PDA

View Full Version : elektronica-vraagje



FruscianteFan
16 juli 2010, 12:41
Weet niet zeker of dit hier hoort of in zelfbouw?

Maar, ik heb de volgende situatie:

In mijn Jaguar gebruik ik het halselement met twee potmeters van 50 K. Dit wil ik zo houden, omdat het precies is wat ik wil op het moment dat ze beide open staan. Tot voor kort had ik het brugelement op dezelfde potmeters aangesloten (dus niet zoals de oorspronkelijke bedrading), zodat deze niet te scherp klinkt. Echter, ik heb eergister een SD JB Jr in de brugpositie gezet, en deze klinkt veel te dof met deze potmeters.

Ik heb het momenteel opgelost door de tonepot niet als master aan te sluiten (schakelaar -> tonepot -> volumepot) maar door de tonepot parallel met de schakelaar op de lead van het halselement aan te sluiten. Halselement geeft het geluid dat ik wil, brughumbucker geeft het geluid dat ik wil.

Maar daarmee ben ik nog niet klaar. Nu kan ik namelijk de tonepot op 2 manieren aansluiten. Op 1 manier wordt het geluid heel lelijk nasaal/leeg/houterig als ik hem dichtdraai, op de andere manier werkt hij niet eens. Het klinkt nu alsof de tonepot altijd openstaat.

Daarnaast heb ik een DPDT-schakelaar om de SD JB serie of parallel te zetten. Serie klinkt nu prima, maar parallel is veel te scherp. Dus eigenlijk wil ik bij parallel wél weer die 50 K tonepot erop.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het één en ander voor elkaar zou kunnen krijgen?

- een werkende tonepot die het hoog precies zo afkapt als hij nu doet, en die ook werkt op de parallel geschakelde SD (nb: ik weet dat ik met een 3PDT waarschijnlijk de tonepot ook op de parallelle SD kan aansluiten en kan bypassen in serie, maar dan is het nog geen werkende tonepot). Let wel, ik wil geen extra schakelaar.

- zou ik bijvoorbeeld de tonepot van 50 K kunnen vervangen door een tonepot van 1 meg, maar dmv van een extra weerstand de single-coils weer kunnen temmen tot dezelfde waarde als de tonepot van 50 K?

- eventueel kan ik ook gewoon geen tonepot hebben, maar dan wel een weerstandje van 50 K?

Zal me benieuwen wie het tot hier gelezen heeft ;)

Plant
16 juli 2010, 17:26
Gelezen wel, begrepen... nee!


Weet niet zeker of dit hier hoort of in zelfbouw?

Zelfbouw dus.


Maar, ik heb de volgende situatie:In mijn Jaguar gebruik ik het halselement met twee potmeters van 50 K.

:???: Bedoel je hiermee 1 volume en 1 tone? En moet dat niet 250K of 500k zijn? 50k is laag voor passief.


Dit wil ik zo houden, omdat het precies is wat ik wil op het moment dat ze beide open staan. Tot voor kort had ik het brugelement op dezelfde potmeters aangesloten (dus niet zoals de oorspronkelijke bedrading), zodat deze niet te scherp klinkt.

:???: Brugelement op dezelfde twee potmeters als het halselement? Kun je het op schema zetten hoe dat eruit ziet?


Echter, ik heb eergister een SD JB Jr in de brugpositie gezet, en deze klinkt veel te dof met deze potmeters.

Ik heb het momenteel opgelost door de tonepot niet als master aan te sluiten (schakelaar -> tonepot -> volumepot) maar door de tonepot parallel met de schakelaar op de lead van het halselement aan te sluiten.

Snap ik (denk ik) :cheerup: De toneregelaar heb je van achter de schakelaar voor de schakelaar gezet en werkt nu alleen op het halselement.


Halselement geeft het geluid dat ik wil, brughumbucker geeft het geluid dat ik wil.

Maar daarmee ben ik nog niet klaar. Nu kan ik namelijk de tonepot op 2 manieren aansluiten. Op 1 manier wordt het geluid heel lelijk nasaal/leeg/houterig als ik hem dichtdraai, op de andere manier werkt hij niet eens. Het klinkt nu alsof de tonepot altijd openstaat.

Wederom: een plaatje van de 2 situaties maken het vast duidelijker. Heb je soms bij manier 1 de toneregeling tussen het element en de loper van de volumepot gezet, net zoals je een condensatortje over volumepot aansluit om hoogverlies bij terugregelen van volume te voorkomen?


Daarnaast heb ik een DPDT-schakelaar om de SD JB serie of parallel te zetten. Serie klinkt nu prima, maar parallel is veel te scherp. Dus eigenlijk wil ik bij parallel wél weer die 50 K tonepot erop.

Dus je hebt op je brugelement toch geen tone regeling?


Kan iemand mij vertellen hoe ik het één en ander voor elkaar zou kunnen krijgen?

- een werkende tonepot die het hoog precies zo afkapt als hij nu doet, en die ook werkt op de parallel geschakelde SD (nb: ik weet dat ik met een 3PDT waarschijnlijk de tonepot ook op de parallelle SD kan aansluiten en kan bypassen in serie, maar dan is het nog geen werkende tonepot). Let wel, ik wil geen extra schakelaar.

- zou ik bijvoorbeeld de tonepot van 50 K kunnen vervangen door een tonepot van 1 meg, maar dmv van een extra weerstand de single-coils weer kunnen temmen tot dezelfde waarde als de tonepot van 50 K?

Single coils :???: Dacht door het parallel / serieverhaal even dat het humbuckers waren.


- eventueel kan ik ook gewoon geen tonepot hebben, maar dan wel een weerstandje van 50 K?

Zal me benieuwen wie het tot hier gelezen heeft ;)

Nou ~mompel ~ succes ermee :stop:

aaronstonebeat
16 juli 2010, 17:27
Helemaal gelezen :)
Bedoel je werkelijk 50K of eigenlijk 500K?

Als ik wat google op jaguar wiring vind ik steeds 1M voor de potmeters.

EDIT:

Hee, eerst uren niets en dan twee bijna tegelijk :D

snaarplukker
16 juli 2010, 17:41
...Hee, eerst uren niets en dan twee bijna tegelijk :DUren zitten zoeken naar schema's.;)
Maar niet meer kunnen vinden dan dat er in een jaguar 50K potmeters voor de tone en 1M voor de volume in zitten.

FruscianteFan
16 juli 2010, 17:45
Uren zitten zoeken naar schema's.;)
Maar niet meer kunnen vinden dan dat er in een jaguar 50K potmeters voor de tone en 1M voor de volume in zitten.
Klopt allebei niet.

Een standaard Jaguar heeft 2 circuits: een ritme-circuit en een lead-circuit. Het ritme-circuit heeft een volume en tone van 50 K (niet 500 dus), het lead-circuit heeft een volume en een tone van 1 meg. Maar omdat ik dat veel te schel vind, heb ik het lead-circuit eruit gehaald en de potmeters van het ritme-circuit verplaatst. Vandaar dus dat ik 50 K pots in mijn Jaguar heb.

Maar vergeet online schema's, ik puzzel liever zelf ;). Dat wil zeggen, ik ga er niet van uit dat er schema's zijn voor wat ik wil.

snaarplukker
16 juli 2010, 17:58
Dan kan je het beste de gescheiden circuits behouden en voor de humbucker 500K pots gebruiken. Liniair voor de tone en logaritmish voor de volume. Maar op de schema's zag ik voor de neckpickup 1M voor volume en 50K voor de tone staan.

aaronstonebeat
16 juli 2010, 18:08
Is dit zo'n oorspronkelijk schema?

http://www.jag-stang.com/wp-content/uploads/2009/10/jaguarSchematic.gif

Daar staat in ieder geval een 50K potmeter voor de toonregeling in het ritme-circuit.
Ik moet het nog even op me in laten werken voor er iets zinnigs uit me kan komen. Ik had al eens over de werking van de knoppen gehoord, maar nog nooit zo'n schakeling bestudeerd.

aaronstonebeat
16 juli 2010, 18:11
Deze is volgens mij nog origineler (drawn aug. 4, 1962):

http://zeus.lunarpages.com/~jimshi2/wiringdiagrams/jaguar.jpg

Lineaire pots voor het ritme-circuit en logaritmische voor de lead.
Maar ja, je wil je eigen ding.

FruscianteFan
16 juli 2010, 18:50
hmm, nu begin ik zelf ook te twijfelen of mijn volumepot wel 50 K is. Maar dat doet er ook niet toe, want het klinkt nu goed. Alleen wil ik dus ook de tonepot actief in parallel, maar niet in serie. En het liefst dus dat de tonepot überhaupt werkt. Anders neem ik wel een weerstand, maar dan moet ik weer kijken hoe ik die aansluit.

Dat schema van de Jaguar is inderdaad ingewikkeld. De basis is de schakelaar in de bovenste hoorn, daarmee kies je tussen ritme en lead. In ritme heb je het halselement met een volume en tone. In lead heb je aan/uit schakelaars per element en een schakelaar om het laag wat af te kappen. In lead delen de pups een volume en tone.

edit: en inderdaad, de volumepot is een 1 meg.

FruscianteFan
16 juli 2010, 22:05
Intussen nog wat geklooid, kans is best groot dat ik het voorlopig even zo laat. De tonepot is weggewerkt, en voor het brugelement clean moet ik maar wat volume terugdraaien of zachter spelen.

Nu ben ik benieuwd hoe de boel het houdt in de band. Hoop dat die JB net zo scheurt als thuis...

aaronstonebeat
16 juli 2010, 22:14
Cool :ok: Kun je niet eens een filmpje ofzo posten? Ben wel benieuwd over wat voor soort geluiden je het eigenlijk hebt.

FruscianteFan
16 juli 2010, 22:24
Filmpje zit er niet in. Foto's en audio misschien als ik me morgen verveel, alleen heb ik geen mic die nou echt geweldig geluid opneemt.

aaronstonebeat
16 juli 2010, 22:28
Filmpje zit er niet in. Foto's en audio misschien als ik me morgen verveel, alleen heb ik geen mic die nou echt geweldig geluid opneemt.

Ach dat maakt helemaal niet uit. Ik neem mijn youtube-dingen op met een webcam van 19 euro uit de aldi. Als je maar zorgt dat er bij de opnames niets in het rood gaat, kun je de aard van het geluid heel goed vastleggen.

FruscianteFan
16 juli 2010, 22:33
Dat klopt ook wel weer. Ik gebruik de mic van mijn mp3 ook altijd om mijn muziek op te nemen, alleen gaat het dan meer om de inhoud dan om de tone.

Als je trouwens het halselement van de Jaguar alvast wilt horen, op de facebook van mijn band is het duidelijk te horen in het intro en outro van 'Reflections' - zie onderschrift. Maar da's lang voordat de Seymour Duncan erin kwam ;)

aaronstonebeat
16 juli 2010, 23:03
Ik had dat nummer al eens gehoord. Klinkt goed hoor!
Maar de gitaar apart zou leuk zijn, zeker ook met dat andere element.

Ik vind het nog opmerkelijk helder klinken als de toonpot inderdaad maar 50 KOhm is. De condensator is dan wel relatier klein (0,01 uF vs 0,022 of 0,047 uF als ik het goed lees cq interpreteer) maar die zou toch heel hoorbaar in het circuit moeten zijn bij zo'n lichte potmeter, zelfs als die helemaal open staat. En ik vernam in een youtube-demonstratie dat de elementen gemiddeld wat heter zijn dan bij een standaard strat?

Wabbie
16 juli 2010, 23:06
Valt wel mee toch bij een Jaguar? Toegegeven ik ben meer thuis in Jazzmasters dan in Jags, maar volgens mij hebbe Jaguars nu niet overdreven hete elementen erin zitten standaard.

Trouwens, puur uit intresse, want een een Jaguar heb je eigenlijk, Vintage, AVRI, Japans of Mexicaans?

aaronstonebeat
16 juli 2010, 23:29
Geen idee. Ik moet bij dit soort modellen steeds weer opzoeken wat ook alweer een Jaguar, een Mustang, een Jazzmaster en zelfs een Jag-Stang was. Na deelname aan deze discussie hoop ik dat bij mij in ieder geval de naam Jaguar wat meer verbonden raakt met de besproken configuratie ;)

Een vriend van me heeft een Mustang gehad; ik heb daar met enige regelmaat op zitten spelen en bij gezamenlijke optredens stemde ik 'm steeds voor hem. Ik vond het maar een raar ding om vast te houden.
Maar ook bij die gitaar moet ik steeds weer een plaatje erbij zoeken om me te herinneren wat ook alweer de naam van het type was :hippie:

FruscianteFan
16 juli 2010, 23:58
Ik heb een Japanner. De output is aanzienlijk lager dan van mijn Epi Les Paul, maar het is allemaal wel behoorlijk helder. Zal te maken hebben met de Blues Junior waarvan ik de mids voluit zet (de treble juist niet), maar ook wel met de EQ in dat nummer.

Maar goed, je zult begrijpen dat ik met zo'n geluid niet veel behoefte heb aan pots van 1 meg, of helemaal geen pots.

Wabbie
17 juli 2010, 01:30
Ah, nice. Ik heb al jaren een japanse jazzmaster, ik blijf me verbazen over de kwaliteit van die japanse Fenders. Stiekum wil ik er nog wel een keertje een witte Jaguar bij, maar ik denk dat ik er dan pickups van Curtis Novak in ga zetten, want die klinken geweldig in mijn Jazzmaster.

Heb je wat recentere opnames van je Jaguar? Ben wel benieuwd hoe het nu klinkt na alle modificaties.

FruscianteFan
17 juli 2010, 02:00
Ik heb wel een recente opname, maar da's nog voor de SD. Die heb ik er pas woensdag ingezet, en heb wel een paar dagen nodig gehad om de boel goed af te stellen.

Novaks heb ik ook weleens overwogen, maar nooit gedaan omdat ik toch behoorlijk tevreden ben met de huidige elementen. Misschien dat het meer klinkt als een vintage Jaguar, maar daar ben ik niet per se naar op zoek.

Wabbie
17 juli 2010, 10:40
Ik geloof dat die Japanse Jaguar elementen inderdaad nog best goed zijn in tegenstelling tot de Japanse Jazzmaster elementen. Ik heb trouwens een standaard Novak JM-V in de neck en een Novak P90 in de brug voor het hardere scheurwerk.
Ik geloof inderdaad dat de Novak Jaguar elementen meer vintage gericht zijn, alhoewel hij ze vast ook wel kan overwinden mocht je dat willen. Maargoed, Novak is ook weer niet een van de goedkoopste pickup builders natuurlijk.

FruscianteFan
17 juli 2010, 11:10
Zo duur is-ie niet, maar het gaat er volgens mij echt niet om dat de Japanse elementen te heet zijn hoor.

Verder lees ik best vaak dat nieuwe elementen de gitaar echt goed doen (meestal Novak of Antiquity), maar ik word er steeds heel gelukkig van als op mijn Jaguar speel.

FruscianteFan
17 juli 2010, 14:49
Ok, op mijn myspace (onderste link in onderschrift) staat een demo ("Jaguar").

Details:
- Japanse Jaguar, stock pup in hals en SD JB Jr in brug, Elixir 011 en Dunlop tortex 60.

- pedalen: Korg DT-10, EHX LPB-1, Blackstar HT-Drive, Proco Rat, Moog Freqbox, Marshall Vibratrem, EHX Holy Grail, Boss DD-7. Ik heb alleen de Blackstar gebruikt in de demo, maar andere pedalen kunnen ook van invloed zijn op het geluid;

- Fender Blues Junior met volume op 2,5, mid 12 (voluit), treble ongeveer 4, bass op 5, master op iets meer dan 3, 'fat'-knop ingedrukt.

opgenomen met een Sansa Sandisk mp3-speler op een meter of 1,5 van de versterker.

Clean speel ik steeds 'The Cure' van Tegan and Sara. Eerste stukje overdrive is 'Northshore' van dezelfde band, daarna kloot ik maar wat aan. Heb ook wat opgenomen waarbij ik andere dingen speel, maar dan maak ik al snel 10 minuten vol...

clean op het brugelement speel ik trouwens bij parallel met het volume wat terug, bij serie speel ik wat zachter.

Wabbie
17 juli 2010, 20:12
Ik moet zeggen dat het wel erg vet klinkt met een beetje overdrive. Clean klinkt ook lekker helder alleen ik prefereer toch de wat percusivere sound van een Jazzmaster.
Maar met overdrive, damn ik zou er bij Jaguar gas van krijgen :crazyhappy:

aaronstonebeat
17 juli 2010, 20:28
Klinkt erg mooi!
Ik heb het geluid van dat soort gitaren niet zo in mijn oren zitten maar als ik het vergelijk met wat dingen op youtube meen ik er toch weldegelijk een jaguar-achtig geluid in te horen.
Mooi helder clean inderdaad en het werkt prima met overdrive.

FruscianteFan
20 juli 2010, 14:07
Het is ook een behoorlijk Jaguar-achtig geluid, al moet ik zeggen dat ik vaak niet kapot ben van demo's van Jaguars. Ik houd wel meer van het 'muzikale' van een Jag dan van het inderdaad percussievere geluid van de Jazzmasters, maar dat heeft ook veel te maken met de gebruikte versterkers. Een goed voorbeeld daarvan is John Frusciante, want ik vind zijn sound op de Jaguar door een Vox lang niet zo mooi als dezelfde gitaar door een Fender Bandmaster.

Maar goed, fotootje maar?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs163.snc4/37496_1457023738316_1015042028_1311067_392596_n.jp g

Wabbie
20 juli 2010, 14:54
Ah, lekker classy! Heeft iets heerlijks opgevoerds door die twee verschillende elementkapjes. Heb je ook nog een matching headstock toevallig? Dan is het helemaal sexy.
Het haast zangerige geluid van een Jaguar pas een heel stuk minder bij mijn eigen speelstijl, wat ik soms dan wel jammer vind wat Jaguars blijven wel erg vet met al dat chrome.

FruscianteFan
20 juli 2010, 15:51
Ik vind het vooral cool dat je die humbucker soms bijna niet ziet. En geen matching headstock voor mij, gelukkig eigenlijk want in het wit vind ik dat lelijk :)