PDA

View Full Version : MIM Classic 70s Reissue vs. Strat Plus?



alvinus
17 juli 2010, 21:35
Tja, als je de titel leest van deze post, zou je waarschijnlijk meteen zeggen dat die twee stratocasters niet vergeleken kunnen worden, toch?

Ik bezit al een aantal jaren de Mexicaanse Classic 70s en heb er (waarschijnlijk onnodig) andere elementen op gezet ( Seymour Duncan SSL1 vintage, staggered; SSL1 reverse wound, reverse polarity; John Suhr V-60 Low Peak) plus een stalen tremoloblok van Callaham. De gitaar is overigens spatzuiver en laat zich door geen zwevende tremolo ooit van de wijs brengen.

Soms voelde ik wel eens aan een andere Strat en dacht dan dat de hals bijvoorbeeld een stuk uitgebalanceerder was, maar het verschil was lastig onder woorden te brengen. Echter, USA... Mexico.. dat knaagt, hè.

Nu ben ik eens ruim in de gelegenheid om mijn MIM te vergelijken met een degelijke strat, d.w.z. een 1995 USA Strat Plus, met twee Lace Sensors in neck en middle positie en een oud type Seymour Duncan Hot Rails bij de brug. De Strat Plus heette ten tijde van de productie de beste gewone stratocaster na de custom shop modellen.

In de oefenruimte bij de band kan ik wel horen dat het een dijk van een gitaar is, die Plus. De body is van elzenhout en de gitaar is een kilo zwaarder dan de MIM, (transparant, dus essen). Alles doet het zoals het hoort, met mooie tussenstandklanken en de hot rails snijden door alles heen.

En toch. En toch, ondanks alle optimale voorzieningen van de Plus bekruipt me het gevoel dat mijn Mexicaantje met z'n ouderwetse zesschroefs tremolobrugje en de simpele gebogen zadeltjes meer stratocaster is. Alsof er meer lucht in de toon zit. Ik hou er van dat mijn strat klinkt als een strat met alle onvolkomenheden van dien (bijvoorbeeld een soms akelig dun klinkend brugelement...). In mijn thuisstudiootje verslaat de Mexicaan de Amerikaanse Plus met een straatlengte.

Ik hoor graag commentaar van stratkenners die hier iets in herkennen, er iets over kunnen zeggen of tips hebben. Alvast bedankt!

Tupelo
17 juli 2010, 21:57
Verbaast me niets.
Strat plus is zo steriel als de neten.
Miste ook altijd het kenmerkende strat-gevoel erbij.
Fijne gitaren.
Super hardware, maar zo dood als een pier wat mij betreft.
Ik weet het ook niet.
Een gitaar hoort gewoon één of twee ongemakken te hebben, dat maakt het af.
En bij de strat plus hebben ze daar geen rekening mee gehouden.

Eko
17 juli 2010, 22:34
Ik ken meerdere mensen die een strat plus gehad hebben en die hem allemaal weggedaan hebben om dezelfde reden. Hij klinkt niet zoals een echte strat hoort te klinken. De lace-sensors klinken niet zoals echte singlecoils kunnen klinken.
Als je een strat gebruikt verwacht je heldere geluiden die iedereen kent. Van Knopfler tot aan Clapton. Echte vintage tonen dus.

jutter
17 juli 2010, 22:45
Ik ken meerdere mensen die een strat plus gehad hebben en die hem allemaal weggedaan hebben om dezelfde reden. Hij klinkt niet zoals een echte strat hoort te klinken. De lace-sensors klinken niet zoals echte singlecoils kunnen klinken.
Als je een strat gebruikt verwacht je heldere geluiden die iedereen kent. Van Knopfler tot aan Clapton. Echte vintage tonen dus.

Ik heb hem ook gehad en weer weg gedaan omdat hij niet echt als een strat klinkt, gewoon te steriel. Maar qua bouw en feel zijn ze super! Later heb ik weleens gedacht: 'had ik er maar andere pups ingezet' maar ja dat was later....

alvinus
17 juli 2010, 23:37
(...) Later heb ik weleens gedacht: 'had ik er maar andere pups ingezet' maar ja dat was later....

Deze reacties brengen tot nu toe aardig onder woorden welk gevoel ik heb bij de Plus.
Maar, Jutter, denk je dat het door de pups komt? Ik heb daar inderdaad elders ook wel over gelezen, alleen vind ik het vervangen van pickups meestal meer invloed hebben op volume en soms definitie dan op het echte karakter van een gitaar.

jutter
17 juli 2010, 23:43
Deze reacties brengen tot nu toe aardig onder woorden welk gevoel ik heb bij de Plus.
Maar, Jutter, denk je dat het door de pups komt? Ik heb daar inderdaad elders ook wel over gelezen, alleen vind ik het vervangen van pickups meestal meer invloed hebben op volume en soms definitie dan op het echte karakter van een gitaar.

Moeilijk te zeggen omdat ik ze niet vervangen heb...Maar ik denk/vermoed dat goede pups het karakter van de gitaar naar boven haalt.

alvinus
17 juli 2010, 23:53
Nou, dan is het wachten op een gitaarnetter die de ervaring met andere pups op de Strat Plus heeft.

En andere opmerkingen ook welkom, natuurlijk.

rockablues
17 juli 2010, 23:59
Wat zouden jullie van een strat plus met 'CS 69's' of 'S-5 Scooped's van Klein' vinden?

Rooker
18 juli 2010, 00:30
Optijd nieuwe snaren erop zetten dat scheelt ook aanzienlijk in de openheid van het geluid.
Ik heb hier laatst op het forum naar een link zitten kijken van een forummer. Het was een site waar iemand alle CS elementen van Fender over precies dezelfde gear en over precies de zelfde gitaar bespeeld. Ik geloof de '57, '69, hot '50s en de Texas specials... Maar op een gegevenmoment werdt ik er echt melig van. Want ik hoorde elke keer precies hetzelfde:seriousf::seriousf::seriousf:.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat het toch het meest aan je spel ligt en daarna komt je amp, dan een hele poos niets en dan je elementen.
Ik hoop niet dat ik nu veel mensen tot wanhoop drijf:makeup::makeup::makeup:

Van Dattum
18 juli 2010, 10:21
Ik heb een set EMG 89/SLV/SLV op mijn Plus gezet. Rockt als de neten! Het is een geweldige gitaar. Ik heb hem nu al een jaartje of 20 en ik kan je verzekeren dat ie nooit meer weggaat.........
Het is wel een echte live-gitaar. In een bandsituatie kun je je geen betere wensen. Voor de fijne Strat-finesses kun je beter een "echte/authentiekere" Strat nemen.
Maar daar heb ik een andere voor.....;)

Tupelo
18 juli 2010, 11:09
Nou, dan is het wachten op een gitaarnetter die de ervaring met andere pups op de Strat Plus heeft.

En andere opmerkingen ook welkom, natuurlijk.
Ik heb er SD-P90's in gehad in brug en nek positie.
In nek positie leverde het wel een leuk belly geluid op.
Brug bleef dun.
Bouwer die dat regelde voor me vertelde me van te voren al dat het niet uit zou maken.
Dat was 'de Vocht' in Boekel.

Qua feel is het overigens wel een heel erg fijne gitaar.
Uitermate comfortabel.

Nitefly7
18 juli 2010, 20:50
volgens mij had mijn 'eerste gitaarheld' (lokale gitarist / kennis/vriend) ooit een Strat Plus, waar hij de Lace Sensors vervangen had door een bepaald type Lindy Fralins; hij was (en is?) er na de PU-wissel erg over te spreken..!

alvinus
18 juli 2010, 21:07
Dan is het dus interessant te weten welke Lindy Fralins dat waren... Ken je die meneer nog? Ik zou wel even met 'm willen corresponderen.

Pepe
18 juli 2010, 21:29
Waarom zo moeilijk? Zet de pups van je mex op je plus, alleen de output en aarde even los en vastsolderen en de rest overschroeven.

Als dat bevaltt dan kan je altijd kijken naar vintage replacements.

alvinus
18 juli 2010, 21:52
Goeie tip, Pepe - hoewel ik zelf geen soldeur ben en ook nog even bekeken moet worden of dat allemaal past. Als ik het goed begrepen heb, heeft die Plus zo'n extra zwembad en dat weet ik van de Mex niet. Maar als het inderdaad snel over te zetten is - ja!

Pepe
18 juli 2010, 21:58
De mex naar plus zal geen probleem opleveren maar andersom lijkt me lastiger.

Rooker
18 juli 2010, 22:02
Wat is er dan precies mis met de Lace Sensors? Er zijn toch heel wat mensen die ze er juist voor een vermogen in laten bouwen? Eric Clapton gebruikte ze wel is. Heb wel eens gehoord dat de afstelling errug nau komt.

Luke-wannabe
18 juli 2010, 22:07
Als je je huidige Strat fijner vind zou ik er niet eens over nadenken om hem in te ruilen..

alvinus
18 juli 2010, 22:15
Wat is er dan precies mis met de Lace Sensors? Er zijn toch heel wat mensen die ze er juist voor een vermogen in laten bouwen? Eric Clapton gebruikte ze wel is. Heb wel eens gehoord dat de afstelling errug nau komt.

Ja, ik weet dat ook niet. Hier en daar in buitenlandse fora lees je ook wel eens over muzikanten die ze niet bij de strat vinden passen. Ik vind Pepe's idee wel aantrekkelijk, want ik kan dan zonder veel moeite horen of die Sensors een negatieve rol spelen (in mijn oren, dan)

alvinus
18 juli 2010, 22:23
Als je je huidige Strat fijner vind zou ik er niet eens over nadenken om hem in te ruilen..

Ja, mogelijk heb je daar een punt.
Het vervelende is dat de vergelijking zo verschrikkelijk subjectief is en ik de ene keer voor de Plus ga en de andere keer voor de Classic. Daarom is het prettig om hier al die overwegingen te horen, waaronder die van jou, om de afweging wat objectiever te krijgen.

Fenderfan
19 juli 2010, 11:15
De pickups van de plus zijn zo ontwikkeld dat ze precies het geluid van de 60,s pickups nabootsen. Ik denk dat ze daar in geslaagd zijn. Ik snap dus ook niet hoe mensen kunnen zeggen dat die lace sensors niet klinken. Ze klinken als een tiet, en hebben een hogere output. Wat wil je nog meer?

Duidelijk verschil is dat ze niet feedbacken. Persoonlijk vind ik dat heerlijk tijdens repetities. Dat gejank wordt je doof van en je hoeft niet iedere keer je volumeknop dicht je draaien.