PDA

View Full Version : Zoektocht nieuwe gitaar



Platyhelminthes
15 juli 2010, 20:39
Hallo allemaal,

Na een hele tijd op internet gekeken te hebben voor een nieuwe gitaar ben ik gisteren eindelijk een gitaar winkel in gestapt. Ik heb de volgende gitaren getest:

Gibson SG special faded worn
Fender Stratocaster Classic player 60's
Epiphone Les paul custom
Squier telecaster CV custom
Squier telecaster CV thinline
Epiphone DOT

Nou was mijn vraag in hoeverre deze gitaren representatief zijn voor de modellen? Als voorbeeld: de SG vond ik echt helemaal niets(puur hoe hij speelde), kan ik dan met enige zekerheid zeggen dat een SG niets voor mij is? Of zit er echt heel veel verschil tussen verschillende modellen?
De Les paul vond ik erg mooi en klonk ook goed, alleen vond ik de neck wat aan de dikke kant. Zijn er ook les paul (achtige) modellen met een dunnere neck?
Uiteraard ga ik nog meer gitaren testen, maar om het mezelf wat makkelijker te maken wil ik de zoektocht een beetje beperken.

Mijn favorieten tot nu toe waren de telecasters, alleen mijn vraag hierbij is of telecasters wel geschikt zijn om rock mee te spelen.. :punk:

Ok, sorry voor al deze vragen..:makeup:

Groetjes Jaap

lollol
15 juli 2010, 20:45
Je hebt toch wel wat rock-dingetjes gespeelt op die telecasters?
Als het goed klonk zijn ze geschikt, zo nee niet:soinnocent:

macwilliams
15 juli 2010, 20:52
Een Tele is geschikt voor alle soorten muziek.
En ik houd geeneens van Teles.

LesPaul1612
15 juli 2010, 21:58
Ik vind Teles niet geschikt voor rock, maar een ander zou het helemaal niet met mij eens zijn. Probeer eerst zelf eens wat rock op die tele te spelen en beoordeel dan of je hem geschikt vind voor de rock die jij er op wilt spelen(of vraag een verkopert of die er wat op wil spelen:punk:)

Henri H
15 juli 2010, 22:13
Elke gitaar heeft z'n eigen karakter en feel.
Een Les Paul is uitermate geschikt voor (hard)rock, maar op een Tele of Strat rock ik ook wel lekker weg hoor, het klinkt en speelt alleen anders.
Zelfs AC/DC op een Strat (met single coils!) kan prima klinken, het is helemaal aan jou om te bepalen wat je het prettigst vindt.
Met een Strat én een Les Paul heb je al een behoorlijk breed spectrum te pakken.
Een gulden middenweg zou een Strat met een humbucker in de brug kunnen zijn, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.

Platyhelminthes
15 juli 2010, 22:41
Bedankt allemaal voor de reactie :)
Wat het geluid van de gitaren betreft, ik speel zelf nog niet heel erg lang gitaar en op het moment vooral greenday.. Dus echte rock nummers speel ik op het moment niet... Ook is een Cube 30 niet de meest geschikte versterker voor rock denk ik (maar had met deze getest omdat ik die zelf ook heb)

Wat de HSS strat betreft, een van mijn favoriete bands, Billy Talent, gebruikt ook een strat(http://www.youtube.com/watch?v=pqg6kyRm8nU) en dit vind ik toch een behoorlijk vette rocksound :punk:
Ik heb zelf nu een Squier Classic vibe stratocaster, dus ik zou eventueel ook een HB in de brug kunnen stoppen van deze gitaar.

Blijft het feit dat zowel qua spelcomfort en qua looks de telecaster mijn absolute favoriet is.. Zijn er daarvoor ook tussen oplossingen, zoals een HB als neck pu om het een iets dikker geluid te geven? Mijn budget ligt rond de 700 euro.

Henri H
15 juli 2010, 22:48
Teles met een humbucker in de neck kant en klaar uit de online-winkel: klik (http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=8cb4d4e171b3d06cc122b0358a21d4ef&KF=on&gk=giegte&oa=ala&bn=FENDER&pr=&wgfid1=7318&wgf7318=&wgfid2=7319&wgf7319=SH&wgfid3=7320&wgf7320=&wgfid4=7321&wgf7321=&wgfid5=8972&wgf8972=&wgfid6=8973&wgf8973=)

Je kunt het uiteraard ook zelf doen, dan heb je wat meer keus.

macwilliams
15 juli 2010, 22:55
Jep, bucker bij de brug en rocken maar. :blast:

Henri H
15 juli 2010, 22:59
Dat kan ook.... ;)

aaronstonebeat
16 juli 2010, 00:13
Tele's werden/worden bespeeld door uiteenlopende gitaristen als Scotty Moore (eerste gitarist van Elvis; hij vond het geluid prima maar was toen al aan dikke ES-en gewend en heeft 'm dus maar kort gebruikt) tot Jim Root van Slipknot.

TimoSomers
16 juli 2010, 00:16
Rock op Telecaster gaat prima!

Overigens zijn er les pauls met een '60's neck profiel, een héél stuk dunner.
Ik raad (jawel, wederom) de Gibson les paul BFG aan.
Een van de beste les pauls die ik ooit gehoord heb en dat voor 1000euro.
Heeft een '60's neck profiel, een p90 in de neck (ERG vet en veelzijdig) en een burstbucker in de bridge.
Rockt als een malle!

geert1976
16 juli 2010, 00:40
of zoiets:ok:

Een tele custom, overal te koop in vele prijsklassen (nieuw en gebruikt)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-107.jpg

of een Deluxe,overal te koop in vele prijsklassen (nieuw en gebruikt)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-33.jpg

prima en veelzijdig, ik weet niet precies wat je budget is en welke smaken rock speel je:ok:

KoenStradlin
19 juli 2010, 19:33
Tele's werden/worden bespeeld door uiteenlopende gitaristen als Scotty Moore (eerste gitarist van Elvis; hij vond het geluid prima maar was toen al aan dikke ES-en gewend en heeft 'm dus maar kort gebruikt) tot Jim Root van Slipknot.

maar jim root heeft er wel een set emg's in gegooid:rockon:

Exi
19 juli 2010, 19:39
De ToneZone S schijnt toch lekker te zijn in een strat? Of ga je voor een "full-size" humbucker.

Fireburst
19 juli 2010, 19:51
Rock op Telecaster gaat prima!

Overigens zijn er les pauls met een '60's neck profiel, een héél stuk dunner.
Ik raad (jawel, wederom) de Gibson les paul BFG aan.
Een van de beste les pauls die ik ooit gehoord heb en dat voor 1000euro.
Heeft een '60's neck profiel, een p90 in de neck (ERG vet en veelzijdig) en een burstbucker in de bridge.
Rockt als een malle!

De BFG heeft naar mijn weten een 50's profiel, wat dikker dus. Zelfde profiel als de studio's trouwens.

TimoSomers
19 juli 2010, 20:08
Inderdaad 50's zie ik net, excusez moi. Maar wel een stuk dunner dan de 59 reissue die ik heb en andere gitaren die ik heb geprobeerd.

Platyhelminthes
20 juli 2010, 17:34
Bedankt allemaal!

Hoe is de nek van zo'n BFG en een studio t.o.v. een epiphone les paul custom?

Mijn budget zit zo tussen de 700-800 euro, dus een fender tele custom wil ik zeker gaan proberen. Op mijn lijstje om nog eens te proberen staan nu dus:
Fender tele custom
Fender highway one telecaster
Fender highway one hss strat
Gibson Les paul studio (stuk boven budget eigenlijk...)

Zijn er nog meer gitaren die ik op mijn lijstje kan zetten? Ik was van plan om naar Rockpalace te gaan in Den haag.

Qua muziek, de bands die ik meestal luister, en het soort muziek die ik uiteindelijk wil spelen zijn: Billy Talent, Paramore, Triggerfinger, Escape the Fate (http://www.youtube.com/watch?v=4Q-obkDcvYI), The Killers, Greenday en Enter Shikari. Redelijk veel verschillende soorten Rock achtige muziek dus..

Rooker
20 juli 2010, 17:41
Ik zou de Highway one's verwissellen voor USA standarts. Die moeten naar mijn idee 2e hands voor dat bedrag te verkrijgen zijn. Ik vind ze gewoon mooier en opties ziet het er gewoon veel beter uit. En volgens mij is de hardware ook van een betere kwalitijt. Correct me if i'm wrong! Maar volgens mij is een Highway one van Mex producten vervaardigt in USA. Koop dan een Classic player en knal er zelf een bucker in.:strat:

Fireburst
20 juli 2010, 18:04
Gibson Les paul studio (stuk boven budget eigenlijk...)


Die scoor je gemakkelijk met jouw budget, 2ehands wel te verstaan. Nieuw kan je voor zo'n faded gaan, moet ook lukken met 700euro.


Hoe is de nek van zo'n BFG en een studio t.o.v. een epiphone les paul custom?


Nooit een epi gehad dus verschil of gelijkenis ken ik niet, maar hoe dan ook moet een nek "je ding zijn". Proberen dus, en speel zeker over gans de hals : de dikte varieert uiteraard maar ook frets 17 en verder spelen al wat moeilijker op een LP. Vreemd dat de SG faded je niet lag... Ik vind hem super !
Nadeel toch wel van de BFG is dat hij geen inlay heeft, enkel opzij (van die kleine) stipjes.

Rooker
20 juli 2010, 18:49
Ja, dat vond ik ook een nadeel van die BFG. Als je dan voor kleine 1000euro een Gibby koopt, wil je natuurlijk wel die typische inlay erbij. Dan zou ik liever voor dat geld een zwarte of witte studio kopen met gold hardware.................................en een must!!!! De mooie koffer. Zonder koffer kom je er anders nooit meer vanaf. Tenminste niet aan mij:stop:

Platyhelminthes
20 juli 2010, 19:58
Vreemd dat de SG faded je niet lag... Ik vind hem super !

Naja voor zover ik iedereen op het forum moet geloven is dat nogal persoonlijk ;) Maargoed daar gaat het niet om, bij een SG zat voor mijn gevoel gewoon alles op de verkeerde plek en ik vond de finish van de hals alles behalve fijn...

Het probleem met 2e hands vind ik dat ik niet verschillende gitaren naast elkaar kan testen of ik ze fijn vind of niet.. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe maar ik sluit tweedehands niet uit.

TimoSomers
20 juli 2010, 20:13
Nieuw kun je wel een BFG krijgen voor een euro of 800-900.
En ze klinken vinde ik echt WAYYYY beter dan een studio.

Heel de filosofie achter de BFG is de beste betaalbare (in dit geval onder de 1000 euro) les paul te maken.
Juist daarom is er bijv. geen binding en inlay, om de kosten puur voor de (waanzinnige) tone te behouden.

Tankman
20 juli 2010, 20:17
Nieuw kun je wel een BFG krijgen voor een euro of 800-900.
En ze klinken vinde ik echt WAYYYY beter dan een studio.

Heel de filosofie achter de BFG is de beste betaalbare (in dit geval onder de 1000 euro) les paul te maken.
Juist daarom is er bijv. geen binding en inlay, om de kosten puur voor de (waanzinnige) tone te behouden.

+1 zelfs ik die totaal geen Gibson liefhebber ben vind dat de BFG's best wel aardige gitaartjes zijn.

nickofzo
20 juli 2010, 20:45
nog even op basis van de titel:

de juiste gitaar zoek je niet,
die vind je

geert1976
20 juli 2010, 20:50
Nieuw kun je wel een BFG krijgen voor een euro of 800-900.
En ze klinken vinde ik echt WAYYYY beter dan een studio.

Heel de filosofie achter de BFG is de beste betaalbare (in dit geval onder de 1000 euro) les paul te maken.
Juist daarom is er bijv. geen binding en inlay, om de kosten puur voor de (waanzinnige) tone te behouden.

Dat komt omdat het karakter van de BFG heeeeeeeeeelllllllllll anders is dan dat van een studio.

Het is een hele andere LP dan de Studio.

De Studio is er om meerdere muziekstijlen mee te spelen, de BFG is bedoeld voor het zwaardere rockwerk.

Ik vind de vergelijking met een Studio dan ook geen goede

TimoSomers
20 juli 2010, 21:15
Mwah de BFG leent zich ook uistekend voor lichtere dingen mede dankzij de P90 in de hals en de vrij holle body.

Ijselrobo 07
20 juli 2010, 21:33
hey Platyhelminthes,

Mijn eerste gitaar was een Jaguar model, dat is een soort telecaster,
Alleen deze gitaar was een Blade (klein zwitsers merk, en om een lang verhaal kort te maken, ik was ooit in hetzelfde dorpje in Zwitserland als de maker woonde, dus ik probeerde een gitaar, en die ging meteen mee naar nederland :P)
Met deze gitaar speelde ik veel rock, toen-der-tijds meer nummers van metallica, ACDC en Greenday.
En dat alles op een telecaster.
Momenteel heb ik die gitaar nog steeds, maar nu gebruik ik:
- Fender HSS Stratocaster (Kleur = Black)
- Fender Am Standard Telecaster (Kleur = Candy Cola)
En dit zijn echt fijne gitaren, voor echt alle muzieksoorten als het aan mij ligt!
Maar mischien kun je eens kijken naar een Fender Jaguar?

Hopelijk help ik je hiermee ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

Fireburst
20 juli 2010, 22:40
Naja voor zover ik iedereen op het forum moet geloven is dat nogal persoonlijk ;) Maargoed daar gaat het niet om, bij een SG zat voor mijn gevoel gewoon alles op de verkeerde plek en ik vond de finish van de hals alles behalve fijn...

Het probleem met 2e hands vind ik dat ik niet verschillende gitaren naast elkaar kan testen of ik ze fijn vind of niet.. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe maar ik sluit tweedehands niet uit.

Ok, duidelijk. Vreemd was misschien wat een verkeerde woordkeuze, ik bedoelde het meer in de zin van "spijtig eigenlijk dat enz...". Maar als de feel er niet is moet je inderdaad verder kijken.

Nu, ik heb een LP studio en een SG (faded) en zo'n BFG voor erbij... ik zeg niet nee. :supercool:

Iemand enig idee wat de kost is om inlays te maken in zo'n BFG (gewone dots) ?

Hendriks
20 juli 2010, 23:08
Dat komt omdat het karakter van de BFG heeeeeeeeeelllllllllll anders is dan dat van een studio.

Het is een hele andere LP dan de Studio.

De Studio is er om meerdere muziekstijlen mee te spelen, de BFG is bedoeld voor het zwaardere rockwerk.

Ik vind de vergelijking met een Studio dan ook geen goede

Zwaarder Rockwerk ? Met een P90 ? Volgens mij is juist de BFG door de P90 veelzijdiger. Of heb ik last van de warmte? In dat geval: sorry.

Luke-wannabe
20 juli 2010, 23:15
Mwah de BFG leent zich ook uistekend voor lichtere dingen mede dankzij de P90 in de hals en de vrij holle body.
Nemde gij die vanu een keerke mee naar de Rock dan dat ik em effe kan horen dan!

hezz
20 juli 2010, 23:18
Een Telecaster zou ik zeker weten checken, vaak toch een onderschatte gitaar maar heel bruikbaar! Zeker voor rock genres.

Verder zou ik misschien een semi-hollow proberen, ik vind ze persoonlijk enorm veelzijdig maar het heeft wel een andere feel. Volgens mij heeft die gast van Greenday ook wel vaak op een semi-hollow gespeeld. Kan geen kwaad wat te proberen! Verder als je van alt-rock houdt: Fender Jaguar! En wat betreft stratjes, ik vind ze alleen lekker met humbuckers erin.

TimoSomers
20 juli 2010, 23:20
Nemde gij die vanu een keerke mee naar de Rock dan dat ik em effe kan horen dan!

Sgoeie Leonekke, wordt denk ik toch m'n Rockaca gitaarke, anders moej ik meej m'n customshopzooi gaan zeulen door de bussen.

Platyhelminthes
22 juli 2010, 23:16
Bedankt allemaal voor de reacties!

Na nog wat rondkijken op internet en wat ik zelf gemerkt heb in de winkel is dat een tele thinline toch net een wat voller (en IMO mooier) geluid geeft dan een gewone tele met iets meer sustain. Daardoor kwam ik uit bij de volgende gitaar: http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/fender/tele-cp-thinline-dlx-sb-m

Heeft iemand ervaring met deze gitaar? Zijn er van andere merken soortgelijke modellen, ik vond deze op youtube erg goed klinken namelijk!

Ijselrobo 07
23 juli 2010, 08:16
Hey,

Die thinline modellen zijn echt goede modellen ;)
Ik ben vooral fan van de thinline's met de 2 humbuckers, geweldig geluid!
Alleen de gitaar geeft niet hetzelfde geluid als een Semi-Akoestische gitaar, maar is verder oké!

Grtz. From Ijselrobo 07

joost22
23 juli 2010, 16:52
Idd gave gitaren, alleen zit bij mij(net als bij de meeste les paul's) de elementenschakelaar gigantisch in de weg..

LesPaul1612
24 juli 2010, 11:44
Idd gave gitaren, alleen zit bij mij(net als bij de meeste les paul's) de elementenschakelaar gigantisch in de weg..

Daar zal deze meid net zo over denken:::D:D

http://www.youtube.com/watch?v=LxiFhNgGvJI

(lees de best beoordeelde reactie maar als je het niet begrijpt:D)

Koeloe
24 juli 2010, 12:02
Haha, ik dacht er al aan voordat ik het gelezen had:soinnocent:

joost22
24 juli 2010, 14:43
haha zelfde probleem, verschillende oorzaken(gelukkig).

Platyhelminthes
1 augustus 2010, 18:05
Mijn zoektocht is nogsteeds volop aan de gang en ik heb inmiddels weer nieuwe vragen voor jullie:

Over de veelzijdigheid van een tele hebben we het gehad, maar hoe veelzijdig is een Les Paul bijvoorbeeld?
Ik wil vanalles spelen van Punkrock tot de stevigere hardrock, is het mogelijk om met 1 gitaar al die geluiden te krijgen? Of is het dan bijvoorbeeld handig om een humbucker in mijn strat te zetten voor de Punk achtige muziek en een Les Paul achtige gitaar te kopen voor het stevigere werk?

En wat de neck betreft, in hoeverre is het gewenning? Zou ik ook kunnen wennen aan een dikkere neck als ik dat nu nog niet heel fijn vind?(maar ook niet vervelend oid) Ik moet eigenlijk ook gewoon meer Les Paul proberen en natuurlijk niet alleen die ene die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad, die overigens ook niet goed afgesteld was.

Waar ik ook bang voor ben is dat ik met een Les paul alleen een dik rock geluid kan krijgen..
Ik heb nu een Roland Cube 30, zou het verstandig zijn om eerst te kijken voor een versterker? Of maakt die volgorde niet zoveel uit?

Zo dat waren mijn vragen tot nu toe.. Denk ik :???:

Alvast bedankt!

B-stone
1 augustus 2010, 18:15
een les paul kan alles: behalve country eigenlijk: maar dat kan die tele wel weer goed.

PS: op hogere volumes beginnen teles vaak snel te fluiten (te feedbacken) met wat distorsion.

succes met je zoektocht en veel plezier ;)

en les pauls heb je met 50's en 60's (?) neck.

de 50's is dikker, en de 60's weer minder (toch mensen?...)

maar ik denk zelf dat je wel in een bepaalde hoeveelheid aan een neck gaat wennen, je moet natuurlijk wel rekening houden met de grootte van je hand en de dikte van de neck. en voor de rest, als je je hele leven al op een bepaalde neck speel en geen enkele andere neck gewend bent, lijkt het me moeilijker om te wennen aan een andere neck.

budje
1 augustus 2010, 19:08
een les paul kan alles: behalve country eigenlijk: maar dat kan die tele wel weer goed.




Waar een wil is is een weg (http://www.youtube.com/watch?v=9MWdTw5Dl9w)



edit: t lijjkt eigenlijk wel playback, dit is (http://www.youtube.com/watch?v=FthiOls0w4I)een beter voorbeeld

Gothra
1 augustus 2010, 21:29
les paul-achtig model met dunnere nek kan je een ESP LTD proberen, zijn zeker prima voor rock

Platyhelminthes
14 september 2010, 16:25
Hallo allemaal!

Ik ben nogsteeds bezig met zoeken naar een nieuwe gitaar, ben ondertussen op vakantie geweest en heb lekker veel de tijd gehad om te spelen op mijn Strat.

Heb nog een paar gitaren kunnen testen, Een Tele deluxe en volgens mij een Jazzmaster. De Jazzmaster vond ik maar niets en de snaren op de Deluxe waren half roestig en de afstelling was ook niet om over naar huis te schrijven dus of ik een goede indruk heb gekregen van die gitaar kan ik ook niet echt vertellen..

Ik neig steeds meer naar een Telecaster, puur omdat ik stevigere rock niet speel eigenlijk.. Dacht een tijdje dat ik dat wel wilde maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen behoefte aan:p Speel nu vooral nummers met een lekker randje en denk ook niet dat dat snel gaat veranderen.
Dus ik zoek eigenlijk in de omgeving van Utrecht een winkel met een goed assortiment aan Telecasters in de prijsklasse van rond de 800 euro?

Daarnaast zit ik er over te denken om een ander brugelement in mijn strat te stoppen. Ik zat dan te denken aan een HB in singlecoil formaat. Heeft iemand hier nog tips voor?
Wat het plaatsen betreft: Ik heb dit nog nooit gedaan en vroeg mij daarom af of er in de omgeving van Utrecht iemand is die mij daarbij wil helpen tegen een kleine vergoeding of een (zelfgebakken) appeltaart oid?

Alvast bedankt!

levi
15 september 2010, 11:38
Vind je het ook niet handig om eens 2de hands te kijken? Krijg je een stuk meer voor 800 euro. Al kan je nieuw ook geweldige dingen kopen!

Ikzelf heb een thinline met humbuckers, die humbuckers kan je ook splitten.
Erg veel zijdige gitaar van blues en jazz tot harde rock zelfs metal lukt me er op (al moet ik me amp wel op een kwart volume draaien wil die echt geweldig klinken.) Je kan wel even op me youtube account kijken voor een korte impressie? http://www.youtube.com./user/levitheguitarplayer (ik weet neit of die het doet)

Ik heb er neit echt harde rock op staan ofzo. In iedergeval krijg je een impressie hoe een semi hollow body een klein beetje klinkt. Het is wel opgenomen met een microfoon die in me laptop zit. In het echt klinkt het 10X beter.(het geluid bedoel ik dan ikke niet haha ! :chicken:)

Nog veel suc6 met je zoektocht