PDA

View Full Version : Fender Prodigy



lollol
17 juli 2010, 11:41
Hallo, kan iemand mij wat meer vertellen over de Fender Prodigy?
Ik zag zo'n ding op marktplaats staan en die HSS dinges lijkt me wel wat:hippie:
Hoeveel is zo'n ding ongeveer waard?

http://www.strat-central.com/pics/other/prodigy/116307.jpg

Johannes
17 juli 2010, 11:56
http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Prodigy

geen idee van de waarde

Eko
17 juli 2010, 17:00
Niet echt aan te raden model. Dit was voor dat Fender weer op de rit gezet werd. Als je goed kijkt zie dat de juckplug aan de kant van de slagplaat zit i.p.v. de normale plek in de body. Het was een poging om de modellen goedkoper te kunnen produceren. Er is dus nogal op beknibbeld op onderdelen. Waarde is wat de gek er voor geeft. Ik schat ongeveer dezelfde waarde als een MIJ strat. 400-500.

lollol
17 juli 2010, 17:53
Niet echt aan te raden model. Dit was voor dat Fender weer op de rit gezet werd. Als je goed kijkt zie dat de juckplug aan de kant van de slagplaat zit i.p.v. de normale plek in de body. Het was een poging om de modellen goedkoper te kunnen produceren. Er is dus nogal op beknibbeld op onderdelen. Waarde is wat de gek er voor geeft. Ik schat ongeveer dezelfde waarde als een MIJ strat. 400-500.

De plug daar vind ik juist handiger:soinnocent:
Maar is hij dan echt zo slecht?

The Underdog
17 juli 2010, 18:09
Ik heb er zo eentje, maar dan met een Floyd Rose (eigenlijk Kahler Spyder), de Prodigy II dus. Het is echt een prachtgitaar, de kwaliteit en afwerking zijn superieur. Wat Eko vertelt is dus pure onzin.
Persoonlijk vond ik de originele humbucker wat output missen, anders was hij best ok, eerder warm dan schel. Maar die is bij mij vervangen door een DiMarzio Super Distortion.
Verwacht wel geen Fender Strat, wel een superstrat. De hals is dikker (eigenlijk breder) dan die van een Strat en de body lijkt meer op die van een Ibanez dan een Fender.

lollol
17 juli 2010, 18:17
en de neck pickup, klinkt die wel een beetje stratachtig?:chicken:

vulvasonic
17 juli 2010, 18:19
Het model is ook in de markt gezet om uit de superstrathoek van met name Ibanez enige afzet terug te pakken. De productie was prima, de onderdelen niet top (hoewel ik de Kahler Spyder van de II erg kan waarderen).

Ik denk dat je met €500,- inderdaad de marktwaarde wel te pakken hebt.
Persoonlijk vind ik ze net iets te weinig afwijken van de stratocaster om echt tot de verbeelding te spreken, maar ik heb er nooit een in m'n handen gehad en misschien is het precies wat je zoekt. Zoiets kun je niet beoordelen op basis van uiterlijk en specificaties op papier.

vulvasonic
17 juli 2010, 18:21
De plug daar vind ik juist handiger:soinnocent:
Maar is hij dan echt zo slecht?

Minder handig is het dat de tremolopook tegen de jackplug bungelt tijdens het spelen (ergens gelezen).

marc_o
17 juli 2010, 18:25
Ik vind het wel leuke gitaren hoor, lekker allround. Tja, die plug, dan neem je toch een haakse? Lijk mij geen reden om 'm niet te nemen.
Die paar die ik in mijn handen heb gehad vond ik zwaar okay, zou er best eentje willen hebben eigenlijk. En een elementje koop je 2e hands voor weinig, zou ik 'm niet voor laten als ie lekker speelt.

The Underdog
17 juli 2010, 18:28
en de neck pickup, klinkt die wel een beetje stratachtig?:chicken:

De single coils klinken stratachtig, ja. Wel iets meer output en 'vetter'. Clean klinken ze heel mooi, met overdrive kun je daar lekker mee soleren vind ik. Ik vond ze zelfs zo lekker klinken, dat ik besloten heb om ze niet te vervangen.

vulvasonic
17 juli 2010, 18:56
Ik vind deze wel lollig. Staat te koop op 2dehands.nl voor €450,-

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/e21a5f3b.jpg

http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-usa-prodigy-custom-shop-64776524.html

:)

lollol
17 juli 2010, 19:09
Minder handig is het dat de tremolopook tegen de jackplug bungelt tijdens het spelen (ergens gelezen).

O, ik had begrepen dat hij op de zijkant van de body zat, maar nu zie ik het, het is wel een beetje raar, maar de tremolo gebruik ik toch nooit en ik was zoiezo al van plan die eraf te halen:rockon:


http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/e21a5f3b.jpg
Nou nee, Ik zat meer te denken aan een zwarte...:soinnocent:

Braindead
18 juli 2010, 19:43
Grappenmaker die vent. Customshop yeah right, zo ken ik er nog wel eentje.

marc_o
18 juli 2010, 22:11
Ach, moet je niet mee zitten. Ik denk dat je er een heel leuke gitaar aan hebt voor dat geld. Lekker mouwen opstropen en schuurpapiertje erbij, kun je echt iets leuks van maken..

TimS
18 juli 2010, 22:32
Customshop staat tussen haakjes en hij geeft duidelijk aan dat het door kinderen is gedaan, dus ik zie het probleem niet zo

vulvasonic
19 juli 2010, 12:57
Ach, moet je niet mee zitten. Ik denk dat je er een heel leuke gitaar aan hebt voor dat geld. Lekker mouwen opstropen en schuurpapiertje erbij, kun je echt iets leuks van maken..

Schuurpapiertje?
Ik vind 'm echt geweldig gedaan. Mits goed afgesteld, zou ik bereid zijn er een meerprijs voor te betalen. Echt übercool!!! :D

Braindead
19 juli 2010, 14:21
Je gaat het probleem wel zien ale js net op zoek bent naar een Fender customshop en je daarop gaat zoeken op advertentiesites. Dan kun je dus al dit soort advertenties later weer uit je zoekresultaten gaan gooien.
Er staat customshop in de titel. Is het een customshop? Nee. It's that simple. Of er nou aanhalingstekens staan of niet doet er niet toe.

Afgezien daarvan vind ik het ook niet lelijk gedaan ofzo maar dat terzijde.



Customshop staat tussen haakjes en hij geeft duidelijk aan dat het door kinderen is gedaan, dus ik zie het probleem niet zo

marc_o
19 juli 2010, 16:44
Schuurpapiertje?
Ik vind 'm echt geweldig gedaan. Mits goed afgesteld, zou ik bereid zijn er een meerprijs voor te betalen. Echt übercool!!! :D

Ik vind het ook wel mooi eigenlijk. Maar als het je ding niet is, nou, lekker aan de slag ermee. Wel een USA Fender voor weinig....prima deal

Michael AE
19 juli 2010, 17:00
Was mijn eerste gitaar, maar ik heb geen idee meer wat ik er nou van vond. Ja, ik vond hem wel goed, maar ik had te weinig ervaring om dat ergens op te baseren.

Tot zover deze nutteloze post... :P

Eko
19 juli 2010, 17:04
Ik vind het niet erg als mensen denken dat ik ergens naast zit. Dat komt wel vaker voor. Als je echter in de geschiedenis duikt en de USA`s een beetje kent kom je niet echt tot de conclusie dat je hier met een top of the line Fender te maken hebt. In deze periode maakte Fender strats van alle houtsoorten die goedkoop en snel te leveren waren. Het model , als je goed kijkt , is her en der toch aardig aangetast. De hoorns zijn scherper en de maten zijn toch echt veranderd. Dit alles om maar verkoop te genereren en om maar te kunnen blijven vechten tegen ( betere) Japanners. De naam moest de verkoop pushen.
Toen Fender weer op de rit gezet was ( Dan Smith periode) werd er niet gelijk begonnen met deze topper weer uit te geven , maar met goed gebouwde Strats en Tele`s en die weer leken op hun oerversies. Deze heruitgaven behoren tot veel gezochte periode van Fender. Die doen prijzen waar je een hele leuke nieuwe reissue voor kunt kopen en deze Prodigy doet ongeveer een kwart tot een derde daar van. Dat zou iets moeten zeggen.

marc_o
19 juli 2010, 17:11
Ik vind het niet erg als mensen denken dat ik ergens naast zit. Dat komt wel vaker voor. Als je echter in de geschiedenis duikt en de USA`s een beetje kent kom je niet echt tot de conclusie dat je hier met een top of the line Fender te maken hebt. In deze periode maakte Fender strats van alle houtsoorten die goedkoop en snel te leveren waren. Het model , als je goed kijkt , is her en der toch aardig aangetast. De hoorns zijn scherper en de maten zijn toch echt veranderd. Dit alles om maar verkoop te genereren en om maar te kunnen blijven vechten tegen ( betere) Japanners. De naam moest de verkoop pushen.
Toen Fender weer op de rit gezet was ( Dan Smith periode) werd er niet gelijk begonnen met deze topper weer uit te geven , maar met goed gebouwde Strats en Tele`s en die weer leken op hun oerversies. Deze heruitgaven behoren tot veel gezochte periode van Fender. Die doen prijzen waar je een hele leuke nieuwe reissue voor kunt kopen en deze Prodigy doet ongeveer een kwart tot een derde daar van. Dat zou iets moeten zeggen.


Nu kan ik me sterk vergissen, maar deze is toch van ruim na de dan smith periode en heeft volgens mij niet de intentie een strat te zijn, maar meer een wat moderne "snelle"strat. Ik dacht dat deze uitkwam op het moment dat je ook die heavy metal strats kreeg, met vreemde puntkop...foeilelijk naar mijn mening.

geert1976
19 juli 2010, 18:33
Nu kan ik me sterk vergissen, maar deze is toch van ruim na de dan smith periode en heeft volgens mij niet de intentie een strat te zijn, maar meer een wat moderne "snelle"strat. Ik dacht dat deze uitkwam op het moment dat je ook die heavy metal strats kreeg, met vreemde puntkop...foeilelijk naar mijn mening.

Inderdaad, de Smith periode is toch meer 80-86?

hebben ze bij Fender begin 80er jaren niet gewone strats geleverd met 1 volume- en 1 tonepot?, welke halzen en body's uit het magazijn uitgezocht waren?

In het midden van de jaren 80 toen ze in de USA de lijnen weer fatsoenlijk aan het opzetten waren kwamen de goeie Fenders uit Japan, genaamd Contemparory's.....

Luke-wannabe
19 juli 2010, 18:46
En de Reissues enzo!
Er is zelfs een heel jaar ('86 als ik me niet vergist) geen enkele gitaar in Amerika geproduceerd. Allemaal Jappen!

geert1976
19 juli 2010, 19:25
En de Reissues enzo!
Er is zelfs een heel jaar ('86 als ik me niet vergist) geen enkele gitaar in Amerika geproduceerd. Allemaal Jappen!

Volgens mij werden er in de jaren 85, 86 en 87 in de USA geen Fenders gebouwd, wellicht op een enkeling na kwam toen alles uit Japan.

De Fenders worden contemparory's genoemd, dit zijn hele goede Strat, die de vloer aanvegen met menig USA exemplaar.

Ik heb er zelf ook eentje en die gaat nooit meer weg, ik heb nog nooit zo'n fijne strat gehad.

Body's zijn gewoon van ash of alder, dus geen basswood

vulvasonic
19 juli 2010, 19:43
Wat Marc zegt. Het is geen Stratocaster, het is een Prodigy. De Prodigy is gewoon een gitaar dat moest wedijveren met de doorontwikkelde superstratjes van met name de snelle Ibanezjes. Het is GEEN Strat!
Deze gitaar hoort bij de minder bekende modellen van Fender. En die zijn nu eenmaal vele malen lager geprijsd dan de bekende modellen. Dat geldt ook voor de minder bekende Gibson modellen. Dat is de enige reden waarom de Prodigy tot de goedkopere modellen behoort. In die jaren was Fender al behoorlijk op de rit.

Exi
19 juli 2010, 19:50
Ik denk dat die Prodigy's nog onder de 500 Euro zitten.
Ik heb ook een onbekendere Fender USA, namelijk de HM (Heavy Metal) uit 1988. (waarschijnlijk Japanse parts.) Heb er zo'n 300 Euro voor neergelegd. Het is verder gewoon een prima gitaar, zoals het Fender betaamt. Alleen geen gewilde uitvoering.

guus-25
21 juli 2010, 21:47
Nog nooit van die gitaar gehoord maar hij heeft wel wat weg van een zwarte Bronco:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/10aef3f27c634160523806a81ee67189.jpg

geert1976
21 juli 2010, 21:51
Nog nooit van die gitaar gehoord maar hij heeft wel wat weg van een zwarte Bronco:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/10aef3f27c634160523806a81ee67189.jpg

Dat is een Fender Lead II, ook een budget Fender uit het begin van de 80er jaren

vulvasonic
21 juli 2010, 21:53
De foto bij je post is van een Fender Lead II, niet van een Bronco. Bovendien lijkt de Prodigy net zoveel op de Lead (of de Bronco) als mijn reet op een meikever. :stop:

geert1976
21 juli 2010, 21:56
De foto bij je post is van een Fender Lead II, niet van een Bronco. Bovendien lijkt de Prodigy net zoveel op de Lead (of de Bronco) als mijn reet op een meikever. :stop:

Vulv, we hoeven je reet niet te zien hoor.

Ik had al gezegd dat het een Lead II was:seriousf::seriousf:

Exi
21 juli 2010, 21:59
:seriousf:
Ik zag net wel drie I'tjes staan in de post van vulv:sssh::soinnocent:

vulvasonic
21 juli 2010, 22:08
:seriousf:
Ik zag net wel drie I'tjes staan in de post van vulv:sssh::soinnocent:

NIETUS!!!!!


Nou, vooruit dan. Ik was inderdaad abuis. Heel even dacht ik dat het de Lead III betrof. :)

geert1976
21 juli 2010, 22:10
NIETUS!!!!!


Nou, vooruit dan. Ik was inderdaad abuis. Heel even dacht ik dat het de Lead III betrof. :)

hehe en toen merkte je mijn post op en hebt een I-tje weggehaald:)

Er is actie bij de Hans Anders:seriousf::seriousf:

Hendriks
21 juli 2010, 23:21
En de Reissues enzo!
Er is zelfs een heel jaar ('86 als ik me niet vergist) geen enkele gitaar in Amerika geproduceerd. Allemaal Jappen!

Zeker de RI's uit de jaren 80 vind ik top , de rest zozo , zit toch veel verschil in , de Comtemparory vind ik nou juist niet zo super , heeft ook te maken met trem en nut die liggen mij niet, ook de elementen waren niet mijn smaak.

geert1976
21 juli 2010, 23:52
Zeker de RI's uit de jaren 80 vind ik top , de rest zozo , zit toch veel verschil in , de Comtemparory vind ik nou juist niet zo super , heeft ook te maken met trem en nut die liggen mij niet, ook de elementen waren niet mijn smaak.

Met betrekking tot de japanse Contemparory, deel ik je mening niet, ik vind het fantastische strats en met de kahler trem die ik heb heb ik eindelijk een strat die niet ontstemt als je die gebruikt.

pups moet je inderdaad van houden maar smaken verschillen.

Voor wat betreft afwerking en houtsoorten steekt die mening USA naar de kroon en de hals vind ik de fijnste die ik ooit heb gehad.

Maar het blijft een kwestie van smaak

vulvasonic
22 juli 2010, 00:01
Laten we twee dingen niet uit het oog verliezen. De Contemporary serie was een hele reeks van stratocaster modellen. Sommige zijn beter, of passen beter bij je stijl dan anderen. Ik heb er twee en die zijn beide heel verschillend t.o.v. elkaar, maar beide geweldige gitaren.
En laten we ook niet vergeten dat de contemporary strats, in welke uitvoering ook, niets te maken hebben met de Prodigy, dat toch gewoon een ander model is. :)

Hendriks
22 juli 2010, 00:05
Met betrekking tot de japanse Contemparory, deel ik je mening niet, ik vind het fantastische strats en met de kahler trem die ik heb heb ik eindelijk een strat die niet ontstemt als je die gebruikt.

pups moet je inderdaad van houden maar smaken verschillen.

Voor wat betreft afwerking en houtsoorten steekt die mening USA naar de kroon en de hals vind ik de fijnste die ik ooit heb gehad.

Maar het blijft een kwestie van smaak

Die stelling staaf ik niet helemaal , hals is ook een kwestie van persoonlijke smaak , de Contemparory is een "leuke "strat ,maar meer ook niet , tja je zult
best een USA kunnen treffen die minder is ,maar ook vele die beter tot veel beter zijn , maar je hebt ook veel series , van HW1 tot Custom shop.
Persoonlijk heb ik liever een goede USA standaard .

Vergelijkingen zijn ook moeilijk te maken , word al vaak een "appels met peren" verhaal .

geert1976
22 juli 2010, 10:19
Die stelling staaf ik niet helemaal , hals is ook een kwestie van persoonlijke smaak , de Contemparory is een "leuke "strat ,maar meer ook niet , tja je zult
best een USA kunnen treffen die minder is ,maar ook vele die beter tot veel beter zijn , maar je hebt ook veel series , van HW1 tot Custom shop.
Persoonlijk heb ik liever een goede USA standaard .

Vergelijkingen zijn ook moeilijk te maken , word al vaak een "appels met peren" verhaal .

Ik denk dat het inderdaad ook erg smaakgerelateerd is.

Mijn Contemparory heeft de originele elementen er niet meer in zitten die zijn door de vorige eigenaar gewisseld voor FGI elementen in, met bijbehorende pots etc. en het is een geweldig instument.

De normale elementen van de contemparory's vind ik vaak een beetje flauw klinken, ik houd van een volle tone en die geven de FGI's gelukkig wel en ze brommen ook niet.
Het FGI setje wat ik in mijn strat heb zitten zijn overigens niet echt goed koop, maar dit komt ook door alle elektronica die erbij wordt geleverd, die je nodig hebt.
Af en toe een 9v blok wisselen vind ik niet erg, je krijgt er veel plezier voor terug:ok:

Van een zwevende trem moet je inderdaad ook houden, een hoop stratliefhebbers zweren bij de klassieke Fender trem.

En halzen zijn inderdaad persoonlijk, persoonlijk vind ik de hals van mijn gitaar de lekkerste die ik ooit op een Fender gehad heb.

De afwerking is bij de Contemparory's wel constant.

Mijn body is van elzen, geen basswood.

Maar jouw AVRI blijft overigens een beauty;)

Hendriks
22 juli 2010, 10:38
Ik denk dat het inderdaad ook erg smaakgerelateerd is.

Mijn Contemparory heeft de originele elementen er niet meer in zitten die zijn door de vorige eigenaar gewisseld voor FGI elementen in, met bijbehorende pots etc. en het is een geweldig instument.

De normale elementen van de contemparory's vind ik vaak een beetje flauw klinken, ik houd van een volle tone en die geven de FGI's gelukkig wel en ze brommen ook niet.
Het FGI setje wat ik in mijn strat heb zitten zijn overigens niet echt goed koop, maar dit komt ook door alle elektronica die erbij wordt geleverd, die je nodig hebt.
Af en toe een 9v blok wisselen vind ik niet erg, je krijgt er veel plezier voor terug:ok:

Van een zwevende trem moet je inderdaad ook houden, een hoop stratliefhebbers zweren bij de klassieke Fender trem.

En halzen zijn inderdaad persoonlijk, persoonlijk vind ik de hals van mijn gitaar de lekkerste die ik ooit op een Fender gehad heb.

De afwerking is bij de Contemparory's wel constant.

Mijn body is van elzen, geen basswood.

Maar jouw AVRI blijft overigens een beauty;)

Als een gitaar je goed ligt , dus fijne hals etc, heb je de neiging om te zeggen dat het de beste strat is die er is , maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.
Ook moet je kijken naar prijs/kwaliteit. De nieuwe USA standaard heeft voor mij de meest ideale hals , maar daarom is nog niet de beste.
De AVRI is kwalitatief een erg goede gitaar , maar de hals ligt mij niet en daarom speel ik er weinig op .