PDA

View Full Version : gitaar liedjes



Sleight
17 juli 2010, 01:04
yo ik zocht een paar liedjes met open gitaar akkoorden om te leren
beetje rustige muziek goed voor akoestische gitaar
denk maar aan liedjes zoals wonderwall of band on the run
dus wel eigenlijk zonder barre akkoorden want die vind ik maar crap :)
iemand die wat van deze liedjes weet?

budje
17 juli 2010, 01:19
je bedoelt dat je ze nog aan het oefenen bent? :seriousf:

Cue Zephyr
17 juli 2010, 02:54
Zeik niet man, als je gitaar wil leren spelen dan zul je toch barre akkoorden moeten gaan leren.
Bekijk Easy Songs 1, 2 en 3 eens:
http://www.justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php

budje
17 juli 2010, 09:17
En zelfs een matig gitarist als ik kan ze spelen!

http://94.100.121.202/805800001-805850000/805831001-805831100/805831041_6_pS8H.jpeg

Sleight
17 juli 2010, 14:42
-nee ik bedoel niet dat ik ze nog aan het oefenen ben, ik heb dat gewoon nog nooit gekund en af en toe wel eens geprobeerd maar lukt gewoon nog niet
dus stel ik dat uit tot later als ik wat meer gitaar ervaring heb
-als ik gitaar wil leren spelen moet ik zowiezo niks, als ik een sologitarist wil worden kan dat gewoon, niks geen barre akkoorden voor nodig
ik snap wat je bedoeld, maar ik ga nu gewoon nog niet beginnen aan barre akkoorden aangezien ik nog niet goed genoeg ben, wil eerst andere dingen leren
-jup, maar is iemand die zon 4 maanden speelt zonder les en die zich erg weinig op akkoorden focust maar meer op gewoon riffs focust ook al een matig gitarist op gebied van akkoorden?

ik zoek gewoon wat liedjes met open akkoorden die leuk zijn, zoals dus wonderwall
dus, iemand die nog wat van dat soort liedjes kent?

budje
17 juli 2010, 14:47
alles van de vroege beatles

Portel
17 juli 2010, 16:00
Niet zeiken. Gewoon barrees oefenen.
Is geen kunst aan.

Akkoorden niet leren maar licks en riffs en solos leren is gay.
Je leert toch ook eerst normaal fietsen voor je stunts gaat uitvoeren?

Dancing Lobster
17 juli 2010, 16:18
Op de gitaarlessen zijn wij ook begonnen met open akkoorden. Dus ik kan je zo een hele resem nummers opnoemen die wij geleerd hebben :D

Ik heb even screens gemaakt van de nummers die we in reeks 1 & 2 hebben leren spelen. Als je er niet uit komt welke akkoorden je nodig hebt en welke slag, just ask ;)

http://i28.tinypic.com/51x6jo.jpg

http://i27.tinypic.com/34q19pf.jpg

Cue Zephyr
17 juli 2010, 18:52
dus, iemand die nog wat van dat soort liedjes kent?
Lees je nu ook alleen posts maar half of heb je gewoon mijn link genegeerd?

Muzieknono
18 juli 2010, 07:03
Kijk ook eens bij speeltechniek en theorie, daar hebben ze dit onderwerp al eens behandeld.
En laat je niet ontmoedigen, je speelt zoals jij dat prettig vindt en dan komt de rest vanzelf.
Mvgr. Dirk Jan :B

Gearjunkie
18 juli 2010, 08:02
-als ik gitaar wil leren spelen moet ik zowiezo niks, als ik een sologitarist wil worden kan dat gewoon, niks geen barre akkoorden voor nodig


Ik zie een kleine misvatting...

Maar neem zoveel tijd je wilt natuurlijk om lekker te leren spelen hoor!

RB-1
18 juli 2010, 10:39
En zelfs een matig gitarist als ik kan ze spelen!Waarom pak je die A zo moeilijk en niet gewoon 1e positie A of 1e positie G, capo 2? Zo kun je nooit een bas run spelen.
Daardoor krijgt het dan een hoog djengedjeng-gehalte (over alle 6 snaren heen en weer raggen).
Die ontkoppeling van on- en offbeat heb je nodig als je je eigen begeleiding speelt.
Want dat is volgens mij (correct me if I'm wrong) waar de T.S. naar op zoek is.
Hoe meer open snaren hoe beter.

budje
18 juli 2010, 10:47
Waarom pak je die A zo moeilijk en niet gewoon 1e positie A of 1e positie G, capo 2? Zo kun je nooit een bas run spelen.
Daardoor krijgt het dan een hoog djengedjeng-gehalte (over alle 6 snaren heen en weer raggen).
Die ontkoppeling van on- en offbeat heb je nodig als je je eigen begeleiding speelt.
Want dat is volgens mij (correct me if I'm wrong) waar de T.S. naar op zoek is.
Hoe meer open snaren hoe beter.

De positie van de A zal altijd afhangen van meerdere factoren. In mijn geval is dat zowel waar ik in het nummer vandaan kwam en waar ik naartoe moet, of dat er alleen een simpele A verwacht wordt of dat er nog een bas run (want ik kan hem zo inderdaad niet spelen, maar ging ik er ook een spelen?) en natuurlijk ook van wat de rest van de band op dat moment aan het doen was.

Een echt duidelijk antwoord heb ik dus niet, want ik weet niet meer welk nummer we speelden driekwart jaar geleden ongeveer toen deze foto werd gemaakt...

Voor de TS, zeker zolang hij in zijn eentje speelt, zal ie lekker zelf moeten weten of ie een barree speelt of niet. Ik zou hem wel sterk aanbevelen er regelmatig eens mee te oefenen, want hoe rottig ze ook zijn in het begin, ze zijn soms zo verrekte handig ;)

RB-1
18 juli 2010, 10:58
Voor de TS, zeker zolang hij in zijn eentje speelt, zal ie lekker zelf moeten weten of ie een barree speelt of niet. Ik zou hem wel sterk aanbevelen er regelmatig eens mee te oefenen, want hoe rottig ze ook zijn in het begin, ze zijn soms zo verrekte handig ;)Wij zijn het helemaal eens!:ok:

budje
18 juli 2010, 11:02
Grouphug! :grouphug:

RB-1
18 juli 2010, 11:12
Grouphug! :grouphug:Kan dat?:roll: Ik heb namelijk wel een banjo omhangen.... (da's pas heavey metal :seriousf:)

DGB
18 juli 2010, 11:30
Gewoon 2 dagen barreakorden oefenen dan kenje die ook weer als je ooit een goeie gitaarist wil woorden moet je ze toch kenne of je nou alleen solo's speelt of niet.

Sleight
18 juli 2010, 15:19
jullie hebben wel gelijk over barre akkoorden ja, ik moet die inderdaad ooit eens leren en ik weet dat het wel mogelijk is om die geleerd te krijgen
ik heb alleen geen les, en zal dus eens goed moeten gaan zoeken op youtube hoe ik die akkoorden precies moet spelen, als ik het fout aanleer kost het me straks weer veel moeite om het weer goed aan te leren
maar ik moet eigenlijk ook nog legato style leren spelen, alternate picking leren, een zooi coole riffs erbij kunnen spelen en verschillende technieken zoals pickslides en harmonics leren
(mijn 1e gitaar is dus ook elektrisch he :p )
aangezien ik dat liever doe dan die barrees leren, focus ik dus meer op die dingen
ik ben begonnen met een beetje spelen op basgitaar van me broer en dat ik weinig met akkoorden heb zit wss daarin
heb nooit veel om akkoorden gegeven, liever gewoon distortion aan en powerchords :)

maar nu heb ik dus een akoestische gitaar en wou ik daarop wat rustigere muziek leren, dus van dat soort akkoorden schemas
aangezien ik nog niet denderend goed ben ik open akkoorden lijkt barre akkoorden mij zowiezo ook nog niet goed om daaraan te beginnen
zo, nu snapt iedereen hopelijk waarom ik liever nog geen barres wil leren xD

voor de rest, bedankt iedereen voor de liedjes, ik ga er dus maar eens een zooi beluisteren en leren :)

budje
18 juli 2010, 15:21
veel plezier ermee ;)

TimS
18 juli 2010, 15:30
Aha, je gaat voor de show :)

Veel tappen met 2 handen, vindt iedereen je cool :cooler:

Sleight
18 juli 2010, 19:00
haha ja die was ik nog vergeten bij technieken die ik nog moest leren erbij te zetten :p
nja ik vind akoestisch eigenlijk maar kut
speelt wel leuk, alleen ik kan het voor geen meter omdat ik strat gewend ben, vingerzetting totaal anders op akoestisch nu
ben ik op akoestisch een paar van die akkoordenschemas aan het oefenen
gaat wel, maar niet top ofzo
ff op strat, meteen zoveel beter terwijl ik die liedjes dan nog nooit op strat gespeeld heb, misschien zelfs de akkoorden op strat nog nooit gespeeld heb...
mja, zal er wel aan liggen dat ik nu dus pas een paar dagen die akoestische heb

TimS
18 juli 2010, 21:24
Dat was niet serieus bedoeld hoor :dontgeti:

Je zit nu een beetje verkeerd om te denken, begin gewoon bij de basis zoals akkoorden en loopjes, ga daarna ingewikkelde solo's en rare technieken oefenen. Tenzij je nooit van plan bent om in een band te gaan spelen natuurlijk, dan kan je er mee wegkomen.

Portel
18 juli 2010, 21:33
Niet zeiken. Gewoon barrees oefenen.
Is geen kunst aan.

Akkoorden niet leren maar licks en riffs en solos leren is gay.
Je leert toch ook eerst normaal fietsen voor je stunts gaat uitvoeren?

I 2nd that

Sleight
18 juli 2010, 22:56
hmm ok
waarom zeggen jullie allemaal
-je moet barres leren
-je moet niet te ver vooruit leren

ik dacht eigenlijk, eerst open akkoorden leren, daarna barres leren?
maargoed, er klopt dus geen zak van
en ik zie gitaar spelen eigenlijk gewoon opgedeeld in 2 delen
met 1 snaar tegelijk
met meerdere snaren tegelijk

die kun je gewoon apart leren
waarom zou je niet kunnen tappen voordat je akkoorden kan?
ik zou het niet weten eigenlijk...

in een band spelen hoeft toch eigenlijk ook niet perse met akkoorden?
ik bedoel, 1 gitaar voor akkoorden, 1 voor solos en riffs, tadaa
2 gitaren met beide akkoorden vind ik weer zo overdreven...

Dancing Lobster
18 juli 2010, 22:58
hmm ok
waarom zeggen jullie allemaal
-je moet barres leren
-je moet niet te ver vooruit leren

ik dacht eigenlijk, eerst open akkoorden leren, daarna barres leren?
maargoed, er klopt dus geen zak van
en ik zie gitaar spelen eigenlijk gewoon opgedeeld in 2 delen
met 1 snaar tegelijk
met meerdere snaren tegelijk

die kun je gewoon apart leren
waarom zou je niet kunnen tappen voordat je akkoorden kan?
ik zou het niet weten eigenlijk...

in een band spelen hoeft toch eigenlijk ook niet perse met akkoorden?
ik bedoel, 1 gitaar voor akkoorden, 1 voor solos en riffs, tadaa
2 gitaren met beide akkoorden vind ik weer zo overdreven...

Ach, laat de rest maar zeveren, lekker boeiend :p
Als jij geen barres wil leren doe je dat toch lekker niet. Als je ze eenmaal nodig hebt leer je ze dan wel. Gitaar spelen moet ook leuk blijven... :ok:

TimS
18 juli 2010, 23:13
Als je eerst open akkoorden gaat doen duurt het uiteindelijk veel langer. Je vingers (vooral je wijsvinger) moet wennen aan de positie. Urenlang barrée akkoorden oefenen werkt niet, je kunt beter elke dag naast je open akkoorden ook even barréé akkoorden doen.

Die ritme-solo indeling die jij noemt is er wel een beetje, maar in de praktijk speel je als gitarist toch veel dingen door elkaar heen. Tenzij je zelf nummers gaat schrijven zal je ooit toch wel een keer barrée akkoorden tegenkomen.

Sleight
18 juli 2010, 23:19
nou allereerst, waarom niet zelf nummers gaan schrijven? dat was ik eigenlijk wel van plan als ik ooit eens in een band kwam
heb een beetje kennis van alles, en ook wel wat creativiteit, dus moet goed komen dacht ik
en ten tweede, ik zeg niet dat ik nooit barre akkoorden ga leren
ik zeg gewoon dat ik dat later wil doen, of iniedergeval nog niet nu

maargoed topic is over, ik heb een zooi goede liedjes voor te oefenen nu :p

driesp
18 juli 2010, 23:32
hmm ok
waarom zeggen jullie allemaal
-je moet barres leren
-je moet niet te ver vooruit leren

ik dacht eigenlijk, eerst open akkoorden leren, daarna barres leren?
maargoed, er klopt dus geen zak van
en ik zie gitaar spelen eigenlijk gewoon opgedeeld in 2 delen
met 1 snaar tegelijk
met meerdere snaren tegelijk

die kun je gewoon apart leren
waarom zou je niet kunnen tappen voordat je akkoorden kan?
ik zou het niet weten eigenlijk...

in een band spelen hoeft toch eigenlijk ook niet perse met akkoorden?
ik bedoel, 1 gitaar voor akkoorden, 1 voor solos en riffs, tadaa
2 gitaren met beide akkoorden vind ik weer zo overdreven...

Je vat het helemaal verkeerd op.. een solo kan je nooit spelen als je nog geen akkoorden kan spelen. En kom niet af met een of andere beginnerscover, er is meer aan dan dat.

Fingerpick
18 juli 2010, 23:33
Ik snap niet veel van dit hele draadje : als je gitaar wil leren spelen neem je alles wat daar bij hoort toch mee.
Je leert toch ook niet piano spelen door alléén de witte toetsen te gebruiken??
Mijn bescheiden advies : maak het jezelf niet moelijk en schijf je in september in voor een cursus op d'een of andere muziekschool/academie in de buurt. je bespaart jezelf een heleboel frustraties en leert in een paar jaar een techniek en niveau dat je NOOIT in dezelfde tijd zelf kan bereiken.....maaaar het is wel even op de tanden bijten....

Cue Zephyr
18 juli 2010, 23:37
Niks mis met beginnerscovers... tenminste als ik je goed begrijp. ;)
Eerste stap is open akkoorden leren, volgende stap is barré akkoorden leren. Daarna leer je ze begrijpen en dan leer je ook hoe ze geconstrueerd zijn uit de toonladders. En die toonladders heb je dan weer nodig om solo's te spelen.

Sleight
20 juli 2010, 22:58
nou ik heb dus weer wat geoefend met open akkoorden, barres en natuurlijk wat solos tappen en legato stylen :D
open akkoorden gaat redelijk
niet supersnel, wel goed genoeg om mee te kunnen spelen op de muziek met ietswat fouten
barre akkoorden wat geprobeerd, is natuurlijk erg moeilijk op het begin
wat blijkt, als ik een barre akkoord probeer moet ik mijn hand flink verschuiven (duim van e snaar naar half hals, hand moeilijk draaien en meestal komt mijn arm wat pijnlijk gedraaid, meestal zit mijn handpalm ook bijna tegen de hoge e snaar aan, maar bij barres komt die er vanaf)
maar als ik het vergelijk met wat tutorials op yt doe ik het toch wel redelijk goed dacht ik (klank is ook goed)
2 problemen dus:
-arm wordt gewoon pijnlijk gedraait, en dat kan toch niet goed zijn
-ik moet mijn hand een flink eind verschuiven, hoort dat of zit ik in 1 vd 2 posities niet goed met mijn hand waardoor ik hem zo ver moet verschuiven?

TimS
20 juli 2010, 23:11
-arm wordt gewoon pijnlijk gedraait, en dat kan toch niet goed zijn
-ik moet mijn hand een flink eind verschuiven, hoort dat of zit ik in 1 vd 2 posities niet goed met mijn hand waardoor ik hem zo ver moet verschuiven?
1: Is normaal, je houdt je hand normaal nooit zo lang in die positie. Gaat vanzelf weg. Als je staat helpt het om je band wat korter te maken. Als je zit dan je de hals van je gitaar wat hoger houden.

2: Er zijn 2 manieren om de gitaar vast te houden. De meeste mensen beginnen met de duim in het midden van de achterkant van de hals, maar het mag allebei. Kijk gewoon wat uit komt. Als je veel barrées moet spelen kan het handiger zijn om je duim in het midden te pakken, bij blues achtige stukjes is het vaak juist comfortabeler om je duim om de hals heen te houden (je kunt dan met je duim ook frets indrukken om je lage E snaar!).

Sleight
20 juli 2010, 23:26
1, ik bedoel eigenlijk ook, dat ikzelf helemaal moeilijk moet gaan draaien enzo
zit totaal oncomfortabel en meestal dus na 2 seconde kap ik daarmee
is echt niet goed iniedergeval
2, ok ik zal eens proberen om bij een liedje met barres gewoon me duim te laten staan achter de hals :p had ik eigenlijk niet aan gedacht xD

TimS
20 juli 2010, 23:40
Je bedoelt dat je naar links hangt en je linkerschouder omlaag zit te duwen?

Sleight
20 juli 2010, 23:42
correct
wat doet men daaraan?

Koeloe
21 juli 2010, 17:31
Ik neig er steeds meer naar om de gitaar naar voren te brengen.
Dus dat ik met de gitaar en lichaam zo draai dat de headstock onderhand vooruit staat.

Zal wel aan mijn onhandige aanpakken liggen:chicken:

guus-25
22 juli 2010, 10:19
Ayo technology van milow..... Echt het makkelijkste nummer ooit!

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/milow/ayo_technology_crd.htm

Trouwens... capo wel op 7, staat er niet bij.....:soul:

Sleight
22 juli 2010, 23:37
Em - Em - Dsus2 - C
kijk dat zijn van die akkoordenschemas waar ik inderdaad naar opzoek ben :p

maargoed over de barre akkoorden
is dat nou normaal als je zo moeilijk zit?

SantaX
23 juli 2010, 03:19
Hehe, ik vind dit leuk hoor. We hebben allemaal ooit blaren op onze vingers gehad en kramp in de vingers en pols van die rot-barree akkoorden.
Het goede nieuws is, dat gaat voorbij. Die pijn. Dat gaat echt voorbij.
Ik zag dat je hier mensen hebt die een reactie geven die zelfs het conservatorium gedaan hebben. Zo goed ben ik niet, wel speel ik meer dan 20 jaar en ik heb in die 20 jaar ook een jaar of 5 les gegeven. Let op: uitsluitend aan mensen die nog slechter dan mij zijn :)

Het beste advies dat ik je kan geven is, neem toch eens een half jaar lessen. Zodat je de basis hebt. De basis is belangrijk. Kun je dat niet financieel of wil je dat niet, dan is mijn 2de beste advies. Speel lekker je ding, maar besteed nu eens de komende maand, 5 minuten per 2 dagen aandacht aan een F-Akkoord in barree. 5 Minuten is genoeg per 2 dagen. Achter een maand voelt dat akkoord zo natuurlijk voor je, dat je hem zonder meer kunt opschuiven. Mocht die F nu wat te moeilijk zijn, pak hem dan op de 5de positie, dan speel je een A. Maar echt, doe jezelf een plezier en doe dat gewoon eens. Achter een maand beheers je de basis van barree, heb je de kracht in de vingers om dat langer vol te houden dan je nu zou denken dat ooit mogelijk is. En "best of all"... als je barree akkoorden kent, kun je ook powerchords... en als ik jou zo een beetje goed inschat denk ik dat jij met die powerchords misschien wel 90% van de liedjes kunt spelen die jij graag zou willen spelen.

Hoe dan ook, heb plezier in het spelen. Daar gaat het uiteindelijk om, maar als je wil groeien als gitarist en muzikant zul je daar (zeker in het begin) wat tijd, moeite en vooral pijn in moeten steken ;)

Succes kerel!

TimS
23 juli 2010, 03:23
Ja, het is normaal dat je zo raar zit voor je gevoel, het is een rare stand om in te zitten. Gaat na een tijdje wel weg, wordt je hand flexibeler.

Sleight
23 juli 2010, 13:51
oke daar ben ik dan ook weer een tijdje mee bezig :p
maar ik speel niet alleen hardrock hoor :p
die akkoorden hebk eigelijk meer nodig voor reggae en 60s rock waar ik me nu ook een beetje in probeer te verdiepen :)

SantaX
23 juli 2010, 14:31
Dan heb je ze zeker nodig ja, in de reggae!
*Bob Marley opzetten doet*

Sleight
23 juli 2010, 17:21
hehe
heb toch een paar liedjes van bob marley gevonden zonder barres, maarja het is gwn erg frustrerend als ergens net 1 barre ofzo in zit dat ik hem niet kan spelen ( of iniedergeval niet zoals hij echt hoort :p )

Cue Zephyr
23 juli 2010, 17:36
Ik had dat ook eens, maar toen had ik gewoon doorgebeten en die F geleerd.

SantaX
23 juli 2010, 17:38
hehe
heb toch een paar liedjes van bob marley gevonden zonder barres, maarja het is gwn erg frustrerend als ergens net 1 barre ofzo in zit dat ik hem niet kan spelen ( of iniedergeval niet zoals hij echt hoort :p )

Yeps en daar is maar 1 oplossing voor ;) :B
Je bent gewoon bezig een nieuwe taal te leren, de akkoorden zijn je letters. Maar het is ook gewoon fijn om ze dadelijk te kunnen hoor. Als je barree kunt pakken dan bewijs je daarmee dat je al flink wat kracht in de handen en vingers hebt. Maargoed, gewoon rustig aan doen. Je hoeft ze niet morgen al perfect te kennen. Ik kom na 20 jaar nog regelmatig een akkoord tegen waarvan ik denk.... shit :') Redemption Song is volgens mij trouwens zonder barree en een heel mooi nummer om te spelen.