PDA

View Full Version : slecht podium geluid



Baker
1 mei 2003, 17:25
Ik weet dat dit een off topic is, toch stel ik hem hier omdat ik anders niet weet welke categorie hij bij moet.

Wij hebben voor ons coverbandje geen geluidsman. We spelen gewoon live met onze buizenbakken zonder deze door te versterken. Alleen de zang gaat dus over de PA. Op het mengpaneel hebben we een monitor uitgang waarmee we 5 actieve LEM monitoren aansturen. En nu komt het probleem: Ik kan mezelf nooit goed horen op het podium, en ik ga daardoor vals zingen. Ik kan mijn monitor harder zetten (omdat ie actief is) maar dat helpt niet voldoend, bovendien gaan de mics rondzingen als we de monitoren echt lomp hard zetten. We hebben al van alles geprobeerd, (monitor ver weg, monitor kantelen, dichtbij etc etc.) Aan de monitoren kan het niet liggen, het zijn actieve LEM;s en ook best groot.

Mijn eigen suggestie is om niet de monitor line out van het mengpaneel te gebruiken, maar een apart mengpaneel te kopen en daarmee de LEM's apart aan te sturen. Is dat een goed idee? En moet ik dan het laag wegdraaien, of juist niet? En wat kunnen we dan doen tegen het rondzingen? Een EQ kopen?

We willen absoluut geen in Ear systeem o.i.d. Ziet er niet uit, duur etc etc.

Kortom, hoe krijg ik het podium geluid goed met de huidige middelen (eventueel iets erbij aanschaffen, maar dan moet dat ook gegarandeerd werken)

Iedereen alvast bedankt voor het advies.

pimmetje
1 mei 2003, 17:44
Ik ben altijd een voorstander van oplossingen in de richting van minder geluid maken.

Nu zoek je de oplossing in meer geluid... je zet de monitor harder. Je kan ook proberen de hele band wat zachter te zetten. Dit is iets waar veel bands meteen van schrikken. "maar dan hoort niemand ons meer?!?"

Geloof me: als je je monitor niet op normaal niveau goed genoeg kan horen, sta je waarschijnlijk gewoon flink te hard. Juist door zo hard te gaan staan hoort niemand de muziek meer... ze horen eerder alleen een boel geluid. Het is net wat je wilt :grin:.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de stand van de versterkers (met name de speakers dan). Als die allemaal precies op jouw hoofd gericht staan met enige afstand ertussen, dan is 't niet gek dat je de monitor niet hard genoeg krijgt... je oren krijgen al een enorme bak gitaar en zo voor hun kloten.

Sj03rd
1 mei 2003, 19:02
Het podiumgeluid is gewoon veel te hard, omdat je de versterkers vol open moet zetten om de hele zaal te vullen.
Koop gewoon een goedkope 2e hands mengtafel, 16 kanaals ofzo, en laat ook je gitaren over de PA gaan. Dan kun je t podiumgeluid VEEL beter controleren.

dml
1 mei 2003, 19:19
Pimmetje heeft het door. Zet de backline zachter. Dat gaat wat moeilijker met drums maar probeer het toch maar eens. Eigenlijk moet je alles zo hard of zacht zetten dat je jezelf net kan horen, qua amp dan. Dan MOET je je concentreren op je spel, op je medebandleden en je kan veel makkelijker de zang horen. Het vereist heel wat discipline en ik zal zeker wat reacties losmaken maar het is wel een manier. Succes.

Sj03rd
1 mei 2003, 19:52
Op 2003-05-01 19:19, schreef dml:
Pimmetje heeft het door. Zet de backline zachter. Dat gaat wat moeilijker met drums maar probeer het toch maar eens. Eigenlijk moet je alles zo hard of zacht zetten dat je jezelf net kan horen, qua amp dan.



Dat kan dus niet want ze versterken niks uit en dan hoor je in de zaal de gitaar niet meer......gewoon een grotere tafel kopen en een microfoon voor je versterker (desnoods de line-out van je amp).

succes ermee

pimmetje
1 mei 2003, 20:11
Het is idd zo dat heel zacht gaan staan 't beste is voor je spel. Met een buizenbak niet voor je geluid en ook in de zaal moet 't hoorbaar zijn (zoals sjo3rd al zei). Het zal dus altijd een afweging zijn.

Alles uitversterken over de PA is een manier, maar in mijn ogen echter een manier die vaak te veel zelfbeheersing vereist van de muzikanten. Je krijgt dan toch al snel weer van dat gezeik dat iemand "iets" niet goed genoeg hoort en dus weer zaken harder gaat zetten. Dat betekent dat je weer toe gaat geven aan die 'verkeerde' gedachtengang van altijd maar volume toevoegen. Want je kan erop wachten dat als eentje harder gaat, de rest ook een tandje harder wil.

Zoals dml al aangaf, is de drum de bottleneck. Deze neem je als uitgangspunt bij het bepalen van je volume. Als de drummer dus leert om minder hard te slaan zonder wijverig te gaan drummen, kan je allemaal een stukje zachter.

Het bijkomend voordeel is dat je plots veel meer dynamiek in de muziek kan gooien. Bij veel te veel bandjes zie je dat ze op een volume (en wijze) gaan spelen, waarbij ze alleen nog maar zachter kunnen of stops kunnen maken om de muziek interessanter te maken. Door standaard wat zachter te gaan, heb je plots twee richtingen in volume die je kan gebruiken.

En nog belangrijker van het NIET standaard gebruiken van PA vind ik persoonlijk dat je leert NATUURLIJK een goed bandgeluid neer te zetten. Met PA is de verleiding vaak groot om de amps maar zo te zetten waarop je 't wel leuk vindt en dat alles met de PA recht te trekken. Je leert dan niet goed met je eigen volume werken en moet dan plots ook in de kleinste kroegjes toch je PA op gaan stellen... waanzin!

Vooral in die kleine kroegjes krijg je dan ook weer een probleem: je versterkers staan dan eigenlijk ALTIJD al te hard om nog met een PA goed te krijgen. Wat dan...

PA toevoegen in een grote kroeg als je een goed eigen geluid hebt, is makkelijk. Is dan niet veel meer dan alles gewoon recht doorversterken. PA wegnemen (in die kleine kroegen) als je dat altijd als soort van lapmiddel gebruikt, is dan plots veel moeilijker.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-05-01 20:15 ]</font>

wietse
1 mei 2003, 21:01
groot gelijk pimmetje.
ben zelf al 12 jaar roadie van een coverband (vrienden) en het is van belang dat je het volume op elkaar afstemt en dit met alleen een zang instalatie kan.
als je dan een goed geluid neer weet te zetten zowel podium als zaal dan ben je een heel eind op de goede weg.
dan is het als je een keer een P.A gebruikt een makkie.
of je moet er al achter komen dat het drumstel niet goed gestemd is hebben we een keer meegemaakt bij een festival alles uitversterken en toen klonk het drumstel bagger,met alleen een zang versterker hoor je het niet.
de meeste drummers kunnen namelijk zelf hun drumstel niet stemmen.

Baker
1 mei 2003, 21:23
"...precies op jouw hoofd gericht staan met enige afstand ertussen, dan is 't niet gek dat je de monitor niet hard genoeg krijgt... je oren krijgen al een enorme bak gitaar en zo voor hun kloten."

-mmm, daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht...

"...Koop gewoon een goedkope 2e hands mengtafel, 16 kanaals ofzo, en laat ook je gitaren over de PA gaan. Dan kun je t podiumgeluid VEEL beter controleren."

-Dat willen we dus niet. Onze mengtafel zou daar op zich nog groot genoeg voor zijn. Maar we willen het niet, en dat is een keuze. In kleine kroegjes is het voor het live gevoel gewoon leuker om "live" te spelen.

"En nog belangrijker van het NIET standaard gebruiken van PA vind ik persoonlijk dat je leert NATUURLIJK een goed bandgeluid neer te zetten. Met PA is de verleiding vaak groot om de amps maar zo te zetten waarop je 't wel leuk vindt en dat alles met de PA recht te trekken. Je leert dan niet goed met je eigen volume werken en moet dan plots ook in de kleinste kroegjes toch je PA op gaan stellen... waanzin!"

-Kijk, dat bedoel ik, en precies daarom spelen we in kleine kroegen altijd zonder PA! Van laatst was er bij ons in de moterclub een band met een ZEER vette PA, ze konden daar bij wijze van spreken pinkpop wel mee aansturen, terwijl die moterclub 5 bij 4 meter is. Waanzin! Tuurlijk is het geluid beter af te regelen met een PA, maar in diezelfde moterclub spelen ook regelmatig bluesbandjes met hun gitaar gewoon hop rechtstreeks in hun buizenbak geprikt en spelen maar: kippenvel. Voorwaarde is natuurlijk dat de ruimte niet te groot is. Wij hebben eens buiten in een trailer op een voetbalveld gespeeld, toen hadden wij natuurlijk ook een PA gehuurd, wij zijn ook niet achterlijk. Maar onze stelling blijft (en zal blijven): we spelen ZONDER PA, tenzij het niet anders kan.

edit vanwege spelfoutjes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-05-01 21:30 ]</font>

Baker
1 mei 2003, 21:28
Dus, tot zover idereen bedankt voor de reacties. Ik had er eerlijk gezegd nog niet aan gedacht dat het podiumgeluid best wel eens te hard zou kunnen zijn.

De oplossingen die jullie aandragen zijn allemaal in termen van volume. Ik zocht het zelf eigelijk in de termen van het aansturen van de monitoren. Is er echt geen andere oplossing? Zou het helpen om een exra mengtafeltje te kopen puur voor het aansturen van de monitoren? Of heeft dat echt geen zin? Met die mengtafel zouden we dan (via eventureel een extra EQ) die monitoren extra mid tonen kunnen meegeven zodat het beter hoorbaar is..of is dat onzin?

Bouke
2 mei 2003, 08:35
Hey,

als je op je (actieve)monitor ook toonregeling hebt zitten (of op de powermixer waar het signaal vanaf komt naar de monitor), kun je je monitormix ook nog op de juiste frequentie zetten. Soms kun je niet zachter, soms laat een zaaltje iets heel hard klinken, etc. Als je dan met eq op je monitor wel door de podiummix kunt komen is dat wel lekker. Ik zorg altijd dat ik met m'n zangmonitorsound wegblijf van de hammondfrequenties die mijn zang altijd in de weg zitten en dat wisselt per gelegenheid.

Bouke

Baker
2 mei 2003, 11:29
Nou, dat bedoel ik dus. Onze monitoren hebben geen toonregeling. Alleen volume. daarom willen we dus een apart mengtafeltje en eventueel een EQ kopen voor de monitoren. Maar, wat zijn dan doorgaans die frequenties die het zangeluid hgoed hoorbaar maken? Volgens mij hoog en mid?



Op 2003-05-02 08:35, schreef Bouke:
Hey,

als je op je (actieve)monitor ook toonregeling hebt zitten (of op de powermixer waar het signaal vanaf komt naar de monitor), kun je je monitormix ook nog op de juiste frequentie zetten. Soms kun je niet zachter, soms laat een zaaltje iets heel hard klinken, etc. Als je dan met eq op je monitor wel door de podiummix kunt komen is dat wel lekker. Ik zorg altijd dat ik met m'n zangmonitorsound wegblijf van de hammondfrequenties die mijn zang altijd in de weg zitten en dat wisselt per gelegenheid.

Bouke

Guinness
2 mei 2003, 16:57
En wat nou als je marshall alleen maar mooi klinkt als ie HARD gaat???

V!N
2 mei 2003, 17:18
"Op 2003-05-02 16:57, schreef Guinness:
En wat nou als je marshall alleen maar mooi klinkt als ie HARD gaat???"


Men neme een attenuator en een bier :smile:

Let op deze drie threads, ik heb het idee dat daar binnenkort dé oplossing in komt te staan:


http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14485&amp;forum=4&amp;20

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14571&amp;forum=4&amp;7

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=15016&amp;forum=4&amp;start=0

Bouke
2 mei 2003, 17:24
Op 2003-05-02 16:57, schreef Guinness:
En wat nou als je marshall alleen maar mooi klinkt als ie HARD gaat???


Dan heb je een probleem in kleinere kroegjes, etc. Of je moet een attenuator kopen...

Even voor de duidelijkheid, ik heb alleen zang op mijn monitor. De eq-frequenties op de zangmonitor hangen een beetje af van de lokatie. Als we heel zacht spelen en 't is geen 'holle bak' waar we staan, kun je best wel mooi monitor geluid maken. Dus ook met laag enzo, het hele bereik is dan goed te horen. Spelen we harder vanwege de lokatie, of als de zaal alle geluid weer terug het podium op stuurt, moet ik vaak wat in het midden gaan zitten om überhaupt nog iets te horen. Onze zang monitor is dan wel actief, maar niet echt krachtig. Dat betekent dat ik bij wat hogere volumes bijna alle headroom inlever en dan moet ik midboosten om door het podium mix te komen. Ook wat meer hoog. Maar de monitor gaat dan al vrij snel over z'n nek. Een andere, zwaardere monitor staat dan ook hoog op m'n verlanglijstje! Als je vaker over grote PA's speelt weet je eigenlijk pas wat goede monitoren voor je kunnen doen. Die laten ook op volume de hele range goed horen en da's ook wel lekker...

Bouke

Bouke
2 mei 2003, 17:27
Hey V!N,

Niet snel posten als ik nog zit te typen he! :grin:

Bouke

PS. Nog geen vorderingen, ff geduld nog...

pimmetje
2 mei 2003, 19:26
Dan heb je - zelfs met zo'n eq - ook nog 't gezeik dat je oor bij hoge volumes anders hoort dan bij lage volumes. Vooral laag en ook hoog ga je bij hogere volumes plots VEEL beter horen, terwijl die vooruitgang bij mid relatief klein is. Dat verklaart ook een deel van 't verschil tussen het geluid van je amp als je 'm thuis zachtjes perfect hebt ingesteld en 't geluid met diezelfde instellingen in de oefenruimte.

Uitgebreid na te lezen na wat zoeken op Fletcher-Munson curve. Evt ook naar Robinson en Dadson, die die Fletcher-Munson zooi nog wat hebben aangescherpt.

Je zal dus bij hoge volumes eerder in de weg gezeten worden door snerpende solo's en brommende bas dan bij lage volumes. Bij lage volumes is 't juist weer de kunst om die goed in de (monitor)mix te krijgen.

Tja... geluid is kut, behalve als 't toevallig goed staat :grin:.

V!N
2 mei 2003, 19:56
"Hey V!N,

Niet snel posten als ik nog zit te typen he! :grin:

Bouke

PS. Nog geen vorderingen, ff geduld nog..."



Ha Bouke,

Leuk je ook in deze thread tegen het lijf te lopen. It's a small world eh ? :wink:

Neem alle tijd, mijn plan was pas zo rond juni/juli een hotpowerload te nemen.

groets,

V!N

Baker
3 mei 2003, 11:28
Ziehier DE reden om een 50 watt buizenamp te kopen ipv een 100 watt


Op 2003-05-02 16:57, schreef Guinness:
En wat nou als je marshall alleen maar mooi klinkt als ie HARD gaat???