PDA

View Full Version : Hard en clean: Waarom geen puike transistorbak?



guitarguru
17 juli 2010, 19:16
In mijn zoektocht naar een tilbare (<18 kilo) combo met een mooi clean geluid, kom ik al gauw uit bij 20 watt buizenbakjes. Echter, die zullen niet voldoende headroom hebben, om op hogere bandvolumes ook nog clean te blijven.
Nou had ik nog een gedemonteerd chassis liggen van een Hughes & Kettner Attax 80 transistorbak. Heb die even aangesloten op mijn 2x12 M20 kast, en ik vind het niet verkeerd hoor!! Zo'n transistorversterker blijft lekker lang clean. Precies wat ik nodig heb voor mijn Mark Knopfler momenten..

Transistorversterkers worden over het algemeen als inferieur bestempeld t.o.v. de buizenbakken. Maar wat zijn nou echt goede transistorversterkers tegenwoordig? IK denk zelf dan b.v. aan Tech 21 en de Roland Cubes. Nog andere die ik eens zou kunnen testen?
Reageren die trannies ook wel goed op gainpedalen? Vermoed dat daar de problemen beginnen... ;)

jutter
17 juli 2010, 19:24
Wat ik redelijk goed vond was de oude Peavey Bandit( dus niet de nieuwe) en de Fender Ultimate Chorus 2x12. Beide deden het goed met pedalen.

Paulio
17 juli 2010, 19:25
De Roland Jazz chorus heb ik een aantal keren op gespeeld, heel mooi clean! Weet alleen niet hoe hard ie kan, heb m alleen op lagere volumes bespeeld. Volgens mij wordt deze ook veel gebruikt door Jazz musici. Ik zou m is testen!

Gr. Paul

JeanPaul du Vinnie
17 juli 2010, 19:42
Roland Cubes
Die zijn vooral goed als oefenversterker wegens hun veelzijdigheid. Als "echte" versterker zou ik toch voor iets anders gaan, de Jazz Chorus (JC120) bijvoorbeeld.

guitarguru
17 juli 2010, 19:43
Die zijn vooral goed als oefenversterker wegens hun veelzijdigheid. Als "echte" versterker zou ik toch voor iets anders gaan, de Jazz Chorus (JC120) bijvoorbeeld.

Als 'echte' versterker schiet me nog de Lab Series te binnen, waar BB King al een eeuwigheid op speelt.. Geen onaardige sound :soinnocent:

Fireburst
17 juli 2010, 21:42
Die zijn vooral goed als oefenversterker wegens hun veelzijdigheid. Als "echte" versterker zou ik toch voor iets anders gaan, de Jazz Chorus (JC120) bijvoorbeeld.

Het clean kanaal van de cubes is gebaseerd op de JC reeks. Met een Cube60 kan je al veel kanten op.
Probleem lijkt me wel dat de echt leuke trannies zoals de Lab series, de bluescube 60/310, de Musicman, de JC's enz... ook behoorlijk wat wegen.
Oplossing zou kunnen zijn om deze in head vorm om te bouwen en een aparte 1x12 of 2x12 mee te nemen.

stikel
17 juli 2010, 22:31
In mijn zoektocht naar een tilbare (<18 kilo) combo met een mooi clean geluid, kom ik al gauw uit bij 20 watt buizenbakjes. Echter, die zullen niet voldoende headroom hebben, om op hogere bandvolumes ook nog clean te blijven.
Nou had ik nog een gedemonteerd chassis liggen van een Hughes & Kettner Attax 80 transistorbak. Heb die even aangesloten op mijn 2x12 M20 kast, en ik vind het niet verkeerd hoor!! Zo'n transistorversterker blijft lekker lang clean. Precies wat ik nodig heb voor mijn Mark Knopfler momenten..

Transistorversterkers worden over het algemeen als inferieur bestempeld t.o.v. de buizenbakken. Maar wat zijn nou echt goede transistorversterkers tegenwoordig? IK denk zelf dan b.v. aan Tech 21 en de Roland Cubes. Nog andere die ik eens zou kunnen testen?
Reageren die trannies ook wel goed op gainpedalen? Vermoed dat daar de problemen beginnen... ;)


Ik ben persoonlijk (voor thuisgebruik) strontzat van buizenamps. Er mankeert altijd wat aan. Kan volgende week mijn nieuwe Tech21 trademark 60/4x10 halen. Kijk er nu al naar uit. Wij hebben al enige tijd een Roland Bluescube 60/3 x10 naar volle tevredenheid (met inderdaad fantastisch clean.) welke duidelijk een blijvertje is. Zalig geen gebrom, gestoor, microfonische buizen etc. En wat tie smerig niet kan, neme men het juiste pedaal.

groet Jan

Eko
17 juli 2010, 22:42
Omdat je met een 1,1 L geen 295 kunt rijden en ook nog 1 op 25 zul je ergens een consessie moeten doen.
Een buizen amp op hoge volumes clean houden kan zodra je het wattage omhoog brengt. Dat lukt alleen zodra er meerdere buizen inzitten en dan zal ook de voeding moeten worden verzwaard. Als er dan ook nog speakers in moeten zitten , zul je er magneetjes in aantreffen die ook nog gewicht mee brengen.
Als je gewoon een transistor amp wilt kopen hoef je niet zo`n omweg te maken.

TimS
17 juli 2010, 23:22
Omdat je met een 1,1 L geen 295 kunt rijden en ook nog 1 op 25 zul je ergens een consessie moeten doen.
Een buizen amp op hoge volumes clean houden kan zodra je het wattage omhoog brengt. Dat lukt alleen zodra er meerdere buizen inzitten en dan zal ook de voeding moeten worden verzwaard. Als er dan ook nog speakers in moeten zitten , zul je er magneetjes in aantreffen die ook nog gewicht mee brengen.
Als je gewoon een transistor amp wilt kopen hoef je niet zo`n omweg te maken.
Ligt ook een beetje aan het ontwerp he, er zijn versterkers die veel meer clean vermogen leveren met een gelijk gewicht.

Tankman
17 juli 2010, 23:25
Wat ik redelijk goed vond was de oude Peavey Bandit( dus niet de nieuwe) en de Fender Ultimate Chorus 2x12. Beide deden het goed met pedalen.

+1 Ik ben zelf ook wel te spreken over de nieuwe Bandits. Hij doet het ook goed in de winkel. Het is er echt zo een die je altijd moet hebben staan. Hij is heel veelzijdig en iedere modus klinkt gewoon goed. Ook handig is de mogelijkheid om van 100% naar 50 en 25% power te schakelen. Ideaal voor thuis, oefenruimtes en optredens dus. Je maakt geluidsmannen ook blij met de direct out. Verder heeft hij nog een leuke reverb en een footswitchable volume boost.

Deze Bandit was heel lang de nummer 1 op mijn zoektocht naar een versterker lijstje. Uiteindelijk is de 6505+ 112 combo geworden, maar de Bandit is zeker eentje die ik in gedachte hou. Echt een te gek ding voor iedere smaak te gebruiken. :ok:

jutter
17 juli 2010, 23:33
Omdat je met een 1,1 L geen 295 kunt rijden en ook nog 1 op 25 zul je ergens een consessie moeten doen.
Een buizen amp op hoge volumes clean houden kan zodra je het wattage omhoog brengt. Dat lukt alleen zodra er meerdere buizen inzitten en dan zal ook de voeding moeten worden verzwaard. Als er dan ook nog speakers in moeten zitten , zul je er magneetjes in aantreffen die ook nog gewicht mee brengen.
Als je gewoon een transistor amp wilt kopen hoef je niet zo`n omweg te maken.

Met een 2.5L moet je vaker even stilstaan om te tanken, met een 1.1L minder vaak en kom je er ook......Doet me denken aan dat kleine Peugeotje 1.0L waarmee ik naar Zuid-Duitsland reed met een gangetje van 170km/uur en nog gas over had, maar dat terzijde. Transistorbakjes hebben weinig tot geen onderhoud en er zijn echt goede trans te koop.

stikel
17 juli 2010, 23:45
Beste Guitarguru,

Je kunt bijv ook deze krijgen :

www.tech21nyc.com/products/powerengine/powerengine60.html

Kun je elke preamp voorhangen dus een scala aan sounds (1 x 12 = 33 lbs dus rond de 15 kg)

groet Jan

Chroxy
17 juli 2010, 23:49
+1 voor een Roland Jazzchorus.

Vandaag moest ik, vanwege luiheid, repeteren over een JC 55 watter met 2 speaker, ik dacht dat het 10inch was. Licht, handelbaar, de amp ziet alleen niet uit.

Anyway, ik gebruikte mijn eigen pedalenkist, dus mijn bekende drive sound had ik bij me, howel ik zelf meestal op een JMP of JCM800 speelt.

De JC55 had volume zat, ging veeeels te hard en blies de orange (buizen) van andere gitarist eventjes weg. Dit terwijl volume nooit boven de 5 (van de 10) uitkwam.

Volume zat, klein, licht, handelbaar en blijft clean. waarschijnlijk ook nog eens niet enorm duur.. fijne amp :)

paulusdeBKB
18 juli 2010, 01:09
Ik heb er al heel lang niet meer over gespeeld, maar tweedehands zie je nog wel eens een Fender Eighty-Five voorbij komen. 1 12" transistor met een uitstekende clean (misschien een beetje fel) en een bruikbare scheur. Weegt niet zo veel, kost niet zo veel. Kijk maar eens of het wat voor je is.

... En wat je ook nog kunt overwegen: Rocktron Velocity eindtrap met losse speakers. Daar hang je dan een preamp naar keuze voor. Koop er 2 1x12" kastjes bij en je bent helemaal het mannetje: stereo en zeker hard zat!

Heynis
18 juli 2010, 02:06
Of een Marshall 8008 voor minder geld als we dan toch sluikspam aan het maken zijn ;) .

Maar wellicht is dit iets:
http://www.award-session.com/sessionette.html

Hard en clean (met wat andere features).

macwilliams
18 juli 2010, 07:35
Als de H&K je bevalt zou je de attax 200 eens moeten proberen. Is stereo met prachtig overtuigende chorus& reverb.

Ik ben zelf al aan het proberen mijn oude H&K attax200 weer in huis te krijgen.

angl2k
18 juli 2010, 11:30
http://www.ztamplifiers.com/_media/lunchbox_lg_0.jpg

http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox.html

200 watt in een klein formaat en 4.3 kg, wat wil je nog meer :rockon:

interessander
18 juli 2010, 12:05
Ik heb ook een Attax 80 gehad en kan je vermoeden bevestigen dat deze niet zo goed samengaat met pedalen. Jazz chorus lijkt me een goede optie, je ziet ze niet vaak, maar er zijn ook head versies van.

Plant
18 juli 2010, 12:14
Wat ik redelijk goed vond was de oude Peavey Bandit( dus niet de nieuwe) en de Fender Ultimate Chorus 2x12. Beide deden het goed met pedalen.

Als het alleen om clean gaat denk ik aan de Fender Ultra Chorus die ik ooit had. Het andere kanaal kun je niet veel mee (te 'rasperig') en met een los pedaaltje ervoor werd ik ook niet vrolijk.

Ik verkocht de amp later aan iemand die ook echt alleen het cleane geluid wilde.

jutter
18 juli 2010, 12:21
Als het alleen om clean gaat denk ik aan de Fender Ultra Chorus die ik ooit had. Het andere kanaal kun je niet veel mee (te 'rasperig') en met een los pedaaltje ervoor werd ik ook niet vrolijk.

Ik verkocht de amp later aan iemand die ook echt alleen het cleane geluid wilde.

Ik had er een Roland GP-100 voor en klonk als een dijk...! Zelfs met de distortions van de GP-100 klonk het super. Aardig wat optredens hiermee gedaan!

Ukeloeder
18 juli 2010, 12:32
Ik heb er al heel lang niet meer over gespeeld, maar tweedehands zie je nog wel eens een Fender Eighty-Five voorbij komen. 1 12" transistor met een uitstekende clean (misschien een beetje fel) en een bruikbare scheur. Weegt niet zo veel, kost niet zo veel. Kijk maar eens of het wat voor je is.

... En wat je ook nog kunt overwegen: Rocktron Velocity eindtrap met losse speakers. Daar hang je dan een preamp naar keuze voor. Koop er 2 1x12" kastjes bij en je bent helemaal het mannetje: stereo en zeker hard zat!

Ik heb zelf zo'n RedKnob EightyFive (NIET te koop). Op 10 is ie nog clean wanneer je niet met humbuckers of P90s (of extra hot singles) speelt. Heb ermee gegigged en gerepeteerd. Ben er zelf nooit aantoe gekomen een Weber beamblocker in te schroeven, zou eigenlijk wel moeten. Overdrive kanaal is leuk tot iets van 4 op de schaal, daarna is het hinderlijk. Erg veel hoog ook, ik heb treble meestal op 0 staan.
Dergelijke trannies zijn tegenwoordig zeker ook te koop, check de Fender hoek bij je lokale amp store.

FruscianteFan
18 juli 2010, 12:42
Dan ben ik benieuwd hoe je die afstelt (afgezien van treble dicht), want de 85 waar bij ons op gespeeld wordt (andere gitarist dus) klinkt nou niet bepaald geweldig.

Ukeloeder
18 juli 2010, 14:10
@FF; Ik zal vanavond even de controls noteren. En de term 'geweldig' heb ik niet gebruikt. ;)

PeteRS
19 juli 2010, 12:37
Die transistorbakkies van Session klonken ook vrij goed wat ik me er van kan herinneren, een Sessionette bijvoorbeeld. Je komt ze tweedehands nog wel eens tegen.

guitarguru
19 juli 2010, 12:39
Die transistorbakkies van Session klonken ook vrij goed wat ik me er van kan herinneren, een Sessionette bijvoorbeeld. Je komt ze tweedehands nog wel eens tegen.

Heb ooit gespeeld met een gitarist die op zo'n Sessionette speelde. Man wat een schel geluid had die vent zeg!! :stop: Kon wel erg hard...

DaveItUp
19 juli 2010, 12:40
Superblij met m'n Sunn torrenbakken. De marshall staat nog steeds te verstoffen :)

FruscianteFan
19 juli 2010, 12:50
Heb ooit gespeeld met een gitarist die op zo'n Sessionette speelde. Man wat een schel geluid had die vent zeg!! :stop: Kon wel erg hard...
Ja weetje, gister zei mijn bassist ook dat-ie mij schel vond. Maar daarvoor hebben we een treble-knopje op de versterker ;).

Wil niet zeggen dat een versterker niet te schel kan zijn, maar voor een groot deel ligt het een en ander toch aan de gitaar, speler en afstelling.

Toaster
19 juli 2010, 21:42
Die transistorbakkies van Session klonken ook vrij goed wat ik me er van kan herinneren, een Sessionette bijvoorbeeld. Je komt ze tweedehands nog wel eens tegen.

+ 1

Ik vind ze ziet schel hoor. Ik heb er sinds kort twee.

Ik heb ook nog eens over een Fender bakkie gespeeld met een 12 inc speaker. Viel me ook erg mee. Weet alleen niet meer wel type. En ik ben ook altijd groot fan van Music Mans Maar ja die zijn weer zwaan en zijn half buizen

HalfBlindLefty
19 juli 2010, 22:01
De Peavey Bandit 112 is inderdaad een heerlijke amp, ik heb een jaar of 1,5 geleden de mijne weggedaan ivm de ruimte...

Trouwens de Yamaha G100B die ik nu als cab voor mijn Blackheart gebruik is ook niet onaardig.

Ronald.ZaZ
19 juli 2010, 23:28
Ik heb op zolder nog een paar oude Bandits en die bevielen me altijd prima. Loeihard gaan voor zo'n kleine combo.

jutter
19 juli 2010, 23:34
Ik heb op zolder nog een paar oude Bandits en die bevielen me altijd prima. Loeihard gaan voor zo'n kleine combo.

Op zolder?????? Zo'n oude???? Een paar?????

Ronald.ZaZ
19 juli 2010, 23:43
Ja, een oude bandit 65 van ongeveer 25 jaar oud denk ik (of is dat al een nieuwer type?) en nog een 112 die hetzelfde eruit ziet.
Zo ziet ie eruit (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/PeaveyBandit112.jpg)
En nog een stereo bandit. Weet niet meer het type uit mijn hoofd, maar is iets met blauw en zwart als het je wat zegt.

Staan op zolder omdat ik er nooit meer wat mee doe, maar ik heb gigantisch lol gehad van die dingen.

Mitch
19 juli 2010, 23:52
Bij mij in de kelder staan ook nog een paar oude struikrovers, niemand wil ze meer hebben tegenwoordig.

jutter
19 juli 2010, 23:57
Ik bedoel deze:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/bandit.jpg

jutter
19 juli 2010, 23:58
Bij mij in de kelder staan ook nog een paar oude struikrovers, niemand wil ze meer hebben tegenwoordig.

Waarom niet?

Ronald.ZaZ
19 juli 2010, 23:59
Ik bedoel deze:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/bandit.jpg

Ja die heb ik ook nog. Dat is exact dezelfde.

jutter
20 juli 2010, 00:01
Ja die heb ik ook nog. Dat is exact dezelfde.

Zijn toch lekkere versterkers?

Ronald.ZaZ
20 juli 2010, 00:04
Zijn toch lekkere versterkers?

Dat zei ik toch ook in mijn eerste post! :seriousf:
Ik gebruik ze nu alleen niet meer omdat ik zeg maar met de jaren wat verschoven ben en mijn rockerverb met 412 toch net ietsie anders klinkt.

jutter
20 juli 2010, 00:06
Dat zei ik toch ook in mijn eerste post! :seriousf:
Ik gebruik ze nu alleen niet meer omdat ik zeg maar met de jaren wat verschoven ben en mijn rockerverb met 412 toch net ietsie anders klinkt.

Ietsie?:seriousf:

Ronald.ZaZ
20 juli 2010, 00:12
Ietsie?:seriousf:

Ja, na jaren lang punk/metal bandjes met 2 bandits naast mijn oren hoor je het verschil niet meer zo ;)

Rutger
20 juli 2010, 09:40
+1 voor een Roland Jazzchorus.

Vandaag moest ik, vanwege luiheid, repeteren over een JC 55 watter met 2 speaker, ik dacht dat het 10inch was. Licht, handelbaar, de amp ziet alleen niet uit.

Anyway, ik gebruikte mijn eigen pedalenkist, dus mijn bekende drive sound had ik bij me, howel ik zelf meestal op een JMP of JCM800 speelt.

De JC55 had volume zat, ging veeeels te hard en blies de orange (buizen) van andere gitarist eventjes weg. Dit terwijl volume nooit boven de 5 (van de 10) uitkwam.

Volume zat, klein, licht, handelbaar en blijft clean. waarschijnlijk ook nog eens niet enorm duur.. fijne amp :)
+11 Voor de JC55. Vanwege z'n compactheid verwacht je het niet, maar er zit een bak mooi clean in en zat volume. Overdrive zou ik eigenlijk niet weten, daar gebruikte ik altijd een pedaal voor, die slikt ie prima. Menig maal mee gerepeteerd met een 8 koppige band, ging moeiteloos.

Toch jammer dat ss zo'n slechte naam heeft gehouden in gitaarland, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Kwaliteit kan heel hoog zijn mits dat dan ook gebouwd wordt (en men het niet bij lowbudget oefenversterkertjes houdt). Er is helaas weinig hoge kwaliteit ss gitaarversterkers op de markt terwijl dat voor basversterkers (en de godganse audiowereld) juist andersom is!

marc_o
20 juli 2010, 10:05
M'n eerste " grote" versterker was een Peavey Classic Chorus 130, wat volgens mijn hun versie was van de Roland Jazz Chorus serie.
Anyway, het ding kon echt knetterhard en had 2 kanalen en een schakelbare, in mijn oren destijds goede chorus en reverb.
Overdrivekanaal was niet echt tof maar je kon er wel een leuke lichte drive aan meegeven met een monsterlijk volume.
oftewel, een goed overdrivepedaal op je cleane kanaal en wanneer jouw solomomentje daar was, knalde je het licht overstuurde en net wat harder staande 2e kanaal erop en je kon scheiren naar believen.
Als overdrive had ik een kleine buizenmodule van Hughes en Kettner, genaamd de Metal Master (whoeoeoeoeoe, ruig), dat was toen het nieuwste van het nieuwste.....kun je nagaan.
Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit ontevreden over ben geweest, maar het is alweer zolang geleden.

Thijssie
20 juli 2010, 10:13
M'n eerste " grote" versterker was een Peavey Classic Chorus 130, ...

Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit ontevreden over ben geweest, maar het is alweer zolang geleden.
Ik heb er nog steeds eentje staan en deel je mening.

Goede chorus, aardige reverb, slecht vervormd geluid, maar prima clean; geen "fender op oorlogsterkte clean", maar echt "clean" clean, als je begrijpt wat ik bedoel.

Overigens gaat hij met zijn 2x130 w en EV achtige Peavy speakers echt loei en loeihard....

marc_o
20 juli 2010, 11:29
Ik heb er nog steeds eentje staan en deel je mening.

Goede chorus, aardige reverb, slecht vervormd geluid, maar prima clean; geen "fender op oorlogsterkte clean", maar echt "clean" clean, als je begrijpt wat ik bedoel.

Overigens gaat hij met zijn 2x130 w en EV achtige Peavy speakers echt loei en loeihard....


Gaat erg hard inderdaad, maar volgens mij was het 2 keer 65 watt?
Drivekanaal stelde ik op net niet clean in of eigenlijk " dik clean richting bluessoundje" en dan met een goede drive was het prima te doen in mijn herinnering......toch moeilijk je weer iets van 20 jaar geleden voor de geest te halen als je tegenwoordig op een Bogner XTC speelt...hehehehe

Wabbie
20 juli 2010, 11:38
Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden een groot Yamaha 2x12 transitor combo had wat clean erg goed klonk. De overdrive was waardeloos, maar clean was echt lekker vet. Dat combo was volgens mij ook iets van 100 Watt, en helaas niet te tillen.

Je zou misschien ook kunnen kijken naar een degelijk bascombo'tje. Ik wil nog wel eens voor de gein over mijn basstack gitaar spelen en dat klinkt best wel vet. Vroeger wilde ik ook nog wel eens jammen met wat huisgenoten en heb ik, bij tekort aan gitaarversterkers, vrij vaak mijn basversterker gebruikt om mijn gitaar te versterken. Overdrive krijg je er niet uit, maar het clean is wel erg lekker.

Midwolda
20 juli 2010, 11:45
Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden een groot Yamaha 2x12 transitor combo had wat clean erg goed klonk. De overdrive was waardeloos, maar clean was echt lekker vet. Dat combo was volgens mij ook iets van 100 Watt, en helaas niet te tillen.

Yamaha VR-series. Prachtige transistorversterkers. Heel veel voor erg weinig.

Toaster
20 juli 2010, 20:05
Je zou bijna eens een keer een transistor versterker meeting moeten houden ;)

Kunnen we allemaal onze Freggels uitlaten en laten horen hoe ze klinken.

guitarguru
20 juli 2010, 20:09
Je zou bijna eens een keer een transistor versterker meeting moeten houden ;)

Kunnen we allemaal onze Freggels uitlaten en laten horen hoe ze klinken.

Wat een gaaf idee ja!! Ben heel benieuwd of ze zich staande zullen houden, gezien onze geconditioneerde breinen, inzake de suprematie van buizenbakken. ;)