PDA

View Full Version : ontsnappen uit de pentatoniek: over akkoorden gaan spelen of toonladders oefenen?



the sure thing
15 juli 2010, 19:20
Ik zit al een lange tijd "gevangen" in de pentatoniek (pentatonische toonladders) en wil er uit. Ik wil frisse en "andersoortige" improvisatie-solo's kunnen geven op pop/funk en soul nummers (af en toe een rockertje). Zoals: Robben Ford, Joe Perry (Aerosmith), Vernon Reid (ik hoe niet zijn snelheid :)) Leendert Haaksma, dat soort dingen. Wat is de beste manier om hieruit te komen? Leren waar de verschillende akkoorden liggen en daarover gaan soleren, of andersooritge toonladders gaan oefenen en daarover heen gaan fietsen? Of zijn er andere manieren? Ik zoek een manier hoe het "stapje voor stapje" gaat.

Tristan
15 juli 2010, 23:25
Bepaal eerst het materiaal waarmee je dit wilt gaan doen zou ik zeggen, simpeler gezegd, de nummers.
Heb je een eigen band met songs waarin je solo's doet, pak dan die aan.
Hoe wil je het laten klinken?
Check de ladders die bij de akkoorden passen.
Dat kan je doen door de akkoorden in noten op te schrijven (bijvoorbeeld c-e-g)
en te kijken of je daarmee overeenkomstige ladders kan vinden.
Daarna ga je van de ladders de noten los tegen de akkoorden aanspelen, welke vind je mooi en welke niet, welke klank zoek je?
Open of gesloten, Bluesy of juist meer melodisch, veel of weinig bends?
Heftig en hard, of juist fluisterend en soepel?
Dit zijn gewoon maar termen, die je hopelijk op een idee brengen welke sfeer je bij het betreffende nummer zoekt.
Soms blijkt echter dat pentatonisch voor een bepaald nummer toch het lekkerste blijft werken, met af en toe misschien een extra nootje erbij.

-=JEROEN=-
15 juli 2010, 23:41
Mijn eerst volgende stap zou zijn om die penta ladders aan te leren gaan vullen met de ontbrekende schakels:

Am penta = a c d e g
Am blues = a c d dis e g
Am volledig = a b c d e f g
Am dorisch = a b c d e fis g
enz.

EuroCinema
16 juli 2010, 10:15
Eens met veel van het bovenstaande.

Mijn advies zou dit zijn: begin met je spel over bluesschema's "aan te kleden". Leer als eerste de ladders dorisch (voor mineur) en mixolydisch (voor majeur), die hebben ook wat meer smaak en kleur dan ionisch en aeolisch.

Als eerste stapje ga je dan even heel simpel mee met het schema: A7 - A mixolydisch D7 - D mixolydisch enzovoort. Laat het vloeiend overlopen. Probeer niet de licks in D met de noot D te starten (etc), pak liever een andere akkoordtoon. De terts is favoriet.

Ik kan er nog heel veel aan toevoegen, maar begin hier eens mee. En belangrijk: ga niet opeens heel anders fraseren dan je deed, geen toonladders op en neer spelen of zo. Vind plekjes in je favoriete penta licks om de extra noten in te passen. Doe ook bends er mee, of hammer ons, slides etc.

have fun!

terrasbeest
16 juli 2010, 19:20
Eerst en vooral : pentatonisch is waardevol, je zou versteld staan wat je daar mee kan, maar de typische penta-clichés laten iets anders veronderstellen.
Penta lijkt makkelijk, en daarom speelt iedereen ze, maar lang niet zo goed als Jimmy Page bvb. Ook harmonisch en ritmisch kan je er veel mee.

Klassiek om mee te beginnen is de gewone majeur toonladder,maar als je ze oefent is belangrijk dat je het onderscheid maakt tussen ' vingeroefeningen' en ze op een echt muzikale manier gebruiken.

Belangrijk is dat je een toonladder kan harmoniseren, in akkoorden kan spelen dus, want daaruit distilleer je arpeggio's : drieklanken, vierklanken in alle mogelijke omkeringen in alle mogelijk posities.Het duurt honderd jaar voor je ze allemaal kent, maar als je er wat vlot mee weg kan,kan je er iets aan toevoegen:akkoordtonen zijn de targetnoten = de individuele noten van je arpeggio's, en die kan je gaan 'aanvullen' met approach noten.

voorbeeld :

Target = G.

F# G
Ab G
F# Ab G
Ab F# G
F F# G
A Ab G
F# A Ab G
F F# Ab G
Ab F F# G
A Ab F# G
F F# A Ab G
F# GA Ab F
F G
A G
F# A G
Ab F G
F F# A G
A Ab F G

und so weiter......Remember : er zijn geen ' verkeerde' noten, als je ze correct in je melodie inlast, want :

Belangrijk : ritme, timing, phrasing zijn eigenlijk belangrijker dan de noten die je speelt,hiermee maak je muziek.Melodie dus....

Kijk maar :

http://www.dailymotion.com/video/x4ewnf_scott-henderson-melodic-phrasing_music

Het bovenstaande is ' basic ', welke ook de muziek is die je uiteindelijk wil gaan spelen.