PDA

View Full Version : speaker naar de kl-, ehh... de maan



laccio
15 juli 2010, 11:43
Gisteren op repetitie werkte mijn Peavey Valveking nog naar behoren.
Ik ging eventjes met de rest van de band naar buiten voor een korte pauze en ik liet onze bassist even op mijn gitaar (en dus ook versterker) spelen.

Stef zelf zegt dat hij aan geen enkele knop is gekomen en ik denk ook niet dat hij liegt. Feit is wel dat mijn speakers kapot waren toen ik terug wou gaan spelen (ik denk rechterspeaker)

Ik zit in een metalcore band, dus er zijn veel lekker zware breakdowns en op die stukjes kraakt de speaker heel luid. Op laag volume lijkt er niks mis en als ik geen lage tonen speel op hoog volume, scheelt er ook niks met de speaker.

Het geluid klinkt als fel getik en schommeling van het volume...

Weet iemand wat het is? Ik hoop een los contact ofzo...

Madcow
15 juli 2010, 12:19
Kan dit geen buizenprobleempje zijn?

laccio
15 juli 2010, 12:25
Kan dit geen buizenprobleempje zijn?

ik denk het niet want als ik geen zware tonen doe, klinkt het nog zoals voorheen en op laag volume ook...

Ijselrobo 07
15 juli 2010, 12:45
mischien is het niet de versterker, maar dat er in je gitaar een los contact zit,
(doordat de bassist misschien de gitaar liet vallen of te hard in de standaard terugzette)
Misschien moet je eens proberen met een andere gitaar te spelen?

cluseau
15 juli 2010, 12:58
Op laag volume lijkt er niks mis en als ik geen lage tonen speel op hoog volume, scheelt er ook niks met de speaker.

Het geluid klinkt als fel getik en schommeling van het volume...

Weet iemand wat het is? Ik hoop een los contact ofzo...

Los contact in je speaker ? Nee dus. Zonder geluidsfragment moeilijk te beoordelen. Lijkt me op het eerste gezicht niet de speaker te zijn. Als je die overbelast hebt zou hij een schrapend geluid maken vooral bij lage tonen. Je kan ook zelf de conus bewegen (in het midden en voorzichtig) controleer of hij vrij kan bewegen. Als hij is opgeblazen voel en hoor je hem echt wel aanlopen. Probeer een ander extern cabinet.

Maar zoals gezegt denk ik eerder aan iets met je amp. Wie er ook op gespeelt heeft, het is niet zijn schuld. Versterkers zijn om mee te spelen, daar maak je hem niet stuk mee. Probeer ff een stukje audio te plaatsen dan is het makkelijker oordelen.

Frans.

laccio
15 juli 2010, 13:53
als het zo iets zou zijn, zouden dan niet beide speakers moeten kraken?

ik zelf heb niet geluisterd maar de zanger zei dat alleen de rechterspeaker aan het kraken was.


ik heb volgende week pas repetitie normaal gezien. Gelukkig is de vader van stef werknemer bij Jacky Claes, hopelijk weet hij raad.

cluseau
15 juli 2010, 14:07
als het zo iets zou zijn, zouden dan niet beide speakers moeten kraken?

Daar heb je zeker een punt mits dat goed hoorbaar is. Is het niet iets wat meetrilt aan de kast?

Frans.

LazyLefty
15 juli 2010, 14:37
hey dat van dat het klinkt alsof de speakers worden opgeblazen komt me bekent voor.. mijn valveking head heeft hetzelfde probleem als je op hoge volumes gaat palmute enzo. Maar het licht bij mij niet aan mijn cab maar aan de versterker zelf want hij doet het zowel op mijn framus 2x12 als op de marshall 1960a cab van een vriend van me.

Thijssie
15 juli 2010, 15:32
Alleen door speakers en versterker los van elkaar te proberen, weet je zeker waar het probleem ligt.

Overigens heb ik het ook een keer meegemaakt dat een speaker de geest gaf NA het spelen. Tijdens het (te zwaar) belasten, wordt de spoel te heet, maar hij blijft gewoon doorspelen. Je stopt => spoel koelt af => vastloper....

laccio
15 juli 2010, 15:35
dit is wat de vader van stef te zeggen had:

de versterket had een los contactje aan de linkerspeaker en waarschijnlijk is dit al langer zo. Na de opnames ging je gitaargeluiod ligt achteruit en waarschijnlijk is dit dus de oorzaak. Je hebt een maand dus op alleen je rechterspeaker zitten spelen en dat is de speaker teveel geworden.


shit.. weer eens geld uitgeve :(

laccio
15 juli 2010, 15:37
hey dat van dat het klinkt alsof de speakers worden opgeblazen komt me bekent voor.. mijn valveking head heeft hetzelfde probleem als je op hoge volumes gaat palmute enzo. Maar het licht bij mij niet aan mijn cab maar aan de versterker zelf want hij doet het zowel op mijn framus 2x12 als op de marshall 1960a cab van een vriend van me.

dat probleem had ik ook maar het ging vanzelf weg. Ach, positief bekeken, nu moeten mijn ouders mij wel voorschieten op die nieuwe amp die ik wou!

Midwolda
15 juli 2010, 15:39
dat probleem had ik ook maar het ging vanzelf weg. Ach, positief bekeken, nu moeten mijn ouders mij wel voorschieten op die nieuwe amp die ik wou!

Dude! :cheerup: Ik zou gelijk even m'n gitaar een tactische halsbreuk laten vallen... :seriousf:

laccio
15 juli 2010, 19:14
Dude! :cheerup: Ik zou gelijk even m'n gitaar een tactische halsbreuk laten vallen... :seriousf:

geen gitaar gaat boven mijn Schecter C-1 Hellraiser :(