:03
Echt niemand geweest?
Superconcert! :)

speedmusic
21 juli 2010, 06:34
Er zijn van die dingen die je net mist, al vraag ik me af of ik heen was gegaan als ik het wel wist.

De laatste keer dat ik loudness heb gezien was in het voorprogramma van Saxon, Jaap Eden hel. Beide bands gaven een goed optreden weg.

Dat moet in "86 of "87 zijn geweest denk ik, het was tijdens de Rock The Nation tour. Welk album loudness aan het promoten was, geen idee die gasten leverde zo ongeveer 2 albums per jaar af in die periode.

Robert H
21 juli 2010, 09:05
Ze stonden toch op de Zwarte Cross??

Thiez
21 juli 2010, 10:19
Jup stonden idd op zwarte cross. wilde er eigenlijk wel naartoe gaan. maaaaaar ze stonden gelijk met airbourne. en dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk ;)

queswal
25 juli 2010, 20:46
Ja, ik ben ook naar Dynamo geweest. Het was inderdaad helemaal geweldig!! Wat een geweldige gitarist, die Akira Takasaki!

Ron Houben
27 juli 2010, 19:22
Ik was er ook. Jezus wat hard! en goed!

Ik kende ze niet, dit was meer een bedrijfsuitje met Roger Mayer. Ik heb de jongens de dag erna nog gesproken. Akira is een coole gast, en de bassist trouwens ook. Erg aardig en down to earth. Hebben gitaren en auto's besproken.
Ze speelden hier over gehuurde versterkers en Akira was er niet blij mee. Ik heb aangeboden dat hij mij volgende keer mailt, en dat ik dan wat beters voor hem regel. Als ze op een niet zo grote tour zijn moet de zaal een backline verzorgen. Soms is dat o.k., meestal helemaal niet. in Japan speelt hij meestal met twee 200 Watt buizen eindversterkers van Roger Mayer. De RM 6550. Ja, echt 2 x 200 Watt buizen!

Ik vond de Killer gitaren erg gaaf uitzien bij hem. Die waren al ingepakt, heb ik helaas niet kunnen spelen. Akira Takasaki en George Azuma hebben een bedrijf samen, Killer Guitars. Die worden voor hun bij ESP gemaakt. Akira heeft de dag erna nog even een Bulldog Amp uitgeprobeerd. Die had ik bij me in het hotel, vond hij erg goed.

Groeten,
Ron

SantaX
27 juli 2010, 20:30
Zeg me dat dit de broers zijn van die 2 zusjes in Tokio Hotel?
Wat spelen ze eigenlijk? Showrock? Ziet er in elk geval lekker fout uit.

AoDf
27 juli 2010, 21:30
.....

Ron, sorry voor het off-topic, maar heb je ooit de antwoorden gekregen uit deze thread?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118366

Ron Houben
28 juli 2010, 11:01
Hoi AoDf,

Ik kon die thread niet meer vinden. Ik heb het ontzettend druk gehad in die tijd, en Roger ook. Maar nu is het zomertijd en heeft iedereen tijd. Ik bel Roger straks even en zal alle vragen voorleggen. Ik hoop dat de mensen die vragen gesteld hebben nog erbij blijven.

Dank je wel voor het onder de aandacht brengen.

Tot later.
Ron

Ron Houben
29 juli 2010, 11:40
Hoi AoDf,

Ik heb de vragen over dit inmiddels gesloten topic gesorteerd en voorgelegd en heb de volgende antwoorden gekregen. Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft. Roger was niet zo toegeeflijk als ik dacht dat hij zou zijn. Veel dingen verteld hij "in confidance" dat hoeft niet iedereen te weten. Het is mooi te zien dat hij Jimi als een vriend zag en vice versa. Sommige dingen hou je dan voor je. Ik heb de vraag in het Engels laten staan en het antwoord in het Nederlands meegeschreven. Ik heb nagelaten een @ met de naam van de vragensteller in te voegen. Ik heb, zoals gezegd, de vragen gesorteerd.

Groeten,
Ron


Questions to Roger Mayer concerning Jimi Hendrix.


What was the chain of Jimi’s effects. Especially in the studio?
Het was altijd song per song gekeken wat nodig was. De wah eerst, fuzz daarna, vibe daarna en vervolgens een versterker die ongelofelijk hard staat.
Verder werd er vaak parallel gewerkt. Het gitaarsignaal werd gesplitst en de effecten werden dan parallel ingevoegd. Je krijgt een totaal andere sound als je twee effecten parallel inzet en niet in serie. In het laatste geval zou je een “gefuzzed” sound nogmaal “fuzzen”. Dat is niet altijd wat je wilt. Vaak was die parallele aanpak beter, krijgt je een opener sound mee. Roger heeft deze techniek nu trouwens in een pedaal verpakt.

Were there buffers in this chain? Where and why?
Buffers als dat nodig was. Vaak was er in de studio een set-up waar losse onderdelen op de grond lagen. Er bestonden toen nog geen kant-en-klare effectkastjes. Jimi werkte vaak heel associatief, “waar gaat de song over” of, ” er moet meer oranje in de sound” , “meer wolken in de sound”. Roger kon dat vertalen in een aanpassing van een effectcircuit of het ontwerpen van een nieuw circuit. Op die manier kreeg je echt nieuwe sounds (denk eraan dit waren de jaren ’60, er bestond nog niets. De standaard gitaarsound was clean). Een fuzz wil altijd een hoogohmig signaal hebben, dan reageert die veel beter op de manier waarop gespeeld wordt, verschillende volumes, aanslag etc. Probeer een Octavia bijvoorbeeld altijd met een gitaarsignaal, nooit met een buffered signaal.

Did Jimi want to switch from Germanium to Silicon Fuzz and is there one way in which he would turn them up? Full on, halfway etc?
De eerste serie FuzzFace hadden Germanium transistors, tamelijk vroeg veranderden die al in Silicon. Die waren goedkoper. Ze waren ook stabiler, minder radio-interferentie en de silicon transistors hadden meer gain. Jimi had daar geen interesse in. Wij denken dat de mensen in die tijd interesse in de techniek hadden, was niet zo. Het moest werken, er bestonden nog geen internet-fora waar iedereen iets zeggen kan en er met technische begrippen gegooid wordt. Toen had je een gitaar en een versterker en wat erin zat interesseerde bijna niemand. Er werd muziek gecreëerd, dat was opwindend genoeg.
Er was geen standaard instelling van de pedalen. Wat erg belangrijk was, en is, is het volumeniveau waarmee een effect aangestuurd wordt. Jimi draaide voortdurend aan volume en toon regleaars om de gewenste sound te krijgen, in de studio in ieder geval. Live werd vaak alles op 10 gezet. Ja, ook de versterkers, echt alles op 10.

Jimi’s singing. Was he insecure as the myth goes. Did he want to take singing lessons?
Had it been Jimi’s plan to sing al along, did he want a trio, or would he rather have founded a bigger band?
Roger: “Koop een boek over Jimi’s leven”

Were there plans to take a sabbatical year, to kick the drugs?
Roger: “Koop een boek over Jimi’s leven”. Roger praat daar liever niet over. Jimi was een goede vriend, het is erg genoeg dat er altijd daarover gesproken wordt.

How critical was Jimi himself about his sound, or was it mainly you or the record producers that made his sound? Did you discuss every new development, or was it the case that you made a pedal and Jimi would just use it?
Jimi was heel kritisch op zijn sound. De platenmensen wilden, en willen nog steeds, dat de plaat snel klaar was/is. Minder huurkosten van de studio.
Jimi wilde het echter perfect hebben, Roger hielp hem de sounds te krijgen die hij voor zich zag. Vaak werden tracks opnieuw ingespeeld omdat hij niet tevredenw as. Hij heeft de Electric Lady Studio niet voor niks opgericht. Hij was graag in de studio. Maar vooral in de begintijd werd met optreden meer geld verdiend. Dat was een noodzaak.
Ze wilden vooral vooruit, nieuwe dingen, nieuwe sounds maken. Nu is het vooral een achteruit kijken wat er gebeurd. Roger is daar niet zo happy mee. Roger wil, net als Jimi vooruit.

Jimi was an innovator, how would his set-up be like if he still lived to today?
Dat kan je niet zeggen, luister naar zijn laatste echte plaat en je hoort dat hij zich verder aan het ontwikkelen was. Hij zou in ieder geval niet hetzelfde klinken, dat past niet in zijn beeld van innovatie. Hij zou niet klinken als SRV, JohnnyLang en hoe ze allemaal heten. Er zou een heel andere situatie zijn. Als al deze gitaristen de verdere ontwikkeling van Jimi hadden kunnen volgen, zouden die ook allemaal anders klinken.

What is true about the stories that Jim wanted to head into the jazz direction? Did he ever play with Miles Davis?
Dat weet Roger niet. Hij was niet altijd bij Jimi. Er was wel een wederzijdse admiratie.

If you hear live recordings, often the sound is very bad. Is that to be blamed on the times with bad equipment? Or was it Jimi’s Haze? Often he was out of tune.
Er bestonden nog geen fatsoenlijke monitors, het volume op het podium was behoorlijk hoog, de geluidsinstallaties waren op zijn best middelmatig, en niet gericht op Jimi, maar op de lokale blaaskapel. De techniker achter de “mengtafel” wist vaak ook niet wat hij deed. De tijden waren echt heel anders! Ook in de grote zalen was er nog geen fatsoenlijke installatie te vinden. De Beatles zijn opgehouden live te spelen omdat ze zichzelf niet konden horen…
Valse gitaren: Er bestonden nog geen stemapparaten voor op het podium, bovendien waren de backstage en podium omstandigheden zo dat geen gitaar gestemd bleef.

Veel van deze postuum uitgebrachte platen zouden nooit de kritiek van Jimi zelf hebben kunnen doorstaan. Het proces van platen maken houdt in dat je veel materiaal niet gebruikt, en alleen dat uitgeeft wat het daglicht kan verdragen.

Jimi used these curly cables, did they have any influence on his sound?
“Onzin” als je denkt dat een curly kabel kan helpen, geef het dan maar op. Iedereen wilde een betere sound toen, geen slechtere. Je wilde vooruit.

Burning the guitar etc.
Jimi, de manager en Roger Mayer waren na aan het denken over hoe ze goed in de pers konden komen. Pete Townsend sloeg gitaren kapot, de Stones neukten alles wat los en vast zat, de Beatles waren de Beatles, daarmee kwamen zij in de national kranten. Roger was erbij toen ze hiermee op de proppen kwamen. “Hoe komen we in de national Pers? Ik steek de gitaar in de hens!” Vijf minuten voor het optreden is de stage manager weggestuurd om lighter fluid te gaan kopen. De lucifers had hij al.
Het was echt alleen om in de pers te kunnen komen. In de States was hij nog niet de legende die hij daarna werd. Hij had dus de hulp van o.a. een brandende gitaar nodig.

Tuning the pedals into the key of the song.
Daar geeft Roger geen informatie over, dat is “proprietary information”.

Isle of Wight concert: Jimi played the Britsh Anthem. He asked some one backstage to hum it to him. Didn’t he know the anthem at all, was this unrehearsed?
Roger was daar niet bij, maar Jimi was een fantastisch muzikant die geen bladmuziek nodig had voor zo iets als het Britse volkslied.

AoDf
29 juli 2010, 11:48
Bedankt Ron!

Misschien kun je bovenstaande tekst beter in een nieuw topic openen in forumonderdeel "Effectpedalen", dan denk ik dat veel meer mensen het lezen. Er kunnen dan ook vervolgvragen gesteld worden of iets dergelijks.

Je kan dan verwijzen naar http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118366

AoDf
4 augustus 2010, 10:08
Ron,

mocht je dit nog lezen, ik heb inmiddels een topic in Effecten aangemaakt met jou antwoorden erin, alle credits voor jou. Het lijkt mij voor de vragenstellers van destijds handiger was om het in dat forumonderdeel te posten.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137953