PDA

View Full Version : Nieuwe snaren



Johan91
15 juli 2010, 15:41
Mn snaren zijn aan vervanging toe, en kan ik dus eindelijk mn vraag stellen waar ik al een tijdje mee rondloop. Ik wil er andere diktes opleggen. Ze hoge E is nu 8, maar moet naar 10 etc...

Maar moet de gitaar dan opnieuw geïntoneerd worden? Ik vond via google waar mensen zowel ja als nee antwoorden, dus daar ben ik niet veel wijzer van geworden helaas!

Madcow
15 juli 2010, 15:44
Is wel zo handig om dan te intoneren. Maar in feite, mocht je nog een beginner zijn, dan zul je er niets van merken.

Johan91
15 juli 2010, 15:45
Hoeveel kost gemiddeld het opnieuw laten intoneren? Want als we 't doen, doen we 't meteen goed ;)

Madcow
15 juli 2010, 15:48
Afstellen+nieuwe snaren zal uitkomen op een euro of 30/40

RS-Rik
15 juli 2010, 15:49
kun je ook zelf doen.

Sanderltd
15 juli 2010, 17:03
Is inderdaad perfect zelf te doen. Zeker als je een gewone standaard brug hebt. Bij een Floyd rose kan het bijvoorbeeld ietsje lastiger zijn omdat de boutjes een beetje moeilijk te bereiken zijn.

Maar je hebt er enkel een stemapparaatje en je vingers voor nodig, geen speciale tools o.i.d. :)

Orbis
15 juli 2010, 19:01
Waarom moet je eigenlijk van .008 naar .010? Het is toch een forse stap. Overigens is het wel zo'n verschil in snaarspanning dat de hele handel misschien wel opnieuw afgesteld moet worden.

Ferraririk
15 juli 2010, 19:37
omdat .008 vislijn is, geen snaren :chicken:

Wabbie
15 juli 2010, 19:41
Intoneren zal wel nodig zijn, tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring toen ik van 010 naar 012 ging.
Ik raad je aan om dat intoneren gewoon zelf te doen. Als je een goed stemapparaat hebt kun je prima zelf intoneren, en er zijn genoeg tutorials te vinden op internet mocht je er niet uitkomen. Misschien dat je hals wat bijgesteld worden maar ook dat is iets wat je prima zelf kan en je bespaart jezelf veel geld uit in de toekomst als je je gitaar zelf kunt onderhouden.

cerpintaxt
15 juli 2010, 20:00
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

Dit is misschien wel eens leuk om te lezen. Staat wel veel nuttigs bij(ik zou trouwens niet meteen in je gitaar beginnen te vijlen), intoneren staat onder het kopje zelf afstellen (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen).
suc6 intoneren is vrij makkelijk, vraag anders iemand die wat meer ervaring heeft en kijk hem/haar gewoon op de vingers.

Fretbuzz is iets lastiger maar is ook goed te verhelpen.

-edit-
@Ferraririk dikke plus +1!

Eko
15 juli 2010, 20:27
En je leert er weer veel van. Bijvoorbeeld dat het helemaal niet moeilijk is. Het is zelfs leuk. Gewoon eerst de snaren er op zetten ,rek er uit halen en dan even afstellen. Als je de aanwijzingen volgt is het peanuts.

Johan91
31 juli 2010, 11:08
Sorry voor mijn late reactie mensen!!!!!!!


omdat .008 vislijn is, geen snaren :chicken:

+1
Inderdaad, .008 is vislijn, .010 is tenminste wat beter. Wellicht heb ik dan ook sterkere veren voor mijn tremolo nodig!


http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

Dit is misschien wel eens leuk om te lezen. Staat wel veel nuttigs bij(ik zou trouwens niet meteen in je gitaar beginnen te vijlen), intoneren staat onder het kopje zelf afstellen (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen).
suc6 intoneren is vrij makkelijk, vraag anders iemand die wat meer ervaring heeft en kijk hem/haar gewoon op de vingers.

Fretbuzz is iets lastiger maar is ook goed te verhelpen.

-edit-
@Ferraririk dikke plus +1!

Bedankt, aan deze link heb ik al veel gehad!

Jammer genoeg moet mijn Yamaha terug naar Duitsland, er mankeert toch wel wat aan. Maar de mensen van musicstore reageren niet op mail, dus gaat maandag de telefoon bij hen over. En mochten ze op vakantie zijn, konden ze toch wel even een automatische mail instellen, niet?

However, ik leg er pas nieuwe snaren op als hun de gitaar in orde hebben gemaakt...

Shaggy
31 juli 2010, 20:32
Als je dikkere snaren gaat zetten zal het wel zo zijn dat je hals holler gaat staan en je een hogere actie krijgt.. het is dan wel lekker benden hoor maar ik weet niet of je dat zoekt

Als je nooit aan een halspen hebt gedraaid laat je dan eerst heel informeren zodat je zeker weet wat de gevolgen van je acties zijn.