PDA

View Full Version : Lichte zoem (TSL 601)



rudolf
15 juli 2010, 22:50
Yow mannen,

ben nu een half jaartje trotse bezitter van een Marshall tsl 601. De meningen zijn er over verdeeld, maar ik kan er helemaal het geluid uit halen wat ik zoek dus laten we het daar maar niet nog een keer over gaan hebben.

Helaas zit ik wel met het volgende. Sinds een repetitie of 3/4 geleden heb ik af en toe een licht zoemend geluid uit het beestje. Eén zacht klopje met de pink is al genoeg om het weer te laten verdwijnen en dan kan het goed de rest van de repetitie niet meer terug komen of 5 min. later ineens wel.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er iets kapot is want ik ben er altijd erg zuinig op. Dus ik vermoed dat (een van) de voorversterkerbuisjes op is/zijn. Zou dit kunnen of vermoeden jullie iets anders.

De FAQ heb ik geraadpleegd:


_________begin FAQ

Hoe zie je of merk je dat buizen aan vervanging toe zijn

gloed - klank

eindbuizen:Verminderde laagweergave (slappe bas)valse boventonen (alsof er iemand vals mee staat te neurien)
voorversterkerbuizen:geknisper, gekraak,dun geluid, gepiep(feedback)
microfonie(overdreven gevoeligheid voor trillingen en schokken)

en ik weet niet of dat helemaal overeenkomt met mijn probleem.

Wat denken jullie ervan?

cluseau
15 juli 2010, 23:26
Dus ik vermoed dat (een van) de voorversterkerbuisjes op is/zijn. Zou dit kunnen of vermoeden jullie iets anders.

Een rot buisje kan ik nooit uitsluiten natuurlijk maar eerder denk ik aan een slechte soldeerverbinding. Kloppen op een buisje heeft niet zoveel zin als het erg gevoelig is. Verdenk je een bepaalde buis zou ik er even een andere inprikken, kleine moeite.

Frans.

rudolf
16 juli 2010, 00:05
Heb nog niet op de buisjes zelf getikt maar bedoel eigenlijk op de case zeg maar.

cluseau
16 juli 2010, 00:07
Heb nog niet op de buisjes zelf getikt maar bedoel eigenlijk op de case zeg maar.

Nee, pak de buisjes. Als je grote handen hebt neem je een potloodje om te tikken :D.

Frans.

rudolf
16 juli 2010, 21:44
net nog effe mee gerepeteerd en denk toch dat het iets met de buizen is.

Laag was ver rommelig en super veel feedback steeds en het klonk gewoon nergens naar.