PDA

View Full Version : Snaarbreuk bij brugzadels



LesPaul1612
15 juli 2010, 22:25
Hallo iedereen,

Bij mijn Epiphone Les Paul Standard breken de 3 hoge snaren(G,B,E) om de twee/drie weken bij de brugzadels. Dit gebeurt al sinds ik de giraat een half jaar geleden gekocht hebt.

Ik heb al verscheidene dingen geprobeert; 011 snaren erop, de snaren er
'wrap-around' op spannen, grafiet op de brugzadels, de brug verlagen. Deze dingen hebben er toe geleid dat de snaren nu ongeveer om de maand bij de brugzadels breken.

Natuurlijk is dit nog steeds gewoon veel te frequent. Weet iemand mij uit de brand te helpen.

(op mijn western en klassieke gitaren gebeurt dit NIET en het ligt zeker weten ook niet bij mijn speelstijl)

RoelSmoel
15 juli 2010, 22:37
Even na laten kijken, je kunt ook evt voelen of er geen "braampje" in de zadeltjes zit, of een scherp hoekje, is vaak simpel op te lossen met wat licht schuurpapier.

LesPaul1612
15 juli 2010, 22:40
vergeten te zeggen; de brugzadels heb ik al uitgevijld met fijn schuurpapier

RoelSmoel
15 juli 2010, 22:43
vergeten te zeggen; de brugzadels heb ik al uitgevijld met fijn schuurpapier

Dan vergeet maar wat ik zei..

Misschien gewoon even bij een gitaarzaak/reperateur langsbrengen!?

LesPaul1612
15 juli 2010, 22:48
dacht ik ook al aan, wou volgende week woensdag wel gaan. Dan komt dr. epiphone ook bij mijn gitaarboer langs.

Lijkt mij wel komisch, kom je aan met een kapotte epi, terwijl hij vertelt dat het zulke geweldige instrumentjes zijn :seriousf:

Exi
16 juli 2010, 12:12
Misschien heb je dan meer aan een GITAAR. Met een giraat gebeuren dit soort dingen nu eenmaal8-)

snaarplukker
16 juli 2010, 12:36
Misschien rag jij te hard aan je snaren.;)

LesPaul1612
16 juli 2010, 17:56
neen, dat zal het wel niet wezen denk ik.

Laatst was er een andere snaarplukker bij mij om mijn beestje eens uit te testen, en hij sloeg de snaren veel harder aan dan ik.

Hij had pas een keer in de twee jaar dat hij zijn gitaar had een snaarbreuk:dontgeti:

misschien moet ik dan ook maar overgaan tot de aanschaf van een gitaar jaa....

vederlicht
16 juli 2010, 21:29
Ben wel benieuwd! Laat s.v.p. even weten wat het nieuws is als je bij de gitaar bent geweest.
succes!
Vederlicht

aaronstonebeat
16 juli 2010, 22:35
neen, dat zal het wel niet wezen denk ik.

Laatst was er een andere snaarplukker bij mij om mijn beestje eens uit te testen, en hij sloeg de snaren veel harder aan dan ik.

Hij had pas een keer in de twee jaar dat hij zijn gitaar had een snaarbreuk:dontgeti:

misschien moet ik dan ook maar overgaan tot de aanschaf van een gitaar jaa....

Ik ben in de loop van de tijd ook behoorlijk fermer gaan aanslaan met steeds dikkere plectrums. En tegenover die opgaande lijn daalde gestaag het aantal snaarbreuken; onafhankelijk van de gitaar eigenlijk.

RoelSmoel
16 juli 2010, 23:12
Hmm, hoe dikker de snaren bij mij, hoe sneller ze breken, ik doe nu al een dikke maand met hetzelfde setje snaren sinds ik weer naar 010 ben gegaan, bij mijn 011-054 setje brak ik bijna wekelijks een snaar:dontgeti:

budje
17 juli 2010, 00:53
Ik ben in de loop van de tijd ook behoorlijk fermer gaan aanslaan met steeds dikkere plectrums. En tegenover die opgaande lijn daalde gestaag het aantal snaarbreuken; onafhankelijk van de gitaar eigenlijk.

Die ervaring heb ik dus ook ;)

snaarplukker
17 juli 2010, 01:02
Ik heb in 2 jaar maar één snaar gebroken. Was de hoge e toen ik een octaafje te hoog stemde.;)

LesPaul1612
17 juli 2010, 11:59
Hmm, hoe dikker de snaren bij mij, hoe sneller ze breken, ik doe nu al een dikke maand met hetzelfde setje snaren sinds ik weer naar 010 ben gegaan, bij mijn 011-054 setje brak ik bijna wekelijks een snaar:dontgeti:

Breken ze bij jou dan ook altijd bij de brugzadels?

Plant
18 juli 2010, 11:54
Als het probleem blijft, zijn Graphtech Stringsaver zadels mischien een oplossing.

http://images.miretail.com/products/optionLarge/GraphTech/695227.jpg

LesPaul1612
26 juli 2010, 20:33
*UPDATE*:cheerup::cheerup::cheerup:

Laatst naar de gitaarzaak gefietst. nadat ik wat spul gekocht had, liep ik even naar een verkopert en legde ik mijn probleem uit. De verkopert zij toen dat hij daar ook last van had gehad. Mooi zo dacht ik. Hij weet waar ik het over heb en hij weet hoe ik het moet oplossen:). Eerst stelde hij voor om grafietpoeder in de zadels te doen, maar toen zei ik al dat ik al met een potloodje had gepulkt. Toen kwam er een andere verkopert bij staan en die zij dat hij zijn snaren altijd afpoetste na het spelen. Veel palm muten kan ook snaarbreuken veroorzaken, laat dat nou net iets wezen wat ik vaak doe:). Ik heb nu permanent een theedoek op mijn versterkert liggen, en na iedere keer spelen haal ik em even door mn snaren heen

en nou maar hopen dat het probleem opgelost is:ok:

Jasper.
26 juli 2010, 20:53
*UPDATE*:cheerup::cheerup::cheerup:

Laatst naar de gitaarzaak gefietst. nadat ik wat spul gekocht had, liep ik even naar een verkopert en legde ik mijn probleem uit. De verkopert zij toen dat hij daar ook last van had gehad. Mooi zo dacht ik. Hij weet waar ik het over heb en hij weet hoe ik het moet oplossen:). Eerst stelde hij voor om grafietpoeder in de zadels te doen, maar toen zei ik al dat ik al met een potloodje had gepulkt. Toen kwam er een andere verkopert bij staan en die zij dat hij zijn snaren altijd afpoetste na het spelen. Veel palm muten kan ook snaarbreuken veroorzaken, laat dat nou net iets wezen wat ik vaak doe:). Ik heb nu permanent een theedoek op mijn versterkert liggen, en na iedere keer spelen haal ik em even door mn snaren heen

en nou maar hopen dat het probleem opgelost is:ok:

Ik heb in de twee jaar dat ik nu speel onder het spelen nog nooit een snaar gebroken. En ik palmmute ook redelijk veel. Heb ook nog nooit een theedoek oid over mijn snaren gehaald. Vindt het wel wat raar.

Plant
26 juli 2010, 21:06
...Veel palm muten kan ook snaarbreuken veroorzaken, laat dat nou net iets wezen wat ik vaak doe:). Ik heb nu permanent een theedoek op mijn versterkert liggen, en na iedere keer spelen haal ik em even door mn snaren heen

en nou maar hopen dat het probleem opgelost is:ok:

Niet aan gedacht maar dat kan de oorzaak zijn.
Ik kocht ooit een 2dehands Telecaster-modelletje met vergulde (?) hardware van iemand - geen Fender, maar een Yamaha modelletje - waarvan de brugzadeltjes half weggerot waren.
Dik roest en kopergroen (vandaar het vraagteken achter 'vergulde'). Het ding was live gebruikt en de bezwete handpalm van de verkoper had de zadels flink aangetast. De imbus stelschroefjes konder niet eens meer versteld worden, want de schroefjes waren half weggevreten. Echt ultieme relic, maar te smerig om aan te zien (yak!) :stop:

Ik heb zelf alles meteen uit elkaar gehaald , schoongemaakt en er andere zadels opgezet, want ik kon de gitaar niet eens afstellen. Verder was er niks mis mee. Of de gitarist last van snaarbreuken (bij de brug) had weet ik niet, ik in ieder geval niet. Maar ik kan me voorstellen dat snaren hier ook extra snel verouderen en een zwakke plek krijgen.