PDA

View Full Version : Geloso G-227-A eindbuizen vervangen



tully
16 juli 2010, 11:00
Ik wil de eindbuizen van mijn Geloso vervangen en heb begrepen dat je de bias niet hoeft in te stellen. Is dit inderdaad zo?

MaBerY
16 juli 2010, 16:24
Ik heb ook zo'n geval en dat klopt.
ik heb ook het schema er even op nagekeken
Is inderdaad Kathode Biased met 137 ohm totaal (1K//160)

http://digilander.libero.it/iw2dgs/bollettini/skemi/amplif/G-227-A.gif

Ik ben bezig deze om te bouwen naar een Bassman/JTM45 versie.

Het is mogelijk om de bias bij te stellen door te spelen met die 1K weerstandswaarde of door hem om te bouwen naar fixed bias.

Meten is weten.

tully
18 juli 2010, 14:27
Mooi zo, ook om te horen dat ik met mijn toch wel beperkte electronicakennis het schema toch goed gelezen heb.

En dan komt nu de onvermijdelijke vraag, welke buizen kan ik er het beste inzetten. Lees goede dingen over JJ en ze zijn ook niet zo duur dus misschien wel een goede keuze voor mij. Zit te denken aan de EL34L, omdat deze zo'n 20% meer output zouden hebben dan de EL34. Het volume wat er nu uitkomt is niet echt hard, komt waarschijnlijk ook wel door de buizen die er nu inzitten. Heb deze Geloso gekregen van een kennis en hij heeft buizen gebruikt die hij nog had liggen thuis vanuit de gedachte, als er geluid uitkomt is het mooi. De voorversterkerbuizen heb ik al vervangen en ook alle elco's, het klinkt een stuk strakker nu, alleen het volume nog. Deze heeft 30 watt, maar mijn Fender Pro Junior met zijn 15 watt gaat een flink stuk harder.

Ik ben meer een liefhebber van het Fendergeluid, Marshall vind ik te hard en te agressief. Moet ik hier ook rekening mee houden bij mijn keuze?

nico verduin
18 juli 2010, 17:08
Output is een functie van stroom en spanning. als je een buis erin stopt die meer output zou leveren, betekent dit dat er meer stroom door de buis gaat. Het is maar de vraag of de voeding dat kan leveren. Daarnaast is het de vraag hoe hoog de voedingsspanning is. Als deze niet hoog genoeg is, dan kan je er buizen in stoppen tot je een ons weegt, maar meer power ga je niet krijgen.

MaBerY
18 juli 2010, 17:44
met wat kleine aanpassingen kan je er ook 6L6 buizen in stoppen.
Daar is die beroemde bias aanpassing voor nodig om de russtroom door de eindbuizen op het juiste niveau te krijgen.

tully
18 juli 2010, 19:12
Als die aanpassingen echt klein zijn en als ik een site kan vinden waar e.e.a duidelijk wordt uitgelegd durf ik het wel aan.

Wat is precies het veschil tussen een EL34 en een 6L6?

nico verduin
18 juli 2010, 20:56
Als die aanpassingen echt klein zijn en als ik een site kan vinden waar e.e.a duidelijk wordt uitgelegd durf ik het wel aan.

Wat is precies het veschil tussen een EL34 en een 6L6?
Bij de EL34 wordt pin 1 ook aan GND gezet (is de G3). Bij de 6L6 is deze pin niet in gebruik.
Aan G2 wordt meestal een 1K gebruikt voor de G2 weerstand en 470 voor een 6L6.
M.a.w. Een 6L6 kan zo in een EL34 voet en gaat prima werken (na BIassen). Omgekeerd moet je mogelijk een aanpassing maken vanwege Pin1 (zo goed als elke buizen Fender).

tully
20 juli 2010, 09:57
Heb op het net gesnuffeld en die 6L6 buis zou wel iets voor mij zijn. Er hoeft niet zoveel te veranderen, alleen pin 1 van de aarde losmaken, de rest is goed als ik het goed begrijp. Maar dan, de bias. De Geloso heeft een cathode bias, moet ik hem dan alsnog biassen, kan ik de 6L6 er niet gewoon inzetten en dan eventueel die 1K weerstand veranderen?

MaBerY
20 juli 2010, 13:53
Het instellen van de bias gaat het beste als e in de kathodeaansluiting een 1 of 10 ohm weerstandje tusen kathode en de gecombineerde kathodeweerstand legt. Hiermee kan je de kathodestroom meten door elke buis.

De benodigde stroom door een EL34 en een 6L6 ontlopen elkaar niet heel veel. Het hang ook van de gebruikte plaatspanning af hoeveel bias je kan instellen binnen de limieten van de gebruikte buizen. ergens tussen de 40 en 50 mA per buis is meestal wat je meet.

Bij de geloso is dat ongeveer 70 mA per buis, maar die draait ook op een veel lagere voedingsspanning. De totale anodedissipatie in rust is ongeveer 21 watt per buis.

Voor een 6L6 op die 320 volt zou ik de kathodeweerstand wat verhogen tot zo'n 180 ohm en dan er eens een meting aan wagen.