PDA

View Full Version : Fender MiM of Squier Classic Vibe?



JulesvdRee
15 juli 2010, 16:47
Beste forumleden,

Ik ben Jules van de Ree, 16 jaar. Ik speel nu zo'n drie jaar elektrisch gitaar. Dit heb ik altijd gedaan met een Yamaha beginnerssetje. Nu wil ik dan een betere gitaar gaan kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een fFnder stratocaster, mijn budget is 600, misschien 700 euro.

Na wekenlang het internet te hebben afgestruind, ben ik vandaag naar een gitarenwinkel geweest. Ik heb daar onder de andere de MiM Fender classic player 60's geprobeerd. Ik vond dit opzich prettig spelen. In ieder geval een hele andere ervaring als met mijn Yamaha gitaar!

Nu raakte ik later met een aardige man aan de praat over deze gitaar. Hij speelde al heel lang en had in die winkel al verschillende gitaren geprobeerd. Hij zei dat hij die gitaar maar niks vond: het bood hem niet wat hij eiste (dat je hard moet spelen en de ziel uit een gitaar moet kunnen trekken). Waar hij wél heel enthousiast over was: de Squier classic vibe series gitaar. Die speelde wat hem betrof beter dan alle MiM Fenders bij elkaar. Ook de bouw en elektronica zijn volgens hem dik in orde.

Zijn advies: koop een (veel goedkopere) Squier classic vibe gitaar, eventueel kan ik die laten upgraden met bijvoorbeeld een nieuwe brug.

Ik ga deze Squier in ieder geval volgende week eens testen (in de betreffende winkel hadden ze die niet), en kijken wat ik vind. Maar ik zou ook graag willen weten wat jullie vinden:

Is het beter een Squier classic vibe, eventueel met upgrades, te nemen dan een Fender mim classic player? Wat is jullie ervaring? Ik weet: dit is heel subjectief, en ieder heeft zijn smaak, maar ik zou het toch graag weten.

Alvast bedankt,

Jules

Exi
15 juli 2010, 16:51
Een MiM Classic Player is over het algemeen veel beter (qua hardware en afwerking). Je moet je niet vastleggen op de mening van één persoon.

Je kunt de Classic Vibe uiteraard proberen. Het zou leuk zijn als je de CV beter vindt, dan bespaar je heel wat geld uit.;)

Nicks
15 juli 2010, 18:38
Je zou jezelf natuurlijk ook kunnen afvragen of je voor dat bedrag niet beter een 2e handsje kan halen of misschien een ander merk. Tokai bijvoorbeeld.

Maar al in al is elke gitaar anders, net als je eigen smaak. Gewoon proberen zou ik zeggen, hoor en voel je zelf het verschil niet dan moet je gewoon voor de goedkopere gaan. Daarbij zijn beiden makkelijk weer door te verkopen gezien hun naam.

Willi@m
16 juli 2010, 13:09
Zoals iedereer hier ook roept, elke gitaar is anders. Ik ben heel blij met mijn Classic Vibe. Ik heb geen andere gitaar gehad dus kan het ook niet echt vergelijken. Wel heb ik ooit een MIM in mijn handen gehad en ik was er persoonlijk niet van onder de indruk. Misschien was dit een "mindere"... 1 ding is zeker, je hebt er aan beide een prima gitaar aan. Als ik het geld had ging ik toch stiekem wat verschillende MIM planken testen :soinnocent:

craftergirl
16 juli 2010, 14:02
Ik heb ze ook allebei getest en was juist meer onder de indruk van de Fender Classic player 60's, terwijl ik juist naar de winkel ging voor een Squier Classic Vibe.
Ben dus nu ook in het bezit van de Fender en heb nog geen moment spijt gehad van m'n aankoop.
Ik zou dus ook zeggen, gewoon zelf testen en je ziet en hoort en voelt zelf wat je het beste lijkt.

Succes!

JulesvdRee
16 juli 2010, 17:03
Bedankt voor jullie reactie's! Ik ga ze binnenkort testen. Jullie horen nog welke mijn voorkeur heeft gekregen :strat:

Sinner1980
16 juli 2010, 17:25
+1 voor classic player (50s of 60s,beide topgitaartjes)
Check ok zeker even de roadworn series,geweldige gitaren die je vast wel ergens voor 700 kan scoren,zo niet dan gewoon 2e hands(zie en voel je in dit geval niks van;)).
Succes

Oh ja! Jimmie Vaughan strat ook checken,te gekke strat!

DeiDRagonas
16 juli 2010, 18:22
Zoals gezegd.. Elke gitaar is anders, dus kan het best zo zijn dat die Squier een betere gitaar is. Toch zijn de Classic Players van Fender over het algemeen erg goede gitaren. Erg goed klinkende pick-ups!

Hardware vind ik, op de brug na, iets minder. Een input wil nog wel eens moeilijk doen bijvoorbeeld, maar dat is exemplarisch. Ze klinken imho vaak wel veel beter en dat is wat telt.

D.

lauke_101
16 juli 2010, 19:04
Ik heb de Classic Player '60 strat, ik vond hem beter dan de USA Standards die ik in m'n handen heb gehad, dus een goede gitaar is het sowieso..

Van de Classic Vibe series heb ik de strats nog nooit in mijn handen gehad, de tele wel en dat vond ik voor pak 'em beet 300 euro echt een onwijs goede gitaar. Maar, qua afwerking, sound etc. wint mijn Fender het toch. Mag ook wel als die twee keer zoveel kost lijkt me.
Ik vind van mijn Fender met name de afwerking, features (die tweepunts brug ontstemt bij mij dus echt niet he!) en feel veel beter. Of je het verschil in geluid zou kunnen horen zou ik niet weten. Ander punt waarop ik mijn Fender prefereer is de hals: al die Squiers hebben van die dunne, ielige halsjes en de classic player heeft een heerlijk stevige, maar vooral ook niet overdreven, C-neck.

Maar even over iedereens geleuter, inclusief het mijne, heen: trek er gewoon een middag voor uit om beide gitaren eens naast elkaar te proberen. Uiteindelijk gaat het er alleen om wat jíj een toffe gitaar vind ;)

Rooker
16 juli 2010, 19:58
Maar, qua afwerking, sound etc. wint mijn Fender het toch. Mag ook wel als die twee keer zoveel kost lijkt me.


Dat vind je wel logisch? Maar een USA standard is 2x zo duur als die van jou maar dan is die van jou beter? Dan spreek je jezelf mi tegen:stop:. Dat zal dan ook wel excemplarisch zijn geweesd.
Wanneer Fender zijn B lijn beter word als hun A lijn kunnen ze wel stoppen.

Ik denk dat je gewoon lekker moet gaan zitten spelen in een winkel waar ze alle soorten hebben die jou interesseren. Bespeel ze allemaal over de zelfde amp. Welke jou het best in de hand ligt en in het oor en als je er het geld voor over hebt. Die koop je;)

Wabbie
16 juli 2010, 23:01
Je moet je wel bedenken dat de US standards moderne strats zijn en de MiM classic players meer een beetje 'opgevoerde' vintage correcte gitaren zijn. Dus in dat opzicht zou het voor sommigen mensen kunnen zijn dat ze een Classic player beter vinden spelen dan een standard.
Ik zweer zelf bij mijn oude MiM Standard uit '90 met natuurlijke relic, alleen ik kan me best voorstellen dat er zat mensen te vinden zijn die die gitaar onbespeelbaar vinden.

Ik vind persoonlijk de Classic Players vele male beter spelen dan de Squier Classic Vine serie. Die squiers zijn extreem goede beginners gitaren, maar ik vond ze toch altijd minder degelijk aanvoelen dan een Classic Player of mijn eigen Standard.

toneblo
17 juli 2010, 07:19
De squier classic vibe is een heel goed gitaar, verrassend zelfs.
Met een paar simpele modificaties kun je er een absolute topper van maken.
Gewoon even een dik stalen block aan de tremelo en je hebt een real player.
Elementen zijn zeker niet verkeerd, maar dat is smaak gebonden, even duidelijk: ze hoeven er van mij niet uit!

Dit is 1 van de weinige goede en betaalbare uitgebrachte versies.
Ziet er niet alleen vintage uit, klinkt ook zo!
Heb er nu twee in mijn handen gehad en beiden waren beter, goed gebouwd, goed in tone en sustain ( laatste kan nog langer wanneer een dikker block aan de tremelo ) dan de rest van concurerende prijsklasse.
Kan gerust mee op niveau van betaalbare amerikanen!

Voor het geld absoluut een wannahave!

lauke_101
17 juli 2010, 08:41
Dat vind je wel logisch? Maar een USA standard is 2x zo duur als die van jou maar dan is die van jou beter? Dan spreek je jezelf mi tegen:stop:.

Nou twee keer zo duur zijn ze ook niet.. ik heb 650 betaald voor de mijne en een Standard is 1000? Nah goed, kan je wel gelijk geven hoor :p
Nu ik er zo over nadenk, het is vooral in het lagere segment dat de prijs nog erg veel zegt over de kwaliteit van de gitaar denk ik. Vanaf pak 'm beet een grens van 800 euro vind ik dat er helemaal niks meer mag mankeren aan de afwerking.
/off-topic

Ik gooi het nog even over een andere boeg: Jules, wat voor versterker heb je? Het kan voor je sound ook de moeite waard zijn om die te upgraden, dan is het budgetmatig gezien misschien handiger om voor de Classic Vibe te gaan.
Aan de andere kant kun je dat ook altijd later nog eens doen en nu gewoon investeren in een gitaar waar je zeker weet dat je er heel wat jaren erg gelukkig mee bent. Jezelf teveel in je budget beperken, daar krijg je altijd spijt van. Ik wel in ieder geval met de aanschaf van mijn akoestische gitaar :(

JulesvdRee
17 juli 2010, 10:02
Ik heb een Marshall AVT50X versterker. Ik ben het eens met wat je als laatste zei: ik investeer nu liever in een goede gitaar. Mijn budget is het probleem niet (al is driehonderd euro natuurlijk wel een overweging waard), maar ik wil de beste gitaar van de twee...

lauke_101
17 juli 2010, 13:59
Hmm, op versterkergebied heb je dan nog wel wat ruimte voor vooruitgang, al zijn die valvestates ook niet zo verschrikkelijk als iedereen altijd maar roept, vind ik :)

Maar voor een goede gitaar valt wel wat te zeggen, die Classic Player was ook mijn eerste 'echte' en daar gaat is mijn spel en muzikaliteit zó enorm van vooruit gegaan.
Ik zie zelf de Classic Vibe series als onwijs goed gebouwde gitaren voor een bespottelijk laag bedrag als je er over nadenkt. Maar van een Classic Player winnen ze het toch niet, maar dat zijn ook weer onwijs goed gebouwde gitaren voor een laag bedrag ;) Een Classic Vibe zou ik 'voor erbij' wel heel erg leuk vinden, maar als belangrijkste gitaar heb ik liever mijn Fender.

Conclusie: zoals al eerder gezegd, ga naar een paar winkels en ga ze proberen. Pak ook gerust twee keer hetzelfde model, er kan behoorlijk wat variatie in zitten. Neem de tijd om een keuze te maken en ga op je gevoel af. Je hebt het wel over 300 euro verschil, maar dat ben je zo vergeten als je na een jaar zou denken 'had ik maar..'.

Oh en maak vooral een thread aan als je nieuwe beauty er is, mooi om te zien zijn ze altijd :hippie:

geert1976
17 juli 2010, 20:46
De squier classic vibe is een heel goed gitaar, verrassend zelfs.
Met een paar simpele modificaties kun je er een absolute topper van maken.
Gewoon even een dik stalen block aan de tremelo en je hebt een real player.
Elementen zijn zeker niet verkeerd, maar dat is smaak gebonden, even duidelijk: ze hoeven er van mij niet uit!

Dit is 1 van de weinige goede en betaalbare uitgebrachte versies.
Ziet er niet alleen vintage uit, klinkt ook zo!
Heb er nu twee in mijn handen gehad en beiden waren beter, goed gebouwd, goed in tone en sustain ( laatste kan nog langer wanneer een dikker block aan de tremelo ) dan de rest van concurerende prijsklasse.
Kan gerust mee op niveau van betaalbare amerikanen!

Voor het geld absoluut een wannahave!

Frank Boeijen zong als eens "Welkom in Utopia" en das deze post ook.

Die Big Block, gooi je er niet even in, been there done that.
Om de big block kwijt te kunnen moet je gaan fresen in de body.
De pick-ups zijn heel ok voor die klasse, maar geen top en zeker niet zo goed als de standard pickups die in een USA Fender zitten.

De Classic vibe is een prima gitaar in zijn klasse, ja de beste in zijn klasse, maar meer ook niet.

Hij is niet zo goed als een MIM Fender, daar komt die gewoon voor tekort, geeft ook niets, daar is de prijs ook naar.

dus.......

thomas_lc
17 juli 2010, 21:31
Zeker niet de beste in zijn klasse hoor ;)

london city is toch vele malen beter in alle opzichten(elementen,bespeelbaarheid etc )

Leerling van mij heeft een Squier Cv gekocht en london city komt toch veel beter uit de verf, verschilt echt niet veel met de classic player serie van fender

geert1976
17 juli 2010, 21:47
Zeker niet de beste in zijn klasse hoor ;)

london city is toch vele malen beter in alle opzichten(elementen,bespeelbaarheid etc )

Leerling van mij heeft een Squier Cv gekocht en london city komt toch veel beter uit de verf, verschilt echt niet veel met de classic player serie van fender

LC vind ik minder dan de CV, vooral die halsjes bleh, net lucifers.

CV is beter gebouwd maar mijn mening.

Oh ja een LC is niet zo goed als een MIM, nu niet en nooit niet, sorry:ok:

thomas_lc
17 juli 2010, 23:12
Geert o Geert leer nou toch eens lezen, Ik zeg toch niet veel ipv dat hij beter is :makeup: en de mening over het halsje deel ik met je :ok:

geert1976
17 juli 2010, 23:44
Geert o Geert leer nou toch eens lezen, Ik zeg toch niet veel ipv dat hij beter is :makeup: en de mening over het halsje deel ik met je :ok:

Tja ik heb het wel gelezen hoor, maar ik snap nog steeds niet waarom iedereen zo warm loopt voor een LC, zo geweldig vind ik ze niet.

Ik heb trouwens ook van meerderen al gehoord dat de huidige LC's niet het niveau meer hebben van de oudere series:ok:

Rooker
18 juli 2010, 00:12
Van de LC vond ik de pickup switch erg vreemd aanvoelen. Moeilijk om uit te leggen. Waar hij bij mijn Fender lekker soepel door loopt, lijkt hij bij de LC op elke stand even vast gepakt te worden. Ik vond de LC er voor het bedrag wel goed uit zien, al moet ik bekennen dat ik niet echt goed op het fretwerk heb gelet. Maar..................... ik moet (hoe zeer het ook doet) helaas wel bekennen dat het fretwerk van Fender USA ook niet altijd fantastisch is:(

Bij mij in de band heeft een gitarist een USA de luxe. Die kost in NL +/- 1400,- en die heeft als je met je hand langs de hals gaat uitstekende frets. Dit vind ik voor dat bedrag niet netjes. Het is net of ze bij Fender pauze hebben genomen en daarna niet meer precies wisten waar ze gebleven waaren. Ferder klinkt hij als een klok, en is hij wel errug mooi hoor...

toneblo
18 juli 2010, 10:12
Frank Boeijen zong als eens "Welkom in Utopia" en das deze post ook.

Die Big Block, gooi je er niet even in, been there done that.
Om de big block kwijt te kunnen moet je gaan fresen in de body.
De pick-ups zijn heel ok voor die klasse, maar geen top en zeker niet zo goed als de standard pickups die in een USA Fender zitten.

De Classic vibe is een prima gitaar in zijn klasse, ja de beste in zijn klasse, maar meer ook niet.

Hij is niet zo goed als een MIM Fender, daar komt die gewoon voor tekort, geeft ook niets, daar is de prijs ook naar.

dus.......


Da's "jouw" mening, ik ventileerde slechts de mijne.

Voor het big block hoef je niet te frezen, je kunt hem gewoon op maat maken, of laten maken in case of two left hands..
Went there, done it, works fine mr Utopia.


Nogmaals, slechts mijn mening, maar daarentegen is jouw mening er ook 1 van vele..
Ik ga hier niet strijden om de titel mr know it all, haal alleen nog even aan dat er weldegelijk fenders buiten amerika gemaakt worden/werden, die een beter speelgevoel terug gaven aan de gitarist.
Denk even aan de E, en JV series, Greco, Tokai's etc... het is weldegelijk mogelijk.
Nu dus ook een interessante squier classic vibe..

Kennelijk was het niet bevredigend voor jouw spel, wellicht voor een ander wel...

Soms gaat het niet om "de juiste hardware" maar om het geluid en gevoel toch?

JulesvdRee
18 juli 2010, 11:26
Goed, jongens, om even terug te komen op het onderwerp :hippie:

Gisteren ben ik bij twee muziekhandels geweest. Eerst naar een zaak waar de Classic Vibe werd verkocht. Deze heb ik daar geprobeerd. Ik vond het beter dan mijn Yamaha die ik nu heb, maar had niet het gevoel dat ik had bij de Fender MiM; ik was zeg maar niet onder de indruk. Ik snapte wel wat die man bedoelde: hij speelde lekker weg enz., maar het was gewoon niet wat ik wilde. Daarop ben ik naar een ander muziekwinkel gegaan met de Fender MiM Classic Player, om weer even te proberen. Maar die was er niet meer..

Wél stond er een mooie occasion: de G&L Tribute S-500. Jullie voelen hem al aankomen... Ik heb die gewoon genomen! Ik heb er op gespeeld, vond hem niet minder dan een Amerikaan die ik mocht proberen, ik vind hem mooi, het was een occasion (dus goedkoper). Het enige dat knaagt is dat het toch geen echte Fender strat is (hoewel de L voor Leo staat). Ik mag hem nu spelen en mocht ik binnen drie maanden toch willen ruilen, dan kan dat. Een mooie deal lijkt me. Maar voorlopig denk ik nog niet aan ruilen en speel ik lekker een eind weg op mijn G&L...

Zo zie je maar, je oriënteert je weken van te voren op de koop die je gaat doen, denkt zeker te weten welke gitaar je gaat kopen als je de winkel binnengaat, en uiteindelijk kom te tóch altijd weer met iets anders naar buiten.

Bedankt voor jullie adviezen!

Jules

Chocola
18 juli 2010, 11:30
Grappige wending in je zoektoch :D.

Overkomt ons allemaal wel eens ^__^.

budje
18 juli 2010, 11:31
Ik moet eerlijk zeggen dat alles dat ik tot nu toe van G&L in mijn handen heb gehad, er prima uitziet hoor.

Succes ermee!

(en, je komt er natuurlijk niet onderuit zonder wat fotoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo's! !!)

Hendriks
18 juli 2010, 11:37
Dit soort discussies ontaarden vaak in , MIM is beter dan die en USA is beter dat blablabla.
Je moet eerst filteren wat je wilt en vervolgens wat je er voor over hebt .
Wat wil je : maple of rosewood , dikke neck of dunne neck , wat voor geluid zoek je , als je daar uit bent ga je kijken welke er in je prijsklasse vallen en ga je die proberen .
Ik heb goede mexen gezien en gehad en slechte(vergelijkbaar met Stagg oid) ,USA dito, kan ook exemplarisch zijn.

Exi
18 juli 2010, 11:56
Gefeliciteerd!:ok:
Die G&L's zijn prachtige planken en weer eens wat anders dan de Classic Players.

En nu: Hop foto's!:dance:

JulesvdRee
18 juli 2010, 11:58
Ik moet eerlijk zeggen dat alles dat ik tot nu toe van G&L in mijn handen heb gehad, er prima uitziet hoor.

Succes ermee!

(en, je komt er natuurlijk niet onderuit zonder wat fotoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo's! !!)

O ja.. :) Gewoon in dit topic of waar moet ik die neerzetten?

Exi
18 juli 2010, 12:03
Gewoon in dit topic nemen we wel genoegen mee.

Is het geen idee om als forum een Gitaarnet HNGD gallery ergens aan te maken om alle nieuwe aanwinsten van de leden in te zetten? Dan kunnen we in een overzicht een beetje kijken wat iedereen zoal aanschaft.:)

JulesvdRee
18 juli 2010, 12:34
Is-ie niet mooi??:mmmm:

http://i835.photobucket.com/albums/zz272/Jules1010/DSC_0002.jpg

http://i835.photobucket.com/albums/zz272/Jules1010/DSC_0003.jpg

http://i835.photobucket.com/albums/zz272/Jules1010/DSC_0005.jpg

http://i835.photobucket.com/albums/zz272/Jules1010/DSC_0009.jpg

Les Strat
18 juli 2010, 15:08
LC vind ik minder dan de CV, vooral die halsjes bleh, net lucifers.

CV is beter gebouwd maar mijn mening.

Oh ja een LC is niet zo goed als een MIM, nu niet en nooit niet, sorry:ok:

+1 voor geert

budje
18 juli 2010, 15:10
@jules:

Mooooooooooi! ik vind die G&L headstock mooier op strats dan op teles:)

is volgens mij wel een lekker gitaartje

Morio66
18 juli 2010, 17:41
Mooi ding man! Ook prettig dat je um ff kan proberen....

Exi
18 juli 2010, 17:48
Hij is prachtig Jules!:mmmm:

geert1976
18 juli 2010, 18:38
Da's "jouw" mening, ik ventileerde slechts de mijne.

Voor het big block hoef je niet te frezen, je kunt hem gewoon op maat maken, of laten maken in case of two left hands..
Went there, done it, works fine mr Utopia.


Nogmaals, slechts mijn mening, maar daarentegen is jouw mening er ook 1 van vele..
Ik ga hier niet strijden om de titel mr know it all, haal alleen nog even aan dat er weldegelijk fenders buiten amerika gemaakt worden/werden, die een beter speelgevoel terug gaven aan de gitarist.
Denk even aan de E, en JV series, Greco, Tokai's etc... het is weldegelijk mogelijk.
Nu dus ook een interessante squier classic vibe..

Kennelijk was het niet bevredigend voor jouw spel, wellicht voor een ander wel...

Soms gaat het niet om "de juiste hardware" maar om het geluid en gevoel toch?

Er zijn goede Strats gemaakt, ik heb zelf een Contemparory 22 uit 1986 en heb ook een Fenix strat (geupgrade met Bill Lawrence elementen), beiden gaan de Mexicaan met gemak voorbij en komen akelig dicht bij de USA exemplaren, maar mijn strats en de types die jij net opnoemde zijn van een hele andere klasse en caliber als de CV.

Ik kreeg een off the shelf big block niet zonder te frezen in een Squier.

lauke_101
20 juli 2010, 12:39
Jules, gefeliciteerd met je aanwinst! Die G&L gitaren schijnen kwalitatief ongelofelijk goed te zijn, al heb ik er zelf helaas nog nooit eentje in m'n handen gehad. Heb er in ieder geval alleen maar lof over gehoord tot nu toe.
Vind zelf de kop wel afgrijselijk lelijk, maar ach, over smaak valt te twisten en als ze maar klinkt en speelt is het goed ;)

Leuk dat je zo ineens heel iets anders tegenkomt dat wel ontzettend blijkt te bevallen. Nogmaals, gefeliciteerd :ok:

JulesvdRee
21 juli 2010, 10:20
Dank jullie wel! Ik heb er nu al heel wat uurtjes op gespeeld (vakantie hè) en hij bevalt ontzettend goed. En ja, die kop is niet mooi, maar het geluid...