PDA

View Full Version : Nieuwe top. Maar welke?



MichaelSS
16 juli 2010, 21:13
Zoals velen ben ik, ivm vakantiewerk, deze periode in de gelegenheid om een nieuwe top te kopen.

Op dit moment heb ik een Peavey Valveking VK100. Deze wil ik vervangen door een Marshall, echter ben ik het spoor bijster.

Ik heb de Marshall JCM800 en de Marshall JCM2000TSL in gedachten. Wat zijn de postieve en negatieve verschillen tussen beide versterkers? En welke raden jullie mij aan. Eventueel een hele andere suggestie? Cabinet is niet nodig, die heb ik al.

Ik speel in een covertop100 bandje. Nummers als Kane, ilse d' lange, de dijk etc. etc.

Wat voor mij heel belangrijk is, is een hele strakke clean en een scheurende overdrive waar veel gain tot de mogelijkheden behoort.

RoelSmoel
16 juli 2010, 23:05
Jeeeeee Veeeeee eeeeeeeeeeeeeM:crazyhappy:

signsofzodiac
16 juli 2010, 23:25
Ben zelf ernstig gecharmeerd van de Bogner Shiva, zowel met EL34 (marshall) als 6l6 eindpitten te krijgen. Echt adembenemend mooi clean en een vet romig clean-kanaal. De nieuwste versie hebben ze nog een behoorlijke scheut extra gain meegegeven. Zeker proberen voor je de trigger overhaalt voor een Marshall.

De JVM zoals in de post boven mij heeeel sterk onderbouwd :p schijnt een van de beste Marshalls van de laatste jaren te zijn alhoewel ik deze dan weer niet persoonlijk ken. De TSL ben ik nooit een fan van geweest. Te kil en hard (en daarmee doel ik niet op volume). Clean ook niet om van te watertanden. Maar soit, het blijft allemaal persoonlijk he ;).

RoelSmoel
16 juli 2010, 23:26
Ik vind het gewoon een fijne versterker, lekkere scheur, goede clean (naar mijn mening), kan het niet echt onderbouwen, heb maar een paar keer over dat ding gespeeld, maar ik was er wel gecharmeerd van:)

Tankman
16 juli 2010, 23:50
Waarom perse een Marshall...als ik vragen mag. Voor jou bandstyle zou je naar mijn mening beter een Koch top kunnen kopen.

blademan
17 juli 2010, 00:36
Waarom perse een Marshall...als ik vragen mag. Voor jou bandstyle zou je naar mijn mening beter een Koch top kunnen kopen.

+1 voor de Koch. Ik heb de Studiotone 20, prima top voor de dingen die je wilt spelen

Misery Signals
17 juli 2010, 01:38
Mss een tweedehands Soldano HR 50+?

MS

Tokaifan
17 juli 2010, 03:29
Kijk eens naar het merk Jet City. Je hebt een kerel op youtube die echt goede demo's heeft gepost. Ze hebben echt overtuigende gain en goede clean, imho veel beter dan die Marshalls die jij noemt. De range gaat van 20 watt tot 100 watt, dus meer dan voldoende voor je denk ik!

MichaelSS
17 juli 2010, 10:47
De JVM-serie zijn belachelijk goed, ik ken ze. Helaas worden ze om deze reden dan ook zelden aangeboden.

Ik heb een budget van 1000 euro. De Marshall 800/2000/JVM behoort dus tot de mogelijkheden. 2ehands dan wel. Helaas ligt de Shiva daar een heel eind boven, wat overigens een zeer goede versterker is.

Van de overige merken die genoemd worden, op de KOCH na, ben ik niet zo gecharmeerd.

Uit bovenstaande reacties kan ik dus opmaken dat ik het beste voor een JVM kan kiezen, ook in vergelijking met de JCM800?

Wat zijn de verschillen tussen de JVM type's.

MichaelSS
17 juli 2010, 12:01
Ik heb even op internet gekeken, en ik ben helemaal weg van de JVM210!
De 410 is me wat teveel knopjes, en ik heb al die onzin niet nodig. JVM210 voldoet prima!

Nu heb ik echter ook de mogelijkheid voor een 205H. Het verschil tussen de 210H en 205H is 200 euro en 50watt minder. Is 50watt genoeg? Of raden jullie toch de 100Watt aan?

Fireburst
17 juli 2010, 12:06
Fender clean + Marshall scheur ? Ik denk dan aan Rivera.

Of een Orange AD30TC.

Thiez
17 juli 2010, 12:16
Ik vind het wel apart dat je een strakke clean vereiste vind en dan bij marshall uitkomt. Niet dat de clean van marshall slecht is hoor maar het is niet echt clean (hoewel bij de jvm hij zeker aardig klinkt).

Maar idd soldano die word aangeraden heeft een marshall scheur met geweldige clean sound ook. Vond de clean zeker zo lekker als drive kanaal maar misschien niet high gain genoeg voor je.

Verder misschien de engl blackmore. Hele goede clean en lekkere drive sound ook. Op youtube erg lastig om goede samples van te vinden omdat iedereen alleen maar metal kan spelen met een engl. maar de versterkers zijn zo veel meer dan dat. Kunt ook een kijken naar engl screamer. leuke compacte topjes.

kidrock
17 juli 2010, 13:47
Grappig, lees ik net Nieuwe Top Gevraagd en net daar onder een topic over de Egnater Tourmaster, waar dr eentje wordt aangeboden. 4 channels, van clean tot high-gain. Genoeg mogelijkheden voor een coverbandje.... and last but not least... past precies in jou budget! :rockon:

MichaelSS
17 juli 2010, 14:46
Mjah, ik las het. Ik blijf het een slap-aftreksel vinden van andere, degelijke versterkers.

Daarnaast is het geluid, en dan met name de clean, niet wat ik bedoel.

Ik ben eruit. Het wordt een JVM210H of 205H, daar moet ik dan nog even over nadenken ;)

Thiez
17 juli 2010, 16:10
Beslis je dat nu aan de hand van internet, mening en youtube filmpjes?

MichaelSS
17 juli 2010, 16:15
Haha, nee hoor. Dat zou niet best zijn. De egnator ken ik toevallig.

Ik bedoel eigenlijk dat op dit moment, op basis van filmjes de recenties, de JVM mij het meeste trekt. Uiteraard ga ik hem goed testen. Is het niks, begint mijn beslissingsproces weer van voren af aan ;)

Tankman
17 juli 2010, 23:28
Nou weet ik nogsteeds niet waarom je nou perse een Marshall wilt... Een Koch Twintone II zou volgens mij toch echt geschikter zijn... Of een Classictone 210? (Voor Classictone moet je ff een PM sturen als je interesse hebt.)

angl2k
18 juli 2010, 11:49
let wel op als je de JVM gaat testen dat er een verschil in geluid is tussen de 2xx en 410

het OD kanaal op de 210 en 205 is gelijk aan OD2 op de 410, welke een ander midrange bereik heeft en iets meer mesa-achtig klinkt

dus als je de mogelijkheid hebt test ook OD1 op de 410 :cooler:

signsofzodiac
18 juli 2010, 12:13
Nou weet ik nogsteeds niet waarom je nou perse een Marshall wilt... Een Koch Twintone II zou volgens mij toch echt geschikter zijn... Of een Classictone 210? (Voor Classictone moet je ff een PM sturen als je interesse hebt.)

Ik zie de link niet zo eerlijk gezegd. Koch heeft een vrij typische sound die je maar net moet liggen, en "marshallesque" is niet wat bij mij als eerste opkomt bij de Koch-amps.

Tankman
18 juli 2010, 12:35
en "marshallesque" is niet wat bij mij als eerste opkomt bij de Koch-amps.

Ja...beter toch?...:dontgeti:

Rutger Molenberghs
18 juli 2010, 13:07
Ja...beter toch?...:dontgeti:

Dat is een kwestie van smaak. Het is anders (en in mijn oren absoluut niet beter! :soinnocent:). anders =/= beter

MichaelSS
18 juli 2010, 13:40
Koch is goed, maar als het dan echt tot de mogelijkheden behoort, ga ik toch echt liever voor een Marshall. Mijn inziens toch een mooiere klankkleur.

kokeleko
18 juli 2010, 13:52
Ik heb even op internet gekeken, en ik ben helemaal weg van de JVM210!
De 410 is me wat teveel knopjes, en ik heb al die onzin niet nodig. JVM210 voldoet prima!

Nu heb ik echter ook de mogelijkheid voor een 205H. Het verschil tussen de 210H en 205H is 200 euro en 50watt minder. Is 50watt genoeg? Of raden jullie toch de 100Watt aan?

Ik heb een 205H en die gaat hard zat vindt ik.

MichaelSS
18 juli 2010, 13:56
Nooit gehad dat je meer power had willen hebben? Die Valveking had ik altijd op de helft staan met optredens, dan zou je dus op 50watt zitten, maar dan was ik altijd wel blij dat ik nog wat "achter de hand" had.

Hoe bevalt ķe?

kokeleko
18 juli 2010, 15:23
Bevalt mij goed, heb een Egnater 4x12 met v30ers eronder staan.
Ik heb em nooit op de helft open, veel te hard hahaha.

fret1979
18 juli 2010, 16:54
Nooit gehad dat je meer power had willen hebben? Die Valveking had ik altijd op de helft staan met optredens, dan zou je dus op 50watt zitten, maar dan was ik altijd wel blij dat ik nog wat "achter de hand" had.

Hoe bevalt ķe?

Qua volume is de helft van 100 watt niet 50 watt, maar eerder 10 watt. Als je je VK100 op 5 hebt staan, dan heb je waarschijnlijk aan 50 watt meer dan genoeg. Dan hou ik alleen geen rekening met andere factoren zoals efficiency van de speakers, verschillen in eindbuizen e.d.

Maar 50 watt zou ik dus wel aandurven, als die qua mogelijkheden beter bij je past (wat ik begreep uit je eerdere posts)

Fireburst
19 juli 2010, 20:09
Geen verkeerde prijs, en neen : niet de mijne !

http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic4614.html

MichaelSS
1 augustus 2010, 13:00
Gisteren was ik bij een gitaarwinkel in Meppel. Ik heb daar de JCM2000 DSL100 uitgetest. Beslist niet mijn versterker. Ik had gehoopt dat ze de JVM210 er hadden staan maar die hadden ze niet.

Na 10 minuten spelen werd de gitaar ingeplugged in een Blackstar HT-60 combo. Wat-een-sound :crazyhappy: Ongeloofelijk! De DSL viel daar volledig bij in het niets. Heerlijke clean, beetje vage reverb, maar daarnaast weer een heerlijk OD1/2 kanaal. Wat een geweldige combo voor nog geen 900 euro!

Nu is er ook een top beschikbaar de HT100. Deze ga ik donderdag testen.

Is de JCM2000 DSL100 nu zo'n "aparte" versterker, in mijn opzicht kwa geluid, en is de JVM totaal anders, of benaderen die 2 elkaar?

De JVM ga ik zeker nog testen, donderdag, maar bovenstaande vraag maalt maar rond in m'n hoofd. De blackstar deed me echt verbaasen en als de DSL en de JVM niet veel verschillen kwa geluid, ga ik zeker kijken naar zo'n Blackstar.

caliban
1 augustus 2010, 20:58
DSL vind je niks, TSL vind je goed, net het omgekeerde van de meeste gitaristen :). Ik vind beide eerlijk gezegd prima, niet mijn eerste keus, maar wel goed over te spelen.