PDA

View Full Version : Oude Hondo The Paul copy: wat is zoiets waard?



zeppo
15 juli 2010, 20:21
Op zoek naar kenners van oude Japanse meuk, tenminste: in de dagen dat ik gitaar ging spelen had Hondo niet zo'n goede reputatie ...

iig: een kennis van mij heeft een Hondo HW 2010, wat een regelrechte kopie is van een The Paul.
Ik kan er verder niets over vinden, behalve onderstaande afbeelding.

Wie kan mij iets meer info geven over deze gitaar, en mogelijk een marktwaarde?

http://www.bossarea.com/aria/Hondo/700/pag1-700.jpg

Eko
15 juli 2010, 20:24
Probeer Wietse even een PM te sturen. Die verzameld dit soort zaken. Zijn kennis is hier bijna legendarisch.

geert1976
15 juli 2010, 20:28
Op zoek naar kenners van oude Japanse meuk, tenminste: in de dagen dat ik gitaar ging spelen had Hondo niet zo'n goede reputatie ...

iig: een kennis van mij heeft een Hondo HW 2010, wat een regelrechte kopie is van een The Paul.
Ik kan er verder niets over vinden, behalve onderstaande afbeelding.

Wie kan mij iets meer info geven over deze gitaar, en mogelijk een marktwaarde?

http://www.bossarea.com/aria/Hondo/700/pag1-700.jpg

Ten eerste, het is de toon die de muziek maakt.
Als je al over meuk begint, is voor mij eigenlijk de lol er vanaf om te antwoorden (en ik ken ze):stop:

geert1976
15 juli 2010, 20:36
In kleur kijkt het wat fijner.

Dit is een Hondo uit de Professional Series, de betere dus.
Werden standaard geleverd met Dimarzio humbuckers.
mahonie body en hals, goed fretwerk, alleen de mechanieken zijn wat minder

Ik durf er geen vergif op in te nemen of het nu Koreaanse of Japanse makelij is.

De waarde?, indien hij helemaal ok is en er nog netjes uitziet, is
E 175,00 a E 200,00 haalbaar, mits de Dimarzio's er niet uitgehaald zijn en het credo "wat de gek er voor geeft" telt ook mee natuurlijk.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/cat_1980hondo_page03.jpg

Hendriks
15 juli 2010, 20:55
Ten eerste, het is de toon die de muziek maakt.
Als je al over meuk begint, is voor mij eigenlijk de lol er vanaf om te antwoorden (en ik ken ze):stop:

Geert , ik noem dit ook oude meuk en ja ik heb er ook 1 gehad.

geert1976
15 juli 2010, 20:59
Ik heb er zelf 3 of 4 gehad en die waren allen goed, beter dan een Chinese Epi.

Dit waren de betere Hondo's (ja die zijn er echt) en ik vind dit geen meuk.
De serie is bv voor iemand die begint een prima gitaar en beter dan menig junk ding waar je nu nieuw E 300,00 a E 400,00 op tafel moet leggen.

zeppo
15 juli 2010, 21:03
Hey Geert, oui, je sais, c’est le ton qui fait la musique

Het was ook meer ironisch bedoeld ....

Ik weet het, maar ik wil alleen maar aangeven dat in de tijd dat ik begon met gitaarspelen je maar een paar keuzes had: heel veel geld uitgeven voor een USA gitaar (enkele 'obscure' andere merken als Hagstrom, Burns daargelaten) en Japanse klonen: in die tijd begonnen merken als Yamaha en Ibanez zich net iets meer te profileren als wij-kunnen-het-ook-best-wel-iets-beter, maar je had daarnaast heel veel andere kleine merken. En Hondo kwam in die periode vaak niet zo goed uit de testen in bijv. Music Maker. Dat ze verschillende series hadden wist ik toen natuurlijk niet: je mocht al blij zijn wanneer je een 'folder' mee naar huis mocht nemen.

In kleur ziet 'ie er inderdaad een stuk beter uit, bedankt voor de betere afbeelding: het is bijna een The Paul Deluxe, met z'n goudkleurige hardware.

Ik weet niet of jij het kunt bevestigen, maar afgaande op het jaar van introductie van de 'echte' The Paul, vermoed ik dat deze zo rond '80-'82 zijn gemaakt?

Kon er in ieder geval geen info over vinden, maar het vermoeden was wel dat de prijs zo rond jouw bedrag uit zo komen. Een setje betere tuners is natuurlijk altijd fijn voor het speelgemak, maar volgens mij speelt die kennis van mij er helemaal niet op. Zal eens een poging wagen om 'm voor een hands-on test in handen te krijgen.

zeppo
15 juli 2010, 21:06
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/cat_1980hondo_page03.jpg
Ik zie trouwens nog wel dat ik goed moet kijken of het om de HD-1020 (dus met DiMarzio's) of om een 'gewone' H-1020. Hetgeen ook wel mee zal wegen in de waarde ....

/edit: snap nu ook waarom ik geen hots kreeg: het gaat om de 1020, en niet om de 2010, zoals mij werd verteld ...
Op HC staat zelf een review (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Hondo/H-1020/10/1)

geert1976
15 juli 2010, 21:08
Ik zie trouwens nog wel dat ik goed moet kijken of het om de HD-1020 (dus met DiMarzio's) of om een 'gewone' H-1020. Hetgeen ook wel mee zal wegen in de waarde ....

/edit: snap nu ook waarom ik geen hots kreeg: het gaat om de 1020, en niet om de 2010, zoals mij werd verteld ...

Is gemakkelijk te herkennen, de Dimarzio's hebben verstelbare polepieces, de normale Humbuckers niet:ok:

Anders even de snaren onspannen en stoptail losdraaien en terzijde leggen en een humbucker eruit schroeven

De afbeelding uit de folder is van 1980, ik denk dat je redelijk goed zit.
Ik zal eens even nakijken of ze in de folder van 1979 voorkomen

Edit: staan niet in de folder van 1979

wietse
15 juli 2010, 21:33
Is gemakkelijk te herkennen, de Dimarzio's hebben verstelbare polepieces, de normale Humbuckers niet:ok:


ben ik niet met je eens, de hondo's die ik hier heb hangen met dimarzio's, en de dimarzio's die ik al eens uit oude hondo's heb geript hebben geen verstelbare polepieces.
op 1 moderne cremekleurige van onbekende herkomst na.(imbus)
de MMK's daarentegen wel (schroefkop)en alhoewel er bij de H-1030 staat dimarzio powered klopt dit in de praktijk niet, heb meerdere van dat model gehad en gezien en allemaal met MMK's, geen enkele met dimarzio's niet erg want die MMK 45 smoothcrash die er in zitten klinken lekkerder dan die dimarzio's, ze zijn wat ruimer inzetbaat imho.
edit, ontdek nu dat de dimarzio modellen de HD toevoeging hebben, waarom dan in de goedkopere H uitvoeringen eigenlijk nog betere pickups zetten?
gewoon er effe uitpakken dan heb je zekerheid.
waarde rond de 200 euro mits origineel en goed bespeelbaar, prima gitaren voor het geld in tegenstelling van de multiplex planken waarmee ze bekend zijn geworden.

geert maak je niet druk, het is onze taak mensen te leren dat deze meuk enig respect verdient.

geert1976
15 juli 2010, 22:22
Weird, dus in de modellen zonder "D" zaten bij jouw MMK humbuckers in?.

ik heb altijd Dimarzio's getroffen of naamloos:???:

zeppo
15 juli 2010, 23:02
geert maak je niet druk, het is onze taak mensen te leren dat deze meuk enig respect verdient.

@Wietse @Geert: ik loop hier ook al lang genoeg rond om te weten dat zelfs bij de grootste meuk-merken pareltjes verstopt kunnen zitten. :chicken: zoveel is me wel bijgebleven bij die honderden (duizenden) topics die ik gelezen heb.

Ik ben alleen geen kenner wat deze merken betreft, en weet niet eens pickup x (MIJ) van y (MIK) te onderscheiden.

En inderdaad: wat is meuk: volgens headstock-die-hards bevind ik mij met mijn Peavey verzameling ook in die hoek :seriousf:

Laat ze maar eens langskomen: ze zijn van harte uitgenodigd.

/on topic: ik zal eens kijken of ik de gitaar eens in handen kan krijgen voor een nadere inspectie: ik geloof niet dat er veel op gespeeld is, dus misschien is het wel een closet-classic.

/edit:@geert misschien heb ik nog wel een Pearl voor je liggen, een chorus, geloof ik, ooit (25-30 jaar geleden) nieuw gekocht door mij.

geert1976
15 juli 2010, 23:06
@Wietse @Geert: ik loop hier ook al lang genoeg rond om te weten dat zelfs bij de grootste meuk-merken pareltjes verstopt kunnen zitten. :chicken: zoveel is me wel bijgebleven bij die honderden (duizenden) topics die ik gelezen heb.

Ik ben alleen geen kenner wat deze merken betreft, en weet niet eens pickup x (MIJ) van y (MIK) te onderscheiden.

En inderdaad: wat is meuk: volgens headstock-die-hards bevind ik mij met mijn Peavey verzameling ook in die hoek :seriousf:

Laat ze maar eens langskomen: ze zijn van harte uitgenodigd.

/on topic: ik zal eens kijken of ik de gitaar eens in handen kan krijgen voor een nadere inspectie: ik geloof niet dat er veel op gespeeld is, dus misschien is het wel een closet-classic.

/edit: misschien heb ik nog wel een Pearl voor je liggen, een chorus, geloof ik, ooit (25-30 jaar geleden) nieuw gekocht door mij.

peavey?, de oude T serie toevallig?, zijn fijne gitaren en nog eens prima kwaliteit, als iemand dat omschrijft als meuk, moet die maar eens een Squier hals ingebracht krijgen:ok:

Heb zelf een oude classic 20 buizenbakje, heerlijke amp...!

zeppo
15 juli 2010, 23:42
peavey?, de oude T serie toevallig?, zijn fijne gitaren en nog eens prima kwaliteit, als iemand dat omschrijft als meuk, moet die maar eens een Squier hals ingebracht krijgen:ok:

Heb zelf een oude classic 20 buizenbakje, heerlijke amp...!
o.a. 3 x T-60 dus, en zo'n Classic 20 zoek ik al een tijdje ...

geert1976
15 juli 2010, 23:47
o.a. 3 x T-60 dus, en zo'n Classic 20 zoek ik al een tijdje ...

zo'n eentje met tweed bekleed waarschijnlijk:soinnocent:

T series zijn goede gitaren, zaten altijd van die typische koffers bij meen ik mij te herinneren:ok:

Eko
15 juli 2010, 23:56
Zo zie je maar , oude meuk , het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik heb al jaren mijn eerste echte , helemaal nieuwe , electrische gitaar staan. Een Washburn Falcon. Jarenlang door een hoop mensen afgeschreven als meuk , nu toch nog steeds leuk om te hebben. Van fel wit tot creme verkleurd en nog steeds niet te koop.
Hondo`s hadden in de eind jaren 70 , begin 80`s , niet echt een goede reputatie. De instapmodellen moesten niet vochtig worden want dan groeiden er spontaan weer takken aan. Ik heb ooit nog eens met een maatje zo`n instapding gekocht met een slagplaat er op met fantastische gravering. Was volgens mij het duurste onderdeel er van. Kostte toen 170 echt ouderwetse guldens. Na een jaar ruilden we hem in voor 65,- De inkoop bleek daar nog onder te liggen....... leve de handel!

ellisvertellis
16 juli 2010, 00:38
Ik heb een Hondo van "de betere soort", eentje met dimarzio's dus. Vind het een prachtgitaartje! Heb ze ondertussen onderhanden genomen: nieuwe tuners, nieuwe knoppen, nieuwe volume- en tonepots, nieuwe brug en stoptail (zie foto's in mijne oude topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127870), helemaal schoongemaakt en "geboenwast", fretboard behandeld, nieuwe snaren (uiteraard) en afgesteld. Speelt als een trein!!

Ik zou ervoor gaan! Een van de dagen zal ik er eens wat foto's van maken, dat ben ik hier wel verplicht :))

Succes!

wietse
16 juli 2010, 07:47
Weird, dus in de modellen zonder "D" zaten bij jouw MMK humbuckers in?.

ik heb altijd Dimarzio's getroffen of naamloos:???:
ik heb zelf een h-3010 in m'n collectie, 2 gehad, en beide met MMK's ben ook andere tegengekomen op het net en ook met MMK's.
nou zit er geen sticker op bij die ik heb gezien en heb dus lastig om te weten of het klopt maar ik neem aan van wel.
dat dimarzio powered was dus denk ik een verkooppraatje om iemand een duurder model aan te smeren want dimarzio was een bekende naam en hadden ze er MMK powered op gezet dan had bijna iedereen zich toen achter de oren gekrabbeld van, MMK?? wat is dat???


Ik heb een Hondo van "de betere soort", eentje met dimarzio's dus. Vind het een prachtgitaartje! Heb ze ondertussen onderhanden genomen: nieuwe tuners, nieuwe knoppen, nieuwe volume- en tonepots, nieuwe brug en stoptail (zie foto's in mijne oude topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127870), helemaal schoongemaakt en "geboenwast", fretboard behandeld, nieuwe snaren (uiteraard) en afgesteld. Speelt als een trein!!

Ik zou ervoor gaan! Een van de dagen zal ik er eens wat foto's van maken, dat ben ik hier wel verplicht :))

Succes!
het singlecut broertje van mijn DC model, als je een hondo treft met die typische bruine kleur dan heb je een goede te pakken allemaal uit dezelfde serie.

http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp0ac0c783.jpg

munkie
16 juli 2010, 09:08
Die gitaar rechts op de foto/scan van Geert lijkt wel wat op de Vantage VP serie, zeker als er MMK's in zitten dus...Uncle Mat?